menu

Sid Meier's Civilization III (2001)

Alternatieve titel: Sid Meier's Civilization III: More Civ Than Ever

mijn stem
4,18 (42)
42 stemmen

PC / Macintosh
Strategy
single player

Ontwikkeld door Firaxis
Uitgegeven door Infogrames en MacSoft

Deel 3 in de Civilization serie biedt je wederom de mogelijkheid om een wereldrijk op te bouwen. Door middel van handel drijven, investeren in technologische vernieuwingen of oorlog voeren met andere beschavingen kan je dit bereiken.

zoeken in:
avatar van BoordAppel
5,0
BoordAppel (moderator)
In alle opzichten een verbetering van deel 2. Dit is ook mijn favoriete deel uit de serie. Hier is de gameplay wat mij betreft het beste uitgebalanceerd. 5 Dikke sterren en in mijn top 10.

avatar van Phoenix
Hola, ik ben zo een deel vergeten. Weet of het deel 2 of 3 betreft dan, want 1 van de 2 heb ik dan niet gespeeld.

Wat waren hier opvallende gameplay veranderingen?

avatar van BoordAppel
5,0
BoordAppel (moderator)
Goede vraag waar ik zo even geen antwoord op zou kunnen geven. Ik weet wel dat de regeringstypen wat verbeterd waren (fundamentalism is niet meer de enige juiste keus) en dat je een leader unit had, waarvan je een army kon maken (meerdere units samen).

avatar van Tommeh
5,0
Eigenlijk in alle opzichten een upgrade tov deel 2. Het landschap is gevarieerder, er zijn meer regeringstypen, meer gebouwen en meer units.

Wat mij betreft verreweg het beste deel van de Civilization serie. Ook van mij 5 sterren.

avatar van Thomas83
4,0
Ook echt een topgame, maar toch de minste van de Civ-serie vind ik persoonlijk. Waarom kan ik eigenlijk niet goed uitleggen. Maar de civ-standaard ligt gewoon erg hoog.
Misschien komt het ook wel doordat ik dit deel het minste hebt gespeeld van de Civ-games.
4.0*

avatar van JohnWilliams
4,5
De Beste van allemaal........zeker 4,5* waard naar mijn mening!

Obscure Thing
de minste van de serie.
maar nog steeds een 4.0 waard.
erg leuk vond ik dat hier die special units waren toegevoegd.
alleen jammer dat je hier niet gelijk hot seat kon doen.

4,5
Inderdaad waren de leaderunits nieuw, waarmee je almighty armies kon scheppen. En natuurlijk de unique units, die iedere civilization niet alleen eigen gezicht, maar ook echt een eigen inhoud gaven, terwijl voorheen het eigenlijk niet uitmaakte voor wie je speelde.

De belangrijkste toevoeging vind ik echter "culture". In dit deel kun je cultuur produceren, waardoor de grenzen van je rijk (ook nieuw inderdaad, en direct gekoppeld aan culture) bepaald en uitgebreid konden worden. Het was zelfs zo dat als er een stad van een andere beschaving met een lage cultuur vlak bij jouw rijk met een hoge cultuur lag, deze dan soms vrijwillig zich bij jouw aansloot! Dit is natuurlijk een prachtige toevoeging, want het laat ook zien dat macht in de geschiedenis niet alleen werd bereikt door "hard power" (militair, economisch), maar ook door "soft power" (cultureel, goodwill).

Gast
geplaatst: vandaag om 08:11 uur

geplaatst: vandaag om 08:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.