menu

Ephemeral Fantasia (2001)

Alternatieve titel: Reiselied

mijn stem
4,00 (1)
1 stem

PlayStation 2
RPG
single player

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Ephemeral Fantasia speelt zich af op een prachtig eiland, Pandule genaamd. De troubadour Mouse wordt, samen met zijn pratende gitaar Pattimo, gevraagd om naar dit eiland te komen, om een lied te componeren voor de bruiloft van de heerser over het eiland, Xelpherpolis. Door een mysterieuze vloek op het eiland, herhalen dezelfde vijf dagen voor de bruiloft zich telkens weer. Mouse is zich als enige hiervan bewust en moet proberen deze vloek te verbreken.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=6ib1AknAdm0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Squall Lionheart
4,0
Squall Lionheart (moderator)
1ste PS2 RPG van Konami. Had veel kritieken gelezen, van ondermaatse graphics en mega standaard verhaal tot beperkte gameplay en erg saaie battles. Maar ben het er allemaal niet mee eens.

Graphics zijn idd nog het minst van de hele game, maar doen adequaat hun werk om het eiland en zijn inwoners weer te geven. Main chars zijn wel redelijk mooi gedetailleerd in anime stijl. Char design is niks speciaals, weinig origineel (met als uitzondering je gitaar, Pattimo), maar wel erg leuk door hun karakters.
3 views, van te dichtbij tot top-down, dus zit meestal in 't midden.

Verhaal is niet baanbrekend, maar wel zo met gameplay verwoven dat het toch iets speciaals oplevert. Door de 5 dagen tijdsloop die op het eiland heerst, speelt het als een soort Groundhog Day(s), na de eerste keer weet je wat allemaal gaat gebeuren en kun je dingen voorkomen. Er zijn een paar Key events die je vaak opnieuw zal meemaken, voordat je precies hebt uitgevogeld hoe je ze kan beinvloeden. Daarom heeft de game een doorspoel functie om die te fast forwarden. En op de 5de dag kan je de eindbaas, Xelpherpolis, challengen, maar daar wordt je de 1ste keer met 1 klap van 1000+ damage door geveld. Dat wordt dus nog even levelen...

De items die je hebt verzameld (behalve equipment) zijn weg als je weer op dag 1 begint, maar liggen allemaal terug op dezelfde plek. Exp points houdt je ook, net als sommige quest items. Een van die quest items zijn map pieces, waar je al snel achter komt dat die erg belangrijk zijn. Je moet onthouden welke events waar plaatsvinden en op wel tijdstip ze zijn geweest, dus soms zul je snel op een bepaalde plek op het eiland moeten komen. Maar omdat het een grote stad is met en een behoorlijk groot doolhof, zal dat vaak moeilijker gaan dan gedacht. Ook zijn er geen markers of pointers. Het eiland is daarom verdeeld in een 7x7 grid en van elk deel zul je de map piece nodig hebben om er doorheen te navigeren.

Je wordt, na de eerste loop, compleet vrij gelaten, met 0 hulp. Hier, een eiland gevuld met dingen te doen, events om naar je hand te zetten, eiland verkennen en map piece hunten, equipment zoeken, cash en items fixen (je krijgt later een time-vault om wat in te bewaren), battlen en uplevelen en characters recruiten. Dit laatste is een van de belangrijkste dingen, als je een buddy maakt en hier de juiste dingen mee doet in die 5 dagen, kan je ze bewust maken van de tijdstoring en zullen ze ook 'ontwaken'. Dit zijn aardig veelzijdige puzzels, waarbij je meerdere stappen, op het juiste tijdstip, moet ondernemen om ze voor je te winnen.

Battles lijken vrij standaard, maar vijanden groeien met je mee en zijn vaak net iets te sterk (of met teveel) voor auto-battle, hierdoor zal je veel gebruik maken van paralyze en slow en speed moves en magics. Je eerste attacks zijn ook een paralyze (lompe hoofd-dreun met je gitaar, kloink) en een hard hit move. Je hebt een battle timer die in blokjes oplaadt en alle acties kosten een bepaald aantal blokjes, weake moves weinig, power-moves bijna je hele balk. Die timer-balk hangt ook samen met je defence, als 'ie leeg is krijg je 3x zoveel damage, dan vol. Zeker later krijg je hier erg leuke fight dynamiek door. Ook lekker melige moves en wapens, vissen, kwasten en zwabbers.

De vertaling laat soms te wensen over, maar omdat de game ook een aardige dosis humor heeft en zichzelf soms niet serieus neemt, komt dit vaak toepasselijk gaar over. Ook is er veel drank in dit spel, lijkt wel of het halve eiland alcoholist is, 'snachts liggen er regelmatig drunks over straat te kruipen en is er een zeer melige zuip-mini-game. En dan is er nog de gitaar mini-game, die in het begin erg lastig is (leuk je eerste keer spelen voor de koningin, ploing, plunk), maar once mastered erg lekker aanvoelt en een paar prachtige instrumentale nummers met zich meebrengt.

Kortom, een wat old-fashioned aandoende, aan de oppervlakte standaard, rpg, waar verfrissend originele ideetjes en gameplay mechanics in schuilen. Ook best groot nog, uitgespeeld en een stuk van 't eiland nog niet gezien, met nog twee chars te recruiten. Zeker wat schoonheidsfoutjes en erg pittig om alles echt door te krijgen, maar door de vele unieke touches toch een erg memorabel gamepje.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:57 uur

geplaatst: vandaag om 01:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.