Wet (2009)

Alternatieve titel: WET

PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door A2M
Uitgegeven door Sierra, Bethesda en Vivendi

In deze derdepersoons actie-game speel je met Rubi: een vechtersvrouw. Rubi is voor alles in te huren en met haar moet je allerlei problemen oplossen. De problemen variëren van het stelen van kostbare documenten, het vermoorden van personen en of het beschermen van VIP's. Rubi maakt daarbij gebruik van haar pistolen en samuraizwaard.

Ik ga eerlijk wezen, ik keek erg uit naar WET. Vooral omdat Stranglehold mij zo goed beviel. Het was een erg leuk spel, daarom verheugde ik mij ook erg op deze titel: WET. De opzet van WET is bijzonder goed, de grafische filter die er gebruikt is, is super te noemen. Je kan de look van het spel het beste omschrijven à la Grindhouse. Niet bepaald een hedendaags spel, wel met een geslaagde opzet. Ondertussen heb ik WET al uitgespeeld en wil ik maar al te graag mijn mening met jullie delen.

WET is een onvervalste third person shooter geworden. Het speciale van WET is, dat Rubi Malone 360°C rondom haar as kan schieten totdat iedereen het levenslicht heeft gezien. Het speelt allemaal vrij vlotjes, het schieten is op zich vrij simpel gehouden, met één pistool schiet Rubi naar een willekeurige vijand, terwijl je met je andere schietijzer handmatig met behulp van de analoge sticks bestuurt. Rubi kan zelfs via ladders naar de tegenstanders die zich onder haar bevinden met haar beide handgeweren raken. Handig, is het niet? Rubi haar wapenarsenaal groeit ook naarmate het spel vordert, in het totaal kan je zo’n viertal wapens ontgrendelen. Rubi kan tevens ook onder obstakels heen schuiven, zonder enig probleem. Hier en daar zijn er ook wat platform elementen terug te vinden in WET. Helaas zijn deze minder goed uitgevoerd, hier is de besturing wat houterig te noemen. Rubi is ook niet zo nauwkeurig qua springen van platform naar platform. Dit kan wel eens voor enige frustratie zorgen. Zeker bij de laatste levels steekt de frustratie wel eens de kop op. Maar over het algemeen is Wet een erg leuke game als het op gameplay aankomt, ook al mocht de besturing misschien een tikkeltje nauwkeuriger verlopen bij de onderverdeelde segmenten in de game.

De graphics zijn misschien niet voor iedereen weggelegd. Maar ik genoot er werkelijk elke minuut van. Het is sowieso geen technisch hoogstandje geworden, maar toch weet het een erg strakke sfeer te scheppen. De tussenfilmpjes zijn trouwens ook erg leuk weergegeven, waar het verhaal uit de doeken wordt gedaan.

Deze titel heeft er een leuk verhaaltje bij gekregen, het zal geen prijzen winnen maar het doet uiteindelijk wel zijn ding. De personages zijn trouwens ook goed gekozen. De meeste stemacteurs die hun stem hebben verleend aan dit spel mochten er zeker wezen. Maar nu, het grootste struikelblok waar WET mee te kampen heeft is de lengte van het spel. Het is een erg korte ervaring over het algemeen. Hier en daar heb je eventueel nog enkele opdrachten te vervullen in Rubi’s Boneyard. Maar na enige tijd heb je het daar ook wel gezien na zo’n zes à zeven uurtjes. Maar het hoofdverhaal op zich, is erg kort. Acht uurtjes hooguit. Uiteindelijk kan je nog altijd wat trofeeën verzamelen door het opnieuw spelen van het spel op hogere moeilijkheidsgraden, als je daar voor in bent. Zo niet, dan is dit sowieso geen spel voor jou.

Het moet gezegd zijn, Rubi Malone schopt aars. Ook al kon de besturing hier en daar enige aanpassingen gebruiken, het blijft een geweldig spel. Ik heb mij erg goed vermaakt met deze titel. Het was een spel, weliswaar zonder al te veel heisa, wat normaal geen al te goed teken is. Maar toch, WET weet perfect zijn mannetje te staan tussen de nogal heftige concurrentie. WET is nogmaals geen klassieker, maar het speelt verdomd lekker als je het mij vraagt, verslaving alom!

avatar van TonyTHorror
Een natte droom voor liefhebbers van Stranglehold.

'Wet' weet de grindhouse sfeer prima over te nemen in gamevorm, dankzij de cheesy en vlotte soundtrack en de visuele flair die het geheel meekrijgt verdwijnt de kwaliteit/originaliteit naar de achtergrond. Zoals het hoort bij een goede budget titel worden zulke aspecten overschaduwd door interessante ideeën.

Het hoofdpersonage is geweldig. Zo cynisch, grofgebekt en niet erg om 6-7 uurtjes lang van achter te besturen... . Maargoed, grote troef van 'Wet' is wel de humor, van de personages tot de dialogen, maar ook in de vorm van ouderwetse commercial interruptions die het geheel nog nét dat tikkie gekker maken. Ook het omgaan met clichés doet het prima, beetje zelfspot erbij en daarmee alles zó overdreven maken dat niemand het serieus kan nemen, want dat moet ook niet.

De actie, hoewel érg spectaculair en opzich origineel (duidelijk gekeken naar stranglehold), is natuurlijk wat repetatief, maar vervelend of saai word het nergens dankzij de geweldige settings en de moves die je vrij speelt of nieuwe wapens die je unlocked. Echter bleef ik wel met m'n standaard guns aan de gang meest van tijd, bleven toch het fijnst...dat had wel beter uitgewerkt mogen worden. Uiteindelijk maakt zoiets niet uit, maar voor de vorm had het wel wat evenwichtiger mogen zijn.

De 'rage' waar je af en toe in beland is een schitterende visuele trip, de rood/zwart/wit verhouding ziet er fantastisch uit en geeft even dat ADHD moment mee waardoor je tussen de toch al zo heftige actie door nóg intenser te werk mag gaan. De muziek die hierbij komt gaat ook even sneller en een tandje harder.

Al met al dé perfecte budget titel, snel wat uurtjes in verliezen en over een jaar ofzo gewoon weer opnieuw beginnen .

avatar van Donkerwoud
Ik heb 8.95 euro betaald en de game is elke euro meer dan waard. Pure fun. Niet meer en niet minder.

WET(Wetwork) - A euphemism alluding to hands literally wet with blood.

WET is een game die me eigenlijk best verrast heeft. Niet omdat ik dacht dat het een saaie game was, maar omdat ik er minder van verwacht had.

Het eerste wat opvalt aan WET is de stijl van het spel. Het spel heeft een soort VHS filter gekregen waardoor je lijnen op het scherm krijgt die je ook altijd had bij een videoband. Het is wel iets waar je van moet houden, maar ik als western fan kon dit heel erg waarderen. De muziek van verschillende grindcore bands was ook heerlijk om de hele game te horen.

Het audiovisuele zit dus wel goed in WET, maar de gameplay is niet altijd even sterk. Vooral de platform stukken lieten vaak te wensen over. Dit kwam vooral door irritante camera standpunten en de besturing die niet altijd deed wat ik wilde. Het richten en schieten daarentegen werkt prima en is ook leuk om te doen. Ik kon maar geen genoeg krijgen van het maken van kills op de meest geweldige manieren. Of het nu over muren was of in de lucht, het was altijd weer een feest om te doen.

Het verhaal was niet heel diepgaand, maar het was prima voor het soort game WET wil zijn. Sommige games willen een triple A titel zijn terwijl ze een B titel zijn. WET is een B titel die ook echt een B titel wil zijn. Dit komt de game alleen maar ten goede.

WET is een game die leuk is om door te spelen dankzij lekkere schietactie, goede audio en aparte graphics. 4*