Resident Evil Ø (2002)

Alternatieve titels: Biohazard Ø | Resident Evil Zero | Resident Evil Ø HD Remaster

Nintendo GameCube / Nintendo Wii / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Als het Bravo team van de S.T.A.R.S. unit op weg is naar een gebied net buiten Racoon City om daar een reeks gruwelijke moorden te onderzoeken, moet hun helicopter een noodlanding maken in een donker bos. Ze treffen daar twee vermoorde militairen aan, evenals papieren met informatie over een ter dood veroordeelde crimineel die de militairen vervoerden. Het team gaat op zoek naar de crimineel, maar ontdekt dat er meer zit achter de moorden. Al gauw bevinden ze zich temidden van horden zombies...

Ben onlangs met Resident Evil Ø HD Remaster begonnen. Wel een van de betere op de Xbox 360.
Het enige dat zuigt is het inventory system. Tig keer heen en weer lopen omdat je inventory vol is is erg irritant.

All Seeing Fish
MishimaH schreef:

Bij deze game begon ik de serie zat te worden, ik heb de game ook niet afgemaakt terwijl het voorgaande deel Code Veronica op de Dreamcast toch wel een hoogte punt was.

Het fijne van deze Resident Evil vind ik wel het compacte speelveld zoals in die trein.
Buiten is het kwaad en stormt het hevig.
Dat geeft extra sfeer... het verwisselen van karakters geeft ook de nodige diepgang.
even verder spelen...

Ik ben trouwens ook al erg benieuwd naar Resident Evil 7 na het zeer matige deel 6 kan het alleen maar goed gaan worden.

avatar van JacoBaco
Dat dacht ik helaas al na deel 5. Het kan alleen maar beter worden.. Niet dus.. Maar deel 7 wordt in elk geval weer echt horror.

JacoBaco schreef:

Ja maar kijk die trailer maar eens Jaco..

RESIDENT EVIL 7 Trailer (E3 2016) PS4 - YouTube

Het heeft veel meer weg van Silent hill.. Alleen het huis doet me wat denken aan Resident Evil.
Het is ook maar een erg kort filmpje dus het kan nog alle kanten op.

Banjo schreef:

Ja maar kijk die trailer maar eens Jaco..

RESIDENT EVIL 7 Trailer (E3 2016) PS4 - YouTube

Het is ook maar een erg kort filmpje dus het kan nog alle kanten op.

Ik heb de demo al gespeeld in VR. Gruwelijk!

JacoBaco schreef:

Ik heb de demo al gespeeld in VR. Gruwelijk!

Lijkt het wat op The Evil Within?
Dat spel is ook gruwelijk en heeft veel weg van de film The Texas Chain Saw Massacre..

avatar van JacoBaco
Nee ik vind het niet op TEW lijken banjo. Maar het doet wel denken aan TTCM. De demo is helaas erg kort.

avatar van dr channard
Echt het troll- deel van de hele reeks. Ik zie de developers al voor me zitten en denken , ‘ok, wat gaan we nu doen we nu om het de gamer moeilijk te maken?’ Hierdoor is de sfeer en fun die de vorige delen wel hadden compleet weg. Heel veel dieren ook in dit deel, kunnen ze heel de zoo van Antwerpen mee opvullen.

avatar van Dragonslayer
Dit is ook het enige resident evil deel wat ik nooit heb afgemaakt. Ik heb ongeveer alle delen die voor de pc zijn uitgekomen uitgespeeld (ook op moelijke niveaus), maar deze vond ik op een vervelende manier moeilijk waardoor ik er al snel klaar mee was.

avatar van JacoBaco
Bedankt jongens, nu ben ik extra trots op mijn platinum.

avatar van FlorisV
Net begonnen met de Remaster, expres op easy omdat ik wist dat de gameplay net zo klungelig is als bij het eerste spel. Toch al meteen verslaafd. Het heeft wel weer een handje ervan te veel bezigheidstherapie te verschaffen qua item management maar mede hierdoor wil ik alsmaar verder spelen om nog even een stukje vordering te maken. Op zich vind ik het een leuk element van de reeks (in de RE 2 Remake is het pas echt geperfectioneerd) en het is iig fijn dat je op de kaart aan de kleuren van de puntjes kunt zien wat voor item je achtergelaten hebt. Maar een paar extra slots had gewoon gemoeten en item boxes hadden inderdaad een prima toevoeging kunnen zijn, hoe handig het op zich ook is dat je items kunt achterlaten.

avatar van FlorisV
Net de HD remaster uitgespeeld. Lekkere prequel, behoorlijk verslavend, mooi grafisch opgepoetst en met een over de top finale die niet erg verrast maar wel tevreden stelt. Een vernieuwing is dat je met twee karakters soms los van elkaar of juist tegelijk taken uit kunt voeren. Ze hebben ook nog eens hun eigen specialismen: Billy kan zware voorwerpen verplaatsen en Molotov cocktails maken, Rebecca kan met het mengen van chemicalien en geneeskrachtige kruiden overweg. Hierdoor moet je soms ook zorgen dat je het juiste karakter op de juiste plaats hebt.

Grafisch een flinke update. Billy had nog wel wat scherper gekund, met zijn hoekige schouders maar het ziet er allemaal goed uit verder.

Qua geluid is dit deel wel erg kaal, nog meer dan het origineel. Weinig (en niet al te beste) geluidseffecten en niet bijster veel muziek.

Het script en het stemmenwerk zijn verder zo cheesy als maar zijn kan. Echt met zo'n slechterik die al snel buldert over de verdoemenis waarin hij de wereld wil werpen. Eerlijk gezegd vond ik dat niet zo erg, het is wel vermakelijk en ik hou niet zo van dat serieuzere wat games hebben gekregen.

Een smet op het spel wordt vooral geworpen door de krukkige gameplay, die bij het oprapen van objecten en het langzaam mikken mankementen vertoont. Er is irritant veel item management omdat je maar heel weinig mee kunt nemen en maximaal een stuk of 5 voorwerpen in een ruimte mag stouwen. Resident Evil 2 Remake loste het beter op met extra pockets die je gaandeweg voor je rugzak kreeg, maar Resident Evil 1 had universeel toegankelijke item boxen die ook fijner waren.

Net als in RE 1 is de camera gefixeerd en kun je snel je orientatie kwijtraken zodra je in een nieuwe kamer of een deel daarvan komt. De gameplay is helaas niet verbeterd met het alternatieve control schema, het had echt wel handiger gekund (waarom niet schieten met R2, waarom niet sneller draaien met de d-pad).

Het spel is verslavend omdat je continue een stapje verder komt met allerlei puzzelstukjes. Ik ben een paar keer vastgelopen of ongeduldig geweest en heb daarom online in een walkthrough gespiekt maar het meeste kun je echt wel zelf oplossen. Dit is toch een element wat me het meest aanspreekt in de reeks en waarom ik dit deel alsmede de vervolgen leuker vind dan de actiegerichte delen die later kwamen.

Wat het trollen betreft: valt mee hoor, alleen die treinpuzzel met tijdsdruk die een wiskundepuzzeltje bleek te zijn vond ik slecht gepresenteerd. Ik werd misleid door nummertjes die ik al gevonden had die helemaal niet de code bleken te zijn, erg verwarrend. De meeste puzzels zijn gewoon logisch gelukkig zonder dat je op het verkeerde been wordt gezet.

Verder is het in dit spel toch ook best leuk om zombies en mutanten neer te schieten. Meestal is het een kwestie van een stapje terug doen, afstand houden, het wapen de goede richting ophouden en op het goede moment schieten.

De omgeving begint overzichtelijk met een trein maar wordt daarna steeds groter met een groot landhuis en ondergrondse faciliteiten. Op den duur ben je soms wel heel lang aan het rondlopen en kun je verdwalen. Dat gecombineerd met het item management maakt wel dat je langer met RE 0 bezig bent dan eigenlijk zou moeten. Het was daardoor goed voor een speelduur van zeker een uurtje of 16.

Zeker de centjes waard toch (5 euro, hoewel ik 20 euro nog wel OK had gevonden voor deze Remaster). Ik vind RE 1 toch net wat beter in vergelijking maar deze stilde toch weer even de honger naar meer.