Resident Evil Ø (2002)

Alternatieve titels: Biohazard Ø | Resident Evil Zero | Resident Evil Ø HD Remaster

Nintendo GameCube / Nintendo Wii / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

Als het Bravo team van de S.T.A.R.S. unit op weg is naar een gebied net buiten Racoon City om daar een reeks gruwelijke moorden te onderzoeken, moet hun helicopter een noodlanding maken in een donker bos. Ze treffen daar twee vermoorde militairen aan, evenals papieren met informatie over een ter dood veroordeelde crimineel die de militairen vervoerden. Het team gaat op zoek naar de crimineel, maar ontdekt dat er meer zit achter de moorden. Al gauw bevinden ze zich temidden van horden zombies...

avatar van pascal83
Mijn eerste echte kennismaking met de Resident Evil serie, spijtig genoeg te weinig gespeelt. Desondanks een geweldig spel met een ongeëvenaarde sfeer.

Pascal A
Ze hebben er bij R.E. 4 goed aan gedaan om echt heel het spel om te gooien, bijdeze game begon ik een beetje Resident Evil moe te worden.

Ik zag wat flitsen van de game en wat me opviel was dat je het geheel niet zag vanuit het perspectief van de speler die je bestuurt, maar dat je een overzichtsshot had. Is dit in de hele game het geval?

(voor wie niet helamaal begrijpt wat ik met de 2e situatie bedoel: denk aan een wapenshop in GTA3 of aan het stadje onder het kasteel in Twilight Princess)

Prachtige remake die er geweldig uitzag en heerlijk speelde. Wat was deze game creapy zeg....nog altijd is de RE DE serie als het op angst aankomt.

avatar van Mega Man
Resident Evil 0 is geen remake hoor. Je bedoelt zeker de remake van Resident Evil 1 (die ik hier vreemd genoeg niet kan vinden).

avatar van hectometersnor
Echt een prachtig spel met mooie graphics, vooral de beginscene bovenop de trein vind ik prachtig gemaakt. Gameplay is ook erg goed te doen met de introductie van het switchen tussen characters.

Dit spel is mij zeker bevallen!

op 22 januari 2010 word die uitgebracht op de wii

avatar van LimeLou
Heb het spel uitgespeeld. Een review gaat vast en zeker komen !

avatar van hectometersnor
LimeLou schreef:
Heb het spel uitgespeeld. Een review gaat vast en zeker komen !

Nou schiet eens op dan! We wachten af in spanning .

avatar van LimeLou
haha , het komt nog wel. Ik doe er lang over omdat ik geen creatieve ideeën meer heb voor reviews sinds Silent Hill. Maar ik zal deze week er nog aan proberen te beginnen, belofte!

avatar van LimeLou
Umbrella. A faceless corporation...

Het was 30 april 2010. Ik speurde de koninginnemarkt af voor een goedkoop prijsje voor een goede game, en die vond ik ook! Een of andere gek verkocht me deze game voor 1 euro! En als fan van de Resident Evil games kon ik deze natuurlijk niet missen. Ik dus blij als een ADHD'er met suikeroverdosis achter de TV zitten en DISC 1 in de paarse kubus stoppen. Mijn zoveelste nachtmerrie in de wereld van Survival Horror was begonnen!

De game komt lekkker op dreef met een prima intro, waar verteld wordt dat Raccoon City door een grote zombie-epidemie werd getroffen, maar daarvóór gebeurde er nog iets. De dag voor het uitbreken van het virus in Raccoon City was de grootste nachtmerrie voor Rebecca Chambers, een groentje van de speciale eenheid: S.T.A.R.S. Ze moet de gevaarlijke crimineel Billy Coen zoeken en arresteren omdat hij wordt beschuldigd van de moorden op vele mensen. Maar als je in een ongure trein terecht komt die er compleet vernietigd uit ziet kom je in een nachtmerrie terecht waar het onmogelijk zou zijn om uit te ontsnappen...

Fans van de eerste Resident Evil kennen misschien Rebecca nog wel en weten haar rol in het verhaal van de Resident Evil games. Maar in dit deel kan je dus werkelijk als haar spelen en dat is ook duidelijk.Omdat je dus deze keer als een jonge vrouw speelt ben je kwetsbaarder voor je omgevingen en voor je vijanden dan je normaal zou verwachten en omdat zij meer gespecialiseerd is in het gebruiken van herbs (geneesmiddelen) in plaats van gevechtssituaties kan het ook behoorlijk gevaarlijk worden. Verwacht dus geen stoere Chris-situaties waarbij je als een soort van steroïde-verslaafde verschillende afrikaantjes 10 kilometer de lucht in mept. Met Billy Coen (het andere speelbare karakter) werkt dit anders. Hij is lomp als de pest en is meer het type 'niet lullen, maar knallen' en aan hem kan je ook beter de meer uitgebreide wapens geven zoals een Grenade Launcher en een Shotgun. De relatie tussen Rebecca en Billy is erg interessant. Eerst denkt Rebecca dat hij een hersenloze, dodelijke crimineel is, maar later redden ze elkaar uit benauwde situaties en lossen ze samen moeilijke puzzels op.

Een groot pluspunt aan de game zijn de omgevingen. Werkelijk prachtige achtergronden zitten in deze game verwerkt net zoals de remake van deel 1 en het laat goed de kracht zien van de Gamecube. Natuurlijk is de visuele stijl van het 1e deel vrijwel gewooon overgenomen en dus niet erg creatief, maar deze stijl is nou juist zo perfect voor het overbrengen van de duistere en macabare sfeer die de Resident Evil games (met name op de Gamecube) met zich meebrengen. De graphics zijn dus dik in orde en zal niet teleurstellen. Niet iedereen is zo dol op 2D achtergronden, maar ik vind het erg mooi en het ziet er voor mij beter uit dan de nogal grijze, saaie (3D) stijl van Code Veronica. De muziek is ook prima maar niet iets zeer bijzonders. Vrij cliché eigenlijk maar het werkt toch best goed, met angstaanjagende pianogeluiden en B-film achtige bombastische muziek die losbarst bij eindbaas gevechten. De puzzels van de game zijn niet de makkelijkste en ook al zijn ze niet het hoogtepunt van de gamereeks kunnen ze soms aardig je hersens prikkelen. Een goed voorbeeld hiervan was de "schaak-puzzel" waarbij je schaakstukken van 2 meter moest verplaatsen over een reusachtig schaakbord, en als je het fout deed werd er vergif in de kamer gespoten, denk dus na voordat je wat doet.

Met nadenken wordt de game soms ook iets minder. Het grootste kritiekpunt vergeleken met de andere Resident Evil games vind ik niet dat deze game maar rond de 6 uur duurt of dat het nogal onorigineel is, maar eerder de (voor mij, althans) onnodige aanpassingen op het gebied van gameplay. Waarbij je in de vorige games je items kon opslaan in enorme laadkisten, 'containers' genaamd, kan je hier slechts de "verwijder" optie gebruiken. En dat tot veel frustratie. Ten eerste: waarom zou je in godsnaam zo'n handig spelelement uit de gameplay halen? Misschien dacht Capcom: "Die lompe containers hebben we vast niet meer nodig als we al een verwijder-optie hebben". Maar uiteindelijk is dit gewoon hartstikke dom. Je inventaris raakt regelmatig vol en in andere Resident Evil games geeft het altijd een goed gevoel om je 'lading' te dumpen in die containers, om ze later weer te kunnen gebruiken. Kortom: het is vreemd en ongepast om een goed, ouderwets gameplay element te vervangen door een modern en nogal klungelig gameplay eigenschap. Opzich vind ik dit soort veranderingen in games over het algemeen niet zo erg, maar in dit geval beïnvloed het de hele gameplay en niet op een positieve manier, zou ik kunnen zeggen.

Verhaal: 8/10
Gameplay: 6.5/10
Sfeer: 9/10
Muziek: 7/10
Graphics: 9/10

3.5* sterren

RE123
wauwww, voor een euro had ik dat geluk maar

avatar van LimeLou
Heb je deze game zelf al ? Aan je naam en avatar te zien ben je namelijk net als ik , ook een RE fan

RE123
nee jammer genoeg heb ik deze game nog niet , kan hem ook nergens vinden, ja ik ben ook een RE fan ik hoef nog maar een paar spellen en dan heb ik ze allemaal

Kijk eens Hier

RE123
dankjewel, maar heb net nog eens op de gamemania site gekeken daar hebben ze hem nu bij used games, ga hem dalijk denk ik al halen. ik ben benieuwd

Mooi zo

avatar van fabblwaps
@ LimeLou: Ik zie nu pas wat je avatar is.

RE123
haha, ik ook nu je het zegt, ik heb het spel net gekocht nu eerst het WK kijken en dan non-stop spelen

fabblwaps schreef:
@ LimeLou: Ik zie nu pas wat je avatar is.

Wat bedoel je? Ik heb de laatste tijd regelmatig van avatar gewisseld, misschien kon je 'm daarom niet zien.

avatar van fabblwaps
Ik zag 'm al een tijdje zoals ie nu is, maar pas nu ik 'm bij een RE spel zie bedenk ik me dat 't het logo is van Umbrella Corp.

avatar van Juan2910
Saaie game.. Het verhaal is in my opinion niet interessant, de dialogen nogal saai, de omgevingen nogal saai.. Voor mij was het echt een teleurstelling..

avatar van HorrorSurvivor
Leuke prequel die wel lekker speelde en er op de GC wel goed uit zag. Leuk om met rebecca te spelen en de co-op gameplay was wel goed. De sfeer is er. Ja, helemaal geen slechte game, zeker niet Resident Evil onwaardig, en één van de spellen waar ik de GameCube voor kocht...

Heb dit spel een tijdje terug gespeeld bij iemand.

Het trein gedeelte vond ik erg vet.

Maar in de training facility werd het helaas een beetje saai. Ik kwam ook zonder ammo te zitten, waardoor ik op een gegeven moment niet verder kon en steeds dood ging. Uiteindelijk moest ik het spel dus opnieuw starten.

Ik heb even wat sites opgezocht via het internet, en blijkbaar ben ik niet de enige.

Je zal dus zorgvuldig met je ammo moeten omgaan.

De reacties van deze Resident Evil zijn ook erg gemengd. De een vind RE0 helemaal niets, de ander vind het juist wel een vette game.

Ik heb het spel nog niet uitgespeeld, dus ik zal nog geen score geven. Maar mijn eerste indruk is oke (weet eigenlijk nog niet zo goed wat ik erover moet denken). Dit is wel de moeilijkste RE die ik tot nu toe heb gespeeld.

Eindelijk gespeeld en uitgespeeld. Met een emulator weliswaar, maar wel met een controller. Fijne klassieke Resident Evil. Gameplay is even wennen na Resi 4, 5, 6 en Revelation, maar aangezien ik vrij ervaren ben met de klassieke Resi's had ik het weer vrij snel onder de knie. Hoewel het een aardige Resi is kan ie niet tippen aan mijn drie favorieten, deel 1, 2 en Code Veronica. Dit komt voornamelijk door het plot en de nogal gemakkelijke bossfights. Ook de omgevingen zijn niet bijster origineeel met uitzondering van de trein. Desalniettemin verplicht voer voor de Resi fans!

avatar van All Seeing Fish
SonofGod schreef:

Ik denk dat het komt doordat dit de zoveelste Resident Evil game was zonder vernieuwing zoals bij Resident Evil 4, ik persoonlijk werd een beetje Resident Evil moe van deze game waardoor ik minder objectief kon zijn over de game.

avatar van JacoBaco
En ook deze natuurlijk binnenkort in HD ! 19 januari om precies te zijn. Dit zijn voor mij de Resident Evil games zoals ik ze het liefst speel. Even dacht ik dat ik mezelf voor de gek hield, maar vorig jaar januari de HD versie van Resident Evil 1 (remake van de Gamecube) gespeeld en mijn brein begon spontaan meer Endorfine en Serotonine aan te maken! Natuurlijk speelde de sentimentele waarde een grote rol, maar het verschil bij mij is: bij sentimentele waarde is het in mijn herinnering fantastisch, maar wanneer ik het weer speel, kan het soms erg tegenvallen en dan wordt het alsnog kut. In het geval van Resident Evil 1 HD, heb ik weer intens genoten van de survival horror. O.a. vanwege de erg sfeervolle locaties, muziek, items zoeken, puzzelen, het openen van deuren en weinig ammo. Resident Evil 4 ging nog net, maar vanaf deel 5 ging het helemaal mis! Jammer, want wanneer (voor mij) iets goed is, hoeft een franchise zichzelf niet opnieuw uit te vinden. Resident Evil 1 HD (vorig jaar) heeft het eigenlijk weer bewezen. Het verkocht echt overdreven goed! Nee, het hoeft niet te vernieuwen van mij. Het mag wel stoppen na een bepaald aantal delen zoals Uncharted bijvoorbeeld. 4 top delen (al is de eerste wel echt de minste) en dan klaar! Kijk, Uncharted is wel veranderd, maar het heeft niets van het hart weggehaald, maar zichzelf weten te perfectioneren! En gelukkig wisten ze dat na deel 1 dat het fundament van de game wel goed zat. Bij Resident Evil hebben ze na deel 4 het hart eruit gerukt en het nooit meer teruggeven!

Maar ik dwaal af! Wat ik zeggen wilde: Hééééél erg veel zin in! Ik ben nog lang niet klaar met Metal Gear Solid V (63 uur en nu pas op 37%), maar die ga ik echt even aan de kant leggen voor 1 van de beste Resident Evil games uit de serie!! Resident Evil 2 is vanzelfsprekend de beste!

Helemaal mee eens Jaco, ook precies dezelfde ervaring gehad bij de HD remake. Was ook bang voor roze bril, maar toch bleek (vooral door het adventure/puzzel aspect van de gameplay) het nog steeds te staan als een mansion! Een survival-Horror feel en sfeer die ik lang gemist heb. Kijk dan ook erg uit naar deze remake.

avatar van JacoBaco
En ja hoor, zoals ik al vermoedde is het weer ouderwets genieten! Ben hier vorige week donderdag aan begonnen en vol zelfvertrouwen heb ik de game op hard difficulty gezet. Maar fuck, deze game is moeilijk! En zo hoort het natuurlijk ook, want het is niet voor niets survival horror. Helaas wel zo moeilijk dat ik bij de vleesmuis boss opnieuw moest beginnen en dat is toch zeker al halverwege de game. In dit geval had ik te weinig herbs. Inmiddels speel ik op normal en ben ik in het laatste gedeelte van de game.

Toch wel 1 groot irritatie dingetje en dat is dat deze Resident Evil geen gebruik maakt van de item box! Niet erg dat de game daardoor moeilijker wordt, maar je moet dus iedere keer spullen achterlaten en op een gegeven kun je zelfs geen items meer droppen omdat die ruimte dan te vol is! En uiteindelijk moest ik kiezen wat ik definitief achter zou laten en het dan dus ook daadwerkelijk kwijt ben! Ik heb nu dus geen Grenade launcher meer. En in de game moet je een keer of 4 gebruik maken van de Hookshot. Dit item neemt 2 van de 6 hokjes in beslag. Dat is nogal wat en je hebt hem dus maar 4 a 5x nodig. Ik liet hem een keer lekker liggen, maar had ik het later toch weer nodig, met als gevolg dat ik best ver terug moest en vervolgens werd afgemaakt door een stel apen. En zoals ik al zei, op een gegeven moment kon ik niet meer terug naar een bepaald punt en daar lag mijn Grenade launcher... Ja, daadwerkelijk wapens kwijtraken door dit systeem vind ik behoorlijk kut.

avatar van Sateck
Damn wat is deze game moeilijk zeg! Ik zit nu ongeveer op de helft maar kom gewoon niet verder. Te weinig armo en to kort herbs. Dat wordt dus helemaal opnieuw beginnen

Ik denk dat ik hem maar op easy ga zetten. Want als mij dit nogmaals overkomt, ben ik bang dat ik de game nooit meer aanraak.