Hey! Fight! Cheer Squad (2005)

Alternatieve titel: Osu! Tatakae! Ouendan

Nintendo DS
Music

Ontwikkeld door iNiS

Ouendan gaat over verschillende mensen die in hopeloze situaties belanden. Na een hulpkreet komen de Ouendan te hulp. Dit is een Cheerleader groep bestaande uit alleen maar mannen. De Ouendan moedigen de verschillende mensen die in deze hopeloze situaties zitten aan doormiddel van muziek. Als er goed op de maat op de touchscreen wordt gedrukt dan kunnen de mensen uit de slechte situaties worden gered.

Wel een erg lollige storyline voor een dance-game, iemand uit de put dansen...
Male cheerleaders rock!

In het Westen uitgebracht als Elite Beat Agents. Het verschil zit 'm met name in de muziekkeuze. Ik ben al lang op zoek naar deze Japanse versie, maar waarschijnlijk zal ik 'm eens moeten importeren.

avatar van Beitel
Wat Ouendan toentertijd zo'n sensatie maakte was niet alleen het fantastische stijltje en humor, maar ook de bikkelharde gameplay die perfect paste bij de gekozen nummers. Bij Elite Beat Agents gaat het tempo nét wat vaker omlaag.

De kracht van het concept zit 'm ook in het feit dat je geen vaststaande knopjes hebt. Het hele scherm wordt ingezet om de spanning van de muziek zo goed mogelijk te volgen, wat het een bijzonder krachtige ervaring maakt. Met name de allerlaatste uitdaging, Ready Steady Go, weet mij nog steeds stoten adrenaline te geven.

Elite Beat Agents is één van mijn favorieten games van de laatste paar jaar. Het heeft een verslavende, snelle & uitdagende gameplay. Op het gebied van narratief is het zo absurd als maar kan en de cartoonische stijl draagt hier goed aan mee. Het duurt kort maar moedigt aan het op alle moeilijkheidsgraden te proberen. Ik merkte dat ik, met de moeilijkheidsgraden, steeds beter werd in het spel en streefde naar perfectie. Een lied halen zonder één fout te maken geeft een grote bevrediging geziene de uitdaging ervan en hoe leuk het spel is om te spelen.

Ik kwam er pas laat achter dat in Japan twee varianten van Elite Beat Agents waren uitgekomen. Uit nieuwsgierigheid heb ik deze gelijk geprobeerd en merkte al snel vastgenageld te zijn. Het is in principe dezelfde game maar dan met andere nummers en in het Japans. Osu Tatakae Quendan heeft, zonder twijfel, de beste soundtrack van de drie. Ik heb de CD gedownload en luister er nog regelmatig naar. De moeilijkheidsgraad is iets lager dan in de andere twee, maar de moeilijkheidsgraad is in die games zo hoog dat ik er geen problemen mee heb wat minder te moeten oefenen om door een lastig level heen te komen.

Dit had mijn favorieten van de drie kunnen zijn wegens de soundtrack en de licht- lagere moeilijkheidsgraad, helaas heeft dit spel één groot nadeel die het minder sterk maakt dan de rest: je kunt de intro’s niet overslaan. Als je streeft naar perfectie, of regelmatig verliest, zal je de levels vaak achter elkaar moeten herbeginnen. In Elite Beat Agents kun je de intro’s overslaan en direct beginnen aan het level terwijl je in dit deel verplicht ben de muzikale intro te luisteren. De intro’s wisselen tussen vijf a twintig seconden wachten totdat een level begint. Het verpest de balans van de game en demotiveert om een level meerdere malen te proberen. Als er een patch of mod kwam waarbij ze dit minpunt weghaalde dan zou ik het mijn favorieten van de drie zijn, maar voor nu is het de minst sterke.