Shadow Warrior (1997)

Ontwikkeld door 3D Realms
Uitgegeven door GT

Jij bent Lo Wang, een Shadow Warrior. De Shadow Warriors zijn meesterlijk begaafde krijgers die tot de top behoren, en jij bent de allerbeste in het vak. Je werkt voor een bedrijf genaamd The Zilla Corporation, waarbij je tot de vreselijke ontdekking komt dat het bedrijf massaal huurlingen ingeschakeld heeft om, met behulp van creaturen uit de zogenaamde duistere wereld, Japan over te nemen. Lo Wang is een man van eer, dus keert hij zich tegen zijn 'meester'. Het enige wat nu nog tussen The Zilla Corporation en de uitvoering van het snode plan komt te staan, ben jij.

avatar van djelle
Een ander spel in de toenmalige 3D realms/build engine shooters-traditie is deze heel amusante Shadow Warrior. Sommige levels zijn eentonig en de oneliners zijn vaak zo goed niet zoals dat bij Duke Nukem 3D en Blood het geval is (hoewel de dingen die "Lo Wang" ondermeer soms uitkraamt wanneer ie yakuza in twee snijdt nog steeds hilarisch kunnen zijn), maar het gegeven dat je nu eens in de Oosterse sfeer je ding kan doen maakt het best wel gezellig.

De meeste levels blijven trouwens wel goed tot geweldig hoor (met het saunahuis als een van de toppers) en de grootste troef is toch wel het bijzonder coole wapenarsenaal. Je kan de strijd aangaan met vuisten en een samuraizwaard (die erg bloederig kunnen worden bij gebruik), "shurikans" (een soort scherpe schijfjes om mee te gooien), een paar heel 'speciale' maar zeer dodelijke wapens en ook de vele schietijzers zijn erg vet: er zijn uzi's (tot in elke hand 1!), riotguns, granaatlaunchers tot en met een soort raketlauncher die zelfs een nucleare stand heeft(!). De effecten en het geluid zijn verder ook weer bijzonder goed en het is allemaal weer lekker gewelddadig.

Shadow Warrior is iets minder dan Duke en Blood, maar valt niettemin tot de absolute toppers uit het FPS-genre te rekenen waar veel plezier aan te beleven valt.

avatar van basik
Ik herriner me Shadow Warrior als een "vet en bruut" spel. Vooral alle mogelijke wapens die je kunt gebruiken zoals djelle al eerder heeft omschreven.

Ik vond deze ook minder dan Blood en Duke. De hoofdpersoon spreekt me wat minder aan, de humor is hier lang niet zo goed en de wapens konden me ook minder boeien. Toch nog wel leuk knalwerk en de aanpassingen van de Build engine zijn sterk maar eigenlijk kan je in het post Quake tijdperk niet meer aankomen met een semi 3D engine.

avatar van djelle
Voor de geinteresseerden: er is een programma op het internet te vinden PlayWang waarmee het spel weer speelbaar wordt voor de nieuwere Windows systemen. Het is geen High res pack zoals dat bestaat voor bv Doom of Duke Nukem 3D, maar het maakt het dus op zijn minst speelbaar, en de resoluties kunnen tot 1280 x 1024.

BoordAppel schreef:

Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. 't voelt '3D' genoeg aan voor mij. En zolang het maar 'vet'/goed/leuk/sfeervol is, dat is het belangrijkste.

avatar van smash016
Goed spel dit, geniaal level design van 3D Realms. Wat ik me nog kan herinneren zijn de konijntjes her en der in het spel. "You do that, you go blind! Faggot rabbit!"

Vermakelijk spel. Best hard, zo herinner ik me. Leek erg op Duke Nukem 3D, maar gezien de makers was dat niet gek. Er zaten leuke oneliners en andere geintjes in. Weet dat ik me hier goed mee vermaakt heb.

avatar van Deftones_JP
Ik dacht eigenlijk dat dit een soort mod was van Duke Nukem. Ik heb een keer een trial versie gespeeld. was best vermakelijk. Je kwam ook van die japanse Hentai figuurtjes tegen op verborgen plekken die je dan afschoten als je er met je rug naartoe stond ofzo.

avatar van StayVisible
Deze staat bij mij op de derde plaats naast Blood en Duke Nukem.
Blood vond ik toch echt de beste!

Maanden gespeeld dit in een LAN met 2 vrienden. De multiplayer levels waren zorgvuldig gemaakt, de wapens dikke pret (vooral de Sticky Bomb en de nuke).

Ik vond de playstyle net ietsje soepeler dan in Duke Nukem 3D maar dit zou ook heel goed aan de levels kunnen liggen hoor. In elk geval een spel wat heerlijk wegspeeld als een fossiele FPS.

avatar van bvonk
Er komt een remake van dit geweldige spel!

Heb wel mijn twijfels of het dezelfde sfeer heeft als het eerste deel, een poolse ontwikkelaar gaat het maken.

Shadow Warrior krijgt remake voor pc en consoles - Game - Nieuws - Tweakers

avatar van bvonk
En voor de liefhebbers van het eerste deel is er ook goed nieuws want die is nu te downloaden via steam. Eigenlijk was het de bedoeling om maar een beperkt aantal keys weg te geven via facebook maar die waren uitgelekt en werden verkocht op het internet waarop ze maar besloten het spel voor iedereen gratis te maken.

Waar Duke Nukem 3D grappen maakt om Amerikaanse actie helden was Blood een parodie op horrofilms en Shadow Warrior weer op Kung Fu films. Wel cool concept van 3D realms.

Alle games hebben ook soort van een easter egg. Duke heeft zo een gevangen space marine uit Aliens, Shaddow warriors heeft een Lara croft en in blood zat die Johhny van The Shinning.

Al met al waren het echt games met de nodige humor met leuke verwijzingen uit allerlei films.

Leuk! Meteen even gedownload. Ik vond Blood en Duke leuker maar deze mocht er ook wel wezen.

Pastichio Rocker
Rujar schreef:
Duke heeft zo een gevangen space marine uit Aliens

Neen, uit Doom ("That's one Doomed Space Marine!").

En Quake ("I ain't afraid of no Quake!")

Rujar schreef:
en in blood zat die Johhny van The Shinning.

Jack Torrance.

En een dooie Duke Nukem.

References in Blood - Blood - blood.wiki-site.com

Daarstraks weer eens een half uurtje het origineel opgehad en verrek, ik weet niet of het nostalgie is of de realiteit maar wat waren die shooters midden jaren '90 toch goed zeg. Of het nou Shadow Warrior, Blood, Duke Nukem, Doom, Heretic, Hexen, Outlaws of Quake is - ze hadden allemaal zo hun eigen typische sfeer, setting en humor en laten zich zelfs 20 jaar later nog best spelen. Die eigen identiteit is in ieder geval iets wat ik best wel mis de laatste jaren - nou wil ik niet meteen alle COD's e.d slechtpraten (want...ook die zijn zo af en toe best vermakelijk) maar ik kan me haast niet voorstellen dat ik binnen nog eens 20 jaar hetzelfde uit de huidige generatie shooters haal.

Morgen maar weer eens Blood of Hexen opzetten...

avatar van The_CrY
Met de Shadow Warrior Classic Redux package op een mooie source port kunnen genieten van Shadow Warrior. In dezelfde engine als Duke Nukem 3D nu dan een parodie op alle kung fu vecht films. De protagonist, Lo Wang, is al net zo'n lolbroek als Duke, en met het foute politiek incorrecte accentje erbij een heus product uit de negentiger jaren. De sfeer is heel cliché oosters, van de bonsai boompjes en samurai zwaarden tot aan de Japanse volksmuziek en de fortune cookies. De wapens voelen op het eerste gezicht wat aan als een bijeengeraapt zooitje, maar meer dan bij andere shooters uit die tijd verwacht dit spel dat je van vrijwel alle wapens gebruik maakt. In tegenstelling tot de shotgun bij Duke 3D is hier geen wapen die je beste vriend wordt, al mocht ik de grenade launcher met de sappige gibs toch als zodanig bestempelen. Het spel is ook ontzettend uitdagend en moeilijk. Nog steeds kan ik het eerste level, de klassieker 'Seppuku Station', niet in één zit uitspelen. Echter als je de vijanden door hebt en de wapens onder de knie hebt kan het genieten beginnen. De level design is hier nog heel erg key hunt gericht, wat me goed doet, maar soms zijn de levels zo groot dat ik er echt gewoon in verdwaal. Daar komt nog bij dat de makers sommige knoppen of keys (en vooral secrets!) dermate goed hebben verstopt dat het weleens frustratie opwekt ('Floating Fortress'). Ik was eerlijk gezegd ook klaar met het spel op het einde omdat dat soort levels steeds prominenter waren.

De Classic Redux package heeft de twee (voorheen gratis verkrijgbare) uitbreidingen Twin Dragon en Wanton Destruction meegeleverd. Twin Dragon is meer van hetzelfde, en hoewel de level design bar slecht begint met een vreselijk tweede level vol mijnen die je niet kunt zien of afzetten, tenzij je er doorheen loopt. Dat achter je gelaten hebbende lijkt het spel opeens veel meer op Duke 3D met toegankelijkere levels. Uiteindelijk vond ik deze leuker dan het basis spel. Wanton Destruction vervangt de Evil Ninjas door vage poppetjes die hele irritante geluiden maken. Verder speelt de uitbreiding ongeveer hetzelfde. De maps hier verschillen van zeer tof ('Restaurant') tot echt abominabel slecht ('Airplane'). Hier beginnen ook de textures en omgevingen op Duke 3D te lijken. Een eigen sfeer creëren, dat deed het basisspel dan weer beter.