Dynasty Warriors 5: Empires (2006)

PlayStation 2 / Xbox 360
Strategy / Action

Ontwikkeld door Omega Force
Uitgegeven door Koei

Neergezet in het oude China, Dynasty Warriors 5: Empires trekt met vol arsenaal richting het slagveld. In de Empire mode kies je je strategy voor de aanval die jou op elke map vijfentwintig nederzettingen op moeten gaan leveren. Elke beurt die je krijgt bestaat uit twee gedeeltes: Empire Control en War making. Je veroverde gebieden leveren je elke ronde belastinggeld op waarmee je diverse acties kunt kopen. Neem bijvoorbeeld een luitenant of soldaat aan, knap je terrotorium op of doe iets anders met het geld waar jij zo hard voor hebt gevochten. Win de slag en verover het Empire voor jou land!

avatar van Bahamut Zero
Inmiddels groot en breed uitgespeeld
Dynasty Warriors is echt zo'n spel die bij vlagen leuk is. De levels zijn wel vrij eentonig (op de omgevingen na) wat de gameplay niet ten goede komt. Eerst krijg je de landkaart te zien waarbij je door middel van orders je team kunt versterken, geld van je mensen kunt innen, een nieuw item kunt ontwikkelen of gewoon op je luie reet kunt blijven zitten. Dat is in mijn ogen erg leuk uitgewerkt. Dan de levels. Je selecteerd een continent wat je aan wilt vallen waarna je een level moet spelen. Verover je de hoofdbasis of versla je de hoofdcommandant dan neem je of het stukje land, of in het tweede geval alle continenten over die bij je vijand hoorde(n). De levels zijn tamelijk eentonig, je komt een groepje vijanden tegen die altijd een leider bij zich hebben. Versla je de leider van de groep, dan loopt de groep als een kip zonder kop weg (ook al zijn het 150 soldaten tegen jou). Dat vindt ik echt een - punt. De mogelijkheden om je wapen of character up te graden zijn ook beperkt. Qua wapens moet je gewoon mazzel hebben dat je wapensmid even een goede dag heeft en een sterk wapen voor je smeed. Je character(s) levelen totdat ze 60000 xp hebben, waarna ze de hoogste rang hebben behaald en 20000 soldaten onder hun hoede kunnen nemen. Xp punten haal je in de levels. Des te meer vijanden je dood, des te meer xp punten je scoort. Maar er zit ook een addertje onder het gras omdat de soldaten van jouw team je juist punten kosten als ze gedood worden. Het beste scenario om veel xp punten is dus om met zo weinig mogelijk troepen het gevecht aan te gaan, zodat er ook weinig soldaten van jou kant sterven, als het ware moet je dus een eenmansleger zijn die het even tegen een leger van +- 3000 soldaten op neemt. Dit is wel mogelijk, mits je de moeilijkheidsgraad maar niet te hoog instelt. Snel opgesomd bestaat een level dus uit: beginnen > naar de ander kant van het level stormen > hoofdbasis uitmoorden (waarna je deze overneemt en het level gehaald hebt). Dit kan vrij eentonig worden na een tijdje en als je 1 (van de 6) scenario's hebt gehaald, ben je dit spel ook wel weer een tijdje beu. Nog even terugkomend op de difficulty: Dit is wel zeer goed uitgewerkt. Je kan kiezen uit vijf verschillende moeilijksheidsgraden (van novice t/m chaos), waarbij die laatste zijn naam veel eer aan doet. Ik persoonlijk, beveel medium aan, als je het spel voor het eerst speelt. Maar over het algemeen is Dynasty Warriors 5: Empires een vrij eentonig spel, die weinig verrast. Mijn eindoordeel komt dan ook uit op 3*, op het randje van een voldoende.