Axelay (1992)

Nintendo Wii / Super NES / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Ooit was de planeet Corliss een rustige, vredige plek om te wonen, totdat zij kwamen... Een onbekend alien-ras heeft binnen enkele uren korte metten gemaakt met de niets vermoedende samenleving. Als de reguliere wapens ook nog eens niet blijken te werken tegen de invasie-macht, is alle hoop gevestigd op het nieuwe grensverleggende wapen, het AX-77 Axelay Gevechts-schip. Een probleem is echter dat het nog om een ongetest prototype gaat. Jij zal zonder enige ervaring controle moeten nemen over dit voertuig en al lerende het ruimte tuig uit de lucht blazen.

Was idd toen echt super mooie '3d' achtige stijl, waar een buddy van mij helemaal verslaafd aan was. Flying-Shooters nooit echt mijn ding geweest (behalve korte affaires met starfox, fantasy zone en parodius), maar deze was toch echt niet omheen te komen toendertijd. Laatst ook nog eens gegamed en opeens geschrokken ervan hoe pittig de gameplay was, helemaal niet meer gewend die old-school skills.

Wel erg leuk met het afwisselen van de drie soorten wapens, een plasma klodder, een missile achtig iets en een roterend geweer. Vooral die laatste is erg cool, de knop ingedrukt houden laat de guns van achter naar voor bewegen, waardoor je erg leuk rondom je nog kan schieten. Leuk ook dat het wisselen van wapens voor sommige vijanden essentieel is, waardoor er meer tactiek bij komt kijken als verwacht.