Axelay (1992)

Nintendo Wii / Super NES / Nintendo Wii U

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Ooit was de planeet Corliss een rustige, vredige plek om te wonen, totdat zij kwamen... Een onbekend alien-ras heeft binnen enkele uren korte metten gemaakt met de niets vermoedende samenleving. Als de reguliere wapens ook nog eens niet blijken te werken tegen de invasie-macht, is alle hoop gevestigd op het nieuwe grensverleggende wapen, het AX-77 Axelay Gevechts-schip. Een probleem is echter dat het nog om een ongetest prototype gaat. Jij zal zonder enige ervaring controle moeten nemen over dit voertuig en al lerende het ruimte tuig uit de lucht blazen.

avatar van Onderhond
Je wist niet wat je zag toen, op de SNES. Eén van de eerste spellen die de kracht van de SNES echt wist te showcasen.

Fijne shooter die leuk afwisselde tussen horizontale en vertikale levels, met indrukwekkend bazenwerk.

4.0*

Was idd toen echt super mooie '3d' achtige stijl, waar een buddy van mij helemaal verslaafd aan was. Flying-Shooters nooit echt mijn ding geweest (behalve korte affaires met starfox, fantasy zone en parodius), maar deze was toch echt niet omheen te komen toendertijd. Laatst ook nog eens gegamed en opeens geschrokken ervan hoe pittig de gameplay was, helemaal niet meer gewend die old-school skills.

Wel erg leuk met het afwisselen van de drie soorten wapens, een plasma klodder, een missile achtig iets en een roterend geweer. Vooral die laatste is erg cool, de knop ingedrukt houden laat de guns van achter naar voor bewegen, waardoor je erg leuk rondom je nog kan schieten. Leuk ook dat het wisselen van wapens voor sommige vijanden essentieel is, waardoor er meer tactiek bij komt kijken als verwacht.

avatar van PC.ENGINE.FAN
For a game with so many brilliant colors, it also looks good in black and white.

Dit was vroeger één van mijn favoriete schmups. Onderhond heeft zeker gelijk, deze game blies mij van mijn sokken... met een fraai staaltje muzikale en grafische hoogstandjes voor zijn tijd. Een jeugdvriendje sloot hem toentertijd aan op een hi-fi toren..dan word je pas écht jaloers. Nu vind ik dat hij wat van zijn replay value heeft verloren. Vooral na level III vind ik het een beetje matter worden. Dat side scrollende level II door de aangevallen space colony ziet er echt gelikt uit en dan is zo'n kruising tussen een alien en zo'n ED-209 uit Robocop als eindbaas een kers op de taart. Maar daarbij vergeleken vind ik dat onderwaterlevel wel erg saai. Een tijdje geleden had ik hier wel een 5* voor over, maar daar ben ik op teruggekomen.