The Conduit (2009)

Nintendo Wii
Shooter / Action

Ontwikkeld door High Voltage
Uitgegeven door Sega

In The Conduit speel je geheim agent Ford die zich in het hedendaagse Washington bevind. Een alien-invasie heeft plaatsgevonden, en jij bevind je toevallig middenin alle gebeurtenissen. De Amerikaanse overheid wil echter alle gebeurtenissen verdoezelen. Het is aan jou om uit te zoeken waarom de Aarde nou eigenlijk wordt aangevallen. Daarnaast heb je de taak om de buitenaardse aanval af te slaan. Ook kom je tot de ontdekking wat de beweegredenen van de overheid zijn om alles in de doofpot te stoppen. Om de aliens te weren uit Washington heb je de beschikking over een uitgebreid scala aan wapens, en zul je al je vaardigheden als geheim agent moeten gebruiken om de aliens uit te schakelen.

avatar van Mega Man
Eén van de games waar ik zelf rijkhalzend naar uit kijk. Als FPS fanaat was ik gek op N64 toppers als GoldenEye, Perfect Dark, de vier Turok delen, Quake I en II, Doom 64 en The World is Not Enough en helaas werd het aanbod aan shooters een stuk kleiner toen de Gamecube zijn intrede deed. Enkel de meesterlijke Timesplitters delen, de redelijke Bond game Nightfire, het aardige Geist, het typische Serious Sam: Next Encounter en dan heb ik het zo'n beetje opgenoemd. De Wii stelt me nog meer teleur met games als FarCry: Vengeance (had meer schik met deze als Red Steel maar grafisch toch een zooitje), Red Steel (Had de GoldenEye van de Wii kunnen zijn), Medal of Honor: Heroes 2 (moet het hebben van de online mode want grafisch is het nog steeds achterhaald en de single player is erg simplistisch).

En aangezien Metroid Prime 3: Corruption een First Person Adventure is blijft alleen The Conduit over als (hopelijk) echte must-have FPS voor de Wii. Grafisch gaat het de goeie kant op met Conduit als je kijkt naar hoe vijanden en wapens er uitzien. De levels ogen nog wat kaal en statisch maar aangezien deze game pas uitkomt in het eerste kwartaal van 2009 zal dat ook wel verholpen worden. Het apocalyptische sfeertje doet me wat denken aan Turok 3: Shadow of Oblivion waar je ook verlaten steden had met vreemde mutanten en andere wezens. De diversiteit aan wapens (zowel menselijke schietijzers als buitenaardse wapens) doet me ook wat denken aan de Turok games en datzelfde geldt voor de sprinkhaan-achtige vijanden die zo uit Turok 2: Seeds of Evil hadden kunnen komen.

High Voltage Software heeft ook al online multiplayer aangekondigt voor 16 man en ik hoop dat de traditionele splitscreen multiplayer ook is inbegrepen. De besturing word afgekeken van zowel MoH: Heroes 2 als MP3: Corruption en dat is naar mijn idee een zeer goed teken. En met elk nieuw beeld materiaal, waarin te zien is dat de graphics duidelijk mooier worden, krijg ik steeds meer zin in deze aankomende FPS topper! Qua plot is er weinig originaliteit te bespeuren maar volgens mij kan niemand het echt schelen. Als het een dijk van een shooter word met graphics die de 360/PS3 benaderen dan is de The Conduit meer dan een aanwinst op een console waar nog geen must-have shooter op te vinden zijn. Met deze game en waarschijnlijk Timesplitters 4 hoop ik toch nog een mooie tijd mee te maken wat shooters betreft.

En hopelijk trekt High Voltage andere ontwikkelaars over de streep om ook serieuze shooters te gaan ontwikkelen met graphics die wel acceptabel zijn. Treyarch heeft met Call of Duty: World at War al aangegeven dat ze willen concureren met Conduit wat graphics betreft. Of Treyarch z'n belofte nakomt moet ik nog zien maar in elk geval gaat het de goeie kant op met FPS voor de Wii. De 360 evenaren zal moeilijk gaan want deze console heeft aardig wat übershooters in huis net als de N64 destijds had in tegenstelling tot de Playstation 1. En of Conduit dezelfde kwaliteit gaat leveren als de grote jongens op de 360 zoals Halo 3, Gears of War en CoD4: Modern Warfare valt nog te bezien. Ubisoft had destijds ook mooie praatjes met Red Steel maar uiteindelijk bleek het een tegenvallende game te zijn. Ik heb meer vertrouwen in Conduit want het is gewoon duidelijk merkbaar dat High Voltage erg veel aandacht aan schenkt. Ze willen gewoon persé bewijzen dat dit type games (übershooters dus) ook op de Wii kunnen.

avatar van Mega Man
Eindelijk heeft High Voltage Software een uitgever gevonden! En het is geworden...trommelgeroffel....SEGA!

avatar van Nintendofreak
dit word een dikke wii topper.
Link Deze link is een verwijzing naar een mooie revieuw. en DEZE link is een trailer van de game!
Ziet er verrassend goed uit voor een wii game. Ik kijk er alvast naar uit.

Grafisch zal het absoluut niet zo mooi worden als op de x360 of PS3, maar het gaat vooral om de gameplay, ik ben benieuwd hoe het schieten werkt met de wii-mote. In Zelda vond ik het namelijk op zich wel oké werken.

avatar van kaholiic
verheug me op deze game! lijkt me een topper te worden, moet altijd nog wel wennen aan de wii.

avatar van Mega Man
Ondanks dat ik de standaard editie van The Conduit al eerder bij Bol.com had besteld ben ik toch nog zo gek geweest om de Special Edition te halen bij de Bart Smit. Niks reserveren, vandaag (donderdag) heb ik ‘m uit de schap gepakt, afgerekend en achterop de begagedrager gezet. Eenmaal thuis ben ik eens aandacht gaan kijken naar het pakketje. Een fraai kartonnen hoesje met daarin uiteraard een Wii-hoesje met het spel en een handleiding zonder kleur.

Naast het spel zat nog een extra boekje met een introductie van het HV team, artwork, tips en cheatcodes. Wat ik nu vertel is voor sommige mensen natuurlijk oud nieuws. Of ze hebben deze editie net als ik al in huis, òf ze hebben de SE op internet gezien met bijhorende extra’s. Any way, op m’n kamer heb ik de TV, de Wii en m’n dolby-surround set aangezet en ging er eens goed voor zitten. Allereerst ben ik bezig geweest om het één en ander goed af te stellen.

Ik heb de Dead-Zone zo klein mogelijk gemaakt om sneller te kunnen draaien zoals bij PC shooters en de HUD aangepast: wapen + ammo rechts onderin, health links onderin (net als bij de meeste shooters dacht ik) en boven in ’t beeld de rest van de spullen. De helderheid van ’t beeld heb ik op 3 gezet want bij 5 leek het een beetje te vaal. Any way, het is wel erg tof dat je zoveel aan kan passen.

Pluspunten:

De mogelijkheid om alles aan te passen is een groot pluspunt naar mijn mening. De online multiplayer heb ik maar even onder de loep genomen maar alles werkte naar behoren. Geen lack en genoeg variatie qua maps en wapens (van standaard guns tot overdreven wapentuig a lá Turok). De graphics ogen over het algemeen wel erg goed….vergeleken met games als MoH: Heroes 2, Red Steel en vooral Far Cry: Vengeance. Wapens zijn bedekt met een glanslaagje, vijanden bevatten gelikte texturen, ‘sommige’ muren en vloeren ogen strak en nergens had ik last van de framerate (ook niet in grote ruimtes).

De levels zelf zijn misschien niet bijster origineel en memorabel maar ze steken leuk in elkaar. De muziek is ook in orde: De tune die je in het hoofdmenu hoort lijkt zo uit Perfect Dark of een Timesplitters game te komen en sommige ‘spannende’ tunes (vliegveld level) deden me weer denken aan GoldenEye. We hebben hier natuurlijk niet te maken met een tweede Greame Norgate, maar over het algemeen komt de muziek in Conduit goed naar voren.

Minpunten:

Grafisch had ik er toch wat meer van verwacht. Begrijp me niet verkeerd, ik vindt deze game zeer fraai ogen maar jammergenoeg is dat niet overal het geval. Sommige wanden bevatten strakke texturen maar op de grond valt het soms weer tegen (eerste level in de tunnel). Grafisch gezien is het vrij wisselvallend : Rolluiken die bedekt zijn met een mooi glanslaagje, gespiegelde vloeren en een gelikte muren. Maar elders is er weer bezuinigt op ’t interieur: reclameborden met wazige (lees: onleesbare) posters, hoekige objecten en andere achterhaalde beelden die me weer deden terug denken aan ’t Gamecube tijdperk. Alhoewel, Timesplitters 2 en 3 voelen nog steeds meer solide aan dan deze game. Vooral de levels in TS2 waren simpel van opzet maar solid as rock! Bij Conduit is er gewoon teveel verschil wat kwaliteit betreft.

Militairen bijvoorbeeld ogen erg blurry terwijl die gasten met die oranje pakken weer uit een Xbox spel lijken te komen. Het derde level oogt wel weer gelikt maar dat komt waarschijnlijk omdat hier kleinere ruimtes in zitten. Wat opzich ook wel erg opmerkelijk is is de impact van een granaat. Ik gooide er eentje naar een vijand die voor een doos stond te wachten. Terwijl hij gelanceerd werd stond een andere vijand achter de doos vrolijk verder te schieten. Of die granaten zijn goedkoop òf die dozen hebben een bepantsering. Wie zal ’t zeggen. Ook is het erg jammer dat secties die je verlaat zo snel worden afgesloten en je niet zoals bij GoldenEye en Timesplitters de hele weg terug kan lopen om nog wat wapens te zoeken. TS3 had dat ook wel maar de secties waren veel groter (en kwalitatief beter). En misschien is het muggenzifterij maar soms is het wel een beetje vervelend dat ik geen intro filmpjes kan overslaan als ik een willekeurig level wil herspelen.

Hier nog een overzichtje:

+ Besturing werkt fantastisch
+ Controls en HUD aanpassen
+ Muziek komt goed naar voren
+ Op sommige plekken ogen de graphics strak en verzorgd...

- ...maar op andere (grote) plekken weer niet
- Geen splitscreen multiplayer
- Weinig vrijheid
- Voelt niet echt solide aan

Tot slot:

The Conduit komt naar mijn mening niet in hetzelfde rijtje als bijvoorbeeld GoldenEye, Perfect Dark, Halo, Turok 2, Timesplitters 2 en Timesplitters 3. Het komt meer in de buurt bij Turok 3: een shooter op de N64 die wat simplistisch was qua opzet (t.o.v. Turok 2), grafisch minder en rommelig, qua plot en uitwerking leentjebuur deed bij andere games (al had Turok 3 opzich wel een origineler verhaal dan Conduit) en niet overal hoge ogen gooide. Turok 3 kreeg op o.a. IGN een voldoende terwijl sommige gamers het spel erg vonden tegenvallen.

Waar Turok 3 destijds moest opboksen tegen PD (kwam ook uit in 2000) en leentjebuur deed bij Half Life, daar neemt Conduit het op tegen o.a. Halo en andere übershooters van deze tijd. Zowel Turok 3 als Conduit zijn games waar mensen, die weinig tot geen soortgelijke games hebben gespeeld, veel schik mee kunnen hebben en ‘m vanwege die reden een beetje bijzonder vinden. Ik denk zelf dat Conduit net als Turok 3 de tand des tijds niet zo goed doorstaat als b.v. GoldenEye of zelfs Turok 2.

Simpelweg omdat er het één en ander aan mankeert. Is The Conduit dan een slecht spel? Nee joh, natuurlijk niet! Voor de Wii is het duidelijk het beste schietspel en qua gameplay zit alles best goed in elkaar. Red Steel was gewoon een erg rommelige game en speelde niet lekker weg. In het heetst van de strijd konden de controls behoorlijk dwars zitten en om de haverklap kreeg je een repetief zwaardgevechtje.

Vergeleken met deze game en alle andere FPS op de Wii is Conduit echt een verademing. Ik heb plezier met dit spel, al is het geen bijzondere belevenis. Waarschijnlijk komt dat omdat ik zoveel schietspellen heb gespeeld en ik daarom minder snel onder de indruk ben. Daarom hoop ik ook van harte dat Free Radical (onderdeel van Crytec) besluit om TS4 te gaan maken. Tot die tijd kijk ik uit naar Red Steel 2 en The Grinder. Hopelijk heeft die laatste wel splitscreen multiplayer (met BOTS) want dat mis ik wel erg bij Conduit.

The Conduit komt op mijn lijstje te staan op de 5e plek onder 'Super Mario Galaxy', 'Super Smash Bros. Brawl', 'Metroid Prime 3: Corruption' en 'Tomb Raider: Anniversary', en krijgt van mij een:

avatar van Mega Man
Toch maar een half puntje er af getrokken. Het spel is tof maar meer ook niet. Ik heb betere shooters gespeeld. Zeker op de Nintendo 64 en Gamecube. Ook het ontbreken van splitscreen doet afbraak op het speelplezier. Daar hadden ze in de vorige console-generaties al helemaal niet mee moeten aankomen. Zelfs mindere games zoals Turok 3 deden hun best met zoveel mogelijk content om tegen GoldenEye en Perfect Dark op te boksen. The Conduit's singleplayer is kort en is leuk om een keer gespeeld te hebben. De multiplayer had daarom veel uitgebreider moeten zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de Timesplitters games waar de multiplayer de korte (maar stijlvolle en solide) singleplayer moest compenseren met tig modes, opties en dingen die je kunt customizen. Conduit is uitgebreid, maar alleen vergeleken met de andere shooters op de Wii.

Sowieso is het gewoon absurd dat niet alleen Wii shooters maar ook FPS op de 360/PS3 lang niet zo complex zijn als Rare's en Free Radical's titels. Dat games het in anno 2009 moet afleggen op 't gebied van modes, opties, cheats en dingen die je kunt customizen (wapensets, muziek, BOTS..etc). Vergeleken met deze games valt er niet zo veel te beleven in The Conduit. Er zit geen ziel in deze game, levels zijn beperkt (9 van de 10 deurtjes zijn gesloten) en secties worden heel snel achter je afgesloten. En het spel is niet zo memorabel als ik verwacht had. Ik hoop dat Free Radical ooit nog met een Timesplitters 4 komt en dat deze(als hij ook naar de Wii komt) wél meer dan 3,5 sterren verdient. En dan verdwijnt The Conduit wat meer naar de achtergrond net als Turok 3 destijds deed. Begrijp me niet verkeerd: The Conduit is een toffe shooter voor de Wii...bij gebrek aan beter. Dat komt omdat ik al diverse shooters heb gespeeld op meerdere systemen en erg verwend ben geworden door Rare en Free Radical.

Ook is Conduit verre van solide: textures ogen glanzend en strak op sommige plekken en elders weer bagger met low-res texturen en hoekige opbjecten. Je kan beter een game hebben die óf op alle vlakken er mooi uit ziet óf erg matig oogt. Niet iets wat er tussen zit. Het derde level in Conduit oogt strak en verzorg maar eenmaal in de buiten-levels zien we grasveldjes en struikjes met lelijke textures, wazige actergronden (zelfs dat) en erg kale flat-gebouwen. En dat heeft niks met de Wii te maken want zelfs Timesplitters 2 en 3 zien er strakker uit. Strakker in de zin dat de stijl is aangepast (beetje cartoony), er nergens is bezuinigt en de levels groter en memorabeler zijn. Kortom: Hight Voltage, er is nog een hoop werk aan de winkel. Zorg eerst maar dat The Grinder een splitscreen multiplayer krijgt met BOTS. Vroeger was dat eerder regel dan uitzondering.

ik vind single player heel aardig. en op het einde word het gewoon beter. Wat dan weer jammer is dat het spel teleurstellend eindigt.

de multiplayer is niet heel complex, maar hij is gewoon heel erg leuk!

4 sterren

War-Ultima
Zo'n Wii remote geeft wel extra dimensie aan een FPS en The Conduit werkt er prima mee al komt er soms wel een framerate dropping bij kijken waardoor je niet goed kunt richten.
Soms maak je ook een headshot maar op één of andere manier gaat het mannetje niet gelijk dood en dat is toch wel erg apart.
Leuke FPS in single-player maar meer ook niet, de online MP kan mij niet bekoren en daarnaast komt er niet alleen lag bij kijken, maar ook nog dikke framerate droppings.

avatar van Draugen
Middelmatige shooter met pefecte controls. Ik heb er wel van genoten, maar er is zeer veel ruimte voor verbetering.

avatar van Princess Piranha
Ik heb het gister even gespeeld. De gameplay werkt heerlijk en het ziet er grafisch erg mooi uit. Met name de toevoeging dat als je je wapen gaat laden, de achtergrond wazig wordt, vind ik erg leuk gedaan.

Helaas ging ik al na een kwartier dood en is het gewoon echt geen game voor mij