F.E.A.R. 2: Project Origin is het vervolg op de eerste en eveneens revolutionare F.E.A.R., een horrorspel met enkele verrassend sterke elementen en behoorlijk met strakke gameplay. Het eerste spel werd geprezen met verschillende prijzen en wist de pers dan ook ruimschoots te overtuigen. Hoewel sommige redacteurs nochtans kloegen over de nogal weinig innoverende omgevingen, die eveneens herhaaldelijk overkwamen, wisten de meeste spelers dat wel over het hoofd te zien. De makers beloofden dan ook in Project Origin beter te presteren. Beloofd F.E.A.R. 2: Project Origin beter te doen dan zijn voorganger of is het maar een afkooksel dat nooit het levenslicht had mogen zien?
Dit vervolg begint echter waar zijn briljante voorganger stopte en eigenlijk krijg je het einde ook opnieuw te zien in dit vervolg. Alles voelde, voor mij althans, erg vertrouwd aan. Ditmaal vond ik de wapens wel beter aanvoelen, vooral de Hammerhead is mijn persoonlijke favoriet. Deze zat ook verwerkt in het eerste deel, maar in dit deel is dit wapen enkel nog verfijnder en ook stukken bruter in beeld gebracht. Het is zo overweldigend om iemand aan de muur te pinnen en vervolgens te zien doodbloeden. Het is dan ook geen wonder dat hier veel bloed wordt vergoten, zowat alle omgevingen zijn besmeurd met bloed van talloze slachtoffers, zowel van je team, als andere leden of wezens die het niet overleefd hebben in deze overlevingstocht. Alma is trouwens natuurlijk ook weer van de partij, waarbij ze ditmaal berust op wraak, ditmaal komt ze ook iets meer in beeld, soms weet ze dan ook echt mij de stuipen op het lijf te jagen! De gameplay zat voor mij meer dan goed. Ditmaal is er wel aanzienlijk meer actie aanwezig dan schrikmomenten, maar toch. De schrikmomenten die in dit deel verwerkt zitten, doen in ieder geval hun ding en weten dan ook op een sublieme wijze te verrassen.
De graphics zijn voor op de dag van vandaag niet slecht te noemen, ze zien er best goed uit en ook de talloze liters bloed geven een toch wel lugubere meerwaarde. De lichteffecten zijn ook zelden zo goed tot zijn recht gekomen als in dit spel, je ziet dat er met liefde is gewerkt aan dit deel. De franchise zijn status, waar F.E.A.R. om staat blijft dan ook gelukkig helemaal behouden. Toch zijn sommige omgevingen nogal simplistisch weergegeven, zeker om je in te oriënteren, het pad is zo goed als vastgelegd dat je nauwelijks verdwaald kan lopen in F.E.A.R. 2: Project Origin. Het pad is dan ook zowat vastgelegd dat alle schrikmomenten op dezelfde plaats plaatsvinden, wat ergens ook wel te begrijpen is van de makers, natuurlijk. Het geluid is gewoon top, de rillingen die over mij heen gingen tijdens het spelen, het zweet dat soms wel eens uitbrak, ja, het geluid is uiterst geslaagd te noemen.
Het verhaal van F.E.A.R. 2: Project Origin is op zich zeker geen slecht verhaal, eigenlijk vond ik het er best mee door kunnen. Maar er kon toch zeker meer uitgehaald worden. Ik vond wel dat de filmpjes mooi werden gepresenteerd, het voelde net aan als een film die je aan het bekijken was. De schrikeffecten waren dan ook in de tussenfilmpjes schitterend. Ik vond dan weer wel dat er iets te weinig aandacht werd besteed aan het hoofdpersonage zelf. Zo vond ik dat het hoofdpersonage, dat je speelt, te weinig informatie vrijgeeft over zichzelf. Je teamleden geven eveneens bijzonder weinig informatie uit over hun eigen persoonlijkheid. Wat spijtig is, het zou de overtuigingskracht van het spel enkel meer ten goede komen. Alma is ditmaal een tikkeltje belangrijker geworden in het verhaal, eens je dit deel gespeeld hebt zijn vragen van zowel het eerste deel, als deze, veel van je veelgestelde vragen opgehelderd. Wat uiteraard wel een pluspunt is.
F.E.A.R. 2: Project Origin is een spel waar ik in het begin mijn twijfels bij had, nu echter, was dat totaal onterecht achteraf gezien. F.E.A.R. 2: Project Origin legt da nadruk duidelijk meer op actie tegenover de eerste F.E.A.R., dat valt je dan ook meteen op na de eerste levels te hebben doorlopen. Maar toch, dit is een puik vervolg op de eerste F.E.A.R., houd enkel in het achterhoofd dat dit spel meer actiegericht is tegenover het eerste deel. Het is maar waar je belang aanhecht als speler, natuurlijk. Al bij al is dit dan ook een topper van formaat die je als horrorfanaat sowieso in huis moet halen.