F.E.A.R. 2: Project Origin (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter / Action

Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Warner Bros.

Project Origin speelt zich af in een Amerikaanse stad die verwoest is door een enorme explosie, duizenden mensen zijn gestorven en ontelbaar veel mensen zijn gewond. De speler wordt met de speciale F.E.A.R. elite-eenheid, wat staat voor First Encounter Assault Recon, naar het hoofdkantoor van een multi-miljardenbedrijf gestuurd dat zich specialiseert in ruimtevaartechnieken. Een mysterieuze paramilitaire gevechtseenheid heeft schijnbaar het gebouw overgenomen en er moet uitgezocht worden wat er aan de hand is. De paramilitairen hebben namelijk gijzelaars genomen, maar geen eisen ingewilligd. Vreemde zaak, en als jij en je eenheid het gebouw betreden gaat alles mis. Het contact met de basis wordt verbroken door een doordringende toon die je teamleden in luttele secondes uit elkaar trekt. Alleen overgebleven moet je uitzoeken wat er aan de hand is in het hoofdkantoor en wat de bron is van de demonische klanken.

jellecomicgek72 schreef:
Is deze het waard om te kopen heb hem wel in de winkel gezien en stukje van de gameplay gezien maar de graphics zagen er nou niet super mooi uit kan iemand me meer vertellen of dit spel nou echt goed is?

alvast bedankt!

is nu 40 euro bij eplaza en bart smit voor x360 en ps 3, ik ga hem waarschijnlijk nu halen

Vraagje, ik speel het sinds een tijdje weer en ben aangekomen bij de replica kamer met die 4 grote schermen waar die ''baas'' me een demonstratie wilt geven waarna er veel van die gasten uit de grond komen en gaan schieten.

Hoever ben ik, moet ik nog lang?

avatar van TonyTHorror
De helft ongeveer denk ik, kun je afleiden uit je achievements, voor elk 'level' krijg je G, kun je kijken hoeveel je er nog moet halen daarvan
Of speel je ps3?

joeri592 schreef:

Dat is een mooie aanbieding Maar ik speel eerst de Demo nog wel effe

TonyTHorror schreef:
Of speel je ps3?

Xbox 360.

Damn, helft pas? Ik word altijd nerveus van die horror shooters, altijd blij als ze weer uitgespeeld zijn haha.
En dat terwijl ik de meest gruwelijke horrorfilms met plezier kijk

eindelijk de demo gespeeld en het is me erg goed bevallen. grafisch best goed en er zitten genoeg schrikeffecten in. maar aangezien je niet op demo's mag stemmen doe ik dat ook niet. maar als ik een cijfer mocht geven zal het 4 sterren geweest zijn. ik ga het echte spel ook zeker gaan spelen

Vermakelijke shooter die nergens echt bijzonder wil worden. Daarvoor is alles te onorigineel met levels in kantoortjes en gangetjes.
Daarnaast is het ook jammer dat de omgeving weinig interactief is. Je kan bijna niks kapotschiet en sowieso zijn de omgevingen best kaal.
Maar het spel heeft ook enkele pluspunten. Zo is de slow-motion optie erg vet. Het zit in meer spellen, maar het blijft leuk. Het ziet er echt fantastisch uit als je in slow-motion een vuurgevecht met meerdere vijanden aan gaat. Grafisch is de game sowieso erg mooi geworden. Ook de wapens schieten lekker weg en de sfeer mag er zijn. Zeker later in 't spel wordt het spannend genoeg als je ook de monsters tegenover je krijgt.

Toch is het spel gewoonweg geen topper. Daarvoor mist het teveel. Maar een shooterliefhebber zal zich er zeker mee vermaken.

avatar van Tha Luz
De demo was iniedergeval prima.Ik koop hem wanneer die goedkoper is

avatar van Starmaster501
De demo.. ja, de enige keer dat ik schrok was dat alma ineens voor je beeld kwam (in die bioscoop) alleen dat stuk dat je in die machine alles kapot moet knallen?! hallo dit is een horror game (AHUM vind ik)!

avatar van TonyTHorror
Heb hem weer eens opgepakt gister, en bleef er een hele tijd in hangen weer.
Dat doet dit tweede deel heel goed, de actie blijft boeiend maar vooral intens, de beelden zijn prachtig en de sfeer is geweldig.

Levels zoals die op de school zijn erg sfeervol en zo'n lekkere cliche omgeving die het altijd goed doen, zelfde geld voor een ziekenhuis, makkelijk maar doeltreffend.
Vooral in het begin van het spel zit je nog wel eens met zwetende handjes te spelen, maar zodra je wat verder komt is het verassende er wel van af maar je merkt dan ook dat er niet meer zo op gefocust word, maar meer verder gaat met het uitwerken van het verhaal en lekker veel shootouts.

Ik heb hem nog niet uitgespeeld maar dat gaat deze vakantie zoiezo gebeuren en dan komt er misschien nog verandering in mijn stem, maar tot nu toe is het duidelijk 4.5*

avatar van Starmaster501
Is deze game bedoeld voor horror of voor actie?

avatar van TonyTHorror
Beide, maar meer met de bedoeling een shooter te maken met horror elementen.
Dus de horror is wel erg aanwezig maar neemt nooit de overhand.

heb deze game ook gehad was er best wel snel doorheen ik denk 1 week ofzo nee wacht 3 dagen lol xD
maar het is wel een hele goeie horror game eigelijk vin ik de fear's allemaal op me kaar lijken lol
met dat meisje ( doet me trouwens ook denken aan dat ene meisje van The Ring, sterker nog eerst dacht ik dat dat meisje van The Ring was lol )

Mister Onserious
fear 2 project origin echt een van de beste spellen graphics zijn echt geweldig en het is een en al actie maar niet zomaar actie maar geweldige actie een dikke 5 en een 2e plaats in me top 10 maar ik moet eerlijk zeggen ik moest niet echt schrikken maar ik kan wel begrijpen dat andere mensen schrikken want er zitten wel van die momenten in dat sommigen mensen gaan schrikken maar toch uber game

avatar van bvonk
Sinds tijden de beste shoter die ik heb gespeeld. Het ziet er allemaal super uit en speelt lekker weg. De levels zijn veel beter geworden sinds het eerste deel namelijk groter, meer buiten locatie, meer variantie (zoals amor unit en trein level), meer verschillende vijanden en meer onverwachte dingen zoals vliegtuigen die uit de lucht vallen.
Klein nadeel vind ik wel het einde.

4.5

avatar van Tha Luz
Starmaster501 schreef:

ja dat was bij mij ook het enige schrikmoment,het is alleen wel een van de meest linearste spellen die ik tot nu toe heb gezien.

F.E.A.R. 2: Project Origin is het vervolg op de eerste en eveneens revolutionare F.E.A.R., een horrorspel met enkele verrassend sterke elementen en behoorlijk met strakke gameplay. Het eerste spel werd geprezen met verschillende prijzen en wist de pers dan ook ruimschoots te overtuigen. Hoewel sommige redacteurs nochtans kloegen over de nogal weinig innoverende omgevingen, die eveneens herhaaldelijk overkwamen, wisten de meeste spelers dat wel over het hoofd te zien. De makers beloofden dan ook in Project Origin beter te presteren. Beloofd F.E.A.R. 2: Project Origin beter te doen dan zijn voorganger of is het maar een afkooksel dat nooit het levenslicht had mogen zien?

Dit vervolg begint echter waar zijn briljante voorganger stopte en eigenlijk krijg je het einde ook opnieuw te zien in dit vervolg. Alles voelde, voor mij althans, erg vertrouwd aan. Ditmaal vond ik de wapens wel beter aanvoelen, vooral de Hammerhead is mijn persoonlijke favoriet. Deze zat ook verwerkt in het eerste deel, maar in dit deel is dit wapen enkel nog verfijnder en ook stukken bruter in beeld gebracht. Het is zo overweldigend om iemand aan de muur te pinnen en vervolgens te zien doodbloeden. Het is dan ook geen wonder dat hier veel bloed wordt vergoten, zowat alle omgevingen zijn besmeurd met bloed van talloze slachtoffers, zowel van je team, als andere leden of wezens die het niet overleefd hebben in deze overlevingstocht. Alma is trouwens natuurlijk ook weer van de partij, waarbij ze ditmaal berust op wraak, ditmaal komt ze ook iets meer in beeld, soms weet ze dan ook echt mij de stuipen op het lijf te jagen! De gameplay zat voor mij meer dan goed. Ditmaal is er wel aanzienlijk meer actie aanwezig dan schrikmomenten, maar toch. De schrikmomenten die in dit deel verwerkt zitten, doen in ieder geval hun ding en weten dan ook op een sublieme wijze te verrassen.

De graphics zijn voor op de dag van vandaag niet slecht te noemen, ze zien er best goed uit en ook de talloze liters bloed geven een toch wel lugubere meerwaarde. De lichteffecten zijn ook zelden zo goed tot zijn recht gekomen als in dit spel, je ziet dat er met liefde is gewerkt aan dit deel. De franchise zijn status, waar F.E.A.R. om staat blijft dan ook gelukkig helemaal behouden. Toch zijn sommige omgevingen nogal simplistisch weergegeven, zeker om je in te oriënteren, het pad is zo goed als vastgelegd dat je nauwelijks verdwaald kan lopen in F.E.A.R. 2: Project Origin. Het pad is dan ook zowat vastgelegd dat alle schrikmomenten op dezelfde plaats plaatsvinden, wat ergens ook wel te begrijpen is van de makers, natuurlijk. Het geluid is gewoon top, de rillingen die over mij heen gingen tijdens het spelen, het zweet dat soms wel eens uitbrak, ja, het geluid is uiterst geslaagd te noemen.

Het verhaal van F.E.A.R. 2: Project Origin is op zich zeker geen slecht verhaal, eigenlijk vond ik het er best mee door kunnen. Maar er kon toch zeker meer uitgehaald worden. Ik vond wel dat de filmpjes mooi werden gepresenteerd, het voelde net aan als een film die je aan het bekijken was. De schrikeffecten waren dan ook in de tussenfilmpjes schitterend. Ik vond dan weer wel dat er iets te weinig aandacht werd besteed aan het hoofdpersonage zelf. Zo vond ik dat het hoofdpersonage, dat je speelt, te weinig informatie vrijgeeft over zichzelf. Je teamleden geven eveneens bijzonder weinig informatie uit over hun eigen persoonlijkheid. Wat spijtig is, het zou de overtuigingskracht van het spel enkel meer ten goede komen. Alma is ditmaal een tikkeltje belangrijker geworden in het verhaal, eens je dit deel gespeeld hebt zijn vragen van zowel het eerste deel, als deze, veel van je veelgestelde vragen opgehelderd. Wat uiteraard wel een pluspunt is.

F.E.A.R. 2: Project Origin is een spel waar ik in het begin mijn twijfels bij had, nu echter, was dat totaal onterecht achteraf gezien. F.E.A.R. 2: Project Origin legt da nadruk duidelijk meer op actie tegenover de eerste F.E.A.R., dat valt je dan ook meteen op na de eerste levels te hebben doorlopen. Maar toch, dit is een puik vervolg op de eerste F.E.A.R., houd enkel in het achterhoofd dat dit spel meer actiegericht is tegenover het eerste deel. Het is maar waar je belang aanhecht als speler, natuurlijk. Al bij al is dit dan ook een topper van formaat die je als horrorfanaat sowieso in huis moet halen.

Mister Onserious
heb hem gisteren uitgespeeld einde was zeker niet wat ik verwacht had maarja het is wel ene open einde dus maybe deel 3 hoop het maar vond de einde toch wel makkelijk gaan maar toch blijft het een top game en heb alle achievements in een keer gehaald

avatar van AmazingPP
Net besteld in Engeland voor 22 Eurootjes...

Juist de demo gespeelt.... toch wel creepy shit! de helm die je precies aan hebt vind ik maar raar, het ziet er goed uit maar kon bij mijn instellingen alleen maar resolutie aanpassen ik hoop dat je in de echte versie meer kan...de gore deed me denken aan quake 3, maar liever zo dan te weinig gore. ik weet niet of de echte versie op medium ook zo makkelijk is maar de demo vond ik echt simpel op medium, heb maar 1 healthkid gebruikt, mischien ben ik gewoon skilled anders als ik hem zou kopen speel ik hem zeker op hard! anyway ik vond de demo leuk, alle bewegingen kloppen alleen een lean left/right mis ik..de wapens zijn goed!

Imperial Figure
Ja klopt sniper, de game is erg makkelijk op medium.
Meestal speel ik een fps op hard maar omdat fear 1 extreem pittig was op medium ging ik er vanuit dat deel 2 ook een pittige fps zou zijn, maar niet dus.

Deel 2 lijkt op deel 1 maar er is 1 verschil, de eerste kwam over als een soort van John Woo film gecombineerd met condemned stijl en deel 2 komt over als een Michael Bay film gecombineerd met condemned stijl .
Deel 2 is dus veel explosiever en luidruchtiger dan het eerste deel, maar het is allemaal minder intrigerend en interessant.

Imperial Figure
Maar toch speelt fear 2 lekkerder dan het eerste deel, het is allemaal minder interessant en intrigerend en ook de A.I. is minder maar het blijft toch één van monolith's beste FPS dankzij variatie in locaties (alleen het begin blijft te lang haken op één locatie) en veel geweld.
Online multi-player is leuk maar meer ook niet.

Het gaat echt puur om de Single-player die doet wat het doet, en dat is zorgen voor een explosief gehalte.

joeri592
ik ben nu pas bij missie 2, maar waar kan ik een wapen vinden?? er staat zoek een wapen bij het begin

avatar van DES-Niels
In het begin duurt het een tijdje voor je een wapen hebt, maar je zal er doorheen gaan. Ik weet alleen niet van wanneer je een wapen hebt....

joeri592
ik heb het level net gehaald, eng level zeg ben me een paar keer rotgeschrokken, vanavond of morgen maar level 3 doen

geweldige game prachtige actie ik moest niet schrikken maar er zaten wel momenten tussen dat je even heel goed op moest letten met die gemuteerde docters enz

avatar van 1993dulmen
Leuke game. niet genoeg Enge momenten waarop de game niet helemaal compleet wordt. Meer Alma in de game en meer hallucinaties was heel erg leuk geweest. Das me eninge minpunt.
Verder is de Slomotion heel erg mooi gedaan en dan nog de karate kick.

%%%%%%
Is deze beter als deel 1 ? En groter ?
Wat zijn de verschillen met deel 1 en deze ?
Deel 1 vind ik fantasties aleen nogal moeilijk uit te spelen.

Ik vind deze game gelijkwaardig als deel 1 %%%%%. Ga n u naar interval 6, de vorige intervals waren te gek en voelen aan als een uitrekking van het vorige deel & expansions. Wie deze game overigens niet eng vind, kan zich beter afvragen wanneer ze een emotionbascher hebben gehad. Want bij één bepaalde vijand giert de angstemotions en zwaar zuchten door mijn hele lijf...super!!

Ik zag dat vele users altijd een demo gebruiken om te kijken of een game wel super is, vindt ik zonde...want een demo is voor mij nietszeggend. Je ziet maar 1 of 2 velden/missies/intervals, de game is nog niet af, dus alles is nog niet zoals het is als je het koopt. Nee ik test ze zelf wel. Zo kun je ook geld verdienen....

Heb nu 5 intervals gehad, die lekker lang zijn en de actie is weer super. De gore is ook te gek..weet dat ik in een luchtpijp zat en aan het einde ervan kijk je omlaag, liggen daar fijne vleeswaren op de grond uit gestald. Brrrr..
Ga straks verder met de game, maar hij is weer goed gevallen bij mij..super game 4,5*!!

avatar van DylanVR
Wat een spel!! prachtige sfeer, muziek, graphics, gameplay! ben er vrijdag met begonne en zit nu in de laatste level!! ik kon er echt niet mee ophouden! dikke 5 voor mij