F.E.A.R. 2: Project Origin (2009)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter / Action

Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Warner Bros.

Project Origin speelt zich af in een Amerikaanse stad die verwoest is door een enorme explosie, duizenden mensen zijn gestorven en ontelbaar veel mensen zijn gewond. De speler wordt met de speciale F.E.A.R. elite-eenheid, wat staat voor First Encounter Assault Recon, naar het hoofdkantoor van een multi-miljardenbedrijf gestuurd dat zich specialiseert in ruimtevaartechnieken. Een mysterieuze paramilitaire gevechtseenheid heeft schijnbaar het gebouw overgenomen en er moet uitgezocht worden wat er aan de hand is. De paramilitairen hebben namelijk gijzelaars genomen, maar geen eisen ingewilligd. Vreemde zaak, en als jij en je eenheid het gebouw betreden gaat alles mis. Het contact met de basis wordt verbroken door een doordringende toon die je teamleden in luttele secondes uit elkaar trekt. Alleen overgebleven moet je uitzoeken wat er aan de hand is in het hoofdkantoor en wat de bron is van de demonische klanken.

bro
Dezelfde lasergun als in Extraction Point? Die vond ik wel handig, maar niet overweldigend stoer, als je begrijpt wat ik bedoel

Pastichio Rocker
Ja, die is ongeveer hetzelfde geloof ik. Heb EP al een hele tijd niet meer gespeeld. Het is wel leuk om vijand doormidden te snijden, maar echt effectief is het niet tegen meerdere vijanden.

LimeLou schreef:
Goed zo. Goed bevallen zeker?

natuurlijk
altijd

avatar van SonnyHolmes
Ik heb deze spel gekregen, omdat ik mijn diploma heb gehaald.
En ik was blijer met het spel dan mijn diploma want dit is zeker een van mijn favoriete spellen.

Graphics zijn gewoon uitstekend maar dat is niet echt belangrijk voor mij.
Het gaat mij meer om hoe leuk de spel zelf is en de spel zelf is echt goed.
Aan het begin denk je komen er nog wel anderen vijanden dan mensen en later werd mij vraag op een spectaculaire manier beantwoord
Een van de betere horror spellen 5.

avatar van Boznaldo
Pas deel 1 uit gespeeld en nu ben ik met deze bezig.

eerste indruk is dat hij iets minder is dan deel 1 alleen is hij grafisch een stuk mooier
vind het ook vreemd dat de gameplay anders is,daar bedoel ik ook mee dat alles heel anders is op je gamepad.
je moet ff wennen dat alle knopjes andere dingen zijn.
en de slowmotions zijn ook een stuk minder.
misschien moet ik er ff aan wennen,maar raar is het wel.

nu ik de retail heb gekocht voor de xbox 360 heb ik ook de multiplayer eindelijk een keer kunnen spelen. Erg leuk, tot het grote geschut komt (die armored bullshit)
dat was het mindere van de multiplayer, maar gewoon schieten en dat soort dingen was wel erg leuk! (stiekem verdient dit spel het wel, om gekocht te worden, zeker voor 8 euro!!!)

avatar van Them
Jammer dat er nooit eens mens online is op de multiplayer, want de singeplayer is eng.

Heerlijke game, niet beter dan één, maar grafisch veel mooier, het verhaal was ook zeer goed, maar de spanning en de sfeer was net iets minder dan in deel één.
Dus een dikke 10

Pastichio Rocker
Hoe kan het grafisch mooier zijn als ze dezelfde engine en templates gebruiken?

vond je het grafisch niet mooier dan pastichio?

Pastichio Rocker
Oh, ik dacht dat ik reageerde bij één van de uitbreidingen. My bad! Project Origin is inderdaad een hele verbetering ten opzichte van deel 1 (hoewel het jammer blijft dat ze de particle en shadow effects eruit hebben gehaald).

ja, die uitbreidingen zijn hetzelfde kwa graphics

avatar van Boznaldo
Tijdje op zij gelegd deze game,vond hem in het begin niet zo boeien.
Speelde hem gelijk na F.E.A.R -1- en de verandering vond ik erg jammer.
Deel 1 vind ik al helemaal super,maar als je even op gang komt met deze knaller van een game,dan kom je er achter dat hij z'n voorganger voorbij streeft.
Jezus mina wat heb ik genoten zeg!!
Meer wapens meer vijanden meer voertuigen,ja eigenlijk is deze game helemaal meer.
Deel 1 is al TOP maar deze is GENIAAL!
Nu snel deel 3 spelen die kan bijna niet beter zijn denk ik zo.
Kortom ik heb intens genoten,ik baalde alleen van 1 ding en dat was dat hij was afgelopen.

avatar van Jumbojet
maakt het uit om deel 1 te laten liggen en gewoon deel 2 te kopen? Of is het dan moeilijk te begrijpen?

Pastichio Rocker
Het is wel handig om eerst deel 1 te hebben gespeeld, want het verhaal borduurt daar op voort.

Komt nergens in de buurt van het eerste deel.

Omdat ik toch altijd wel benieuwd was wat er met Point Man was gebeurd na zijn helicoptercrash uit deel één, ben ik de afgelopen twee dagen maar eens bezig geweest met deel twee. En na afloop ben ik helaas nog steeds niks te weten gekomen over Point Man, omdat je in dit deel met een ander protagonist speelt genaamd Michael Becket. Een nietszeggend personage waar je totaal niks over komt te weten gedurende de game.

De gameplay vind ik t.o.v. het eerste deel minder geworden, min of meer eigenlijk omdat bepaalde dingen eruit zijn gehaald en/of niet goed zijn uitgewerkt. De lean functie - die ik in het eerste deel veelvuldig gebruikte - is komen te vervallen, erg spijtig.
De A.I. is ook niet echt je van het. Waar de vijanden in het vorige deel je nog echt actief gingen flanken en met elkaar gingen communiceren, is dat in dit deel beduidend minder aanwezig.
De moeilijkheidsgraad is ook makkelijker geworden, ik had nauwelijks moeite om mij door de levels heen te werken.
Het horror aspect is zowat helemaal verdwenen, er waren maar weinig momenten waar ik echt van schrok. Al moet ik zeggen dat die schoollevel wel nice was gedaan.
Een leuke optie is dan weer dat je in dit deel op sommige momenten een mech kan besturen.
En oh, ja de optie om dekking te zoeken door bepaalde objecten (tafels, kasten enz.) omver te duwen om dekking te zoeken was ook vrij nutteloos.
De SlowMO optie is trouwens op zich ook nog wel lachen.

Het verhaal zelf is zoals ik al eerder aanhaalde niet echt bijzonder te noemen, al zit er tegen het einde toch wel een leuke twist aan.

De graphics zelf zijn dan weer wel goed te noemen, alles ziet er wel afgewerkt uit. Alleen jammer dat je bepaalde dingen zoals lichten niet kapot kan schieten en zie je nergens kogelgaten.

Eindstand heb ik de game in iets van acht uur uitgespeeld en de game heeft mij niet echt gebracht wat ik ervan verwacht had. Wel is het een vermakelijk tussendoortje voor als je niks te doen hebt. Ik ben nu wel benieuwd geworden naar het derde deel - die ik inmiddels al geïnstalleerd heb -, maar ik hou de verwachtingen maar laag.

3,0 Sterren.

Pastichio Rocker
Deel 3 gaat verder waar deel 1 ophield.

Grootste probleem dat iedereen heeft met deel 3 is dat het niet eng is, en dat klopt. Maar deel 3 doet wel een heleboel andere dingen goed. De actie is bv uitmuntend en de vijanden zijn ook weer wat slimmer. Nog niet op het oude niveau maar het zitten tussen deel 1 en 2 in qua intelligentie. Ook de mechs zijn eindelijk leuk om te besturen en het wordt je nog best lastig gemaakt. In deel 2 waren ze belachelijk overpowered. Alleen het Call of Duty: Modern Warfare-achtige level is een beetje suf.

Haha, ik zie nu trouwens dat het zowat een jaar geleden is dat iemand hier nog heeft gereageerd op mij na dan.

Ja, deel drie ga ik dit weekend mee beginnen.

Wat ik trouwens nog vergeten was te melden in mijn bericht, is dat het gebruik van de zaklamp ook niks meer aan is, omdat de batterijen nooit leeg gaan. In het eerste deel kon die maar iets van tien seconden aan voordat de batterijen op waren en 'ie weer opnieuw opgeladen moest worden. Dit zorgde wel voor veel onheilspellende situaties.

Als je dit deel met een Logitech gamekeyboard speelt gaan de lichten van je toetsenbord knipperen tijdens horrormomenten, tevens zie je ook je health en munitie op het display van de toetsenbord. Wel een leuke toevoeging.

1,0
Ik ben echt een horror gamer maar dat mensen deze spellen horror noemen? Nou nee verre van gwn een shooter met kleine horror trekjes niks vergeleken bij bijv dead space jammer!

Fueledable
Wat een geweldig spel dit! De eerste horror game dat ik heb gespeeld. Nouja, mijn vriend heeft de meeste missies gedaan omdat ik het eerst eng vond, hehe. Ik heb meteen deel 3 gekocht. Is het het nog wel waard om deel 1 te spelen?

In 2005 verscheen F.E.A.R op de PC , een game die de boeken in zou gaan als een bovengemiddelde goede shooter die alom geprezen werd vanwege de maxtrix-achtinge Slomo’s tijdens de shoot-outs , tevens gooide het hoge ogen met een flink portie psychologische horror. Helaas werd op de console,s Nooit hetzelfde niveau gered als op de pc. Toch liggen deel 2 en deel 3 al een tijd in mijn backlog lijstje en ga ik deze proberen te voorzien van een eerlijke beoordeling ( uiteraard word er rekening gehouden met het leeftijd van het spel)

Hoewel jonge meisjes met zwart sluikachtig haar al tientallen jaren een vertrouwd recept is in menig horrorfilm en dus best als clichématig bestempeld mag worden , weet toch Alma de nodig angst te zaaien. Ook wist het verhaal betreft haar mijn in positieve zin te verrassen , daartegenover staat wel dat het speelbare personage weinig tot niet werd uitgediept , hierdoor mistte ik een binding met hem.

Ondanks de creepy sfeer gedurende het spel blijft het in hart en nieren een shooter. En op dat facet scoort het een ruime voldoende. Zo is het balans in wapens vrij goed , en zitten er zelfs een paar relatief originele exemplaren tussen het standaard wapendracht. Voorbeelden zijn de laserbeam waarmee je je tegenstander tot een hoopje as kan veranderen of en hammerhead waarmee je in slomo de organen van je vijanden aan de muur kan pinnen.
Ook is er met de AI weinig mis , helemaal als je de leeftijd van het spel meeweegt. Uiteraard heeft de tijd niet stil gestaan en kun je het in deze tijd niet meer bovengemiddeld goed noemen , maar de agressieve benadering van je vijanden verdient zeker een pluim. Enkel met bommen gooien scoren ze een dikke onvoldoende , constant werd er gemist , ter vergelijking met een voetbal match was het alsof de bal het stadion werd uitgeschoten.
Wel een grappige feature is dat zowel jijzelf als de vijanden dingen bureautafels of frisdrankautomaten kan omgooien om te gebruiken als dekking. Daarnaast zorgen de stukje waarin je een mech bestuurd de nodige afwisseling.

Ondanks dat de sfeer er goed in zit (vooral dat level in het ziekenhuis met het knipperde licht ) worden alle clichés uit de kast getrokken en dat maakte de game grafisch wat saai. Kantoortje hier , gangetje daar. Ook frappant vond ik contrast tussen dingen wat kapot geschoten konden worden en wat niet. Echter zijn dit kleine puntje van kritiek.

Al met al een vermakelijke titel die ik een 4 geef