Death Rally (1996)

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door Apogee, GT en Nordic

In deze racegame, waar je van bovenaf op de race-track kijkt, begin je met $495 en een Vagabond, een trage auto die wel wat van de Volkswagen Kever heeft. Evenals je tegenstanders heb je wapens aan boord om elkaar mee uit te schakelen. Iedere auto heeft bijvoorbeeld een machinegeweer. Met geld kan je mijnen kopen, nitro, een bumper met spikes, of je zorgt voor sabotage van andermans auto. Je probeert races te winnen, geld te verdienen en hogerop te komen. Als je eenmaal wat verdient hebt, kan je snellere auto's kopen en in hogere klassen racen. Ook het kopen van upgrades voor je huidige auto zijn aanwezig. Betere banden, zodat je bochten sneller kan nemen, meer pantser, zodat je auto meer schade kan hebben en motorupgrades. Als je eenmaal de baas van het klassement bent, is het de bedoeling om 'The Adversary' te verslaan, de koning van Death Rally.

Duke Nukem! Hij was de enige waar ik altijd mee scheurde.
Ik heb de game trouwens nooit met geluid gespeeld omdat ik daar toen problemen mee had.

Ik deed het altijd samen met een vriend of m'n broertje, de ene rijden en de ander schieten en speed met control en shift. Leuke powerups en soms erg spannend. Het was echt leuk als je iedereen gewoon kapot schoot en, ik dacht $1000, kreeg als bonus.

Sam Speed, Duke Nukem, Diesel Joe, Farmer Ted en Bogus Bill, Dark Ryder, weet ze nog allemaal

Ook grappig dat ik nog geen engels kon en de auto's Kever, Jeep, Chevrolet, Porsche en Ferrari noemde.

avatar van waxs
Spannend hoesje

Trouwens, ik speelde ook een game die erg op deze game leek, maar dan in 3D. Ik dacht dat de titel Death Rome was of zo, maar ik kan hier niks over vinden. Ook hier was het de bedoeling om auto's tot puin te schieten in verschillende arena's. Ik weet ook niet of het een soort opvolger was of niet.

avatar van Onderhond
Tof spelletje dit, al was het uiteindelijk ook maar de zoveelste in de rij van racegames waar je kon knallen. Deed nog het meest denken aan Rock'n Roll Racing, die dan wel weer heel wat beter was.

Uiteindelijk toch nog vermakelijk, maar speelde het eigenlijk enkel omdat m'n SNES toen al de deur uit was.

avatar van Spawn NL
Deze was zeker leuk toen, lekker simpel in 2d van boven af kijken af en toe schieten of een mijntje neerleggen. Kon ook gemakkelijk met zijn 2e beetje inventief 1 deed het schiet werk de ander het stuur werk. Best een leuk spel heel wat uurtjes in gestoken.

Erg leuk spel inderdaad. Wat was the Adversary trouwens een moeilijke tegenstander...

avatar van JonnieBrasco
Een van mijn favoriete games uit de jaren '90. Het racen zelf had veel weg van de klassieker Ironman Super Off Road, waar het ook vaak tot op de laatste seconden van de race wringen, duwen, zweten en vechten was. In Death Rally was de concurrentie ook buiten de baan interessant, mede dankzij een goed uitgedacht puntenklassement. Het op het juiste moment aanschaffen van een nieuwe auto was belangrijk, met een beetje geluk kon je soms een auto overslaan. Want de game bood veel mogelijkheden voor opportunistisch racen: met een slome maar getunede bak meerijden in de hoogste competities en daar proberen als enige over de finish te komen, door anderen te saboteren en je beperkte voorraad mijnen op de juiste plek te droppen. De race tegen The Adversary was (net als de gewone races daarvoor) voorzien van fijne muziek. Tja, de totale sfeer, kwaliteit en gameplay brengt het voor mij met gemak op 4,5*

waxs schreef:
Spannend hoesje

Inderdaad net als de Game zelf!

avatar van Jermaine
Hadouken schreef:
Duke Nukem! Hij was de enige waar ik altijd mee scheurde.

Op de geluidsproblemen na ging het bij mij thuis vroeger ook precies zo

avatar van Spawn NL
Jermaine schreef:

Op de geluidsproblemen na ging het bij mij thuis vroeger ook precies zo

Grappig om te zien dat het eigenlijk overal hetzelfde gaat

En die kever ja, daar starte je altijd mee pff wat een frot wagentje, slippen in de bochten als een gek. Als ik 1 race gewonnen legde ik er altijd meteen betere banden onder.

avatar van MaxPayne
Opgeklommen naar de 2de plek in mijn toplijst, dit spel speelde ik al vet lang en door t ontdekken hoe ik dit spel ook op Windows XP ook al stuk of 10 keer weer uitgespeeld

Kwam er maar eens een vervolg op......

deze game heb ik nog best vaak gespeeld
2d racen, ik vond het wel leuk
maar is deze game nog ergens te krijgen (voor XP)?

renkum
Een zeer vermakelijk spel. Ik heb hier heel erg van genoten. Jaren geleden, en dan bedoel ik ook echt jaren geleden, had ik de Demo hiervan. Ik heb echt zo'n moeite moeten om mijn eerste wedstrijd te winnen... Maar toen ik ongeveer wist hoe ik moest rijden om te winnen, ging alles van het leien dakkie. Ik won zelfs met de Kever in een medium Rit! Paar mijntjes hier en daar.

Later ergens de game via een vriend gekregen die de hele versie had, ook vaak gevonden via internet volledige download. Alfijn.

Spel meerdere malen uitgespeeld. Het is echt zo'n leuk spel, daarom de *5 sterren.

Het spel werkt op XP. Soms heb je problemen met geluid. Als je het geluid echter uitzet, kan je het gewoon spelen. Helaas is het geluid juist ook geweldig aan het spel. Met DOSBOX (zie google) kan je het spel in Dos mode spelen, en dan wel gewoon met geluid.

Spellen zoals deze moeten ze niet nog een keer gaan maken. De nieuwe versie, zou het nooit halen bij het origineel. Er is een enorm goed spel neergezet. Lekker 2d racen~!

overigens is hij gratis te downloaden, remedy heeft hem op zijn eigen site vrij gegeven:
Death Rally - remedygames.com

lang leve die goede oude tijd

avatar van Aazhyd
Dank voor de tip. Meteen gedownload en het is weer als vanouds.

avatar van JonnieBrasco
Inderdaad, dankjewel voor die tip! Ook weer een paar uur gespeeld, en alles aan deze game klopt gewoon. Het spel is met en zonder wapens even spannend, omdat je de lat zo hoog kunt leggen als je wilt. De muziek klinkt nog steeds goed, en gaat niet eens vervelen. De banen zijn mooi vormgegeven. Vooral Utopia en zijn omgekeerde variant Complex zijn mooie banen waar je het sturen niet kunt onderschatten.

Hoeveel races hebben jullie nodig om het uit te spelen? Met wapens had ik vandaag 20 races nodig, waarbij ik begin met de Vagabond (kever) en zo snel mogelijk de Dervish (pick-up) koop. Hier kun je races in de middelste divisie mee winnen. Na een paar races kun je de Shrieker (Chevy Camaro) kopen, de Sentinel (sedan) sla je dus over. Met de Shrieker - die je ook nog een beetje opvoert - race je in de hoogste divisie tot je de Deliverator kunt kopen. De Wraith (Porsche) sla je dus ook over. Je hebt niet eens voldoende tijd om je Deliverator goed te tunen eer je bovenstaat in de league. In de race tegen de Advisary is het dan de tactiek om hem met mijnen achter je te houden. Ik denk dat je het nog sneller uit kunt spelen wanneer je er voor zorgt dat de vier Deliverators in de game zo weinig mogelijk meerijden. Dat betekent regelmatig opnieuw een "load game" doen, of ze gewoon uitschakelen op de baan. Uitdagend is onder meer om mijnen op de lijn van de tegenstander neer te leggen, en vooral niet op je eigen lijn...

Hoe een spel van 14 jaar oud nog steeds zo'n enerverende beleving kan zijn. 5,0*

Leuk detail is wanneer Apogee-held Duke Nukem als eerste over de streep komt: "Hail to the King baby!" Ik wist nog niet dat hij ook kon sturen. Maar Duke kan alles... "Let's rock!"

avatar van Aazhyd
Jij speelt zeker op de laagste moeilijkheidsgraad??

Ik neem meestal pas de volgende auto als ik direct de banden een keertje kan upgraden. Anders is het lastig sturen op sommige banen.

En voortdurend "load game" is wel een beetje cheaten, huh? Een echte held speelt hem zelf uit zonder herstarts.

avatar van JonnieBrasco
Ik speelde hem zonder wapens op de middelste moeilijkheidsgraad, en met wapens op de moeilijkste. In twintig ronden uitspelen is dan mogelijk, maar inderdaad alleen met load-games.... en ja, dat is een beetje cheaten, maar o zo verleidelijk... Eigenlijk had die optie helemaal niet in het spel moeten zitten.

Grappig, banden upgraden doe ik nooit. Ik betaal geregeld wel voor engine-upgrades, de motor vind ik dus noodzakelijker. En verder besteed ik eigenlijk alleen geld aan het repairen, mijnen en de sabotage...

De beste racinggame die ik ooit gespeeld heb. Heerlijke gameplay en de races zijn leuk en spannend. Zeker ook met de mogelijkheden om anderen uit te schakelen en bonussen te krijgen voor allerlei dingen. Dat louche sfeertje is leuk. Een goed gevoel dat je kreeg als je weet eens alle andere rijders eruit had geknald.

Die adversary was inderdaad moeilijk.. Meestal versloeg ik hem door met rocketfuel direct een grote voorsprong te nemen en die vast te houden door steeds die nitros te pakken.

Ook de muziek is helemaal geweldig. Heerlijke dancetracks.

avatar van JonnieBrasco
Ruim 25 jaar later wordt dit nog steeds gespeeld in huize JB, alleen is het nu JB junior die in de greep is van het spel, terwijl hij ook de keuze heeft uit allerlei moderne (race) games.. Tijdloze game dit Death Rally, gaat van generatie op generatie mee.

Die remake uit 2011 (voor pc en mobiel) ziet er grafisch mooier uit, maar zal de sfeer en het plezier van het origineel nooit kunnen evenaren. Nog nooit geprobeerd dan ook.