Tales of Phantasia (1995)

Super NES / PlayStation / Game Boy Advance / PlayStation Portable

Ontwikkeld door Wolf Team en Namco
Uitgegeven door Nintendo en Namco

Wanneer een groepje jonge jagers een grot ingaan verlossen ze per ongeluk Dhaos, een magiër die jaren geleden in de grot werd opgesloten. Dhaos is veel te sterk van hen en zet zijn plan verder om de wereld te veroveren. Wanneer Dhaos ook hun dorpje verwoest gaan ze achter de magiër aan.

avatar van Onderhond
Het begin van de Tales reeks, en meteen ook één van de prachtigste RPGs op de SNES. Heerlijke graphics, mooie uitgebreide wereld, veel geheimen en stoer battle system. Denk Zelda 2 (side view waar je op kan rondlopen) meets Final Fantasy VI (turn based). Erg apart, erg cool.

Dank u emulation, jammer genoeg één van de vele prachtige RPGs die nooit het Westen gehaald heeft. Daarmee heeft de PlayStation toch veel meer geluk gehad.

avatar van Maiky
Jeetje, dit is wennen. Zeg maar gerust een teleurstelling. Ik kon 'm ook echt niet laten liggen voor vijftien euro. Maar ik ben denk ik teveel verwend met Tales of Symphonia, want ik verwachtte een relatief soortgelijke game, met name wat het vechtsysteem betreft. En dat is ook wel zo, maar na een klein aantal random encounters (ik wist het, maar ik nam het voor lief) gaf ik het uit irritatie op. Dat vechten gaat helemaal niet soepel, vreselijk.

Bij het onhandige beginfilmpje kreeg ik het al een beetje benauwd, en na een half uur had ik het helemaal met het spel gehad. De graphics spraken me niet aan en het vechtsysteem vond ik verschrikkelijk. Ik moet me er werkelijk toe aan zetten om de game een tweede kans te geven, zo weinig zin heb ik om door te gaan. Nee, ik laat dit verder lekker links liggen.

avatar van Donkerwoud
De snes-editie oogt nog steeds lekker vers en verfrissend. Het realtime battlen was niet helemaal mijn ding, maar het ging ermee door. Mooi dat er een soort mini-economie in de game verwerkt zat, dat maakte dat de econoom in mij ook wat te doen had.