LEGO Batman (2008)

Alternatieve titel: LEGO Batman: The Videogame

Nintendo DS / Nintendo Wii / PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / Xbox 360 / Mobile
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Traveller's Tales
Uitgegeven door Warner Bros.

Kies een karakter uit het Batman universum en speel een Hero-campaign of een Villain-campaign. Het Arkham Asylum huisvest de meest gevreesde criminelen van de stad. Wanneer alle criminelen losbreken is het aan Batman en zijn sidekick Robin om ze terug achter slot en grendel te krijgen. Neem het op tegen Catwoman, Killer Croc, Penguïn en andere schurken.

avatar van tovenaar
Wat is dat toch met die LEGO games... ik vind ze élke keer weer stiekem heel leuk. LEGO Batman is dan ook nog de leukste tot nu toe. Lekker fris wervelend spelletje, dat natuurlijk veel te makkelijk is, maar who cares. Het speelt toch echt weer als een trein. Lekker veel characters om mee te spelen, vooral in free play leuk omdat je daar snel kunt wisselen van poppetje. Je bent er veel te snel en te makkelijk doorheen, maar is dat eigenlijk niet ook juist het fijne van zo'n game tussen al de MW2's, HALO's en andere blockbusters?

Ik had best genoten van LEGO Indiana Jones en tijdens het spelen van Batman: Arkham Asylum leek mij het wel leuk om ook met de vleermuis in LEGO-vorm te spelen. Vandaar dat ik deze maar heb aangeschaft voor een goed prijsje.

De game bevat zoals gewoonlijk niet echt een verhaal. Alle goede- en slechteriken zijn op een hoop gegooid en hiermee ga jij het avontuur aan. Het zijn avontuurtjes die los op zichzelf staan. De sfeer is in elk geval zeker aanwezig. De personages ( zo'n zestig in totaal gok ik) zijn allemaal leuk uit LEGO blokjes gecreëerd, evenals de omgevingen en voertuigen.

Er zijn zo'n dertig missies te spelen die erg uitnodigen voor een replay. Ieder level zit namelijk vol met geheimen en speciale voorwerpen die niet altijd meteen te pakken zijn. Zo begin je met Batman en Robin. Je kunt switchen tussen de twee maar leuker is het om de game in 2-player mode te spelen. Ieder heeft maximaal vier speciale krachten, maar deze zijn niet altijd beschikbaar. Wanneer je een level voltooid speel je characters vrij en met hun kan je het level opnieuw doen en met behulp van hun specifieke speciale krachten de geheimen verzamelen.

De levels zijn vrij gevarieerd. Zo zul je in de tuinen van Poison Ivy rondbanjeren of door een ijslevel van Mr. Freeze. Ook bevat iedere episode een vlieg-, rij-, of vaarmissie. Leuk voor de variatie. De game zit zoals gezegd boordevol extra's. Zo kan je in de Batcave ook nog kijken naar Batfeitjes of upgrades kopen.

Helaas is de besturing wat gebrekkig. Vaak lijk je meer te glijden in plaats van te lopen. Ook is er af en toe moeilijk diepte te zien waardoor je meer dan je lief is de afgrond in flikkert. Nu kun je niet dood, maar je verliest wel muntjes waarmee je upgrades kan kopen. Best frustrerend. Ook was een splitscreen handig geweest in 2P-mode. Nu kun je je maat ongewild de afgrond 'intrekken'. Verder zijn de cutscenes vaak wat kinderachtig, maar goed het is LEGO...

Leuke game verder met wat minpuntjes waardoor je soms toch wat gefrustreerd raakt.