Secret of Mana (1993)

Alternatieve titel: Seiken Densetsu 2

Apple iOS / Nintendo Wii / Super NES / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square en Square Enix

Het verhaal van Secret of Mana begint op een brug bij een waterval, waar je met een aantal vrienden op zoek bent naar een schat. Plotseling val je van de brug langs de waterval naar beneden, maar op een miraculeuze manier overleef je de val. Dan zie je in het midden van het nabijgelegen riviertje een zwaard in een rots. Wanneer je eindelijk thuis bent, leer je dat het zwaard dat je uit de steen hebt getrokken eigenlijk het zwaard van Mana is en dat dat zwaard al eeuwenlang het dorpje beschermde tegen de monsters. Hierdoor word je verbannen uit het dorpje en begin je je reis die uiteindelijk zal uitmonden in een waar epos.

avatar van Onderhond
Dijk van een spel die de Westerse RPG wereld op z'n grondvesten deed daveren.

Perfecte mix tussen de statistiekjes en verscheidenheid van turn based RPGs en de actie van een Zelda.

avatar van Brain Stew
Erg mooi spel inderdaad, en soms echt tergend moeilijk. Als je niet fatsoenlijk op level zat, was je al gauw monstervoer.

Leuk is ook de multiplayer-optie, die verrassend goed werkt. Samen trainen en monstertjes slachten blijft een leuke bezigheid.

Dikke 4,5*

avatar van S10
S10
Prachtige game,
Waar inderdaad de multiplayer vorm super goed werkte.
Naar mijn idee nog steeds geen vergelijkbare multiplayer gezien in een RPG.

Overigens van een heerlijk hoog niveau. Had SoM geadviseerd gekregen nadat ik Zelda 3 in een weekendje uitgespeeld had.

Heerlijke actie-RPG met veel Hack-and-Slash-gevechten. Ik kan me niet herinneren dat er in dit spel puzzels zaten en dat vond ik helemaal niet erg, want er zaten genoeg RPG-elementen in, zoals praten met dorpsbewoners, het vinden van metgezellen die met je meereizen en meevechten, veel wapens en veel magie die ook allemaal steeds krachtiger werden. Daarnaast vond ik de tekenstijl erg leuk en gedetailleerd en de muziek was goed. Speelde heerlijk en had een voortreffelijke sfeer. Eén van mijn 'alltime favorites'.

avatar van Tha)Sven
Ik snap eigenlijk niet waarom dit Seiken Densetsu 2 heet? Is er nog een deel 1 ?

Tha)Sven schreef:
Is er nog een deel 1 ?

Jop, Final Fantasy Adventure op de Gameboy, was de eerste 'Mana' game.

avatar van leroy*
Dit is heel anders dan Final Fantasy , ik vind het eerder op Zelda SNES lijken.

avatar van Tha)Sven
Wow, dat is grappig .. dat zag ik inderdaad ook niet echt aankomen.

FFA heeft ook zelda-stijl gameplay, in Europa heet 'ie Mystic Quest en in Japan Seiken Densetsu : Final Fantasy Gaiden, Seiken Densetsu betekent Legend of the Holy Sword en Gaiden is Side-story.

Secret of Mana nog even, wat een pracht game, vroeger echt lang op gezeten, samen met shadowrun, FFIV en VI, m'n favoriete SNES games, erg vaak hebben m'n ouders naar die soundtrack moeten luisteren. Deze game echt grijs gegamed.

Erg goed verhaal, mooi kleurige graphics, was al onder de indruk na het Introtje
...but Time flows like a River... and History repeats... prachtig.

Two player was ook een leuke optie idd en dat ring-selectie systeem was perfect, die Mode7 canon travel vet, leuke humor (Hey buddy, pipe down!), mooie omgevingen, alles perfect aan deze titel! -> 5*

avatar van 7higer7
children of mana vond ik vele malen beter dan dit deel
het verhaal zat opzich goed in elkaar maar vond de besturing erg matig en de graphics waren ook niej goed ( had ook niej anders verw8 van een snes

avatar van drezic
Ik ben dit nu aan het spelen; het begint veel belovend maar daarna wordt het lastig. Om de paar meter ontzettend veel monstertjes die lastig zijn om uit te schakelen. Daarnaast vind ik de view niet al te handig; je loopt constant zo ver aan de rand van het scherm dat je monsters niet aan ziet komen. Ik zit nu in een grot en ik heb geen idee waar ik heen moet omdat alles op elkaar lijkt.

Ik neem aan dat dit nog wel verandert; normaal zou ik dit spel aan de kant hebben gegooit maar omdat de recencies zo positief zijn geef ik het nog maar een kans.

Die grot is idd een lastig(er) gedeelte, ook het saaiste, ik raad je aan, als het moeilijk is, om eerst wat up te levelen met weakere creatures, 100% balkje snelheid en power attack (knop ingdrukt houden) groeien ook, maakt veel uit.

Die cave is even zoeken (de dwergen-muziek volgen), maar daarna wordt het alleen maar beter en krijg je gelijk een nieuw party member, wat de battles nog een extra dimensie geven.

Hier nog leuke site met info.

avatar van drezic
Het spel wordt steeds beter! Ik heb zowieso nog niet veel RPGs gespeeld (meer adventure en point&click) omdat ik nooit zin had mij te verdiepen in het battle systeem.

Ik ben nu al een stuk verder; begint al verslavend te worden

avatar van Noahh
1 van de beste games ooit! Heb dit vroeger samen met mijn broer maanden zitten spelen..

9,5/10

avatar van Donkerwoud
Alleen de AI is een tikkeltje wispelturig, maar dat moet kunnen gezien het jaar van uitkomen. Voor de rest een van de beste combinaties van statistieken en realtime battles denkbaar.

avatar van Alfred Mok
Secret Mana is een game die gewoon niet mag ontbreken in je collectie. En ook elke game fanaat moet deze game toch wel kennen...

De game is alweer een klassieker geworden, maar mede 1 van mijn favoriete games allertijden. Samen met de Monkey Islands is dit toch echt wel mijn favoriet. Met Secret Mana kan je erg lang doen, soms zit je er echt weken achter. Ik zelf vond het spel in het begin een pracht game, maar nu is het inmiddels meer dan dat.

De Intro van deze game zegt al genoeg over dit spel.
Na die intro smaakte het voor mij naar meer! En dat meer kwam er ook, een geweldige game met wat leuke humor en prachtige graphics. Dit zijn de spellen die tegenwoordig niet meer gemaakt worden. Secret of Mana is een game die ik gewoon elk jaar weer uit de kast kan halen, en dat is iets wat niet meer vaak gebeurd bij de games van tegenwoordig.

avatar van rpger
Is dit nog ergens te spelen via een emulator?

Ford KAduuk
Is dit nog ergens te spelen via een emulator?

Jazeker, gewoon naar coolrom.com gaan
Voor emulators kun je terecht bij emulator-zone.com

avatar van rpger
Spel is ook te d/l op Wiiware.

En nu ook op de iPhone.

rpger schreef:
En nu ook op de iPhone.

Ik zag het gister pas. Ik ga hem downloaden Wat een feest!

Ben hem aan het herspelen op de Iphone! Het nadeel zijn toch controles het is soms met bewegen toch erg lastig. Maar het is wel weer een feest van herkenning en dat na ruim 15 jaar niet meer gepseeld te hebben.

Ik heb 'm ook gekocht, ben erg benieuwd, was nog niet lang geleden een artikel over in Retrogamer.

Kan me niet echt bekoren, omwille van slechte controls gaat de sfeer van de oude Nintendo implementatie verloren.

Grovonion schreef:

Mee eens heb hem ook weggelegd....

avatar van Alfred Mok
Dat heb ik helemaal niet zo ervaren...
Dit blijft naar mijn mening 1 van de beste games ooit gemaakt.

Hear, hear! Maar zo te lezen hebben ze het over de iPhone port, al vaker gelezen dat de controls daar erg crappy op zijn, jammer...

Squall Lionheart schreef:

Ah, oké. Dan is de IPhone gewoon slecht. De game is en blijft namelijk steengoed. Die hoor je ook gewoon op een groot scherm te kunnen spelen i.p.v. op zo'n klein schermpje.

Bij mij gaat het idd over de iphone versie, en het zijn inderdaad de controls die het spel bijna onspeelbaar maken.

Jammer want eigenlijk is dit juist leuk om op je telefoon te hebben. Nee de controls zijn waardeloos je gaat af of verliest health op de stommste manieren.