City Life: Edition 2008 (2008)

Alternatieve titel: City Life 2008 Edition

Simulation

Ontwikkeld door Monte Cristo
Uitgegeven door Paradox

In City Life Edition 2008 kun je de stad van jouw dromen ontwerpen, bouwen en ontwikkelen. Van schitterende villa’s in woonwijken tot imponerende wolkenkrabbers in het financiële wijk. In je stad moet je je inwoners voorzien van conform en moet je ze tevreden houden. Dit kun je doen door ze te voorzien in werk, gezondheidszorg, entertainment voorzieningen en nog veel meer mogelijkheden die je stad doen opfleuren. Jij moet proberen je stad zo efficiënt te houden, de ontwikkeling een stijgende lijn meegeven en op de juiste wijze omgaan met vervuiling en het verkeer. In je stad krijg je ook te maken met zes unieke subculturen. Probeer deze in harmonie met elkaar samen te laten leven, want anders kun je te maken krijgen met opstanden, conflicten en in het ergste geval branden.

avatar van Blueyed
City Life 2008
Een leuke city builder met een eigen twist. Als je het spel eenmaal door hebt, kan iedereen dit spelen.

#Gameplay

Besturing van het spel is erg gemakkelijk. In het bouwmenu staat een grote variatie aan gebouwen, die je kan unlocken. De wegen leg je gemakkelijk aan met een aantal klikken op de grond. Ligt er een rivier of ravijn in de weg? Geen probleem. Het bouwen van bruggen is super simpel. Het bouwen van je stad is ook leuk om te doen. Langzaam zie je jouw kavel door jouw acties groeien tot een miljoenenstad. De menu's om gebouwen aan te klikken die je wilt plaatsen, zijn erg overzichtelijk en elk gebouw heeft een eigen omschrijving. Wat erg handige informatie bevat over de eigenschappen en werkplaatsen van de bedrijven, openbare gebouwen, parken en woningen. De culturele spanningen tussen de culturen kan in het begin moeilijk te handhaven zijn, maar later, wanneer je lege kavel is gegroeid tot een mooie stad, zijn de cultuurverschillen niet meer zo belangrijk aangezien je dan wel een aantal politiestations hebt staan.
Ik heb vaak gehoord dat geld verdienen in dit spel erg lastig is. Dit is echter niet het geval. Als je goed in de gaten houdt welke gebouwen inkomsten genereren en welke gebouwen je geld gaan kosten.

#Grafisch

Grafisch ziet het spel er goed uit. De texturen van de gebouwen en parken hebben goede details, zoals reclameborden etc. De texturen van de inwoners van het spel is eigenlijk bar slecht. Ook de voertuigen zien er heel slecht uit vergeleken met de gebouwen. Het spel is grafisch niet zwaar, maar wordt wel zwaarder naar mate je dorpje veranderd in een miljoenen stad.

#Details

De auto's in dit spel bewegen naar mijn idee erg onrealistisch over de wegen.
Daarnaast is in het spel het niet makkelijk te zien welke tweebaansweg een upgrade nodig heeft. Er is wel een systeem voor, maar het verschil tussen drukke wegen (groen-geel) en rustige wegen (groen) is erg klein. Wat het onoverzichtelijk maakt.
Realistisch is wel dat wanneer een werknemer aan de andere kant van de stad werk heeft, hij daar niet gaat werken wanneer de reistijd te lang is.

Al met al kom ik op een 3,5*