Apollo Justice: Ace Attorney (2008)

Alternatieve titel: Gyakuten Saiban 4

Nintendo DS / Nintendo 3DS

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In Apollo Justice speel je met een beginnend advocaat die Apollo Justice heet. Met hem moet je verschillende moordzaken oplossen door getuigen te verhoren en bewijsmaterialen te zoeken. Het spel speelt zich zeven jaar na Phoenix Wright: Trials and Tribulations af, in het jaar 2025. Naast de vele nieuwe personages keren ook nog een bepaald aantal oude personages terug, zoals Phoenix Wright.

avatar van Mart
Deze game heeft mij aangenaam verrast. Toen ik hoorde dat er na de Phoenix Wright games dit spel zou komen, verwachtte ik er niet veel van (zeker omdat ik niet wist dat Phoenix Wright in het spel zou zitten). Ik heb de games toch geprobeerd en de game heeft mij echt verrast, en gelukkig zit Phoenix Wright nog hierin (en je krijgt zelfs op bepaalde punten de kans om met hem te spelen) .
Ook zijn er weer vele grappige personages aanwezig, zo heb je een openbaar aanklager die tevens leadzanger is van een rockband, die af en toe luchtgitaar speelt in de rechtzaal . Ook de moordzaken zitten weer goed doordacht in elkaar, en dan met name de laatste moordzaak. Al je onbeantwoorde vragen die je je tijdens het spelen afvraagt worden aan het eind van de laatste moordzaak beantwoord.
Iedereen die van de Phoenix Wright spellen houdt moet dit zeker uitproberen, het spel sluit echt goed aan op de Phoenix Wright spellen.

Met een concept als dit kun je makkelijk de mist in gaan, maar tot mijn verbazing bereikt het een soortgelijk niveau als het eerste & derde deel. Letterlijk vanaf de eerste zak laat Apollo Justice zien het serieus te nemen door de keuze te maken een Phoenix Wright te laten zien zoals je hem nooit gezien hebt. Ik was gelijk vastgenageld aan het scherm.
Ergens was ik bang dat het spel zichzelf zou verliezen in ongeloofwaardige personages of onlogische keuzes, integendeel: iedere zaak is interessant. In iedere zaak zitten leuke personages, plot twisten, mysterie en ik vond het altijd spannend om te zien waar het verhaal me heen zou leiden. De puzzels waren niet te makkelijk noch te moeilijk, en de soundtrack & vormgeving is uitstekend.

Als je een liefhebber bent van de originele Phoenix Wright trilogie is dit er één om niet over te slaan.