The Lost Crown: A Ghost-Hunting Adventure (2008)

Ontwikkeld door Darkling Room
Uitgegeven door Got Game en Lighthouse

In dit spel speel je Nigel Danvers. Hij zal op paranormale wijze een oud mysterie onthullen. Hierbij krijg je ook hulp van de inwoners van het dorp waar je dit onderzoek verricht, maar lang niet iedereen is even behulpzaam.

avatar van Shangri-la
Beste adventureliefhebbers, dit is een game die zijn weerga niet kent, een regelrechte klassieker. Ik had nooit gedacht dat mijn all-time favorite Grim Fandango nog eens verslagen zou worden door een nog betere game. Mysterie en parapsychologie in een Engels havenplaatsje zorgen voor een huiveringwekkend verhaal die zo spannend is dat er een film van gemaakt zou kunnen worden. Deze mag geen enkele fan van adventuregames missen, zegt het voort, zegt het voort....

avatar van Deftones_JP
He he dat blijft het grootste voordeel van deze site; al die verstokte adventurefans die erop zitten. Het (beknopte) verhaal trekt me niet echt maar wie weet ga ik het een keer checken. Bedankt voor de info in elk geval.

Zal hem zeker even checken Shangri-la, gelijk op #1 gezet , dan moet wel een erg vette adventure zijn...

avatar van Shangri-la
Hij is zeker vet, zeer griezelig en nog heel erg lang ook. Voor mij is er geen betere game dan deze. Als je van een game met veel sfeer en een goed verhaal houdt moét je deze checken. Je zult er geen spijt van krijgen.

avatar van Deftones_JP
Jammer dat ik eigenlijk zelden of nooit beschikking heb tot een goeie pc. Ik blijf het raar vinden dat er geen adventures op de consoles komen. Je zou toch zeggen dat zoiets zich juist leent voor de sofa-gamer maar goed.

avatar van Alastor
Bedankt voor de tip, Shangri-la.

Ben er al even aan begonnen, en moet zeggen dat ik nog mixed ben. Erg mooie visuele stijl wel, dat zwart wit met af en toe kleur is vet gedaan. Maar de stemmen vallen me wel wat tegen, vooral die van de Nigel zelf. Soms veel te lange en wazige pauzes tussen en in de zinnen. Yes... I've just arrived... at the station. deed me af en toe denken aan Stevie, dat astma jochie uit malcolm in the middle .

Maar ben nog niet zo ver en wat ik heb gezien van het ghosthunten in reviews, wordt dat nog érg vet, dus zal zeker nog even doorgamen, traag begin hebben de meeste adventures wel last van.

avatar van Shangri-la
Het begin moet je inderdaad overheen, maar als je eenmaal in het verhaal komt is het genieten. De voice-acting is inderdaad een puntje van kritiek maar als je bedenkt dat de maker alles in zijn eentje heeft gedaan dan verdient dat respect. Nu ik het spel heb laten bezinken gaat hij toch naar een tweede plek achter Grim Fandango, die was toch nét even wat vetter.

Eindelijk weer aan verder zitten gamen en moet zeggen hij wordt idd steeds beter, stemmen ook wel, maar dat het door een dude is gemaakt wist ik niet, dat is idd op zich wel een erg vette prestatie. De Puzzels zijn erg leuk met lekker veel items gebruiken de hele tijd. Hij wordt echt lekker creepy idd, maar sommige dingen komen wat soms iets te droog over, wat af en toe het effect een beetje weghaald. Verhaal-wise zit 'ie goed in elkaar, het blijft allemaal spannend en ontvouwt zich tot een vet verhaal. Grafisch ook erg origineel en erg groot ook voor een adventure, best lang mee bezig geweest.

Een super sfeervol gamepje dat wat langzaam op gang komt, maar uiteindelijk met een gigantische klap toeslaat, met een erg vet einde.
Vijf sterren vind ik iets te hoog, maar deze game kan zich idd makkelijk meten met de betere adventures.

Net aan begonnen en ik heb ook nog mixed feelings. Dingen die me zijn opgevallen:

- Mooie zwart-wit stijl
- Aardige sfeer
- Graphics achterhaald, ook de bewegingen zijn te haperig. Kijk alleen al hoe Nigel loopt...
- Stem van vooral Nigel is slecht, waarom spreekt iemand het in godsnaam in met zulke lange pauzes. Tenzij het natuurlijk de bedoeling was, maar het wekt alleen irritatie op.
- Tot nu toe vrij weinig interactie
- Geen knop om zinnen te skippen? Erg irritant als je een zin nog een keer aanklikt en verplicht bent om het opnieuw te moeten luisteren

Als ik jullie reacties lees beloofd het verhaal erg goed te worden, dat is de voornaamste reden dat ik nog wel even doorspeel. En jullie vonden het begin ook niet super zo te lezen, dus hopelijk ben ik aan het eind net zo tevreden als jullie

avatar van Shangri-la
Je moet er even inkomen, als je de ghosthunting gatgets krijgt gaat de lol beginnen.

Ik zit nu al een tijdje in de Cottage Harbour ( Hoofdstuk 3 ergens dacht ik) en vind de sfeer al érg goed en het verhaal lekker mysterieus. Aan de mindere graphics etc erger ik me steeds minder. Nu ga ik weer even verder met spelen

Net uitgespeeld en het is toch wel een klein meesterwerkje. De sfeer is echt enorm goed. Vooral door zwart-wit beelden met soms wat ingekleurde details plus de creepy soundtrack.

In het begin is het allemaal wat kaal. Ik vond Nigel eigenlijk niet eens zo'n boeiend character. Toen hij voor het eerst ging praten had ik het ook even niet meer. De voice-acting was waardeloos, maar naderhand wende het wel. Ik had gemengde gevoelens en neigde soms naar stoppen, maar ik raad iedereen aan om even door de eerste 2-3 hoofdstukken heen te bijten. Dat heb ik ook gedaan en ik ben nu weer een leuke ervaring rijker.

Wat deze game onderscheidt ten opzichte van andere adventures is dat je hier zelf mag ghosthunten. Je krijgt op den duur gadgets waarmee je geesten kan opsporen. Dit kan door middel van film, geluid, foto's en het opvangen van geluidsgolven. Vanzelfsprekend is dat ghosthunten vaak enorm spannend. Ik ben me een paar keer dan ook flink rotgeschrokken. Bij vlagen enorm creepy! En weer die soundtrack, die echt bijdraagt aan de onheilspellende sfeer.

De locaties zijn ook stuk voor stuk sfeervol. Wat te denken van ghosthunten op een kerkhof, een oude kerk, een crypte of grotten? Memorabele scenes onder andere op de toiletten van het museum met het meisje. Het 'Ja of Nee' gebeuren vond ik erg tof, communiceren met de geesten. Of de geesten spotten via je Environmeter. Ook het portret van de Agers zal ik niet snel vergeten. Bezorgde me iedere keer weer rillingen. Er is voldoende interactie, mede door het gebruik van gadgets, en de puzzles vond ik soms een beetje lastig, maar op zich zijn ze wel te doen.

Nadelen vond ik dat er geen skip-knop was voor de zinnen of gesprekken. Ook zat er een enorme bug in. Als je de walktie talkie gebruikt terwijl je de scene bij The Old Net House al voorbij bent - je gebruikt hem dus op een andere locatie - dan volgt het gesprek opnieuw en transporteer je weer vanzelf naar het oude huis terug, terwijl je daar dus allang bent geweest.

Dan het verhaal en einde. Ik was van plan om er nog een halfje bovenop te gooien, en dat kan nog gebeuren maar voor nu laat ik het bij vier sterren. Dit komt vooral door het einde. Het verhaal door het spel heen was best goed te volgen, maar het einde - en daardoor eigenlijk ook de rest van de game en zijn honderden details en clues die erin verwerkt zitten - wekt enorm veel vragen op. En persoonlijk ben ik niet zo van het doorspeculeren na een einde van een film of game. Tenzij er natuurlijk sequels opvolgen, wat volgens kenners bijna zeker is. Als jullie niks te doen hebben kun je hier een interessante discussie lezen over het hoe en wat.

Al met al een enorm sfeervolle, duistere, spannende, creepy game! Heeft me echt laten verrassen. Een kleine ophoging zit er vast nog wel een keertje in.

avatar van Shangri-la
Mooie review Hadouken, de reden dat ik 5 sterren heb gegeven is dat de hele game door één persoon is gemaakt wat ik ontzettend knap vind. Dat de voice-over niet helemaal top is en dat er hier en daar een bugje zat heb ik hem dan ook vergeven. Wat de graphics betreft: Vergeleken met de vorige games van Jonathon Boakes, Darkfall een en twee, zijn de graphics een grote stap vooruit. Bovendien ben ik zelden zo gegrepen door het verhaal en de sfeer van een game, dus mijn beleving was optimaal.

dit was echt een verassing voor mij.heb afgelopen jaren wat adventures gespeeld , maar geen enkel adventure kon mij zo boeien als bv gabriel knight, the beast within. Dit spel komt heel erg in de buurt.

Het is echt een heel mooi verzorgd spel. Als je het een paar dagen speelt, merk je echt dat er veel liefde in is gestopt. het spel is door 1 persoon gemaakt als ik het goed heb. Deze persoon heeft er jaren aan gewerkt.

heb het nog niet uitgespeeld.

Het spel doet mij denken aan de Gabriel Knight spelen van jane jensen.goed verhaal, fijn dingen om te lezen over oa de geschiedenis van Saxton.schilderijen en prenten bekijken, etc.

het spel is soms erg creepy. en heeft goed schrik momenten.

in het begin stoor je je misschien aan de traagheid van de bewegingen en het praten , maar later vond ik dit een plusplunt.

al met al een dikke 5 sterren.

avatar van Shangri-la
Ik lees net dat er een vervolg op deze geweldige game in de planning zit voor volgend jaar. Zie link hieronder:

The Last Crown: Haunting of Hallowed Isle: A Ghost-Hunting Adventure by Jonathan Boakes. - thelastcrown.com

Ik ben in ieder geval weer enthousiast.

avatar van Shangri-la
Met het vooruitzicht op het nieuwe deel ben ik deze weer eens aan het spelen en het moet gezegd, het blijft een geweldige game. Het enige waar ik mij nu een beetje aan stoor is de grote afstanden die er soms moeten worden afgelegd, dat hadden ze makkelijk kunnen voorkomen door middel van een aanklikbare map. Maar verder top en ik kijk alweer uit naar het volgende deel.

avatar van Dopa
Momenteel bezig met dit adventure. Ik moet zeggen: wederom een erg sterk concept binnen de stallen van uitgever Got Game. Bijzonder sfeervol en voorzien van een mooie laag spanning. Er is ook erg goed nagedacht over het script en de invulling van het puzzel-gedeelte.

Daarnaast zijn er wel een aantal punten van negatievere kritiek wat mij betreft. Eventueel kom ik daar nog op terug bij het schrijven van een review. Dit spel ga ik hoe dan ook met plezier uitspelen; gelukkig kom je eens in de zoveel tijd een positieve uitzondering tegen zoals The Lost Crown.

avatar van Dopa
@ Shangri-la: Heb je Scratches al eens geprobeerd? Ook een point-'n-click uitgegeven door Got Game. Eveneens een game die wat eenvoudiger van aard is dan de grotere uitgaves in de game-wereld, maar des te origineler en indrukwekkender.

avatar van Shangri-la
Yep heb ik gespeeld, mooie game inderdaad maar toch wel iets minder dan deze. Wat "The lost crown betreft: Ik hoop dat het vervolg net zo spannend wordt als deze, maar dat zit denk ik wel goed.

avatar van Dopa
The lost crown mag met nadruk als adventure worden betiteld. Het is werkelijk een zeer bijzonder avontuur wat dit spel te bieden heeft. Jonathan Boakes heeft de game bijna volledig in zijn eentje in elkaar gezet en dat op zich mag al een flinke prestatie worden genoemd. En dat het dan ook nog eens om een uitzonderlijk geslaagd project gaat, verdient alle lof wat mij betreft.

Het is een spel met een gebruiksaanwijzing. Boakes heeft dit spel overduidelijk met allerlei beperkingen op het gebied van grafische mogelijkheden gebouwd. Maar heeft binnen die beperkingen iets geweldigs kunnen neerzetten. Juist het licht amateuristische karakter van de graphics, de animaties, de voice-acting en de special effects dragen alleen maar bij aan een zeer indrukwekkende en hier en daar intense gameplay. Als je eenmaal gewend bent aan de originele en eigenzinnige setting, wacht een grootse, sfeervolle speurtocht waarbij vele locaties worden bezocht en vele geheimen en mysteries worden ontcijferd.

The lost crown heeft mij in tal van opzichten verbaasd doen staan. Niet alleen was het heerlijk om het hele verhaal beetje bij beetje te achterhalen, maar ook de originele stijl en inventieve invulling ervan hebben grote indruk op me gemaakt. Eindelijk weer eens een spel dat in zo'n grote mate boven andere games uitsteekt, dat het eigenlijk een genre op zich vormt.

Het enige wat ik als duidelijke minpunten kan noemen, zijn de trage werking van de meeste animaties en het niet kunnen wegklikken van stukken tekst tijdens gesprekken. Met het einde van het spel heeft Boates de alles overtreffende trap willen inzetten en slaat daarmee misschien de plank ietwat mis. Maar het vormt zeker geen anti-climax, integendeel.

Over het geheel gezien is The lost crown een briljante game. En zonder meer, zoals anderen hier ook al beweren, een must voor adventure-liefhebbers. Zo griezelig intens als dit spelletje zich af en toe weet te openbaren, echt fantastisch.

avatar van Shangri-la
Mooi gesproken, het klopt allemaal.

AvMerode
Zo griezelig vind ik dit niet eerlijk gezegd en ook is het gigantisch low budget, lijkt wel een C-film en wat een verschrikkelijke voice acting (weet niet of de voice acting grotendeels door 1 dude is gedaan want het klinkt allemaal hol en bijna hetzelfde, stem verheffen, stem in lage stand, stem in hoge stand).
En wat een traag, traag tempo, misschien ben ik andere point&clickers gewend want dit geeft mij een apart en goedkoop gevoel.
Heb niks tegen low budget, kijk maar na Amnesia, dat is een fantastische game naar mijn mening.

Als ik eind deze maand mijn nieuwe pc heb dan zal ik het derde deel van runaway ook aanschaffen, heb liever het broken sword achtig gevoel met point&clickers.
Het moet bij mij één van de twee zijn, point&clicker met veel humor of met puur horror wat intrigerend en innoverend is (bijv. Still life), ook moet de voice acting en dialoog goed zijn.

avatar van Shangri-la
Goed nieuws voor de liefhebbers van deze game, binnenkort komt het vervolg uit en er wordt door de maker al gesproken over een derde game in deze reeks. Ik kijk er in ieder geval reikhalzend naar uit!

Nice, ben ook zeer benieuwd!

Na zeven jaar even opnieuw doorgelopen en toch maar de topscore uitgedeeld. De sfeer in de game is subliem, ruim 25 uur lang met samengeknepen billen gezeten.

Het vervolg, http://www.thelastcrown.co.uk/, laat nu als het goed is echt niet meer lang op zich wachten. Uiteindelijk wordt het een quadrilogy met Haunting of Hallowed Isle en First Crown als extra vervolgdelen. Hoop alleen niet dat er steeds zeven jaar tussen zit.

avatar van Shangri-la
Ik kijk ook reikhalzend uit naar het vervolg, hopen maar dat het niet meer zo lang gaat duren.

avatar van Dopa
Eindelijk een vervolg op dit spel in de vorm van The Last Crown - Midnight Horror. Nog niet dé opvolger, maar een kleinere episode die als aanloop geldt naar het eigenlijke, volwaardige deel twee. De eerste kritieken zijn positief, lijkt me voor liefhebbers van The Lost Crown een vanzelfsprekendheid om aan te schaffen.