Mirror's Edge (2008)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC / Apple iOS / Mobile
Platform / Action

Ontwikkeld door Digital Illusions en Iron Monkey
Uitgegeven door Electronic Arts

Mirror's Edge is gebaseerd op de populaire Urban sport "parkour" waarin iemand zich middels vloeiende acrobatische bewegingen zich over daken en andere obstakels voortbeweegt. Je speelt als Faith, een koerier in een stad waar de staatspolitie alle electronische communicatie afluistert. Degene die zich hier niet aan onderwerpen worden hard gestraft, vandaar dat koeriers als Faith worden ingehuurd om geheime boodschappen en voorwerpen te bezorgen met gevaar voor eigen leven.

avatar van Starmaster501
Goede game tot nu toe. Ben nu ergens in chapter 3. De control's zijn lekker smooth, de spanning is sterk aanwezig omdat je 70% van het spel wel achterna gezeten word. En de muziek is heerlijk, leuk dat je alle muziek terug kan luisteren in het menu! Ben benieuwd of de game dit niveau houd.

avatar van LimeLou
Ik denk dat als de game vanaf het begin al tof is, je de rest ook wel kan waarderen

avatar van solidKevin
Ik had een jaar geleden ofzo de trailer gezien, maar ik werd er een beetje misselijk van. Niet echt iets voor mij denk ik, maar als ik hem ooit zie liggen voor een mooi prijsje neem ik hem wel mee.

avatar van wiiplayer
Gast hij is sowieso nog maar 10 euro ofzo

avatar van solidKevin
Ik heb ook nog 5 andere games liggen die gespeeld moeten worden .

avatar van Visie
solidKevin schreef:
Ik heb ook nog 5 andere games liggen die gespeeld moeten worden .

Dan moet je de prijsje niet als smoesje gebruiken , want je kan hem voor 10 euro regelen.

Visie schreef:

Dan moet je het prijsje niet als smoesje gebruiken , want je kan hem voor 10 euro regelen.

Ik zei ook:

Verder gebruik ik de prijs niet als smoesje. Ik zeg alleen dat als ik ooit in de stad ben en ik zie hem liggen dan neem ik hem mee, maar ik heb ook nog 5 andere spellen liggen dus ik zou niet eens tijd hebben om het te spelen. Waarom moet ik hier elke letter steeds uitleggen?

avatar van jerom1234
Ik werd er ook misselijk van, hoor!

avatar van Visie
Waarom moet ik hier elke letter steeds uitleggen?

Van mij hoef je niks uit te leggen hoor.

Misschien moet je voortaan alles binnen 1 keer uitleggen en niet elke dag wat toevoegen.
Je begon met de prijsje en pas dan zei je dat je geen tijd had.
En omdat je tweede commentaar een bijvullende info was, zei ik dat je het prijsje dan niet als smoesje moest gebruiken, als je toch geen tijd hebt.

Snappie.

Oke.

avatar van Starmaster501
Lekker spelletje. Het speelt goed, het ziet er allemaal mooi uit en het geluid doet je denken alsof je echt over de daken aan het rennen bent. Af en toe eventjes lastig, in de zin van hoe kom ik verder en 100 keer doodgaan. Gelukkig verveelt het nooit vanwege de vele manieren hoe je door zo'n level kan gaan en de lekkere/mooie muziek die op de achtergrond deunt.
Dan zijn er nog de time trials die ik iets minder interessant vindt, niet iets om af en toe je game weer in je console te proppen.
Leuk dat ze ook unlockables erin gedaan hebben zoals al het artwork. Je kan ook de filmpjes en de muziek terugluisteren. Weet eigenlijk iemand of je het nummer Still Alive ook nog kan krijgen? Die staat er momenteel niet tussen.

Lekker spelletje, opzich wel een replay waard. En kom maar op met een tweede deel. 4*

avatar van Tsjo-Wi
Starmaster501 schreef:

Hij staat wel op Youtube . Blijft een prachtig nummer.

Still Alive

avatar van maxo922
4 dikke sterren, al is het maar voor de sfeer, muziek en de graphics.

avatar van solidKevin
Zo ik ben klaar met DMC4, dus kan ik nu mooi hiermee beginnen. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

avatar van solidKevin
Heb gisteren al flink wat gespeeld en ik ben ondertussen bij chapter 7. De game bevalt goed, maar ik vind het jammer dat het rennen soms onderbroken wordt door gevechten.

ah, zo ver als mij geraakt ongeveer (misschien een level verder), ik heb het bij een van die gevechten opgegeven, te moeilijk naar mijn smaak.

bro
Ach goede afwisseling toch? En ja soms zit er een pikant vecht-stukje in, maar soms ook een pikant platform-stukje en dat is maar best ook. Anders zou ik toch maar op mijn hionger blijven zitten zijn denk ik. Breng daarbij de sfeervolle rustpunten die het scenario brengt en je hebt een prachtig geheel met een eigen karakter.

avatar van solidKevin
Afwisseling is zeker goed, maar als ik alleen maar had hoeven rennen en springen om bij het einde te komen had ik dat ook leuk gevonden .

avatar van Starmaster501
Gelukkig heb je de time challenges nog waarin je door een geheel level moet rennen.
Ben het er wel mee eens dat vechten voor goede afwisseling zorgt. Non-stop rennen had minder lang leuk gebleven.

avatar van solidKevin
Gisteren uitgespeeld, maar niet voordat ik heel boos werd bij een stuk in chapter 9 . Het is zeker een goede game en het creëert stiekem een heel nieuw subgenre op platform gebied. Als er nog een deel 2 komt en ze alle goede dingen uit deel 1 meenemen en alle mindere dingen eruit werken, zou dit wel eens de nieuwe "Portal" kunnen worden.

Haha, prachtig. Maar je hebt het gehaald! Gefeliciteerd
En daar zeg je inderdaad wat. Dit is spel is misschien niet 100% perfect maar het heeft een prachtige en stevige bodem om er in het tweede deel iets goed mee te doen.

avatar van Dutch-J3ff
Prachtige en erg orginele game!!
Ik heb me prima vermaakt

Een originele game die er ook nog eens scherp uitziet. Allemaal goed en wel zou je zeggen, maar voor een game die gaat over FREErunning is het allemaal veel te linear. Jammer want dit had echt potentie om een topgame te zijn. Het idee dat je uiteindelijk toch via uitgekauwde routes rent maakt gewoon veel ren-en-spring-fun kapot.

Deel 2 komt er misschien toch nog, en dan zullen ze wel meer open-world gaan, lijkt me alvast geen slecht idee.

avatar van Brains
Niet misschien. Hij is al aangekondigt .

avatar van Starmaster501
En hij wordt meer open-world .

avatar van Brains
Hier overigens de trailer : Klik

avatar van solidKevin
Een game waar ik heel erg veel zin in heb . Deel 1 is een hele leuke en aparte game. Ben benieuwd of ze weer zo'n leuke game kunnen neer zetten.

bro
Woop woop! Laat maar komen die handel! Moet wel even wennen aan het nieuwe gezichts-type van Faith, maar ach, dat haalt m'n enthousiasme niet naar beneden

avatar van Animosh
Een zeer fijne 3D-platformer.

Mirror's Edge doet zo ongeveer alles goed wat een platformer goed moet doen: de besturing is redelijk makkelijk te beheersen, het verhaal is ondergeschikt aan de gameplay, het tempo ligt lekker hoog, het is uitdagend genoeg maar wordt zelden frustrerend en de sfeer is zeer aangenaam. De muziek (zachte elektronische muziek) ligt fijn in het gehoor en de minimalistische omgevingen spreken me erg aan.

Door al deze zaken heb ik me goed vermaakt met Mirror's Edge, maar perfect is het spel niet. Het grootste probleem is dat het tempo van het spel regelmatig flink omlaag gaat, vooral later in het spel, omdat je de weg moet zoeken. Wat mij betreft hadden ze meer visuele hints mogen gebruiken om het juiste pad weer te geven, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen nu al lineair genoeg is. Een tweede probleem is dat de sprongen soms zeer precies moeten zijn, wat soms (opnieuw) de tempo van het spel omlaag trekt. Frustrerende sprongen zijn redelijk zeldzaam, en zonder die stukken was het spel misschien wel erg makkelijk geweest, maar ook dat haalde me enigszins uit mijn ritme. En ten derde zie ik niet in wat de vechtstukken toevoegen aan het spel. Faith is een personage dat uitblinkt in snelheid en lenigheid, niet in vechtlust, dus het voelt zeer vreemd aan om met een machinegeweer vijf elite-agenten neer te schieten.

Deze minpunten zorgen ervoor dat ik mijn cijfer voorlopig tot een dikke 3.5* beperk, maar ik sluit niet uit dat ik mijn cijfer na herspelen naar 4* verhoog. Als je eenmaal weet hoe alles werkt is dit spel een stuk makkelijker, dus ik denk dat ik bij herspelen een stuk minder vaak uit mijn "flow" zal worden gehaald.

Edit: van "motion sickness" had ik trouwens geen last. Speel ViViD maar eens - dáár word je duizelig van!
Edit2: met de "time trials" kun je trouwens ongeveer net zo lang vooruit als met het hoofdspel zelf. Ik heb ondertussen bij iedere baan een ster gehaald, maar dat heeft me best een aantal uur gekost.