Mirror's Edge (2008)

PlayStation 3 / Xbox 360 / PC / Apple iOS / Mobile
Platform / Action

Ontwikkeld door Digital Illusions en Iron Monkey
Uitgegeven door Electronic Arts

Mirror's Edge is gebaseerd op de populaire Urban sport "parkour" waarin iemand zich middels vloeiende acrobatische bewegingen zich over daken en andere obstakels voortbeweegt. Je speelt als Faith, een koerier in een stad waar de staatspolitie alle electronische communicatie afluistert. Degene die zich hier niet aan onderwerpen worden hard gestraft, vandaar dat koeriers als Faith worden ingehuurd om geheime boodschappen en voorwerpen te bezorgen met gevaar voor eigen leven.

gamelord
Maar dan nog, op deze site krijgen alleen bekende games en franchises die aantal aan stemmen. Eigenlijk mag EA wel eens tevreden zijn met hoe goed de game het heeft gedaan. Het was een gewaagd experiment..de gameplay..het had ook op niets kunnen uitlopen, mij dunkt.

Misschien wel een teleurstelling voor EA, als zou blijken dat het merendeel hem uit de budgetbakken heeft gevist..maar dat kan nog niet wegnemen dat deel 2 dan wel zal aanslaan bij de fans die de game heeft.

avatar van Tsjo-Wi
LimeLou schreef:
Deze game was volgens mij wel aardig goed verkocht ja.

Nee juist niet. Google maar eens op mirrors edge verkoopcijfers:
Mirror's Edge verkoopcijfers

avatar van LimeLou
Owh da's wel klote om te horen. Ben geen grote liefhebber van deze game, maar ik waardeerde de originaliteit.

bro
Inderdaad... Het originele idee was om een trilogie te maken, hoe herlijk zou dat geweest zijn
Ik denk dat als het er van komt om een tweede deel te maken dat de gameplay zal veranderd worden. ''Meer toegankelijk voor het grote publiek'', zoals ze zelf zeggen. Toch wat meer combat zal dat betekenen waarschijnlijk. Alhoewel dat het originele concept compleet tegenspreekt kan dat wel nog werken denk ik.

avatar van LimeLou
De combat verbeteren vind ik juist goed, die af en toe een beetje brak en houterig was (voor mij dan) maar ze moeten niet de focus er te veel op leggen, nee.

bro
Godja, een beetje wel ja. Ik vond het voornamelijk erg simpel wanneer je dan toch een wapen ter hand pakt om ze een voor een neer te halen, al was het maar omdat je plaats zat had om dekking te zoeken (dan ben je beter af bij games als Prey waar ze ook boven je lopen ) Maarja, het is dan ook niet echt bedoeld om een shooter te zijn. Dus als ik hem nog eens speel ga ik gaan voor een compleet combatloze run

avatar van LimeLou
Weet niet ,kon me slecht oriënteren en wist niet welke kant ik op moest, viel vaak en als ik vijanden benaderde wist ik niet meer welke knoppen ik moest drukken of mis ik net het moment dat hun wapen rood wordt.

bro
Dat is dan best triestig van je.

Ik ben er niet goed in nee Maar niet 'triestig.'

avatar van Brains
Totaal geen last van gehad. Ik vond het feit dat de combat zo vervelend werkte juist een goed iets, maakte het iets realistischer en voornamelijk iets om te vermijden.

avatar van jirachi04
Ik weet ook niet welke kant ik op moet.

avatar van LimeLou
Probeer zo veel mogelijk te kijken naar die gekleurde gebieden

avatar van jirachi04
Het is gelukt , ben alweer wat verder .

That's the fun of it

avatar van jirachi04
Welke knop moet je gebruiken om iemand het wapen af te pakken? (ps3)

Driehoekje?

avatar van Spock
Ik heb ook vaak problemen met de juiste richting. Meestal ren ik maar wat en komt het nog wel eens goed uit, maar vaak mis ik bepaalde knoppen die een deur openen of zoiets. Wanneer een helicopter achter me aanzit raak ik lichtelijk in paniek, vooral tijdens mijn eerste speelbeurt. Gelukkig is er zo'n hint-knop die je ook nog eens direct in de juiste richting draait, maar die werkt niet altijd. Maar bij meerdere spelbeurten zal dat richtingsgevoel wel verbeteren. Ik voel wel dat deze veel replay-value heeft, dus ik ga hem binnenkort nog eens opnieuw starten.

avatar van Spock
Nou, ik denk dat ik een paar dagen geleden iets te enthousiast ben geweest. Na een paar extra speelbeurten erger ik me soms mateloos aan Mirror's Edge. Het is eigenlijk gewoon een frustrerend spel wat niet weet wat het wil zijn. Van tijd tot tijd zit er een lekkere platform puzzel in of heb je leuke en vlotte runs van dak tot dak, maar andere keren moet je van a naar b, zonder de route te weten, terwijl er een stuk of vijf SWAT-mensen achter je aan zitten en je beschieten met machinegeweren. Niet bepaald mijn idee van ontspanning. Het wekt eerder frustratie op, en dat wil ik niet wanneer ik achter een spel zit. Het grote probleem, en eigenlijk ook het enige probleem, zit hem gewoon in de SWAT-teams. Ik verlaag ook naar een zesje. Ik wil geen onvoldoende geven doordat er na een beproeving enige vorm is van voldoening.

avatar van Boznaldo
erg leuke origienel game,tis weer eens wat anders.

heb me er wel mee vermaakt maar soms vond ik hem een beetje saai worden.

bro
Ik ben hem sinds paar dagen voor een tweede keer aan het spelen, deze keer op Hard, en dus zonder rode richtingaanwijzers. En ik moet zeggen dat dit weer eens goed bevalt.

Het valt me nu toch ook wel op dat je meestal maar één richting uit kan, en dat je dus soms uit toevalligheid de juiste stappen zet. Maar door altijd de aangegeven springbalken en richels en dozen te gebruiken die ze in je neus wrijven heb je zelden het leukste en zeker niet het snelste pad, want er is telkens één richting, maar wel meerdere manieren. Ik ben toch genoeg stukken tegengekomen waar ik dacht ''Jezus, heb ik dat de vorige keer 10 keer geprobeerd/zitten zoeken? je kon eigenlijk ook gewoon langs hier".

Langs de andere kant is het vertrouwde gevoel van de omgeving die vrij en zonnig aanvoelt toch weer aanwezig, en huppel ik vrolijk van het ene level naar het andere. Want ja oké, een tweede speelbeurt is een pak minder uitdagend, en ik wenste vurig dat ik de eerste speelbeurt zonder Rode Richtingsaanwijzers had gespeeld. Gelukkig bevalt het verhaal me ook zeer sterk. Zeer tof trouwens dat de in-game graphics zeker in orde zijn, maar dat de tussenfilmpjes soms met in-game graphics zijn en soms (meestal) filmpjes met tekenfilm-stijl zijn.

En ja, omdat ik niet nieuw ben met de game hou ik mij juist bezig met op zo veel verschillende mogelijke manieren mijn tegenstanders te ontwapenen. Want daar waar ik vroeger gewoon recht op de man afging heb je per soort tegenstanders toch een handvol mooie kunstjes die je kan uitvoeren. (wel niet altijd even gemakkelijk. Zoals bvb op een muur zijwaards lopen, welgemikte sprong, welgemikte karate schop, en one-hit-KO, best nog spectaculair hoor ) En die lichaamsbewegingen die je te zien krijgt, de camera die meebeweegt, in en uitzoomt, het balanseren als je bijna valt, je camera die beweegt door het ademen, of vervaagt bij snel lopen, je hand die je tegen de muur plaatst als je er te dicht tegenloopt.. dat waren de features die mij zo aantrokken in deze game. En terecht, want ze waren hierbij zowat de eersten die dit deden. Al gaat Mirror's Edge zelf nauwelijks met deze waardering lopen. En toch werd het sindsdien vaak overgenomen in andere games (maar zo gaat dat altijd, toch?)

Eerlijk gezegd geeft deze speelbeurt me toch ongeduld naar Mirror's Edge 2! Ik ben blij dat hij dus toch komt (ooit )

Spock schreef:

frustraties als deze willen meestal gewoon zeggen dat je de game nog niet onder de knie hebt, spock.

Hoop vurig nog eens op een ME 2.
Deze game is in een woord, fantastisch en orgineel. Faith!

avatar van Spock
Excuus voor de late reactie. Uiteraard duiden dergelijke frustraties op het nog niet onder de knie hebben. Dat wil echter niet zeggen dat ik die frustratie moet accepteren. Voor mij moet een spel vanaf het eerste moment raak zijn, en ik voel er weinig behoefte voor na een rampzalige speelbeurt dit spel nogmaals in de speler te schuiven. Die frustraties zijn hoe dan ook een minpunt.

bro
Misschien ligt het aan mij, maar moest ik zo redeneren zou ik geen enkele game uitspelen of leukvinden Tjah, dan proberen ze eens iets anders... Maar goed, ergens begrijp ik je wel. Alleen heb ik dat eerder bij Shooters

Mirror's Edge 2 is inderdaad (officieel) bevestigd, en ik kijk er ook naar uit Daarboven beloven ze een nieuwe speelervaring, wat ik toejuich, ook al is dit een tegenreactie op reacties zoals die van Spock (Geen slechte bedoelingen hiermee hoor!). Gelukkig hadden ze door dat ze een standvastige groep mensen hebben die wel degelijk warm liep van Deel 1. Anders was er waarschijnlijk geen vervolg geweest

avatar van Spock
Andere frustrerende spellen beoordeel ik op dezelfde wijze, alleen heb ik tot op heden nog geen frustrerender spel gespeeld dan deze.

avatar van LimeLou
Sluit me wel aan bij Spock, leuke ideeën heeft deze game zeker, maar het is allemaal zo frustrerend als je voor de 15e keer op je smoel valt.

avatar van Brains
Totaal geen last van gehad. Zelfs niet op de moeilijkste setting, zonder wapens te gebruiken. Dat terwijl ik aardig snel gefrustreerd ben. Heel veel checkpoints, vrij snelle respawn als je dood bent. Zie niet in wat er zo frustrerend moet zijn.

bro
Volgens mij is het best normaal dat je 15 keer op je smoel valt als je 15 keer hetzelfde probeert Misschien probeerde je gewoon het verkeerde. Want zo'n situatie ben ik wel 2 keer tegengekomen, dat is waar.
Neem nou bvb die Klimtoren/bouwstelling. Een tijdje aan bezig geweest, dat wel, maar die uitdaging en toen ik eindelijk boven was, dat deed me rillen van plezier En dat stukje was zelfs niet eens zo sfeervol

avatar van Spock
Laten we het maar erop houden dat de meningen over dit spel gewoon gepolariseerd zijn, meer dan bij andere spellen . Vergeet alstublieft niet dat ik dit spel graag geweldig zou willen vinden.

bro
Hehe, aanvaardbaar. Ik zeg het ook nog maar eens, het was geen kritiek Eerder een vaststelling