Mirror's Edge (2008)

Apple iOS / Mobile / PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Platform / Action

Ontwikkeld door Digital Illusions en Iron Monkey
Uitgegeven door Electronic Arts

Mirror's Edge is gebaseerd op de populaire Urban sport "parkour" waarin iemand zich middels vloeiende acrobatische bewegingen zich over daken en andere obstakels voortbeweegt. Je speelt als Faith, een koerier in een stad waar de staatspolitie alle electronische communicatie afluistert. Degene die zich hier niet aan onderwerpen worden hard gestraft, vandaar dat koeriers als Faith worden ingehuurd om geheime boodschappen en voorwerpen te bezorgen met gevaar voor eigen leven.

avatar van rpger
Lijkt me een interessante game, desalnietemin zijn juist zaken als springen en acrobatische stunts. in first person games nooit echt geweldig, maar het ziet er veelbelovend uit, en het is weer eens wat anders.

avatar van mnrk
Heb net de trailer van het spel via de PS3 store gedownload en ik moet zeggen dat het er inderdaad veelbelovend uit ziet...afwachten wat het gaat doen.

avatar van Barcel

Damn! Die trailer was inderdaad erg ongelooflijk!!

avatar van Barcel
Wtf, is de releasedatum nog niet bekend?

avatar van jaspertje3
Barcel schreef:
Wtf, is de releasedatum nog niet bekend?

Zojuist ingevoerd, 14 november 2008. Oook officieel packshot geplaatst.

Game vind ik zeer veelbelovend. Helaas komt er zeer veel leuks uit in het vierde kwartaal, en ben ik bang dat deze game bij mij buiten de boot gaat vallen.

avatar van rpger
Heb zo´n gevoel dat dit wel eens één van de weinige echt vernieuwende games van 2008 gaat worden.

avatar van SilverGun
Spore en Little Big Planet doen een minstens zo serieuze gooi naar die titel wat mij betreft.

Naast LBP was Mirror's Edge ook één van de games die ik heb mogen spelen op de Games Convention in Leipzig, het eerste level in dit geval. Een combinatie van camerabewegingen, grafische effecten en het constante zicht op je armen en benen tijdens het rennen springen, rollen, duiken, etc., maken dit een enorm immersive spelervaring. Daardoor iets heel anders dan standaard FPS materiaal. Het gaat bovendien echt om het free-runnen; soms komt er wat hand-to-hand combat aan te pas, waar je een pistool met enkele kogels aan overhoudt om security mannetjes van je af te houden, maar wegvluchten staat altijd voorop.

Deze staat hoog op het lijstje met najaarsgames waar ik naar uitkijk, helemaal na die korte speelsessie.

avatar van rpger
Deze game, en dan op een beamer!

avatar van Deftones_JP
De vraag is alleen hoe lang het leuk blijft. Assasins Creed was 2 uur lang fantastisch maar daarna werd het een stuk minder. Bij die game zat ook een groot free-running gedeelte natuurlijk. Portal was afgelopen jaar natuurlijk revolutionair en dat bleeft leuk maar was wel behoorlijk kort. Even afwachten nog dus.

avatar van rpger
"A demo will be on Xbox Live and PSN next Friday 26th September.

The demo will feature the game's prologue, including the tutorial and a taster of the single-player story mode."

avatar van Tha)Sven
Klinkt erg leuk. Parkour is natuurlijk ontzettend mooi om te zien, jammer dat het in first person view is. De graphics zijn wel erg matig en waarom moet het nou weer een Aziatische chick zijn ?
Maar toch lijkt me deze titel wel interessant om te volgen.

avatar van Tsjo-Wi
Tha)Sven schreef:

Die first person view is juist wat deze game zo bijzonder maakt. Een third person platformer zijn er al duizenden van. En wat maakt het uit dat ze aziatisch is?

avatar van Tha)Sven
Tsjo-Wi schreef:

Ik zie veel liever zo'n smalle Afrikaan, zoals de meeste mensen in de parkour wereld in Frankrijk zijn.
De FP view vind ik jammer omdat je de moves dan niet fatsoenlijk kan zien en alleen uit je eigen ogen.

avatar van SilverGun
Wat de game alleen maar meer immersive maakt Je ziet je benen en armen constant in beeld, je krijgt juist enorm veel visuele feedback.

Tha)Sven schreef:
Maar toch lijkt me deze titel wel interessant om te volgen.

Graphics matig? Die analysed trailer laat zien dat ze echt op de kleinste dingetjes gelet hebben. Ik ben toch erg benieuwd hoe het voelt, als ik de trailers kijk heb ik echt een ontzettende immersive, bijna VR gevoel, ik heb nog niet eerder een game gezien waarin 1st person zo levensecht is.

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ziet er bijzonder fraai uit inderdaad en de gameplay lijkt me ook erg interessant. Eindelijk weer iets vernieuwends in first person land. En Aziatische chicks zijn hard natuurlijk.

avatar van Justinx
Inderdaad een spel waar je als gamer toch wel naar uit mag kijken. Het concept is innovatief en de algemene sfeer is ook te prijzen. Er wordt hevig gespeculeerd over een mogelijke demo die een dezer dagen zou verschijnen, maar tot die tijd wacht ik nog vol ongeduld af op deze (regelrechte?) topper.

avatar van rpger
Hmm die demo is er in ieder geval nog niet...

avatar van Deftones_JP
Om nu al over een topper te spreken vind ik rijkelijk vroeg. Natuurlijk lijkt het een orignele game te worden maar ik betwijfel of de gameplay lang genoeg interessant blijft.

avatar van mnrk
rpger schreef:
Hmm die demo is er in ieder geval nog niet...

Nee....wel weer een nieuw filmpje op de PSN.

joeri592
deze game staat best hoog op me verlanglijstje

avatar van Justinx
Erg stoere demo. Ik heb het inmiddels vier keer uitgespeeld nu, en het blijft leuk om over die daken te springen. Ik ben benieuwd hoe deze game uit de verschillende persrecensies gaat komen, maar hopelijk wordt dit een must-have voor de kerstperiode. Uiteraard hebben we ook nog Little Big Planet, dus die keuze blijft een beetje moeilijk.

avatar van rpger
Helemaal mee eens, zoals ik al eerder aangaf, Mirror´s Edge gaat de meest innovatieve game van het jaar gaat worden, en nu ik de demo heb gespeeld ben ik daar 100% van overtuigd, wat een fantastische game, en eindelijk eens weer wat nieuws in FPS landje.

avatar van jaspertje3
Jep, de demo is geweldig. Was meteen enthousiast en ga het spel dan ook zeker aanschaffen. Wel vervelend soms dat de camera wat erg druk is (zwiept aardig heen en weer in smallere ruimten), maarja 't is Fps he Denk niet dat dit een echt minpuntje gaat worden, want waarschijnlijk moet ik zelf gewoon nog wennen aan de besturing ghehe

demo vond ik niks, maar ligt meer aan mij dan aan de game In het begin vond ik het wel vet, zeker de kleurige graphics. Op een gegeven moment echter moest in een kantoor een wall run doen, draaien en springen naar andere kant. Na een poging of 8 had ik er al geen zin meer in. De demo begon mij dus al te frustreren, combinatie van geen platform ervaring en weinig geduld denk ik Terwijl ik met GTA4 bijvoorbeeld gerust die missie voor de tiende keer probeer. Mirrors edge ziet er zeer mooi uit, zeker op mijn nieuwe full hd tv Maar niks voor mij blijkbaar. Wel petje af voor de originele gameplay en de lef om zoiets nieuws te brengen.

avatar van Foetsj_NL
Ik vond de demo best wel vet, mooie, soort klinische stijl, vette gameplay en Faith is natuurlijk ook geweldig!

Kratos schreef:

Ik had precies hetzelfde. Ik ben ook een gamer die weinig tot geen 'behendigheidspellen' speelt dus wat dat betreft is mirror's edge niet echt wat voor mij. Ik snap echter wel dat mensen dit heel erg vet gaan vinden.

Imperial Figure
Heb de demo gespeeld en het zag er allemaal super strak en mooi uit.
Op grafisch gebied is het oog verbluffend en op game-play gebied gaat het allemaal erg soepel, dit is een game die het zekers gaat maken al hoop ik dat de game niet te kort wordt vooral ook omdat er geen online multi-player is.
60 euries voor een 10 uur durende game zit ik niet te wachten, maar als de game een rpg langdurig heid zou hebben overweeg ik hem wel te gaan kopen maar het zal vast wel een zeer kort spel zijn.