Final Fantasy Adventure (1991)

Alternatieve titels: Mystic Quest | Seiken Densetsu: Final Fantasy Gaiden

Game Boy / Mobile / Nintendo Switch
RPG / Action

Ontwikkeld door Square en M2
Uitgegeven door Sunsoft, Square en Square Enix

De 'Dark Lord of Glaive' wil de kracht van de legendarische 'Mana Tree' misbruiken om over het land te heersen, bijgestaan door zijn rechterhand, de mysterieuze magiër Julius. Toen je ouders vermoord werden door de Dark Lord, werd jij opgesloten en gedwongen als gladiator te vechten voor zijn vermaak. Als je op een dag weet te ontsnappen en de snode mana-plannetjes van de Dark Lord overhoord, jagen ze je op en gooien ze je van een waterval af, denkend dat je de val niet zal overleven. Als je wonder boven wonder er toch goed vanaf komt, weet je net op tijd een meisje te redden van een groepje monsters. Samen besluiten jullie om de magische voorwerpen te zoeken, die nodig zijn om de Dark Lord te verslaan.

kiriyama
Best een leuk spelletje dat helaas iets te makkelijk is.

je kan namelijk wel erg makkelijk oplevelen. Al op het begin met de zwakste vijanden kan je een heel eind komen. Wel zijn de verschillende klassen erg leuk, hou altijd erg van zulke uitgebreide keuzes. Verder is het wel iets te basic hack & slash, zeker op het begin. Het spel is/wil duidelijk een mengeling tussen Zelda en Final Fantasy zijn en daar slaagt hij ook in. Helaas weet hij z'n voorbeelden niet te overtreffen of zelfs maar te evenaren.

Onvoorstelbaar dat hier nog maar één bericht staat, want dit is een echte kanjer uit het oude Game Boy tijdperk.

Natuurlijk staat Mystic Quest altijd in de slagschaduw van grotere broer Link's Awakening, maar er zijn toch duidelijk andere accenten. Mystic Quest is echt een RPG, pur sang. Vechten om meer ervaring op te doen en een hoger level te bereiken, nieuwe wapens en uitrusting kopen, magie gebruiken. Bovendien vind je in het spel ook personages die mee aan je zijde vechten (NPC's).

Grafisch gezien is Mystic Quest zeker niet beroerd, maar haalt het spel het torenhoge niveau van Link's Awakening niet. Toch zijn bijvoorbeeld de bazen steeds heel mooi/lelijk getekend en zijn de achtergronden behoorlijk gevarieerd van uitzicht.

Het verhaal is typisch voor een doorsnee Role Playing Game, waarbij de held als Messias optreedt en de dichotomie Goed-Kwaad verpersoonlijkt wordt door protagonist en antagonist. Uiteraard hoort daar een obligate vrouwelijke aanwezigheid bij die de speelbal en de inzet vormt van de queeste.

Wat de moeilijkheidsgraad betreft, biedt het spel toch wel een vreemde mix aan. Zo is het mogelijk om het leeuwendeel van de bazen te verslaan door steeds een bepaald stukje van het scherm te kiezen waar de vijand je nooit of te nimmer kan raken. Haal een afstandswapen boven en je kan de vijand van op dat vakje rustig om zeep helpen. Als de bazen een eitje zijn, dan ligt het met de puzzels soms wel even anders. Spelers die met het spel vertrouwd zijn, herinneren zich vast "Palm trees. And eight."

Nog een kleine waarschuwing voor wie tijdens het lezen zin heeft gekregen om de cartridge van Mystic Quest nog eens onder het stof vandaan te halen. Bewaar je spel steeds op een veilige, open plek. Het is namelijk een fluitje van een cent om in een kerker vast te raken en er niet meer uit te komen.

avatar van Devoo
De Game Boy Advance versie is absoluut niet dezelfde game als hier geacht wordt!

avatar van Tsjo-Wi
Wat is er zoveel anders dan? Ik ken namelijk alleen de GBA versie, erg tof spelletje is dat!

avatar van Oortrommel
Ik ken alleen de GBA-versie (de remake van het origineel dus), maar ik heb me hier zeer mee vermaakt. Het duurde wel even voordat ik in het spel zat, maar toen ik eenmaal het verhaal kon volgen en de gameplay snapte ging er een wereld open!

Leuke omgeving (vooral het design), verfrissende soundtrack en qua omvang een meer dan gemiddelde game. Minpunt was het combat system; wat zelfs in 2003 al gedateerd aanvoelde. Logisch, het is een remake van een veel oudere game, maar dan nog...

Desondanks een ruime voldoende, heb wel een zwak voor Sword of Mana.