Lethal Enforcers (1992)

Arcade / Sega CD / Sega Mega Drive/Genesis / Super NES / PlayStation

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

In Lethal Enforcers, een zogenaamde 'rail-shooter' speel jij met agent Don Marshall, die de criminele regio's in Chigaco wil opruimen. In deze game kun je een bijbehorend geweer aan sluiten op je console om zo de criminaliteit te verhelpen. Je hebt verschillende opdrachten te vervullen, zoals bankrovers opsluiten en autoachtervolgingen met hoge snelheid tot een goed einde brengen. Je kunt ook in de loop van het spel je wapens upgraden, naarmate je verder komt.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Een van mijn favoriete lightgun games (met house of the dead 2 als mijn onbetwiste topper). Af en toe is het ook pure humor als je ziet dat er 30 boeven in een auto zitten en niemand stuurt. En de laatste boef zal altijd aanvallen, ipv zich over te geven. Ik had hem vrijwel overal wel op gehad en ik vind elke versie wel geniaal. Zelfs de megadrive versie waarin je nauwelijks kon ontcijferen wat de speech en de graphics moesten voorstellen. De sega cd versie was hetzelfde maar haalde de samples wijs genoeg wel van de audiobestanden op de cd-rom. Ik kan het toch niet laten om mijn hoogste score te geven aan de arcade versie, want met een muisbesturing in een Mame-emulator wordt dit nog heel wat leuker. Veel acteurs in de shoot-outs blijken verkleed personeel te zijn van de game ontwikkelaars. Ook deel 2 was net zo gaaf. In ieder geval is dit stukken beter dan al die Mad Dog McRee's en ik kan me niet voorstellen dat zo'n game te moeilijk was om op een CD-I of 3DO te draaien.

Aim-and-shoot game dat een sterke focus vereist. Leuke is dat er ook onschuldige burgers en flikken popuppen. Als je per ongeluk teveel van hen neerknalt, mag je de hele level opnieuw spelen en word je gedegradeerd in de hiërarchie. Van een bankoverval naar Chinatown naar een vliegtuigkaping en een drugskartel. De levels zijn boeiend en afwisselend. Een groot minpunt is dat de vijanden niet at random verschijnen, maar altijd volgens dezelfde volgorde.