Unlimited Saga (2002)

PlayStation 2
RPG / Board

Ontwikkeld door Square
Uitgegeven door Square en Square Enix

Volg het verhaal van zeven verschillende karakters, die onbewust allemaal een rol spelen in het lot van hun wereld. Laura, een ex-piraat die nu een jonge prins op weg helpt. Mythe, een uitvinder en playboy, op zoek naar een mysterieus zilver-harig meisje. Kurt, een nobele ridder, vastbesloten om de herkomst van zijn vervloekte handschoen te vinden. Judy, een tien jaar oude heks, wanhopig op pad om haar opa te redden, die opgesloten zit in een spiegel. Ventus, een gare koerier op wraaktocht voor zijn vermoordde broer. Ruby, een jonge nep-waarzegster, door het land trekkend op zoek naar oude ruïnes. En Armic, het eekhoorn-achtige Chappa stamhoofd, die alle voorwerpen voor de regen-ceremonie moet verzamelen.

avatar van Bahamut Zero
Deze wil ik nog wel eens spelen, maar hoor uit vele hoeken slechte kritiek over dit spel...

Ja idd schijnt erg quirky te zijn, wat ik tot nu toe heb gezien en gelezen, meer een veredeld bordspel-rpg, wel met erg mooie statische artwork. Maar het battle systeem hangt erg veel van geluk af heb ik begrepen, met een soort slots/dobbelsteen methode, waarbij je zelf erg weing in te brengen hebt.

Maar eigenlijk aan de rest van de SaGa serie hele goeie herinneringen, vooral SaGa Frontier 2 op de psx en Romancing SaGa 3 op de snes (emu), Artwork bij frontier was ook echt super mooi, statische handgeschilderde aquarel paintings...

Toch eens uitchecken, meestal dig ik die aparte rpgs wel.

Het is inderdaad een spel dat de meesten niet zal aanspreken, terwijl een klein aantal er honderden uren mee bezig kan zijn. Ik behoor helaas tot de eerste groep.

Zelfs op de meest frustrerende momenten heb ik Unlimited Saga een nieuwe kans gegeven, maar het spel zelf gunt jou géén genade en dat is het probleem.

In één van de zeven verhaallijnen heb ik tientallen uren geinvesteerd, maar uiteindelijk was ik veel te zwak voor het laatste gevecht. En dan is dit zo'n spel dat je niet de mogelijkheid geeft om ergens te gaan trainen. Nou, dan ben ik zo'n speler die met plezier de file van de memory card wist. Bekijk het maar.

Uitgebreide tutorials zijn altijd vervelend, maar dit is de andere kant van het spectrum: je wordt hier zonder aanwijzingen in het diepe gegooid. En wat tips kan je best gebruiken, want de meeste spelmechanismen gaan inderdaad verscholen achter een groot kanselement.

Uiteindelijk blijf je achter met het idee dat dit spel met jou speelt in plaats van andersom.

Klopt idd allemaal wat je zegt, Ghola... Maar er zit toch veel meer achter deze game als het lijkt, er is toch bepaalde mate van vrijheid in een gigantische wereld. Grafisch erg statisch maar wel mooie stijl. Het rare dungeon systeem doet me denken aan ouwe wizardry stijl rpgs, waarbij je ook bij elke stap apart search moest doen om je omgeving te verkennen. Een zieke hoeveelheid skills, echt voor elk dingetje, treasure find, lockpicking, chest opening, trap detection, trap evasion, trap defusion, attacks, magics, pets, trading skills, forging skills, echt veel... Dit in combinatie met onoverzichtelijke menus, totaal geen uitleg whatsoever (boekje is ook erg vaag) en een onhervulbaar lifepoints én hitpoints systeem maakt het wel een ontoegankelijke game deluxe.

En toch heb ik het nog een paar keer gegamed, het verschilde ook weer best veel per scenario. Het makkelijkste, die van Ventus speelde idd als een bordspel waarbij je af en toe op je knopje mag duwen, komt ook omdat dit het training scenario is en de dungeons niet her-explorable zijn, eenmaal bij (een van de) exits ben je er uit, dingen gemist of niet. Bij moeilijkere scenarios was er meer vrijheid, maar gelijk weer erg moeilijk. Het battle systeem vond ik wel cool, een beetje slot-machine met al je skills is leuk en best goed te controlen. Daarbij komt een ziek combo systeem, je stelt al 5 moves van te voren in, van je eigen char, of van je party members, je kan dus ook gewoon 5x met hetzelfde char aanvallen en een 5 dubbele combo maken, door steeds je attacks op hold te zetten. Als er een vijandelijke aanval tussendoor komt raak je die hold kwijt. Leuke strategische battles krijg je hierdoor en gare combos als Hard Punch Flying Crane Kick Beat Down Boulder Typhoon Thrust

Eigenlijk na 20 uur ofzo spelen nog niet echt het gevoel dat ik het systeem compleet doorheb, met elk char is het door de hoeveelheid aan skills wel echt anders, voorlopig zit ik te twijfelen tussen een 3 en een 3,5, maar heb het gevoel dat dit, als ik het doorzettingsvermogen heb nog wel ooit hoger kan worden.

Er zit trouwens ook nog een best lollige extra dvd bij, Eternal Calm, een prequel van FFX-2, met een kwartiertje footage van Yuna's langzame keuze om voor zichzelf te kiezen en bij de gulwings te gaan en Wakka's vaderschapsangst.

Ik wéét dat er heel veel te halen valt in dit spel, en omdat me dat gewoon niet gelukt is heb ik geen stem geplaatst.

Ik zou het wel weer eens een kans willen geven, wellicht met een walkthrough bij de hand. Ik wist bijvoorbeeld niet eens dat het verhaal van Ventus een training is. Ik ben begonnen en gebleven bij het scenario van Laura.

avatar van harm1985
Misschien wel mijn grootste miskoop, na Metal Gear Solid 3... kocht het spel vanwege de FFX demo (was uiteindelijk een DVD). Heb het spel een paar keer gespeeld, maar was meer een soort bordspel dan echte game... op zich zag het er wel tof uit allemaal, maar het haalt het niet bij FF.