Klopt idd allemaal wat je zegt, Ghola... Maar er zit toch veel meer achter deze game als het lijkt, er is toch bepaalde mate van vrijheid in een gigantische wereld. Grafisch erg statisch maar wel mooie stijl. Het rare dungeon systeem doet me denken aan ouwe wizardry stijl rpgs, waarbij je ook bij elke stap apart search moest doen om je omgeving te verkennen. Een zieke hoeveelheid skills, echt voor elk dingetje, treasure find, lockpicking, chest opening, trap detection, trap evasion, trap defusion, attacks, magics, pets, trading skills, forging skills, echt veel... Dit in combinatie met onoverzichtelijke menus, totaal geen uitleg whatsoever (boekje is ook erg vaag) en een onhervulbaar lifepoints én hitpoints systeem maakt het wel een ontoegankelijke game deluxe.
En toch heb ik het nog een paar keer gegamed, het verschilde ook weer best veel per scenario. Het makkelijkste, die van Ventus speelde idd als een bordspel waarbij je af en toe op je knopje mag duwen, komt ook omdat dit het training scenario is en de dungeons niet her-explorable zijn, eenmaal bij (een van de) exits ben je er uit, dingen gemist of niet. Bij moeilijkere scenarios was er meer vrijheid, maar gelijk weer erg moeilijk. Het battle systeem vond ik wel cool, een beetje slot-machine met al je skills is leuk en best goed te controlen. Daarbij komt een ziek combo systeem, je stelt al 5 moves van te voren in, van je eigen char, of van je party members, je kan dus ook gewoon 5x met hetzelfde char aanvallen en een 5 dubbele combo maken, door steeds je attacks op hold te zetten. Als er een vijandelijke aanval tussendoor komt raak je die hold kwijt. Leuke strategische battles krijg je hierdoor en gare combos als Hard Punch Flying Crane Kick Beat Down Boulder Typhoon Thrust
Eigenlijk na 20 uur ofzo spelen nog niet echt het gevoel dat ik het systeem compleet doorheb, met elk char is het door de hoeveelheid aan skills wel echt anders, voorlopig zit ik te twijfelen tussen een 3 en een 3,5, maar heb het gevoel dat dit, als ik het doorzettingsvermogen heb nog wel ooit hoger kan worden.