menu

Metroid Prime (2002)

Alternatieve titel: Metroid Prime Remastered

mijn stem
4,17 (112)
112 stemmen

Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Shooter / Adventure
single player

Ontwikkeld door Retro
Uitgegeven door Nintendo

Het kwaad schuilt onder de oppervlakte... Sinistere krachten roeren zich in het binnenste van de planeet Talon IV. De Intergalactische bonusjaagster Samus Aran is de enige die dit kwaad kan vernietigen... maar eerst moet het gevonden worden.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=kLfkkSD15zQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Awake78
5,0
Vond dit destijd echt een fantastische game. Een meesterwerk. Straalt werkelijk alles uit qua sfeer, gevoel etc. Ook ongeëvenaarde puzzels. Wellicht een beetje te moeilijk af en toe vwb eindbazen e.d., maar er zit wel een uitstekende leercurve in.

Heb deze game gespeeld met een goede walkthrough, vond dat echt meerwaarde bieden aan de spelervaring. Je weet waar je naar toe moet (loopt niet zo te dralen, anders haken veel gamers gauw af), waar alles ligt en het speelt weg als een boek. Kan me voorstellen dat veel gamers dat 'cheaten' vinden, maar ik had er echt veel aan.

Grafisch zeer goed, zeker voor die tijd. Sound misschien nog wel beter, zuigt je echt op in de omgeving (vooral de Phenandra Drifts). Deel 2 (Echoes) ook goed.

5,0
Metroid prime, wat een game. een van de beste games die ik ooit gespeeld heb en zeker de beste shooter/adventure.

Alles in deze game is zo goed uitgewerkt van de ongeëvenaarde controls, de wapens en upgrades, tot het first person gezichts veld en ook de puzzles voelen erg lekker aan.

Er is geen enkele game die zo'n goed gevoel kan geven om de hele game uit te spelen en alle upgrades en expansions te vinden. Het gevoel van macht is dan namelijk erg groot (soms kan het ook vereist zijn om zoveel mogelijk te vinden om voorbij een bepaalde baas te komen).

Als je de game uitgespeeld hebt ontvouwd er zich een hele wereld van replay value voor je ogen waarin zoveel verschillende mogelijkheden worden gegeven om het spel op een andere manier uit te spelen. Voor de hardcore fans onder ons is dit spel een must. er zijn zoveel dngen te ontdekken om de game met zo min mogelijk uit te spelen, wat een ware kick geeft.

al met al alleen lof over dit spel en ook mijn nummer 1

avatar van glimlicht
5,0
Ontdekken is altijd het hoofdonderwerp geweest van de Metroid games. Het liefst zo non-lineair mogelijk, met het baanbrekende Super Metroid als grootste voorbeeld. Je missie was om de verdwenen Metroid terug te vinden, daar word je geconfronteerd met een oude bekende: Ridley. Met de overgebleven Metroid in zijn klauwen vlucht hij weg richting de planeet Zebes. Samus natuurlijk erachteraan... Hier begint je ontdekkingsreis en word je al snel getreiterd door plekken waar je niet bij kan. Muren die er fragiel uitzien, kleine gangetjes waar je niet in past en deuren die je niet open krijgt. Als je eenmaal de juiste items ervoor hebt kan je weten wat er achter schuilt...

Samus weet de planeet Zebes uiteindelijk achter zich te laten met de nodige gevechten en epische explosies. Hierna ging ze een lange tijd op vakantie. Want naast dat ze zich klaar moest maken voor een nieuw avontuur moest ze een kleine transformatie ondergaan om Mario en Link op de N64 bij te staan. Helaas kwam daar niet veel van terecht, Miyamoto schrapte het project en stond erop dat de game in First-Person moest zijn. Ondertussen was de paarse kubus al uit en fans zaten nog steeds te wachten op de 3-d Metroid... met de tech demo in hun achterhoofd.

In 2002 was het eindelijk zo ver. Spelers konden de helm van Samus opdoen en deelnemen aan een nieuwe ontdekkingstocht door de ruimte. Als je eenmaal de helm op had was je ook echt samus. Doordat het vizier iets gebogen was en er slijm/water op kon spatten gaf het steeds meer het gevoel dat je echt deelnam aan de ontdekkingsreis. Een display gaf aan wat je huidige gezondheid is en hoeveel missiles je nog hebt.

In het begin van de game heb je een heel klein stukje tekst opgevangen wat aanleiding kan zijn voor een verhaal. Een noodoproep stuurt Samus naar een verlaten ruimtestation waar niet alles pluis lijkt te zijn... Dit is vrijwel het enige wat je weet, en dat is ook gelijk 1 van de briljantste punten van de game. Je kan ten alle tijden alles te weten komen van de omgeving, pak je scan-visor erbij en begin maar te scannen. Vrijwel alles in het spel wat beweegt of belangrijke functies heeft kun je scannen. Zo kan je er voor kiezen alles te scannen of er gewoon snel doorheen te rennen op zoek naar wat je nodig hebt. Het is voor mij persoonlijk de allerbeste manier om een verhaal in een game te verwerken. Kies je ervoor alles te scannen? Dan ontvouwt zich 1 van de meest gedetailleerde verhaallijn ooit. Ga je alleen voor de noodzakelijke power-ups/scans? Dan ontvouwt zich er een verhaal vol met mysterie en verrassingen.

Alles in de game word uitgelegd, wat het sneeuwmonster doet in Phendrana drifts, waarom de Chozo zijn weggevaagd van de planeet Tallon IV en wat de Space Pirates hier eigenlijk komen doen. Je ontdekkingsreis brengt je naar de meest sfeervolle plekken, met verschillende klimaten en vijanden. In elke wereld wacht een grote eindbaas op je die meestal slim nadenken en flink wat behendigheid vereisen om verslagen te worden. Ook dien je heel wat puzzels en ander nadenkwerk te verrichten om nieuwe gebieden te openen. Elk nieuw gebied levert een power-up op en power-ups leveren weer nieuwe gebieden op. Een eeuwenoud systeem waar Zelda ook al heel lang gebruik van maakt.

Uiteindelijk kom je zwaar bewapend en met een hypermodern pak bij de kern van je probleem aan. Een grote nachtmerrie die luistert naar de naam Metroid Prime. Hier nadert de game een climax waar je alles uit de kast dient te gooien om het avontuur tot een goed einde te brengen.

De opbouw naar deze climax is overweldigend,, ik heb een zwak voor games die hier goed aandacht aan schenken. Maak de speler benieuwd naar wat er komt, en als het zover is laat het dan heftiger zijn dan wat er voorheen is geweest. Metroid Prime doet dit perfect en lijkt het zo uit zijn mouw te schudden. Ook de ondersteuning van Kenji Yamamoto's prachtige muziek geeft de game een gevoel mee waar je U tegen zegt. Of het nou de hysterische techno bij een eindbaas is of een zacht piano deuntje in een ijswereld, Yamamoto laat de omgevingen en gebeurtenissen leven.

En als een game leeft weet je dat het goed is. Sommige mensen vinden het Backtracken in de game vervelend, ik geef toe dat zit er zeker in. Maar vergeet niet dat je op ontdekkingsreis bent en misschien zijn er nog genoeg dingen die je niet gezien hebt...

Een episch meesterwerk.
*5,0

avatar van Cassevis
4,5
(Heb de trilogy-versie gekocht, dat je t weet)

Zoo, Tot mijn grootste spijt moet ik helaas bekennen dat dit eigenlijk pas mijn eerste echte Metroid-ervaring is. Ik heb wel een redelijk aantal keren de multiplayer bij Metroid Prime Hunters gedaan, maar dat is natuurlijk nog lang niet zo meeslepend en sfeervol als de (echte) Primes. Nu ik het eerste deel uitgespeeld heb baal ik er echt van dat ik er nu pas mee begonnen ben..

Wat me na verloop van tijd opviel was dat ze het spel niet zomaar eventjes heel makkelijk kopiëren en plakken, maar ook gewoon hele nieuwe besturing maken en af en toe merkte ik kleine details op zoals toen ik ergens in Phendrana Drifts iets scande stond er: Hunter Metroid ds en dan nog iets. dat slaat natuurlijk op MPH

De besturing liep bij mij al vanaf de eerste minuut soepel, zonder er daarna nog echt problemen mee gehad te hebben. Het richten met de Wii-Remote werkte veel beter dan ik had verwacht en daardoor verliep het richten en tegelijkertijd lopen erg gemakkelijk en soepel. In tegenstelling tot de Zelda-games moet je ook nog zelf richten als je op een vijand lockt. Dit maakt het battleën veel meeslepender.

Ik weet niet of de graphics bij de trilogy-versie verbeterd zijn of niet, maar als ik het spel zo zie denk ik van wel. Het ziet er allemaal heel erg mooi uit. Behalve dan als je Samus' ruimteschip ziet vliegen. Om de een of andere reden ziet dat er echt heel nep uit.

De gameplay van dit spel was wel een nieuwe ervaring voor mij. Vooral dat je heel veel objecten kan scannen om nieuwe informatie te krijgen heb ik nog nooit eerder gezien, wat een heel leuk aspect van het spel is, want je komt dan op een epische manier het verhaal te weten en je kan elk wezen scannen om gedetailleerde achtergrondinformatie te weten te komen.
De stukken met morph ball waren ook heel erg leuk en als je dan verwisselt naar morph ball voelt het spel heel anders (positief) aan.
Ook heel belangrijk vond ik dat als je in een kamer komt met een nieuw wapen erin dan geeft het een goed gevoel als je dat dan hebt, als een soort overwinning (sommige wapens zijn overigens wel heel moeilijk te vinden).
Dan heb je ook nog eens een aantal spectaculaire Boss Fights, enorme wereld om door heen te lopen en sfeervolle muziek die ik niet snel zal vergeten.
Minpuntje was dat je leven iets te langzaam omlaag gaat als je in giftige omgevingen komt, je kan dan gewoon door het lava heen lopen zonder veel schade op te lopen terwijl het dan helemaal niet de bedoeling is om daar te komen.

In totaal heb ik er zo'n 25 uur over gedaan om het uit te spelen, zit nu op 87%, ik moet namelijk nog wel een paar missle expansions. 25 uur vind ik nou niet echt heel lang, maar het waren toch wel 25 geweldige uren.

****

avatar van Animosh
3,0
't Is al een flinke tijd geleden dat ik het spel gespeeld heb, maar ik kan me nog goed herinneren dat het spelen van Metroid Prime voor mij een zeer wisselvallige ervaring was.

Laat ik beginnen met de positieve punten. Ten eerste heeft Metroid Prime het beste title screen dat ik ooit in een spel gezien heb: zowel de abstracte, koele elektronische muziek als de beelden zijn ontzettend sfeervol en zetten precies de sfeer neer die het spel mijns inziens moet hebben. Fantastisch is het, en de rest van het spel weet die sfeer niet meer te evenaren imo. Maar - en ten tweede - ook het spel zelf is bij momenten erg sfeervol: de muziek evenals ander geluiden zijn soms zeer passend en de levels zijn soms behoorlijk mooi ontworpen en zetten effectief een buitenaardse sfeer neer.

Die momenten zijn echter zeldzaam, en zij worden bovendien afgewisseld door stukken die ik érg slecht vond. Naar ik me herinner vond ik in het bijzonder de muziek tijdens gevechten (zowel met space pirates als met eindbazen) ontzettend slecht. Niet sfeervol, niet pakkend, maar eerder schreeuwerig en irritant. En ook de gameplay beviel me over het algemeen vrij slecht. De puzzel- en avontuurelementen waren soms wel leuk, maar de gevechten waren ontzettend repetitief en de vijanden niet erg bevredigend om te verslaan. Verder heb ik een enorme hekel aan backtracken: met meerdere keren door dezelfde gebieden wandelen, waarbij precies dezelfde vijanden steeds opnieuw weer verschijnen, heb ik helemaal niets. En de eindbazen stonden me vaak ook tegen: dat je vaak moet experimenteren om te weten hoe je ze moet verslaan en dat ze behoorlijk pittig zijn vind ik prima, maar mijns inziens moet je er in dat geval voor zorgen dat de kosten van sterven niet te groot zijn, en dat is hier niet het geval. Als je doodgaat moet je weer helemaal opnieuw beginnen, en soms ook nog 5-10 minuten lopen om weer bij de baas te komen. Dat de eindbaasgevechten in schril contrast staan met de gameplay tijdens de rest van het spel hielp verder ook niet.

Begrijp me niet verkeerd: Metroid Prime is een verzorgd spel, en bij momenten erg sfeervol. Maar ik vond het niet bijzonder leuk om het uit te spelen, dus meer dan 2.5* is het voor mij simpelweg niet waard.

avatar van thoyouknow1980
4,5
Fantastische game.
Maandenlang heb ik mij op andere planeten gewaand in dit spel
Het is ze echt gelukt de sfeer en ziel van Super Metroid om te zetten naar 3d.
Zoals de levels,die zijn geniaal bedacht en zijn een feest om te verkennen.
De game play is ook ouderwets goed,en bevat ook lekker pittige eindbazen.
Weer een van de Metroid games die ik nooit zal vergeten en lief heb

avatar van Banjo
5,0
thoyouknow1980 schreef:
Hey banjo
Vooral Metroid prime 2 is super speciaal,die verdient zowiezo een remaster of remake.
Ik vind um zelfs iets toffer dan 1



Dat ben ik eigenlijk helemaal met je eens Metroid Prime 2: Echoes is specialer en ook moeilijker dan deel 1.
In dit deel word je toch minder aan het het handje gehouden en is het level ontwerp meer abstract. Ik heb deel 2 dan ook nooit echt uitgespeeld, maar verdorie laten ze van dit van dit spel ook een nieuwe remake gaan maken! het heeft meer weg van de oude moeilijkheid's graad in een nieuw jasje.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:05 uur

geplaatst: vandaag om 21:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.