Metroid Prime (2002)

Nintendo GameCube / Nintendo Wii
Adventure / Shooter

Ontwikkeld door Retro

Het kwaad schuilt onder de oppervlakte... Sinistere krachten roeren zich in het binnenste van de planeet Talon IV. De Intergalactische bonusjaagster Samus Aran is de enige die dit kwaad kan vernietigen... maar eerst moet het gevonden worden.

avatar van Cassevis
Weet iemand waar ik Metroid Prime Trilogy kan kopen???
Ik kan 'em echt nergens vinden

Cassevis schreef:
Weet iemand waar ik Metroid Prime Trilogy kan kopen???
Ik kan 'em echt nergens vinden
ik heb hem destijds bij bart smit gekocht normaal moeten ze hem overal hebben hoor.. media markt, game mania, intertoys, bart smit,...
je kunt hem ook nog altijd via bol.com of wehkamp kopen hebben ze bijna alles altijd

avatar van Cassevis
mediamarkt en game mania sowieso niet.

Maar ik heb al wat gevonden op marktplaats.

PS: De productie van het spel is al een tijdje gestopt dus waarschijnlijk heb ik een van de laatste exemplaren.

avatar van Cassevis
(Heb de trilogy-versie gekocht, dat je t weet)

Zoo, Tot mijn grootste spijt moet ik helaas bekennen dat dit eigenlijk pas mijn eerste echte Metroid-ervaring is. Ik heb wel een redelijk aantal keren de multiplayer bij Metroid Prime Hunters gedaan, maar dat is natuurlijk nog lang niet zo meeslepend en sfeervol als de (echte) Primes. Nu ik het eerste deel uitgespeeld heb baal ik er echt van dat ik er nu pas mee begonnen ben..

Wat me na verloop van tijd opviel was dat ze het spel niet zomaar eventjes heel makkelijk kopiëren en plakken, maar ook gewoon hele nieuwe besturing maken en af en toe merkte ik kleine details op zoals toen ik ergens in Phendrana Drifts iets scande stond er: Hunter Metroid ds en dan nog iets. dat slaat natuurlijk op MPH

De besturing liep bij mij al vanaf de eerste minuut soepel, zonder er daarna nog echt problemen mee gehad te hebben. Het richten met de Wii-Remote werkte veel beter dan ik had verwacht en daardoor verliep het richten en tegelijkertijd lopen erg gemakkelijk en soepel. In tegenstelling tot de Zelda-games moet je ook nog zelf richten als je op een vijand lockt. Dit maakt het battleën veel meeslepender.

Ik weet niet of de graphics bij de trilogy-versie verbeterd zijn of niet, maar als ik het spel zo zie denk ik van wel. Het ziet er allemaal heel erg mooi uit. Behalve dan als je Samus' ruimteschip ziet vliegen. Om de een of andere reden ziet dat er echt heel nep uit.

De gameplay van dit spel was wel een nieuwe ervaring voor mij. Vooral dat je heel veel objecten kan scannen om nieuwe informatie te krijgen heb ik nog nooit eerder gezien, wat een heel leuk aspect van het spel is, want je komt dan op een epische manier het verhaal te weten en je kan elk wezen scannen om gedetailleerde achtergrondinformatie te weten te komen.
De stukken met morph ball waren ook heel erg leuk en als je dan verwisselt naar morph ball voelt het spel heel anders (positief) aan.
Ook heel belangrijk vond ik dat als je in een kamer komt met een nieuw wapen erin dan geeft het een goed gevoel als je dat dan hebt, als een soort overwinning (sommige wapens zijn overigens wel heel moeilijk te vinden).
Dan heb je ook nog eens een aantal spectaculaire Boss Fights, enorme wereld om door heen te lopen en sfeervolle muziek die ik niet snel zal vergeten.
Minpuntje was dat je leven iets te langzaam omlaag gaat als je in giftige omgevingen komt, je kan dan gewoon door het lava heen lopen zonder veel schade op te lopen terwijl het dan helemaal niet de bedoeling is om daar te komen.

In totaal heb ik er zo'n 25 uur over gedaan om het uit te spelen, zit nu op 87%, ik moet namelijk nog wel een paar missle expansions. 25 uur vind ik nou niet echt heel lang, maar het waren toch wel 25 geweldige uren.

****

spelfreak
25 uur niet lang? de gemiddelde tijd is deze dagen 7 uur, nintendo dan weer niet die heeft wat langere spellen maar ik ken niet veel spellen die me meer dan 25 uur nemen als ik er gewoon doorspeel en geen 100% haal

avatar van Cassevis
Ik speel ook haast alleen maar Nintendo. Met Mario Zelda en DK ben ik toch wel 50 uur bezig. Niet dat ik 25 uur kort vind ofso, het viel me alleen op.

spelfreak
weer eens aan begonnen man wat is dit spel goed:D

avatar van Cassevis
Toch weer heel even opgepakt. Gelijk tot de pandrana drifts gespeeld. Zat er gelijk weer helemaal in met die prachtige sfeer. Daardoor toch even halve ster hoger gegeven.

avatar van 3bdelilah
Besturing is bagger, mogelijkheid om het een beetje te customizen ook heel beperkt (alleen invert X of Y). Voor mij was Nintendo nooit echt een meester van controls, maar dit vond ik echt helemaal nergens over gaan. Sfeer vond ik persoonlijk ook niks, maar oke dat is subjectief. Combat ook saai, heel de tijd A-bashing en soms A inhouden voor een groter schot. Tel daarbij op dat ik het verhaal (tot ik ermee gestopt was) ook weinig voorstelt, kom je helaas bij een niet al te goed cijfer. Grootste irritatie lag wel aan de besturing, ik kon er maar niet aan wennen. Uiteindelijk dus amper uitgespeeld, ergens op de helft hield ik het maar voor gezien. Heeeel misschien dat ik Corruption nog wel probeer, maar ik denk dat ik me pas weer aan een Metroid ga wagen als mijn backlog akelig leeg is. Jammer, had hier eigenlijk veel meer van verwacht. Ach, niks aan te doen.

avatar van CarealotCarrot
In Zelda druk je toch ook alleen maar A om iemand aan te vallen? Je moet nog steeds mikken.

CarealotCarrot schreef:
En zoals elke andere game, over het algemeen vierkant bij PS3 en X bij 360. Maar daar heb ik de game niet op afgerekend. De dramatische besturing i.c.m. het alsmaar onwennig aanvoelen van (al dan niet handmatig) mikken, de zeer onoverzichtelijke map en het verhaal waar ik geen moment inzat, zijn voor mij wél de hoofdredenen dat ik hier echt op ben afgeknapt. Voor mij in verhouding de meest teleurstellende game samen met MGS4. Zoals gezegd dus uiteindelijk amper uitgespeeld, was wel over de helft heen.

avatar van Awake78
Besturing slecht kan ik absoluut niet begrijpen. Speel je met de originele Gamecube controller? Die is werkelijk ontworpen voor dit spel. Locken, bewegen (vooral met de morph ball), alles werkt perfect.

En de combat saai.....bij normale space pirates misschien wel, maar bij de eindbazen heb je daadwerkelijk ALLE opties van je controller nodig en voelt daardoor precies als een verlengstuk van Samus. Bij een baas als Omega Pirate moet je slim zijn en snel schakelen tussen je wapens en vizors, waardoor je de D-pad nodig hebt plus alle opties van die gele stick.

De map vond ik juist prima werken, mooi 3-D en perfect te draaien naar je eigen wensen. Maar dat is inderdaad even wennen .

Verhaal moet ik je gelijk in geven want dat ging, zeker in het begin, ook een beetje langs mij heen. Maar goed, daar speel ik ook geen games voor.

Jammer, maar geef hem over een paar jaar nog een kans

avatar van Animosh
't Is al een flinke tijd geleden dat ik het spel gespeeld heb, maar ik kan me nog goed herinneren dat het spelen van Metroid Prime voor mij een zeer wisselvallige ervaring was.

Laat ik beginnen met de positieve punten. Ten eerste heeft Metroid Prime het beste title screen dat ik ooit in een spel gezien heb: zowel de abstracte, koele elektronische muziek als de beelden zijn ontzettend sfeervol en zetten precies de sfeer neer die het spel mijns inziens moet hebben. Fantastisch is het, en de rest van het spel weet die sfeer niet meer te evenaren imo. Maar - en ten tweede - ook het spel zelf is bij momenten erg sfeervol: de muziek evenals ander geluiden zijn soms zeer passend en de levels zijn soms behoorlijk mooi ontworpen en zetten effectief een buitenaardse sfeer neer.

Die momenten zijn echter zeldzaam, en zij worden bovendien afgewisseld door stukken die ik érg slecht vond. Naar ik me herinner vond ik in het bijzonder de muziek tijdens gevechten (zowel met space pirates als met eindbazen) ontzettend slecht. Niet sfeervol, niet pakkend, maar eerder schreeuwerig en irritant. En ook de gameplay beviel me over het algemeen vrij slecht. De puzzel- en avontuurelementen waren soms wel leuk, maar de gevechten waren ontzettend repetitief en de vijanden niet erg bevredigend om te verslaan. Verder heb ik een enorme hekel aan backtracken: met meerdere keren door dezelfde gebieden wandelen, waarbij precies dezelfde vijanden steeds opnieuw weer verschijnen, heb ik helemaal niets. En de eindbazen stonden me vaak ook tegen: dat je vaak moet experimenteren om te weten hoe je ze moet verslaan en dat ze behoorlijk pittig zijn vind ik prima, maar mijns inziens moet je er in dat geval voor zorgen dat de kosten van sterven niet te groot zijn, en dat is hier niet het geval. Als je doodgaat moet je weer helemaal opnieuw beginnen, en soms ook nog 5-10 minuten lopen om weer bij de baas te komen. Dat de eindbaasgevechten in schril contrast staan met de gameplay tijdens de rest van het spel hielp verder ook niet.

Begrijp me niet verkeerd: Metroid Prime is een verzorgd spel, en bij momenten erg sfeervol. Maar ik vond het niet bijzonder leuk om het uit te spelen, dus meer dan 2.5* is het voor mij simpelweg niet waard.

avatar van 3bdelilah
De GameCube controller vind ik op zich lekker in de hand liggen, en in andere GC spellen nooit irritaties mee gehad. Maar ik denk dat het vooral ligt aan shooters van vandaag de dag, en dat ik aan dat soort besturingen gewend ben. Dus twee triggers, één om te bewegen en één om te kijken. Maar hier bewoog je dus met de linkertrigger en keek je door de R-knop ingedrukt te houden zeg ik even uit m'n hoofd. Vond het erg ongemakkelijk.

Maar hoe dan ook, ik heb zojuist de MP Trilogy gekocht. Ik kon 'm voor een goed prijsje absoluut niet laten liggen, dus ik denk dat ik deze inderdaad een nieuwe kans geef. Ditmaal verwacht ik geen problemen met de besturing, Wiimote + nunchuck staat er nog altijd goed voor bij mij. Cijfer gaat dus voorlopig weg, en de GC-versie ga ik ergens te koop aanbieden.

avatar van 3bdelilah
Metroid Prime: Trilogy is nu te koop op de Wii U eShop voor 9,99! Is maar een week geldig, tot 4 februari 2015, en dan gaat ie 19,99 kosten. Dus voor de geïnteresseerden, lager dan een tientje gaat ie nooit meer worden!

avatar van 3bdelilah

Ik denk dat je 'm verkeerd plaatst hier... tenzij 't bedoeld is als een sneer naar Prime.

Maar ik ben het er absoluut mee eens. Ik heb nooit echt genoten van Prime 1 (om die reden 2 en 3 nooit geprobeerd), maar de 2D delen liggen mij veel meer, voornamelijk dankzij het hogere tempo.

Super Metroid is een meesterwerk, Fusion (hoewel lichtjes teleurstellend) toch goed, en Zero Mission is het beste van beide werelden met als enig minpuntje dat het veel te kort is.

Jammer dat Metroid Dread slechts een fantasie is.

avatar van All Seeing Fish
Ik vond het wel een mooi artikel om door te linken op Gamesmeter, ik kon geen passend forum vinden en Metroid Prime (2002) was dan denk wel de juiste keus.

avatar van thoyouknow1980
Fantastische game.
Maandenlang heb ik mij op andere planeten gewaand in dit spel
Het is ze echt gelukt de sfeer en ziel van Super Metroid om te zetten naar 3d.
Zoals de levels,die zijn geniaal bedacht en zijn een feest om te verkennen.
De game play is ook ouderwets goed,en bevat ook lekker pittige eindbazen.
Weer een van de Metroid games die ik nooit zal vergeten en lief heb