Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001)

Alternatieve titel: Metal Gear Solid 2: Substance

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox / Xbox 360

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Een groep terroristen die zichzelf de "Sons of Liberty" noemen, hebben de president van de Verenigde Staten ontvoerd en houden hem gevangen op een installatie met de naam "Big Shell". Zij eisen losgeld in ruil voor het leven van de president en dreigen om de installatie te vernietigen, wat catastrofale gevolgen zal hebben voor het milieu. Als Solid Snake heb je de taak om de plannen van de terroristen te verijdelen.

avatar van S10
S10
Volgens velen een mindere editie van MGS.
Met name te wijten aan de inzet van raiden. overigens onterecht naar mijn mening.
De filmische inzet van raiden was een zeer vernieuwende aanpak door Hideo Kojima voor de games van tegenwoordig. Alleen volledig ondergewaardeerd door de gamecommunity.
De wijze waarop je als het ware via de ogen van een externe naar de main hero keek, gaf naar mijn mening een extra dimensie aan de game. Deze insteek is dan ook een duidelijke verwijzing naar de favoriete film serie van Hideo; "escape from...." films.

Het verhaal nam tot mijn genoegen een nog grotere rol in dan in de eerdere Metal gear games. Het aantal mind fucks was ook vele malen meer. Ik kan mij het einde van de game nog herinneren, met cambell die je tegen gaat spreken. en computer storingen, prachtig!! alles er op en er aan. Je had echt het gevoel dat je de game werd in gezogen.

avatar van Status Seeker
Het begint erg goed (op die boot), maar die Raiden killt de game behoorlijk. Ook vond ik alles een stuk sterieler dan het eerste deel en ook de bazen vond ik minder indrukwekkend.

avatar van Paap
De enige MGS die ik helemaal heb gespeeld en ik heb er toch veel uurtjes plezier mee gehad. Verbluffende graphics en het speelde ook wel lekker. Wat de meneer boven mij zegt: wel wat sterieler dan deel 1 (die ik deels heb gespeeld).

Het verhaal van Metal Gear Solid 2 lijkt veel op het verhaal van deel één met enkele geweldige thema’s die knap aansluiten, maar de stijl was zeer verschillend en nieuw voor mij. Is dit postmodernisme? Die keuze van Kojima vond ik hier interessant, maar in het slot lijkt hij teveel hooi op zijn vork te nemen. Actie en humor zijn daarentegen constant van hoog niveau.

%%%%%%
Wat een prachtige muziek weer Een spannende spel.Met aardige eindbazen. En zeer sterke graficks. 4,5 sterren De vampier is wel cool.Maar Raiden niet jammer

avatar van snakesonic
Nadat ik deze game vlak na MGS1 gespeeld heb, vind ik hem toch erg goed.
Geen enkel moment geergerd aan Raiden, maar ik heb toch Liever Snake.
Ik ben nu al benieuwd naar MGS4

avatar van FrK.
Metal Gear Solid 2: Substance, is toch eigenlijk dezelfde game als Sons Of Liberty, alleen dan wat verbeterd ??

avatar van rpger
Het enige spel waarvoor ik toen een console heb geleend om dit te spelen nadat er zo'n enorme hype over was. Ik snapte werkelijk niet waarvoor, het verhaal is vreselijk Japans en niet veel anders dan in een 13 in een dozijn manga film. De gameplay is wel aardig, maar niet bijzonder. Als dit het slagschip van de PS2 moet zijn mis ik niet zoveel met de andere titels volgens mij.

avatar van drezic
Wat viel deze game tegen... Dit is toch niet te vergelijken met de originele MGS?

Leuk vermaak hoor maar niet meer dan dat.

FrK. schreef:

Ja, plus 200 Virtual Reality levels en een aantal extra alternatieve missies.

avatar van Iron Rose
Het enige wat ik als minpunt kan beschouwen in dit deel is het verhaal dat af en toe net iets te is. Maar ja het blijft Japans natuurlijk. Ook zijn de af en toe de cutscenes iets te lang. Er zitten momenten in de game dat je gewoon een half uur naar een interactieve film zit te kijken.

Het begin (op de boot) is wel het beste deel maar niet omdat je daar wel met Snake mag spelen. Ik vond het overigens zeker niet erg om met Raiden te spelen omdat ie wat frisser en onschuldiger was dan Snake. Hij begreep er, net als de speler, allemaal maar weinig van. De game wordt naar het einde vetter en vetter, vooral als de computer gaat storen en die Colonel helemaal eng gaat doen. ''turn of the console, snake. Now!''
En dan volgt nog het zwaardvecht gedeelte aan het eind samen met Snake, dat je al die soldaten moet gaan afslachten met zn tweeen. Een van de vetste dingen die ik ooit in een game heb gedaan. Het eind gevecht op dat dak is ook supergaaf!

Bij het stuk dat je die Emma met een sniper moet beschermen op die pijpleidingen zie op de achtergrond de zon onder gaan. En dan heb je ook zoiets van ''tjeezus wat een dag is het geweest''. Geweldige ervaring is dat.

Vrijwel alles klopt gewoon aan dit deel. Gave actiescenes, mooie graphics, goeie en afwisselende gameplay + A.I., het hele sfeertje, gave bossfights (vamp en fatman), perfecte moeilijkheidsgraad en een spetterend verhaal. Speciale vermelding voor de muziek van Gregson- Williams is ook op zn plek. Hoe goed bijv Splinter Cell ook mag zijn, de beleving en ervaring van MGS is zo veel meer intens. Metal Gear Solid is geen game, het is een belevenis: 5*

Oh ja, beste quote:

[Solid Snake hides in a locker]
Solid Snake: This reminds me of when we first met.
Otacon: I was the one inside the locker that time. We're equal now, huh?
Solid Snake: Not unless I wet my pants.
Otacon: That's a low blow, Snake.

avatar van snakesonic
rpger schreef:

Heb je deel 1 wel gespeeld, het sluit er perfect op aan.
Het verhaal is zo ontzettend uitgebreid en ook best moeilijk om in te komen, had ik tenminste. Ik heb nog nooit een animefilm die hier op lijkt en ik heb echt duizenden uren anime gezien.

avatar van FoxNL
Ik heb alle delen van mgs uitgespeeld maar volgens de meeste mense vonde deel 2 minder dan het eerste. Toch is dit het deel wat ik het meest heb gespeeld puur voor speedruns en die kl*te dogtags:P. Maar jah ik was toen nog jong en daarom had ik waarschijnlijk mgs 1 niet veel gespeeld.

PS: Het hele Metal gear verhaal is geniaal bedacht.

ode aan Konami

FoxNL schreef:

Hoe oud bent u nu dan, meneer Den Ouden?

avatar van LeidseHoodie
japanners geilen trouwens erg op blonde, blanke, fag-achtige jongemannen. Zij hebben een ander beeld van een held dan wij, wat wij westerlingen dan weer als homo bestempelen. Immers ook Vamp is geinspireerd op een salsa danser (!) en die gasten in Final Fantasy zijn ook 'nichterig'. Niks ten nadele van homo's, maar het zijn niet de typische actiehelden.
Ik stoor me totaal niet aan Raiden. Het begin valt me elke keer weer op: je hoort Raidens stem, ziet hem zwemmen, maar weet nog niet hoe hij eruit ziet. Op dat moment heeft hij echt een manse stem, later wordt dat meer hoog en pieperig in harmonie met zijn uiterlijk.

De moeilijkste moeilijkheidsgraad is trouwens ondoenlijk, iemand deze al gehaald??? Ik kom niet eens tot de lift met Raiden en het schip in met Snake

drezic schreef:

Leuk vermaak hoor maar niet meer dan dat.

Niet te vergelijken ?? Raar, m.i. bijna dezelfde spellen: verhaal, personages, leveldesign, geluid en gameplay verschillen nauwelijks. Of praat jij over de oer MG?

LeidseHoodie schreef:

Andere personages, lange en vooral veel saaiere dialogen, saaie verhaallijn. Speelbaar, maar niet meer dan dat.

Minder toffe characters ten opzichte van het vorige deel. Boss-fights waren dan ook aardig saai.
Het verhaal valt tegen, en inderdaad typisch Japans.
De dialogen zijn oersaai, en nog vele malen langer dan de gesprekken in MGS, en dat zegt nogal wat. Het design van de speelwereld is geen haar verbeterd ten opzichte van het vorige deel, en dat wordt op den duur ook vervelend.
Grafisch wel goed voor die periode, en opzich stoorde Raiden mij niet heel erg, behalve dan de saaie dialogen en bij-horende characters die hij had meegekregen.

avatar van Quaest
Vond Vamp altijd super. Mooi gemaakt.

avatar van Tsjo-Wi
Quaest schreef:
Vond Vamp altijd super.

En hij maakt weer een return in deeltje 4

avatar van Quaest
Cool! ik heb deel 3 nog niet eens gespeeld... En dat zal ik zeker binnenkort doen...

Hallo iedereen, ik heb een probleem. Ik heb ook MGS 2: Substance voor de PC. Alles werkt prima, maar als ik de game begin, begin ik met Raiden en niet met snake. Het is net alsof er stukje uitgehaald is. In de videowalkthroughs merk ik dat ook. Hoe kan dit?
Oh wacht, zou het aan mijn moeilijkheidsgraad liggen? Even kijken..
Oh ok, het lag aan de manier waarop je het spel begon.
Ondertussen heb ik al het stuk bij die boot gedaan. Wow.

drezic schreef:

Mmm, okee, ieder zijn mening.
Ik kreeg een regelrecht dejavu.
Met name op gameplay gebied, maar ook zeker qua verhaal.
Verhaal lijn vond ik prachtig, dialogen goed (alhoewel codec gesprekken inderdaad lang duren vaak)

Topper!

super game
een van de beste metal gear solid games .
een absolute verdiende cijfer

rpger schreef:

Volgens mij heb jij het spel nog niet eens uitgespeeld, en als ik het goed heb, heb jij ook deel 1 niet gespeeld? Tja, dan zal je het kut vinden.

Dit is een hele moeilijke.

Al van meet af aan (Metal Gear Solid op PlayStation) was het duidelijk dat Kojima de speler een filmische ervaring wilde laten beleven. Wie herinnert zich niet die echte "opening titles" aan het begin van de PlayStation-versie? De toon was meteen gezet: je speelde een film.

Door het spel heen waren talrijke scènes, waarin het verhaal uitvoerig uit de doeken werd gedaan. Als een waarachtige blockbuster kroop je in de huid van een echte actieheld. Je keek niet, je was.

Maar de balans tussen verhaalexpositie en daadwerkelijk spelen was in het eerste deel gewoon voortreffelijk. De revolutionaire speelstijl droeg daar zeker toe bij. Onzichtbaar worden in plaats van je al schietend en vernietigend een weg te banen door het spel.

Het tweede deel in de reeks slaagt er echter minder in om die fijne balans tussen verhaal en spel in evenwicht te houden. Er zijn zonder twijfel gewoon te lange uiteenzettingen. Het is een ding om een verhaal te vertellen, maar als je te veel tijd besteedt aan expositie krijg je een drammerig effect.

Narratologisch gezien is het verhaal echter zo uniek en het is vreemd dat velen hiervoor blind zijn gebleven. Ik heb het dan vooral over de postmoderne aspecten van het spel. De briljante wijze waarop er gespeeld wordt met metafictie (in de eindfase wordt er een heuse "Game Over"-geënsceneerd!, er wordt er op gewezen dat het "Just a game" is) en het inroepen van andere games (op een bepaald moment worden er zelfs in de codec beelden van eerdere Metal Gear-games (NES) weergegeven!) zijn volstrekt uniek in de game-geschiedenis. Het verhaal peilt ook naar essentiële vragen over identiteit en bewustzijn en heeft een duidelijk metafysisch randje.

Er is hier al eerder op gewezen dat dit nogal Japans is en ik denk dat dit inderdaad Kojima als storyteller is. Maar al die verhaaltechniek houdt natuurlijk een belangrijke cavaet in: is dit spel of (quasi-)film?

Als verhaal biedt Metal Gear Solid 2 ontegensprekelijk een unieke, uitzonderlijke en zelfs revolutionaire ervaring. Als spel, slaagt de game veel minder in zijn opzet.

De hamvraag is dan ook of het tweede deel in de reeks niet meer een interactieve film is dan een filmische game.

entrope schreef:

Misschien wel geen van beide? Ik vond MGS2, met name richting het einde, uiteenvallen in een heel goed spel en een heel goede film. Maar wat mij betreft komt het niet meer samen, niet zoals dat in het eerste deel gebeurde.

ps2gamer
Hoezeer ik ook van de mgs serie houd, van dit tweede deel zal ik nooit gaan houden.

Het verhaal wordt goed gebracht (volgens mij het best) in deel 1. Ook in deel 3 is het goed gebracht, maar als je ocelot voor de zoveelste keer ziet jongleren met zijn revolvers weet je toch wel dat Kojima eigenlijk te veel van films houdt. Ik neem dat echter allemaal voor lief, want de climax (het eindgevecht en eindfilmpje) waar het verhaal naar toe werkt in snake eater is de beste die ik ooit in een game heb gezien.

Bij deel 2 heeft het verhaal nooit die impact op mij gehad. Games staan of vallen met de characters, en personages zoals Raiden en Solidus vond ik gewoon storend. En wat kan het mij schelen dat Kojima enkele leuke trucjes gebruikt in het vertellen van het verhaal, als het deel dat je daadwerkelijk speelt gewoon middelmatig is vergeleken met deel 1.

btw, ik heb deel 4 nog niet gespeeld, dus daar kan ik nog niets over zeggen.

avatar van Donkerwoud
Raiden stoorde mij niet eens zo. Het is nou eenmaal een typisch Japanse held en dat neem je op den duur voor lief als je veel games uit die contreien hebt gespeeld. De graphics en de gameplay waren beiden van een behoorlijk niveau. Mijn grote minpunt is de belachelijke wending die de boel neemt. Op een gegeven moment gaat het echt helemaal nergens meer over. En als dat matige verhaal dan ook nog eens de gameplay gaat domineren i.p,v. het aanvult...

Nu bezig aan de vierde, en die valt bij mij zeker in de smaak. Wel veel cutscenes, maar zeker ook lekkere gameplay.

Jack Savage
In 2001 was de game door mij wel 6 keer uitgespeeld maar toch was ik erg teleurgesteld omdat de verhaallijn mij te absurd en oninteressant overkwam.
Zal hem zo meteen weer uit de kast halen want heb deel 4 nu al 2 keer uitgespeeld + deel 3 nu al voor de 2e keer.
Het begin van deel 2 was voor mij wel erg revolutionair, grotendeels door het intro filmpje waar snake een lange regenjas droeg en tegelijkertijd een sigaret rookte.
Het begin level in de boot of onderzeeër (wat het ook maar was) was geweldig totdat er ineens een nieuwe character in voor kwam (raiden).
Het is niet erg dat snake werd vervangen door een ander personage maar het zorgde ineens voor een te Japanse feeling net zoals rpger al aangaf:

Maar goed k'zal hem vandaag weer checken, heb hem sinds 2001 al niet meer gespeeld dus heb er wel weer zin in.