Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (2001)

Alternatieve titel: Metal Gear Solid 2: Substance

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Xbox / Xbox 360

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

Een groep terroristen die zichzelf de "Sons of Liberty" noemen, hebben de president van de Verenigde Staten ontvoerd en houden hem gevangen op een installatie met de naam "Big Shell". Zij eisen losgeld in ruil voor het leven van de president en dreigen om de installatie te vernietigen, wat catastrofale gevolgen zal hebben voor het milieu. Als Solid Snake heb je de taak om de plannen van de terroristen te verijdelen.

Relax
Ik heb dit spel al 2 jaar niet meer gespeeld.. alleen omdat ik niet verder kwam bij het uitschakelen van de bommen met die koeler.. en omdat ik steeds per gang dat ik uit ga een gerespawnde vijand tegen kom.

Heeft iemand een fijne uitleg via de PM ?
Want ik zit zonder internet thuis en moet me toch ergens mee vermaken.

Maarja, Raiden is ook een vervelend karakter om mee te spelen...

avatar van jellecomicgek72
vet spel, maar kan me er niet zoveel meer van herinneren

avatar van PebeVai
Goeie 2de deel van de MGS Reeks.

Alleen jammer dat Snake deze keer niet de hoofdrol kreeg, waar ik toch wel van baalde.
En het einde was toch wel een beetje vreemd..

avatar van harm1985
De eerste keer dat ik het speelde (op medium geloof ik) maakte ik het mezelf behoorlijk moeilijk, in plaats van naar platform F te gaan om dat geweer met die demper te pakken ging ik linksaf, wist ik veel. Resultaat was dat ik een groot gedeelte van het spel mijn tegenstanders moest benaderen om ze te wurgen, en dat was best wel tricky, geeft wel een echt Stealth gevoel, dat dan weer wel. Toen ik dat geweer eindelijk vond, kon ik mezelf wel voor mijn kop slaan, een tweede keer heb ik die fout dan ook niet gemaakt.

Fijn aan dit deel was dat je vanuit first person kon schieten. Echt moeilijk was het daardoor allemaal niet, alleen die robots, die je met raketten moest bestoken en de eindbaas, die je met samurai zwaard moest verslaan waren op Hard nog best taai.

avatar van jirachi04
Geweldig spel. Wel iets te laat gespeeld ,maar wat een muziek verhaal , gameplay. Oja hij komt waarschijnlijk weer uit op de ps3 in een HD collection met deel 3 en Peace Walker.

avatar van patenpac
Leuk spel maar voor mij de minste van de 4 die naar ps kwam.
Zeer spijtig dat je Snake niet bent en ook het verhaal lijkt me hier een beetje vreemd.

avatar van jirachi04
Ik dacht dat Substance hetzelfde is , maar met wat extraatjes.

gamelord
Niemand neem ik hier nog serieus ...belachelijk gewoon die stemmen, vorig jaar had ik deze game al bijna aan diggelen geramd. Ben maar even gestopt omdat ik van woede pijn kreeg in de rechterarm en duizelig werd. Frustrerende KUTgame.
Er zijn games die veel beter zijn en minder krijgen.

kiriyama
Lol. En wat is precies het probleem?

gamelord
Er wordt zo vaak een game neergehaald voor de de volgende dingen:

Grootste ergernis:
Proberen weg te rennen en verstoppen, blijf je achter ieder object haken (dat hij zich in stealthmodus er tegenaan plakt) omdat je er per ongeluk tegenaan rent. Daardoor leg je vaak het loodje.
Soms kan je niet op tijd inschatten dat je dicht op de vijand komt, wapen gaat door hem heen en komt via zijn rug naar buiten..schieten heeft dan geen zin..jij krijgt een klap en wordt via de grond met weinig leven even de pan ingehakt.
Twee knoppen en de joystick (indrukken) nodig voordat je eindelijk eens kunt schieten..kost soms net die ene seconde te veel die je hard nodig hebt.
Heel veel games worden afgerekend op respawende vijanden..word maar eens in het nauw gedreven, waar je geen kant meer op kan. Enigste optie..dood laten gaan.

Heb eens gekeken en wat gespeeld van MGS uit 1998..die ik meer trek dan deze..deze is een gedowngrade editie van dat deel.

avatar van Tsjo-Wi
De besturing is inderdaad niet optimaal, maar het is en blijft een stealth game, dus logisch dat je doodgaat als je betrapt wordt en in het nauw gedreven wordt. Echt vechten en schieten zou je pas als laatste redmiddel moeten gebruiken. Overal zo stealthy mogelijk langs sneaken is veel leuker en geeft veel meer voldoening. Verder vind ik je laatste zin ook echt compleet uit de lucht gegrepen...

avatar van dr channard
Ik heb de HD collectie aangeschaft en dit spel is zeker de moeite waard om te spelen. Ik zie hier enorm veel negatieve punten omdat je niet met Snake, maar met Raiden speelt. Doordat ik de reeks eigenlijk niet goed ken (heb dus nog nooit het eerste deel gespeeld), vond ik dat helemaal geen ergernis.

De gameplay was zo geweldig. Het is een stealth game met cartoony effecten en dat maakt het zo leuk en het geeft ook een visitekaartje aan het spel. Besturing is in het begin enorm wennen, maar daarna echt leuk om te gebruiken. Het grappigste is gewoon dat je iemand zijn handen in de lucht kan doen steken en hem bedreigen met je pistool. Ongelooflijk. Verder zitten er een paar geweldige dingen in zoals leuke bossfights, coole villains, een prachtige opbouw en een scène waar een wachter gaat plassen en dan zo op je kop plast. GEWELDIG!

Toch moet ik helaas een ster aftrekken voor het feit dat de gameplay zo super was, dat ik dolgraag meer had gespeeld dan gekeken. De cutscenes zijn leuk, maar duren soms oh zo lang. Je mag eventjes bewegen naar een andere ruimte en dan opeens is er weer een filmpje. Het beste moment vond ik als je de bommen onschadelijk moest maken, gepaard met de bossfight. Gewoon omdat dat moment meer gamplay was dan film. Vooral naar het einde toe begon het iets tegen te steken. Echt jammer, want ik vond de gamplay echt enorm leuk.

Metal Gear Solid 2 kan je eigenlijk een game voor luie gamers noemen. Mja, gamen als hobby is ook al wat lui, maar Metal Gear Solid 2 tilt dit naar het hoogste niveau. Toch heb ik me tijdens elk gameplay moment geamuseerd. Ik hoop dat het derde deel wat minder verhaal is en meer gamplay.

Deze maar eens een plek in mijn top tien gegeven. Toen ik er over na ging denken bedacht ik mij dat dit toch zeker wel een hoogtepunt is geweest voor mij qua gamen. Toen dit uitkwam was het behoorlijk grensverleggend naar mijn idee, in de zin dat iets van dergelijk grootse proporties nog maar amper vertoond was. Hier werd eigenlijk op een zekere manier de grond gelegd voor hoe we games vandaag de dag doorgaans ervaren.

Met name het stuk met Snake hakte er behoorlijk in toendertijd, weet nog hoe ik alleen al aan de demo verslingerd raakte. Dat het hoofdgedeelte eigenlijk rond Raiden draaide was ergens wel jammer maar kon de pret toch ook niet echt bederven, de feilloze gameplay bleef immers onverminderd overeind. Een onvergetelijk sfeermoment zoals iemand al opmerkte was inderdaad waar je na een enerverende dag op het boorplatform naarbuiten kwam en de zon inmiddels zijn subtiele ondergang had ingezet.

Verder de wijze waarop vijanden hier reageerden, en de mogelijkheden zoals staande houden en lijken verslepen en verstoppen. Hedendaags vinden we dat allemaal heel normaal of eigenlijk zelfs vanzelfsprekend, maar toen had ik het persoonlijk in ieder geval nog niet gezien. Dit was zo'n game die mij meerdere playthroughs aan het scherm gekluisterd kon houden, op een haast onovertroffen manier die een top tien notering eigenlijk wel rechtvaardigt.

Bedacht ik me.

Voor mij nog steeds het hoogtepunt uit de serie, en een grote technische vooruitgang op de eerste. De derde pakte mij al minder en vier vind ik eigenlijk maar een moeilijk te verteren doch redelijk slappe hap. Nu maar eens gaan bekijken wat het vijfde deel ons gaat brengen.

avatar van patenpac
Ik heb hem nog niet zo lang geleden (nee, niet eraf gesneden ) nog eens uit de kast gehaald. Ik heb mijn stem herzien en heb het toch verlaagd naar 3,5. Reden?
Voor mij is het nog steeds de mindere game van de reeks. Naar mijn mening kan het zelfs niet tippen aan de andere 3 games. (Metal Gear Solid V er niet bijberekend, aangezien ik deze nog moet spelen.) Velen vinden het een minpunt omdat je met Raiden speelt en niet met Solid Snake. In het begin vond ik dit ook spijtig, maar bij nader inzien moet ik zeggen dat het nog niet zo erg is. En trouwens, bij Metal Gear Solid III speel je ook niet met Solid Snake, dus dat zorgt niet meteen voor problemen.
Echter stoor ik me hier vooral bij het verhaal. De andere games uit deze reeks zijn namelijk gericht op stealth, maar voornamelijk op het verhaal. Probeer niet te beginnen aan deze reeks met bv. Metal Gear solid IV, want dan snap je er de ballen niet van, als ik het zo mag uitdrukken.
Velen spelen dit spel al vanaf de eerste Metal Gear Solid, en nog snappen ze niets van het verhaal omdat het zo ingewikkeld in elkaar zit. Ik heb zelf alle games meerdere keren uitgespeeld, en ik kan nu toch wel met volle overtuiging zeggen dat ik mee ben, maar over deze game heb ik toch nog steeds vragen.
Het lijkt me alsof het er gewoon is tussen gegooid om maar een vervolg te hebben op de eerse MGS, wat ik spijtig vind.

Verder is de gameplay hetzelfde als de vorige en dus geen punt van kritiek te vinden. De moeilijkheidsgraad is er echter, naar mijn mening, wel op achteruit gegaan, wat ik spijtig vind. Je kunt namelijk heel de game uitspelen zonder enige keer stealth te gebruiken en dus gewoon iedereen afknallen die je tegen komt. (Heb dit een keer gedaan om het verhaal te proberen begrijpen )

Verder ga ik het hier bij laten, aangezien ik niet meteen weet wat ik nog meer kan vertellen
Het is en blijft een game uit mijn favoriete serie, maar helaas wel veruit de minste ervan.

avatar van solidKevin
Ik ben nu zo'n 11 uur onderweg en ben nu aangekomen bij het stuk waarbij je samen met Snake moet vechten. De grote mindfuck die er nu gaande is houdt me heel scherp en ik kan niet wachten om weer door te gaan.

avatar van solidKevin
Review Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Niks is wat het lijkt. Dit zijn de woorden waarmee ik Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty zou willen omschrijven. Hideo Kojima en zijn team hebben het voor elkaar gekregen om de eerste Metal Gear Solid te overtreffen.

MGS 2 kent 2 verschillende delen. In het eerste deel neem je de controle over Solid Snake die samen met Otacon een anti Metal Gear groep heeft opgericht. Otacon krijgt een anonieme tip dat er op een marineschip een nieuwe Metal Gear wordt vervoerd en stuurt Snake eropuit om hier bewijs van te vinden. Dit deel dient als proloog voor de rest van de game.

In het tweede deel speel je als Raiden; het nieuwste lid van FOXHOUND. Een groep terroristen die zichzelf de Sons of Liberty noemen, hebben de Big Shell installatie overgenomen en de president van de Verenigde Staten ontvoerd. De terroristen dreigen de installatie te vernietigen als hun eisen niet worden ingewilligd. De vernietiging van Big Shell zal grote gevolgen hebben voor het milieu en het nabijgelegen New York. Het is aan Raiden om deze groep een halt toe te roepen. Niks is echter wat het lijkt…

Veel meer kan ik eigenlijk niet over het verhaal vertellen, omdat het anders de persoonlijke ervaring van MGS 2 kan verpesten. Ik lees her en der dat veel mensen het jammer vonden dat je als Raiden en niet als Solid Snake speelt. Ik had hier persoonlijk niet zoveel moeite mee aangezien Snake wel degelijk in de game zit. Ik ergerde me soms wel aan de Codec gesprekken tussen Raiden en zijn vriendin. Soms leek het wel of dat ik naar een aflevering van Dr. Philly aan het kijken was. Dit mocht de pret niet drukken en deze gesprekken komen te weinig voor om het als minpunt te noemen.

Hideo Kojima houdt er echt van om de speler helemaal op het verkeerde been te zetten. Soms denk je te weten wat er aan de hand is, maar dan komt er weer een plot twist die je hele beeld van de game veranderd. Ik heb in mijn korte game carrière weinig games gespeeld die dit zo perfect doen. In tegenstelling tot veel films voelen de plot twist niet dom aan en zijn ze een toevoeging aan de ervaring. Het is alleen jammer dat de leden van de Sons of Liberty niet zo sterk zijn als de leden van FOXHOUND in de eerste MGS. Nadat ik in MGS een lid van FOXHOUND had verslagen voelde ik ook echt medelijden met een paar leden. In MGS 2 had ik dit bij drie personages. Het grote verschil? Je verslaat ze niet in een boss battle.

De gameplay is wederom niet van torenhoog niveau. Ik blijf de besturing soms wat stroef vinden. Vooral het verschuilen achter cover en het bewegen in cover blijft lastig, omdat je met de analog stick tegen de muur aan moet staan en je er ook mee moet voortbewegen. Het geforceerde actie moment is niet leuk en voegt naar mijn mening weinig toe (hoewel het wel iets bijzonders had). Voor mij is de gameplay een manier om naar de volgende geweldige dialoog of cutscene te komen. Dit wil niet zeggen dat de gameplay slecht is, maar het is ook niet geniaal te noemen.

Alles bij elkaar opgeteld heeft Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty mijn verwachtingen ver overtroffen. Het verhaal is qua diepgang vergelijkbaar met menig RPG en is heel erg goed geschreven. Ik kan niet wachten om de rest van de serie te beleven.

Eindbeoordeling: 10 (5*)

avatar van dr channard
Ik hoop dat als je met de ps4 games kan streamen heel de MGS reeks beschikbaar zou zijn. Van deeltje 1 tot deeltje 4 (en dan met 5 in de aantocht of al beschikbaar). Deze reeks zou ik zo graag eens van begin tot eind spelen

avatar van Maarten0402
Toch na jaren stof te verzamelen, vorig jaar uitgespeeld (Plant chapter dan, want tank had ik al gedaan). Grappig, dit is mijn eerste PS2 game en toen was ik na het uitspelen van de Tank chapter teleur gesteld in de Plant chapter en heb dit maar een deeltje gespeeld (ik snapte het waarschijnlijk gewoon niet).
Vorig jaar mijn oude save file lekker gewist en totaal opnieuw begonnen en ook uitgespeeld.
Ik moet zeggen dat dit een erg goede game is. Het verhaal is heel gelaagd en diepgaand en zelfs Raiden die mij eerst niet aansprak, sprak mij nu juist wel aan, omdat ik het binnen het kader van dit verhaal begrijp. Media manipulatie op grote schaal en goed uitgewerkt in de vorm van een game met veel cutscenes zoals we die kennen. Dit filmpje legt dit allemaal goed uit: Critical Close-up: Metal Gear Solid 2