The Legend of Zelda: Majora's Mask (2000)

Alternatieve titel: The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Nintendo 64 / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo en Grezzo

Majora's Mask speelt zich af in een alternatieve wereld genaamd Termina waar een mysterieuze gedaante genaamd Skull Kid allerlei problemen veroorzaakt. Het grootste probleem is het overtuigen van de maan om haar baan te verlaten om op de planeet te storten, binnen drie dagen nadat Link verschijnt. De speler beleeft deze drie dagen meerdere keren door middel van tijdreizen, door middel van de Ocarina of Time.

basketballerke
Het beste spel dat er is. Wat deze voor mij net wat beter maakt dan zijn voorganger is dat de werelden er een stuk mooier uitzien, dat de volkeren nog beter zijn uitgewerkt en natuurlijk de mogelijkheid om in ze te veranderen. Maar naast het avontuur biedt het spel nog veel meer, het helpen van mensen en hun problemen bijvoorbeeld. Wat heeft dit spel eigenlijk niet. Heel even ben je van deze wereld om in de mooiste gamewereld die er is te kunnen spelen.

5**

avatar van Gizzmann
Veel minder dan Ocarina, toch weer een topspel.

avatar van veron35
Veeeeeeeel minder dan deel 1. Dat is gewoon het beste spel ooit, maar dit is ook erg goed. Ik ben nooit erg ver gekomen, maar vind dit ook best orgineel en leuk.

avatar van Mega Man
Persoonlijk de minste van de zogeheete 3D Zelda´s. Het tijd-gebeuren was dan opzich wel origineel in de serie maar bracht tevens ook beperkingen met zich mee. Je kon niet meer op elk moment overal terrecht wat juist zo mooi was bij Ocarina. Ook het idee dat de behaalde tempels weer in hun originele staat waren aangezien je terug in de tijd moest om te voorkomen dat Termina ten onder ging. Je had het voorwerp dan wel van de desbetreffende tempel, maar de baas was weer terug en vaak was het een heel gedoe om een bepaalde tempel te bereiken en/of deze weer te voorschijn te laten komen.

Dat er maar 2 jaar in dit project waren gestoken, in tegenstelling tot de 4 jaar die Ocarina in beslag nam, was ook goed te merken. Ergens was het wel logisch omdat men wist hoe een 3D Zelda in elkaar stak en vanwege die reden een vervolg minder tijd in beslag hoeft te nemen. Daarnaast was Termina wat meer opgevuld dan het kale Hyrule Field en kwam het volledige Clocktown meer levendiger en gedetaileerder over dan de 2D achtergonden in Ocarina´s Hyrule Town. Ondanks dit wist Majora mij minder te boeien dan OOT en de vervolg delen Wind Waker en Twilight Princess.

Majora was voor mij een meer afwijkende Zelda wat voor sommige juist verfrissend lijkt en juist daarom beter dan OOT. Ik hou meer van de traditionele Zelda games waarin geen of weinig beperkingen zitten en sowieso meer dan 4 tempels bevatten. Dat laatste was dus niet het geval bij Majora wat ik een groot minpunt vondt ten opzichte van OOT. Wind Waker was natuurlijk ook ietwat afwijkender door de cell-shaded stijl. Maar ook dit deel vond ik gewoon leuker om te spelen dan Majora omdat het, ondanks de cartoon stijl, wel heel standaard Zelda is.

Kortom: Majora´s Mask vindt ik een spel met originele elementen, zoals de tijd en het masker gebeuren, maar kon me minder boeien dan meesterwerk Ocarina of Time, Twilight Princess en The Wind Waker. Maar ook voor een Zelda deel is MM zeker geen slecht deel. Dan prefeer ik deze toch zeker wel boven het wat mindere Zelda II. En mocht MM nog uitkomen voor de VC dan zal ik deze toch wel willen downloaden.

avatar van Princess Piranha
Als we OOT even achterwegen houden was deze echt goed! Wel wat moeilijker, al zeg ik het zelf. En de tijdklok thingie vond ik toch niet heel erg fijn werken. Maar het was echt een zeer mooie game. Ook origineel. Majora zag er heel erg goed uit. Van mij krijg je 4,5 sterren!!

avatar van Foetsj_NL
Zijn er meer mensen die deze game in een speciale Gouden doos hadden ?

Foetsj_NL schreef:
Zijn er meer mensen die deze game in een speciale Gouden doos hadden ?

Het doosje zelf niet, maar de cartridge was wel goud achtig ^__^

avatar van Foetsj_NL
Princess Piranha schreef:

Het doosje zelf niet, maar de cartridge was wel goud achtig ^__^

Ohjah , dat bedoelde ik ook ..

avatar van Mega Man
Mij maakte ze indertijd wijs dat je alleen met geluk de gouden cartridge kon krijgen. Een zeldzaam exemplaar waarvan er maar een beperkt aantal van in de omloop waren. Een vriend van mij had Majora's Mask als gouden cardridge. Volgens hem was het vrijwel onmogelijk voor mij om deze versie te kunnen bemachtigen. Jaren later besloot ik MM nog eens aan te schaffen voor de verzameling. En wat zag ik daar...een gouden cardridge!

Ik heb het altijd wat vreemd gevonden waarom MM een gouden cassette krijgt en OOT niet. OOT was eigenlijk DE Zelda, met Hyrule, Ganondorf, Princess Zelda en goudkleurige letters op de cardridge en verpakking. Ook met de Gamecube Zelda's vondt ik het nogal apart. Wind Waker kreeg een prachtig goudkleurig hoesje en Twilight Princess een doodnormaal zwart hoesje (wit op de Wii). Lijkt wel de omgekeerde wereld. Juist de Zelda delen die afwijken qua stijl, verhaal of gameplay krijgen de gouden behandeling.

a link to the past heeft anders ook een gouden verpakking.

Mega Man schreef:
Twilight Princess een doodnormaal zwart hoesje (wit op de Wii).

??? De mijne is een beetje shiney met zilver en goud kleur. (Wolf Link en Link op de voorkant.) (Wii)

avatar van Mega Man
Ik bedoel eigenlijk het (plastic) hoesje zelf in niet de kaft.

Muffinhead
ik ben gek op dit spel ( ik leen het al zo'n 4 jaar van een vriend van me XD, iedere keer dat we over games praten komt ie er weer mee dat ik hem nu eindelijk eens terug moet geven )

ik vind dat deze game onterecht altijd maar in de schaduw van Ocarina of time heeft moeten staan. Ocarina is altijd al een van me favoriete games geweest maar ik vond dit spel daar echt niet onder voor doen.

het duurde bij mij ook even voor ik an het drie dagen systeem gewend was maar toen ik dat vergat en de wereld van Termina ging verkennen ondekte ik toch dat veel ingen toch net iets beter waren uitgewerkt waren en er beter uitzagen dan in Ocarina.

vooral de moeilijkheidsgraad was aanzienlijk hoger dan Ocarina, lastigere puzzels, eindbazen en duistere omgevingen, en dan natuurlijk het tijdslimiet van drie dagen waarna de hele wereld gereset werd en je van verschillende manieren gebruik moest maken zodat je harde werk niet voor niks was.

naast de toffe en eigenlijk gewoon bizarre Storyline had Majora ook aardig wat side-quest werk te doen. 30 masker die verzameld moesten worden elk met een eigen effect, 4 hiervan lieten je zelfs in totaal andere karakters veranderen wat weer gebruikt werd om de verschillende kerkers door te komen.

ik zou niet durven zeggen dat dit spel beter is dan Ocarina, maar het tegenovergestelde evenmin. het waren gewoon beiden topgames.

avatar van Tha)Sven
Ik ben het helemaal met je eens Muffinhead. De story line vind ik echt brilliant verzonnen en dat is gewoon zo goed uitgewerkt. Ik kan me btw nog de reclame op de tv herinneren van deze game ... helaas verraden ze toen al het hele 3 dagen idee.

Matthijs
de beste zelda

avatar van drezic
Ik had ocarina of time gespeeld en daardoor natuurlijk heel enthousiast deze aangeschaft.

Best mooi hoor, maar ik werd totaal gestoord van het feit dat ik telkens opnieuw moest beginnen. Gelukkig hebben ze dat concept alleen bij deze Zelda toegepast.

neo (crew)
Kort geleden mee kennis gemaakt, maar ik had eigenlijk al geen zin meer om door te spelen na de eerste 72 uur. Dat er soms wat tijddruk bij een spel komt kijken is nog niet zo erg, maar zo kan ik geen eens meer rustig alles verkennen.

Mijn top-4 3D Zelda's:

1: Ocarina of Time
2: Twilight Princess
3: The Wind Waker
4: Majora's Mask

Prachtig spel, maar ik ben niet zon groot Zelda fan dat ik hem heel lang heb gespeeld. Heb dit bij een vriend een aantal keer gespeeld en het kwam wel boeiend over. Mooie levels, mooie muziek, leuke uitdagingen...

avatar van Draugen
Voor mij niet alleen de beste Zelda die ik tot nu toe heb gespeeld, maar ook één van de beste spellen ooit in het algemeen. Het spel wordt vaak ondergewaardeerd en moeilijk begrepen, terwijl menig doorzetter toch wel zal inzien dat dit spel op bijna elk punt superieur is aan Ocarina of Time. De dungeons zitten beter in elkaar, de gameplay is veel origineler (evenals het verhaal en hoe dit wordt vertelt), de atmosfeer is duisterder en het spel is gewoon zeer goed gemaakt. Dit merk je vooral aan de cyclus die vele figuren uit het spel in het tijdsbestek van 3 dagen doorlopen, en hoe anders ze reageren op bepaalde tijden en situaties. Zeker een pluspunt t.o.v. van Ocarina of Time, waar ieder figuur na een eventueel gesprekje dezelfde 2 zinnen eindeloos bleef herhalen wanneer aangesproken. Majora's Mask vind ik al met al een veel uitdagender, spannender en origineler spel dan Ocarina of Time; 5 sterren voor dit meesterwerk.

avatar van Mega Man

Daar heb je een punt. Maar toch vond ik deze Zelda wat minder toegankelijk en beperkter dan in OOT het geval was. Van de vier 3D Zelda's op de console vind ik MM helaas de minst leuke. Wat ook niet gelijk betekent dat ik deze game ook echt vond tegenvallen natuurlijk. Sowieso het gegeven dat je bepaalde secties in het spel niet op elk moment kon bereiken (steen die het pad blokkeerd), de handelingen die je elke keer opnieuw moet verrichten om een al behaalde tempel opnieuw te laten verschijnen (of te bereiken) en feit dat er maar vier tempels in het spel zitten.

Dus je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat MM origineler, uitdagender, spannender en niet te vergeten een dramatischer spel is dan OOT. Maar dat MM superieur is aan OOT vind ik persoonlijk niet echt zo. OOT blijft voor mij niet alleen de beste Zelda maar ook het beste spel allertijden. Wind Waker had een totaal andere stijl en sfeer maar vond ik leuker om te spelen dan MM. En Twilight Princess is voor mij de Zelda die het zelfde doet als OOT, alleen dan stukken groter en overweldigender. Alleen OOT heeft het voordeel van de eerste 3D Zelda te zijn natuurlijk.

Wat ik verder dan wel erg mooi vond aan MM was Clocktown (dit keer in volledig 3D in plaats van een 2D achtergrond zoals in OOT), het meer opgevulde Termina Field (zei het dat Hyrule Field wat groter was), het fraaiere Zora's Domain (meer een exotische plaats dan de versie in OOT) en de mogelijkheid om te transformeren in een Goron, Zora of Deku. Vooral het spelen met een Zora was mooi gedaan en dan vooral wanneer je sierlijk door de woeste zee heen stormde en dolfijnen sprongen maakte.

neo (crew)
Ik geloof er ook wel in dat Majora's Mask van betere kwaliteit is, vooral door die unieke gameplay. Komt inderdaad door de ontoegankelijkheid ervan. Het zegt al heel wat als ik onder mijn favoriete games twee vorige Zelda games schaar en voor Majora maar niet het geduld te hebben om mij erdoor heen te worstelen.

De allerbeste game ooit gemaakt. De sfeer is waanzinnig, de cutscenes zijn soms vreselijk aangrijpend en emotioneel, de dungeons zijn goed uitgewerkt (en ook beter/moeilijker dan in OoT), en je bent zeer lang bezig om alle sidequests te voltooien. En dat blijft allemaal nog leuk ook.
Bovendien is vanwege het meesterlijke 3-dagen systeem de replay value voor mij ook heel hoog omdat je echt de bepaalde acties van mensen kunt gaan volgen en dingen voorkomen en daardoor andere dingen laten gebeuren. Erg meeslepend.

neo schreef:

Dat klinkt tegenstrijdig; ik heb hetzelfde gevoel bij de ontoegankelijkheid van de gameplay en het feit dat ik het nooit uit heb gespeeld ondanks dat OoT een van mijn favorieten was; maar voor mij betekent dit dat ik deze Zelda juist minder in achting heb dan andere.

Ik vind het een beetje een vreemde redenering dat wanneer gameplay afwijkt en het minder toegankelijk is dan andere versies de game daardoor meer kwaliteit zou hebben

neo (crew)
Ik bespeur meer kwaliteiten in Majora's Mask dan Ocarina of Time; het is echt stukken complexer. In dit geval vind ik het nadeel de ontoegankelijkheid, maar daar langskijkend zie ik het toch echt als de betere. Het is dus alsof je even dat ene kritieke punt weghaalt om helder zich te hebben op de kwaliteiten. Het is een vreemde gedachtekronkel, maar ik hoop dat je het zo wel begrijpt.

avatar van Mega Man
Voor sommigen is Majora's Mask beter omdat hij juist anders is. Ik prefeer OOT, TP en WW toch boven deze titel. Dat wil dus niet zeggen dat ik de pluspunten er niet van in wil zien. Maar het feit dat MM maar vier tempels heeft, hoe vaak dit dan ook naar voren is gebracht, is geen verbetering ten opzichte van het baanbrekende OOT.

neo schreef:

Ongeveer.

Ik vind het wel gewaagd om met het Zelda concept (dat toch normaal staat als een huis) zo'n experiment te doen; dat getuigd van lef. Toch denk ik niet dat het kwalitatief iets toevoegd; ik vond het uiteindelijk enorm frusterend als ik hele dungeons overnieuw moest doen. Het kwam over als een mislukt experiment.

Dat betekent niet dat het een slecht spel is; het Zelda concept (zoals ik al zei) staat als een huis. Daardoor blijft het een van de betere video games.

Aangenaam verrast. Op Twilight Princess na is elk nieuw Zelda-deel binnen de reeks vernieuwend geweest (niks ten nadele van Twilight Princess overigens), maar dit deel is wel heel origineel en afwijkend van het traditionele Zelda-concept en derhalve enorm gewaagd. Voor de verandering vond ik het uberhaupt al leuk dat je in dit deel niet eerst een hele uitrusting bij elkaar moet zoeken en langzaam maar zeker in een avontuur rolt, maar na een inleidende cutscène direct aan het avontuur begint. Wat opvalt, en afwijkend is aan dit deel, is de sfeer, die met name door de cutscènes opgeroepen wordt. Dramatischer en mysterieuzer dan ooit tevoren. Verder is het getransformeer en het 3 dagen-gegeven een bijzonder leuke toevoeging, waarop ik de kritiek niet echt begrijp. Oh, en om na Zelda I en III eindelijk weer eens de originele muziek terug te horen is ook een plusje.

joeri592
ik had op de gamecube alle zelda's maar ik vind twilight princes het best daarna ocarina of time ofzo en daarna deze

Veelste moeilijk. Dit spel is heel moeilijk, Ocarina of Time gaat nog wel. Maar door dit spel is amper door te komen. Probeer het misschien snel nog een keertje. Heb het niet eens tot de eerste level gehaald. Jammer dan die tijd, want ik ben iemand die het haat om tegen de tijd in te spelen.