The Legend of Zelda: Majora's Mask (2000)
Alternatieve titel: The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D
Nintendo 64 / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo 3DS / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Nintendo en Grezzo
Uitgegeven door Nintendo
Majora's Mask speelt zich af in een alternatieve wereld genaamd Termina waar een mysterieuze gedaante genaamd Skull Kid allerlei problemen veroorzaakt. Het grootste probleem is het overtuigen van de maan om haar baan te verlaten om op de planeet te storten, binnen drie dagen nadat Link verschijnt. De speler beleeft deze drie dagen meerdere keren door middel van tijdreizen, door middel van de Ocarina of Time.
- nummer 94 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=fTv_p5hEu0A
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
5**
Dat er maar 2 jaar in dit project waren gestoken, in tegenstelling tot de 4 jaar die Ocarina in beslag nam, was ook goed te merken. Ergens was het wel logisch omdat men wist hoe een 3D Zelda in elkaar stak en vanwege die reden een vervolg minder tijd in beslag hoeft te nemen. Daarnaast was Termina wat meer opgevuld dan het kale Hyrule Field en kwam het volledige Clocktown meer levendiger en gedetaileerder over dan de 2D achtergonden in Ocarina´s Hyrule Town. Ondanks dit wist Majora mij minder te boeien dan OOT en de vervolg delen Wind Waker en Twilight Princess.
Majora was voor mij een meer afwijkende Zelda wat voor sommige juist verfrissend lijkt en juist daarom beter dan OOT. Ik hou meer van de traditionele Zelda games waarin geen of weinig beperkingen zitten en sowieso meer dan 4 tempels bevatten. Dat laatste was dus niet het geval bij Majora wat ik een groot minpunt vondt ten opzichte van OOT. Wind Waker was natuurlijk ook ietwat afwijkender door de cell-shaded stijl. Maar ook dit deel vond ik gewoon leuker om te spelen dan Majora omdat het, ondanks de cartoon stijl, wel heel standaard Zelda is.
Kortom: Majora´s Mask vindt ik een spel met originele elementen, zoals de tijd en het masker gebeuren, maar kon me minder boeien dan meesterwerk Ocarina of Time, Twilight Princess en The Wind Waker. Maar ook voor een Zelda deel is MM zeker geen slecht deel. Dan prefeer ik deze toch zeker wel boven het wat mindere Zelda II. En mocht MM nog uitkomen voor de VC dan zal ik deze toch wel willen downloaden.
Zijn er meer mensen die deze game in een speciale Gouden doos hadden ?
Het doosje zelf niet, maar de cartridge was wel goud achtig ^__^
Het doosje zelf niet, maar de cartridge was wel goud achtig ^__^
Ohjah , dat bedoelde ik ook ..
Ik heb het altijd wat vreemd gevonden waarom MM een gouden cassette krijgt en OOT niet. OOT was eigenlijk DE Zelda, met Hyrule, Ganondorf, Princess Zelda en goudkleurige letters op de cardridge en verpakking. Ook met de Gamecube Zelda's vondt ik het nogal apart. Wind Waker kreeg een prachtig goudkleurig hoesje en Twilight Princess een doodnormaal zwart hoesje (wit op de Wii). Lijkt wel de omgekeerde wereld. Juist de Zelda delen die afwijken qua stijl, verhaal of gameplay krijgen de gouden behandeling.
Twilight Princess een doodnormaal zwart hoesje (wit op de Wii).
??? De mijne is een beetje shiney met zilver en goud kleur. (Wolf Link en Link op de voorkant.) (Wii)
ik vind dat deze game onterecht altijd maar in de schaduw van Ocarina of time heeft moeten staan. Ocarina is altijd al een van me favoriete games geweest maar ik vond dit spel daar echt niet onder voor doen.
het duurde bij mij ook even voor ik an het drie dagen systeem gewend was maar toen ik dat vergat en de wereld van Termina ging verkennen ondekte ik toch dat veel ingen toch net iets beter waren uitgewerkt waren en er beter uitzagen dan in Ocarina.
vooral de moeilijkheidsgraad was aanzienlijk hoger dan Ocarina, lastigere puzzels, eindbazen en duistere omgevingen, en dan natuurlijk het tijdslimiet van drie dagen waarna de hele wereld gereset werd en je van verschillende manieren gebruik moest maken zodat je harde werk niet voor niks was.
naast de toffe en eigenlijk gewoon bizarre Storyline had Majora ook aardig wat side-quest werk te doen. 30 masker die verzameld moesten worden elk met een eigen effect, 4 hiervan lieten je zelfs in totaal andere karakters veranderen wat weer gebruikt werd om de verschillende kerkers door te komen.
ik zou niet durven zeggen dat dit spel beter is dan Ocarina, maar het tegenovergestelde evenmin. het waren gewoon beiden topgames.
Best mooi hoor, maar ik werd totaal gestoord van het feit dat ik telkens opnieuw moest beginnen. Gelukkig hebben ze dat concept alleen bij deze Zelda toegepast.
3*
1: Ocarina of Time
2: Twilight Princess
3: The Wind Waker
4: Majora's Mask
3,5*
Daar heb je een punt. Maar toch vond ik deze Zelda wat minder toegankelijk en beperkter dan in OOT het geval was. Van de vier 3D Zelda's op de console vind ik MM helaas de minst leuke. Wat ook niet gelijk betekent dat ik deze game ook echt vond tegenvallen natuurlijk. Sowieso het gegeven dat je bepaalde secties in het spel niet op elk moment kon bereiken (steen die het pad blokkeerd), de handelingen die je elke keer opnieuw moet verrichten om een al behaalde tempel opnieuw te laten verschijnen (of te bereiken) en feit dat er maar vier tempels in het spel zitten.
Dus je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat MM origineler, uitdagender, spannender en niet te vergeten een dramatischer spel is dan OOT. Maar dat MM superieur is aan OOT vind ik persoonlijk niet echt zo. OOT blijft voor mij niet alleen de beste Zelda maar ook het beste spel allertijden. Wind Waker had een totaal andere stijl en sfeer maar vond ik leuker om te spelen dan MM. En Twilight Princess is voor mij de Zelda die het zelfde doet als OOT, alleen dan stukken groter en overweldigender. Alleen OOT heeft het voordeel van de eerste 3D Zelda te zijn natuurlijk.
Wat ik verder dan wel erg mooi vond aan MM was Clocktown (dit keer in volledig 3D in plaats van een 2D achtergrond zoals in OOT), het meer opgevulde Termina Field (zei het dat Hyrule Field wat groter was), het fraaiere Zora's Domain (meer een exotische plaats dan de versie in OOT) en de mogelijkheid om te transformeren in een Goron, Zora of Deku. Vooral het spelen met een Zora was mooi gedaan en dan vooral wanneer je sierlijk door de woeste zee heen stormde en dolfijnen sprongen maakte.
Bovendien is vanwege het meesterlijke 3-dagen systeem de replay value voor mij ook heel hoog omdat je echt de bepaalde acties van mensen kunt gaan volgen en dingen voorkomen en daardoor andere dingen laten gebeuren. Erg meeslepend.
Ik geloof er ook wel in dat Majora's Mask van betere kwaliteit is, vooral door die unieke gameplay. Komt inderdaad door de ontoegankelijkheid ervan. Het zegt al heel wat als ik onder mijn favoriete games twee vorige Zelda games schaar en voor Majora maar niet het geduld te hebben om mij erdoor heen te worstelen.
Dat klinkt tegenstrijdig; ik heb hetzelfde gevoel bij de ontoegankelijkheid van de gameplay en het feit dat ik het nooit uit heb gespeeld ondanks dat OoT een van mijn favorieten was; maar voor mij betekent dit dat ik deze Zelda juist minder in achting heb dan andere.
Ik vind het een beetje een vreemde redenering dat wanneer gameplay afwijkt en het minder toegankelijk is dan andere versies de game daardoor meer kwaliteit zou hebben
Ik bespeur meer kwaliteiten in Majora's Mask dan Ocarina of Time; het is echt stukken complexer. In dit geval vind ik het nadeel de ontoegankelijkheid, maar daar langskijkend zie ik het toch echt als de betere. Het is dus alsof je even dat ene kritieke punt weghaalt om helder zich te hebben op de kwaliteiten. Het is een vreemde gedachtekronkel, maar ik hoop dat je het zo wel begrijpt.
Ongeveer.
Ik vind het wel gewaagd om met het Zelda concept (dat toch normaal staat als een huis) zo'n experiment te doen; dat getuigd van lef. Toch denk ik niet dat het kwalitatief iets toevoegd; ik vond het uiteindelijk enorm frusterend als ik hele dungeons overnieuw moest doen. Het kwam over als een mislukt experiment.
Dat betekent niet dat het een slecht spel is; het Zelda concept (zoals ik al zei) staat als een huis. Daardoor blijft het een van de betere video games.