ISS Pro Evolution (1999)

PlayStation
Sports

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

De eerste game in de ISS Pro Evolution reeks (later Pro Evolution Soccer). Met deze game probeerde Konami een realistischere versie te maken van de bekende International Superstar Soccer serie.

avatar van gemaster
Ja dames ende heren, hier begon het allemaal mee. Ik weet nog goed dat ik voor het eerst de Master League ging spelen. Ik was Ajax en had natuurlijk de matige spelers als Ivanox, Castolo en Ximines tot mijn beschikking. Ik bakte er in het begin maar weinig van en verloor alle potjes kansloos. Op een gegeven moment kon ik wel de 0 houden, maar zelf een doelpunt maken was nog teveel gevraagd. Uiteindelijk maakte Ximinez in mijn 8e wedstrijd het eerste doelpunt. Ik sprong van mijn stoel en rende de kamer door van blijdschap. Wat een gaaf gevoel was dat zeg.

Heerlijk spel ja. Sindsdien nooit meer naar FIFA omgekeken en als ik het 'gedwongen' moet spelen erger ik me kapot aan de ongeloofwaardigheid. Speel dit nu nog wel eens bij een vriend, die enkel een PS 1 heeft en mijn originele spel inmiddels al jaren in bezit heeft. Pro Evo is vanzelfsprekend veel geavanceerder en realistischer, maar dit blijft nog steeds leuk om te doen.

avatar van tomthumb
Ik speelde in het begin de Amerikaanse versie totdat een vriend mij erop wees dat je in de Europese gruwelijk hard kon schieten. En inderdaad altijd feest met gasten als Roberto Carlos of Davids in je team. Wat konden die gasten pegelen, heerlijk!

Hier begon het idd mee qua ISS spelen. Hiervoor speelde ik nog FIFA, maar door dit spel nooit meer FIFA gespeeld.

De eerste echte voetbalgame, met de befaamde steekbal. Grijs gespeeld, duurde ook behoorlijk voor je het echt kon, alleen daarom al vele malen beter dan Fifa destijds waarin iedereen kon scoren. Dit daarentegen was/is een game waar vele uren oefenen in zit. Mijn numero uno game!