Devil May Cry 3: Dante's Awakening (2005)

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / PlayStation 4 / Xbox 360 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom en Ubisoft

Dante was niet de enige man verwekt door de demoon Sparda, er was er nog één genaamd Vergil. Wanneer Dante tegen de legers van het kwaad vocht trad Vergil toe tot het kwaad. Eén werd 's werelds grootste demonenjager, de andere regeert de demonen in de hel. Maar de paden van de broers kunnen niet altijd gescheiden blijven. Eindelijk moet Dante Vergil onder ogen komen en hun lot verzegelen.

• vanaf donderdag 20 februari te koop voor de Nintendo Switch
  • nummer 138 in de top 250

avatar van Metalfist
Aah men eerste toevoeging, ik ga eerst nog wel een scherper plaatje zoeken zoals Artifact heeft gevraagd. Later krijg je wel mijn recensie

avatar van Metalfist
Zo, plaatje is gedaan en nu is het tijd voor de recensie.
Dit is men eerste DMC game en na twijfel tussen deel 1 of deel 3 heb ik toch maar voor dit deel gekozen en ben ik blij dat ik dit heb gedaan!
Het spel begint met een zeer mooi CGI filmpje in Dante's hide out en na een aantal minuten begint het eerste level waarin je een hele hoop vijanden moet verslagen. Je kunt kiezen uit je eerste 2 wapens: de Rebellion (zwaard) en de 2 guns Ebony & Ivory en kun je ook uit 4 verschillende stijlen kiezen. Naarmate de game vordert kun je ook nieuwe wapens unlocken, bv wanneer je een hoofdbaas verslaagt of wanneer je sommige vind je gewoon in de wereld. De orbs die je krijgt als je vijanden verslaagt kun je gebruiken om nieuwe moves te kopen of om je wapens up te graden

Devil May Cry 3 is echt een cool spel, het zit zeer knap in mekaar (de tussenfilmpjes ) Alleen is er 1 nadeel en dat is namelijk dat het het soms slecht wordt uitgelegd wat je moet doen met als gevolg dat je dus lange tijd gewoon rondloopt zonder te weten wat je moet doen... Maar het verhaal en de controls zijn zeer goed ineengestoken

avatar van metaledje
ik heb me een ziekte gespeeld aan dit spel, zowel het origineel als de special edition.. wel 13x uitgespeeld persoonlijk mijn nr1 spel allertijden

13 keer!

avatar van metaledje
Ja het verveeld simpelweg nooit

avatar van Tha)Sven
Hoezo moet een RPG fan dit spelen? Dit is toch helemaal geen RPG ?

avatar van metaledje
Waar haal je dat vandaan? dit is gewoon een gothische slasher

avatar van Tha)Sven
[quote=Metalfist]4.5* voor dit pareltje dat iedere actie en rpg fan toch ooit is moet gespeeld hebben[/quote]

avatar van metaledje
Ik herken geen RPG elementen.. .

Als je het onderwerp *skills* al meteen bij een rpg element gaat leggen kan je tegenwoordig alles wel rpg elementen noemen

avatar van Metalfist
Mmmh okee misschien is RPG een beetje slecht uitgedrukt Laten we het dan inderdaad maar houden op Slasher

superdross
ik vindt die plek moelijk met all die eindbazen die terug komen (in de hell ergens. mja ik ben daar nog maar(en ik speel het niet meer zo echt want ik heb een nieuwe XBOX 360!!!!! maar wel een vet spel

superdross
haha ik heb hem uitgespeeld.
sjonge jonge wat een mooie einde gewoon prachtig
toen vergil op het einde zelfmoord pleegde vond ik wel mooi en dat hij die amulet nog bewaarde haha echt lijp een 4.5

avatar van PebeVai
Een heerlijke slasher met een hoofdpersoon die gewoon een badass style heeft als ik weet niet wat..

Ja, Dante, met zwaardje en geweren en al demoontjes afslachten met mooie combo's

Heerlijk spel alhoewel de eindbazen best wel tricky waren als je het spel op moeilijk heb gezet maarja dat ken je wel verwachten.

Opzicht vond ik het spel jammer genoeg wel aan de korte kant maarja eigelijk ben je dat wel gewend aan een spel als DMC

verdient een 4,5 maar net geen plaatje in mijn Top 10. (want ja Top 10 zijn gewoon mijn legendarische spellen..)

avatar van final fantasy
Ik heb de special edition en die is erg vet vooral met Vergil Ik hoop dat ze er weer 1 gaan maken samen met vergil want die is sowieso net zo vet als dante toch vind ik dit deel minder dan 1 want daar zijn de omgevingen gewoon veel mooier toch een 4,5*

Game_Kaza
Leuk spel. Het vechten met allerlei wapenss is erg cool. Daarnaast zijn de cutscenes erg grappig of hebben veel actie.
Dante is ook gewoon stoer. Letterlijk, elke vinger die hij uitsteekt, is cool. Om het zo maar te zeggen.

Alleen ze maken het op normal knap lastig. Heb level 2 dus heel vaak over gedaan om genoeg orbs te krijgen. Dat vechten begon daardoor te vervelen.
Daarnaast is de muziek niet mijn ding. Het past erbij, maar niet mijn ding.

Maar op easy is het lekker gewoon erop los beuken en iedereen doden. De graphics zijn fantastisch en het speelt lekker weg.

Ik twijvel tussen 3,5 en 4. Als het spel nou wat meer puzzels had kreeg het zonder twijvel een 4*. Voorlopig

Fantastisch leuk spel, zou wel eens kunnen dat dit het spel is dat ik het meest heb gespeeld. Dante is wel een erg stoer personage . Voor de rest heb ik met deze game uren op de monsters geslasht en er waren wel genoeg wapens om je mee te vermaken, maar Agni & Rudra waren voor mij toch wel de leukste. Verder waren de graphics en de geluiden ook wel zeer geslaagd. Bovendien was de finale tegen Vergil prachtig.

Mijn rapport voor deze game:

Gameplay 5/5

Graphics 4/5

Verhaallijn 4,5/5

Sounds 4/5

0,5
Ongelofelijk slechte game, vond deel 1 schitterend, maar dit deel trekt op NIETS!

Dr. Salvador
Ninoboy17 schreef:

Ik vind deel 1 ook het allerbeste!

Maar deel 3 viel een beetje tegen, maar zo gruwelijk slecht was die game zeker niet.

avatar van Tsjo-Wi
Nee inderdaad. Geef eens wat argumenten dan Ninoboy, zo verschillend zijn ze niet.

0,5
Zeer verschillend is dat je in devil may cry 1 checkpoints hebt, en dat deze vijanden in de game zeer irritant zijn. Vond dmc 1 gewoon stukken beter.

een fantastische vecht spel alleen is de besturing zo gek.

Dr. Salvador
Ja, goede game, maar de besturing is inderdaad, niet even fijn altijd, juist omdat het soms zo overdreven snel is, dat je niet fijn combos kunt maken.

Voor de rest zeker een coole game, met vette bosses, prachtige muziek, en soms een klein beetje eentonig, ondanks de vele actie momenten.

avatar van Griekse God.
Vond de besturing juist erg fijn werken, zodra je het onder de knie hebt. Snel, maar Dante reageert direct en accuraat op je input dus na verloop van tijd kreeg ik de smaak wel te pakken. Vooral met die dodge-stijl (ben de naam kwijt) merk je hoe snel je je kan verplaatsen en hoe soepel het gaat.

avatar van dave
Dit wordt terecht één van de moeilijkste spelletjes op de PS2 genoemd. Ik weet met mijn frustratie geen blijf tijdens het spelen. Voorlopig hou ik het maar bij missie 7 en kom ik er later wel eens op terug.

avatar van Griekse God.
Haha, de moeilijkheidsgraad is in het begin inderdaad erg lastig, ook al wordt het "normal" genoemd. Maar als je 3x (dacht ik) achter elkaar dood gaat vraagt het spel of ie op Easy gezet moet worden..misschien handig? Dan is de game wat meer te doen.

avatar van dave
The flinch in your eye.

Het eerste spel dat ik ‘volledig’ heb uitgespeeld op de Playstation 2. Devil May Cry 3 is in vele opzichten gelijkwaardig aan het oppermachtige God of War, al is het verschil in aanpak enorm groot. De klemtoon ligt hier vooral op adrenaline die tijdens het spelen onherroepelijk door het lichaam stroomt.

Dante is één van de stoerste hoofdpersonages die ik al ben tegengekomen. Hij is zelfverzekerd, arrogant en hij hanteert bovendien een paar onwerkelijke wapens. Het hele avontuur stelt in zijn ogen niet meer voor dan een ontspannen wandeltocht, met een heleboel tegenstanders die maar beter direct de witte vlag kunnen hijsen. Zijn broer Vergil is iets bedeesder, doch zeker niet minder assertief. Ik had jammer genoeg geen zin om het spel een tweede maal uit te spelen, ook al verschillen de belevenissen van beide personages in elk opzicht. Het heeft me bijna 13 uur gekost om het spel uit te spelen met Dante, en na missie 7 met Vergil hield ik het derhalve liever voor bekeken.

De rit is doldwaas en compleet over the top. Het hoogtepunt – één uit tientallen – is wellicht het moment waarop Dante met een motor de toren beklimt. De muziek die op dat moment en op talloze andere tijdstippen schalt, maakt het alleen intenser. Een vreemde mix van Death Metal en Techno, beter weet ik het niet te omschrijven. Uiterst opzwepend alleszins, en perfect gepositioneerd op de achtergrond.

De cutscenes waren steeds iets om naar uit te kijken. Het verhaal is uitstekend verteld en wordt 20 missies lang boeiend gehouden. De inbreng van het zwaar bewapende meisje was bijvoorbeeld één van de zaken die het relaas wat meer inhoud en volume gaf. Altijd leuk om te weten dat je niet alleen rondloopt. Verder was de gotische en Bijbelse setting zeer sfeervol en voelde de omgeving op ieder moment grimmig en diabolisch aan. Zonder meer het meest geslaagde element.

Ik had echter al snel problemen met de moeilijkheid. De graad ‘Normal’ is simpelweg een illusie, daar het aanvoelt alsof je op ‘Hard’ speelt. Klappen incasseren neemt te veel leven weg en ze uitdelen doet het omgekeerde. Vanaf level 10 begon ik dus noodgedwongen opnieuw, maar het verschil met ‘Easy’ bleek al vlug bijzonder groot te zijn. Op de makkelijkste graad ben je namelijk quasi onoverwinnelijk. Veel vijanden zijn met een paar slagen al dood en de uitdaging was pijnlijk afwezig. Enkel de gevechten tegen bazen bleven prikkelend, omdat zij allereerst vereisen dat je hun bewegingen kunt doorzien en er vervolgens op anticipeert. Edoch, als ‘Normal’ een vermomde ‘Hard’ voorstelt, waar is dan de echte ‘Normal’ gebleven?

Een kleine kanttekening is ook de camera die je af en toe danig kan irriteren. Het toppunt van frustratie was een kamer met allerlei roterende kubussen, die door toedoen van oncontroleerbare camerastandpunten vaak flagrant werden gemist. Uiteraard gevolgd door een heleboel stevige zeemansvloeken. Duizend bommen en granaten.

Enfin, al bij al toch een aanrader. De variatie aan wapens, technieken en vijanden is erg ruim en het lekkere Hack ’N Slash gevoel sluit mooi aan. De kans tot verveling is definitief geëlimineerd door toedoen van charismatische, mysterieuze figuren en het imposante decor.

Zeer goed.

4,00

Griekse God. schreef:

deed je het op de pc of ps2? ik pc.
want dat zal veel verklaren hoor

avatar van Griekse God.
Oei, dat zou best kunnen ja. Ik speelde hem op de PS2.

avatar van solidKevin
Ik ben nu een tijdje onderweg maar normal lijkt hier meer op hard dan normal. Verder vind ik het heel vet .

avatar van solidKevin
Zo weer een geweldig spel uitgespeeld . Ik heb me echt heel erg vermaakt met DMC3. Het enige minpunt is de moeilijkheidsgraad. Voor Normal is het op sommige momenten wel heel erg lastig.