Legendary (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter / Action

Ontwikkeld door Spark Unlimited
Uitgegeven door Atari en Gamecock

In Legendary: The Box is een dief genaamd Charles Deckard erin geluisd om de mythische doos van Pandora te stelen. Net als Pandora kan hij de verleiding niet weerstaan om erachter te komen wat er in de doos zit. Door de doos te openen laat hij hordes wezens vrij waarvan werd gedacht dat deze slechts verzinselen waren van onze voorouders. Niets is echter minder waar, moordlustige weerwolven, onstopbare griffioenen en andere eeuwenoude wezens blijken maar al te echt te zijn en zijn erop uit om onrust te zaaien in een onvoorbereide moderne wereld en Deckard is de enige die ze kan tegenhouden.

Toen Legendary zijn eerste screenshots en het verhaal blootstelde aan het grote publiek, kon het spel op behoorlijk veel aandacht rekenen.
Eigenaardig eigenlijk, want het spel is door dezelfde ontwikkelaars van het nogal mislukte proces, Turning Point: Fall of Liberty, uitgegeven.
Een goed concept voor een spel is dus niet alleen nodig voor een goed spel, er komt eenmaal meer bij kijken om een succesvol spel op de markt te kunnen brengen.

De gameplay is wat je ervan kon verwachten, een hedendaagse shooter.
Gelukkig komt er wat nieuws bij kijken in dit spel.
Het spel heeft namelijk enkele leuke elementen.
Ik ga niet al te veel verklappen, maar je kan energie (animus) van vijanden, in dit geval soorten beesten van alle soorten en maten, opslorpen voor je eigen energiebalk mee op peil te houden.

De graphics zijn over het algemeen best goed te noemen en de sfeer draagt toe aan een leuke spelervaring. De tussenfilmpjes zijn soms wel wat kort en mochten ook eveneens wat meer opduiken in dit spel, naar mijn mening.
De verschillende soorten van vijanden die je gaat tegenkomen zijn best cool te noemen, soms ook wat eigenaardige vijanden.
Zo moet je altijd weerwolven gaan onthoofden, nadat je genoeg lood in diens lichaam hebt gepompt. Maar de meeste vijanden die je gaat tegenkomen in dit spel zijn zonder twijfel, de weerwolven. Spijtig dat deze vijanden zovaak in het spel verwerkt zitten.
Slechte keuze qua leveldesign, het schiet meermaals tekort op enkele momenten, die toch memorabel zouden kunnen geweest zijn.
Dat is niet het enige nadeel, de omgevingen zijn ook niet al te groot en zijn dan ook nog eens behoorlijk lineair. Hier laten de makers erg mooie kansen, onbenut liggen, waar uiteindelijk zoveel meer uit gehaald kon worden.

Het verhaal hebben we natuurlijk al meerdere keren mogen aanschouwen en draagt helaas dan ook bijna tot niets bij aan het geheel.
De personages zijn ook niet interessant genoeg, het kan je eigenlijk geen barst schelen waar het verhaal om draait in Legendary.
De actie gaat hier duidelijk voorop, met het verhaal in het achterhoofd gelaten.

Het spel heeft dan ook nog jammer genoeg te kampen met een magere soundtrack. Qua achtergrondmuziek schiet dit spel tekort, dat moet sowieso gezegd wezen. Wanneer je het spel dan weer opstart krijg je best een stevig liedje voorgeschoteld.
De wapens klinken anders ook maar matig, niet het machtige gevoel dat het je zou moeten geven in een spel zoals dit.

Het spel schiet dus op meerdere vlakken tekort, maar de ervaring op zich was best vermakelijk, niet zo bangelijk slecht als het werd besproken in verschillende reviews.
Het is natuurlijk geen topper, maar toch zeker een leuk tussendoortje.
Ik had dan ook plezier, de gehele rit, totdat het spel eindigde met een open einde. Een vervolg staat dus al sowieso gepland.
Of dit wat goeds gaat brengen wacht ik tot die tijd geduldig af.

avatar van Hedgehog
Verslavend of goed zou ik het nu ook weer niet noemen. Het gewoon zo'n lastig spel. Jammer, want het verhaal vond ik echt interessant, de graphics doen het gewoon niet en het verhaal is gewoon saai na een tijd. Het is de hele tijd lopen, schieten, lopen, schieten. Er zitten amper moeilijke puzzels in. Soms eens een moeilijk baas gevechtje, wat het spel al wel een stuk beter maakt. Er zit gewoon weinig karakter in, en dat vind ik jammer. De reden waarom ik voldoende geef is voor het verhaal, de monsters en omdat het goedkoop is. Voor 10 euro was het zijn geld wel waard, maar het blijf een matig spel. Wel leuk om te zien hoe al die steden en plaatsen in de wereld (New York, Londen...) er uit zien als het verwoest word door moordzuchtige griffioenen, weerwolven, minotaurussen enzo. Als er een volgend deel kom zal ik overwegen om te kopen. Hangt af van prijs, reviews, verhaal enzo. Als het spel een 6/10 krijgt en 60 euro kost moet iedereen hier wel gek zijn om het dan te kopen.
Trouwens, die Nari wezens of hoe ze ook heten zijn walgelijke dingen.