Legendary (2008)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360
Shooter / Action

Ontwikkeld door Spark Unlimited
Uitgegeven door Atari en Gamecock

In Legendary: The Box is een dief genaamd Charles Deckard erin geluisd om de mythische doos van Pandora te stelen. Net als Pandora kan hij de verleiding niet weerstaan om erachter te komen wat er in de doos zit. Door de doos te openen laat hij hordes wezens vrij waarvan werd gedacht dat deze slechts verzinselen waren van onze voorouders. Niets is echter minder waar, moordlustige weerwolven, onstopbare griffioenen en andere eeuwenoude wezens blijken maar al te echt te zijn en zijn erop uit om onrust te zaaien in een onvoorbereide moderne wereld en Deckard is de enige die ze kan tegenhouden.

avatar van kArIzMa_TuRk
Klik hier voor de trailer.

Het ziet er niet gek uit, moet ik zeggen.

avatar van Kevin251
Het is gaaf die trailer, ik vind het een erg mooie trailer

avatar van Barcel
Ik hou niet van om tegen beesten te vechten maar dit lijkt me wel vet.

avatar van Donkerwoud
mwah, ik vind het grafisch maar een houterige bedoening afgaande op de trailer. Ik wacht de recensies af...

Jack Savage
Van de makers van Turning Point: Fall of Liberty, ik weet het niet, ze zijn in ieder geval redelijk lang bezig geweest met Legendary.
Ze hebben meer aandacht besteed aan Legendary dan turning point dus dat zal wel de reden zijn waarom turning point geflopt is, en hopelijk faalt Legendary niet.

nu al 40 euro bij bart smit!! en pas net uit

Een 1,9 GB demo en dan 10 minuten speeltijd . Het wordt steeds gekker. Ik vond de demo in ieder geval nog best aardig maar de reviews zijn vernietigend.

joeri592
nu al voor 20 euro te krijgen is ie zo slecht!!!

avatar van TonyTHorror
joeri592 schreef:
nu al voor 20 euro te krijgen is ie zo slecht!!!

Kwam uit in een tijd van toppers, en dan heeft dit natuurlijk geen enkele kans op verkoop, wie kiest dit nou boven een gears 2, of motorstorm 2, niemand

Toen Legendary zijn eerste screenshots en het verhaal blootstelde aan het grote publiek, kon het spel op behoorlijk veel aandacht rekenen.
Eigenaardig eigenlijk, want het spel is door dezelfde ontwikkelaars van het nogal mislukte proces, Turning Point: Fall of Liberty, uitgegeven.
Een goed concept voor een spel is dus niet alleen nodig voor een goed spel, er komt eenmaal meer bij kijken om een succesvol spel op de markt te kunnen brengen.

De gameplay is wat je ervan kon verwachten, een hedendaagse shooter.
Gelukkig komt er wat nieuws bij kijken in dit spel.
Het spel heeft namelijk enkele leuke elementen.
Ik ga niet al te veel verklappen, maar je kan energie (animus) van vijanden, in dit geval soorten beesten van alle soorten en maten, opslorpen voor je eigen energiebalk mee op peil te houden.

De graphics zijn over het algemeen best goed te noemen en de sfeer draagt toe aan een leuke spelervaring. De tussenfilmpjes zijn soms wel wat kort en mochten ook eveneens wat meer opduiken in dit spel, naar mijn mening.
De verschillende soorten van vijanden die je gaat tegenkomen zijn best cool te noemen, soms ook wat eigenaardige vijanden.
Zo moet je altijd weerwolven gaan onthoofden, nadat je genoeg lood in diens lichaam hebt gepompt. Maar de meeste vijanden die je gaat tegenkomen in dit spel zijn zonder twijfel, de weerwolven. Spijtig dat deze vijanden zovaak in het spel verwerkt zitten.
Slechte keuze qua leveldesign, het schiet meermaals tekort op enkele momenten, die toch memorabel zouden kunnen geweest zijn.
Dat is niet het enige nadeel, de omgevingen zijn ook niet al te groot en zijn dan ook nog eens behoorlijk lineair. Hier laten de makers erg mooie kansen, onbenut liggen, waar uiteindelijk zoveel meer uit gehaald kon worden.

Het verhaal hebben we natuurlijk al meerdere keren mogen aanschouwen en draagt helaas dan ook bijna tot niets bij aan het geheel.
De personages zijn ook niet interessant genoeg, het kan je eigenlijk geen barst schelen waar het verhaal om draait in Legendary.
De actie gaat hier duidelijk voorop, met het verhaal in het achterhoofd gelaten.

Het spel heeft dan ook nog jammer genoeg te kampen met een magere soundtrack. Qua achtergrondmuziek schiet dit spel tekort, dat moet sowieso gezegd wezen. Wanneer je het spel dan weer opstart krijg je best een stevig liedje voorgeschoteld.
De wapens klinken anders ook maar matig, niet het machtige gevoel dat het je zou moeten geven in een spel zoals dit.

Het spel schiet dus op meerdere vlakken tekort, maar de ervaring op zich was best vermakelijk, niet zo bangelijk slecht als het werd besproken in verschillende reviews.
Het is natuurlijk geen topper, maar toch zeker een leuk tussendoortje.
Ik had dan ook plezier, de gehele rit, totdat het spel eindigde met een open einde. Een vervolg staat dus al sowieso gepland.
Of dit wat goeds gaat brengen wacht ik tot die tijd geduldig af.

Ik heb hem net voor 8 euro bij de media markt gekocht (de xbox 360 versie), ben benieuwd of het wat is.

avatar van Barcel
8 euro voor de XBOX 360 versie?!

avatar van TonyTHorror
Het kost echt geen ene drol meer, je ziet redelijk veel spellen voor 10-15euro bij de mediamarkt liggen en dan heb ik het over de 360 games

joeri592
niet bij de mm van arena

Agaroth schreef:

Vreemde prijs voor deze game ik heb voor de pc-versie 15 euro moeten betalen. Terwijl naar mijn inziens de pc-games altijd goekoper zijn dan console games. Vreemd

Heb het spel wat gespeeld, en was toch wel onder de indruk van de intromovie. Kan met een gerust hart zeggen dat hetzelfde tafereel beter tot zijn recht komt dan in Alone in the dark..(vreselijk spel!!)

Tot waar ik gestopt ben had ik niets dan plezier in het knallen, de hele mythologische setting spreekt mij zeer aan. De meeste wezens kan je wel uit de legendes en mythes herkennen als je op school vroeger "obsessed" hebt opgelet. Helaas ben ik maar 3 wezens tegengekomen
die ik al zeer door en door kan van de legendes.
Wordt wat als je tegen die golem komt aan het bevechten, in de joodse mythologie vormt hij zich doormiddel van modder en andere smurrie..was wel cool dat hij zich hier vormde met brokstukken van gebouwen.
Ga nu slapen en morgen zal ik wel een tussenstem geven. Maar deze spreekt mij zeer aan!!

Ben nu toch al een flink eind op weg in het verhaal van Legendary.
Sommige mensen vinden dat er bijna geen verhaal is, maar hoe ik het verhaal beleef vind ik het best retestrak en super vet. (alhoewel ze het verhaal nog dieper en intenser hadden kunnen maken).

Ik weet niet hoe de console versies zich laten spelen, aangezien nipte voldoendes ervoor, maar op de pc is het een toffe game om te gamen.
Veel vaart, non stop actie..(eigenlijk zoveel actie, dat je zelf effe een pauze moet inlassen om wat bij te komen van je trigger-muis vinger).
Voor mij is deze wel geslaagd en scoort hij een halve * meer dan turning point.

Want er zijn inderdaad een paar lichte minpunten in het spel, zo is het geluid van de muziek overweldigender dan de gamesound zelf.
(zeer jammer)
De wapens klinken net als klapperpistolen die ik vroeger met de carnaval had.
En nu het grootste minpunt voor mijzelf dan: Het is zo jammer dat er bijna of geen interactie met de omgeving is. Wil je een stervende uit zijn lijden verlossen, kun je niet een headshot geven. voorwerpen in de game zoals auto's, gebouwen, interrieur spullen je kunt er totaal niets mee. het enigste waar je aan kunt komen worden voor je groen verlicht.
Vanwege deze minpunten vind ik wel dat de pc versie een 4* stem verdient. Niet toppie...maar wel heerlijk om te gamen!!

Goed geformuleerd, gamelord! Ik vond ondanks de tegenvallende kritieken, Legendary ook erg goed meevallen. Het is een toffe game om te spelen, ik had mij er zeker de nodige uurtjes mee vermaakt. Ik hoop dat je dat ook zal vinden, als je Legendary hebt doorlopen.

Hij is nu nog maar 15 euro bij de bart smit. Misschien een keertje kopen....

Thnx Wassup!
Sta ook wel te kijken, dat die mening eruitgerold is!!

Ga zo dadelijk aan de final battle biginnen, de machine op het laatst, maar wat is die pittig zeg!!

Zo Heb de game uitgespeeld...en ik ben zeer tevreden met het gevoel dat ik nu zit. Ben nog lekker na aan het genieten van het schouwspel en de artistieke kant van deze game..in gameplay opzicht.
Als ik ff niets weet te gamen weet ik dat ik nu een grandioze alternatief heb.

Is wel zonde dat hij wat ondergewaardeerd wordt en dat mensen na het tegenvallende Turning point voorzichtig zijn met games van Spark.
Maar geloof me van deze game krijg je geen spijt en krijg je een lekkere
cultgame voorgeschoteld....dus zeer een AANRADER!!

Pc-versie 4,0*!!

avatar van daslekkerrr
was wel een lekkere shooter..aardige filmpjes tussendoor en niet al te lange levels. een goed saving-systeem, wat ik altijd erg belangrijk vind om een game lekker verslavend te houden...

leuke variatie tussen creatures en menselijke vijanden en lekker spannende omgevingsgeluiden.

vergelijkbaar met Turok, die ik persoonlijk misschien net nog iets beter vond, maar zeker geen slechte game

avatar van PsxPs2Ps3
is een leuke game geen,geen topper maar zeker ook geen flopper,leuk om je effe met bezig te houden als het geen weer is om buiten te komen

Keek net effe naar de uitgedeelde stemmen op deze game..ziet wel grappig uit dat ik als enigste met een Pc stem ertussen sta en ook nog op de helft van de lijst.

avatar van fabblwaps
Ik heb deze vorig weekend van een vriend voor m'n verjaardag gekregen en had er heel lage verwachtingen van. Ik speel nu een tijdje en vind het eigenlijk een heel vermakelijk spel met een leuk thema. Ik vind het alleen wel jammer dat er kennelijk nog heel veel weerwolven in zitten, want die zijn echt heel vervelend, zeker in groepen.

avatar van Hedgehog
Verslavend of goed zou ik het nu ook weer niet noemen. Het gewoon zo'n lastig spel. Jammer, want het verhaal vond ik echt interessant, de graphics doen het gewoon niet en het verhaal is gewoon saai na een tijd. Het is de hele tijd lopen, schieten, lopen, schieten. Er zitten amper moeilijke puzzels in. Soms eens een moeilijk baas gevechtje, wat het spel al wel een stuk beter maakt. Er zit gewoon weinig karakter in, en dat vind ik jammer. De reden waarom ik voldoende geef is voor het verhaal, de monsters en omdat het goedkoop is. Voor 10 euro was het zijn geld wel waard, maar het blijf een matig spel. Wel leuk om te zien hoe al die steden en plaatsen in de wereld (New York, Londen...) er uit zien als het verwoest word door moordzuchtige griffioenen, weerwolven, minotaurussen enzo. Als er een volgend deel kom zal ik overwegen om te kopen. Hangt af van prijs, reviews, verhaal enzo. Als het spel een 6/10 krijgt en 60 euro kost moet iedereen hier wel gek zijn om het dan te kopen.
Trouwens, die Nari wezens of hoe ze ook heten zijn walgelijke dingen.

avatar van J0rea
Deze game een keer voor 10 euro gekocht, had er al niet al te veel van verwacht maar voor 10 euro best een leuk spelletje om een keer uit te spelen en dan als een verjaardagscadeautje aan iemand anders te geven

nu al voor 1,69 euro (bij Steam aanbieding) te krijgen is ie zo slecht!!!

avatar van J0rea
Best aardige game hoor...