Empire Earth (2001)

Strategy

Ontwikkeld door Stainless Steel
Uitgegeven door Sierra

In dit spel speel je met verschillende beschavingen door een groot tijdperk van 500.000 jaar. Dit loopt van de prehistorie (Prehistoric Age) tot de toekomst (Nano Age). Er zitten meer dan veertig zeegebonden eenheden in het spel, van primitieve vissloepen, 16e eeuwse fregatten tot nucleaire onderzeeërs. Daarnaast kom je in Empire Earth meer dan dertig luchtheden tegen. Tijdens het spel kun je de eigenschappen van je eenheden upgraden als er een nieuwe tijdperk aantreedt. Hoewel het oorlogvoerend aspect het meest interessant is, biedt Empire Earth ook de bekende economische aspecten. Je moet resources verzamelen, steden opbouwen en units produceren. Priesters kunnen bevolking van een naburig rijk bekeren en rampen oproepen.

Dit was nog eens een game zeg!

Het was erg cool dat je kon evolueren met je beschaving. Ik vond dan ook de moderne tijdperken het leukste tot aan de futuristische tijd. De 2e wereldoorlog tijd en de nucleare periode vond ik het leukst.

Wel was de balans in dit spel niet helemaal in orde. Zo heb ik bepaalde potjes gewoon nooit uitgespeeld. Ik heb niet verloren en niet gewonnen. Kwam omdat je soms zulke enorm grote mappen had met basissen, dat je steeds jezelf kon beschermen door nieuwe units aan te maken. Overigens, om die reden was het vaak ook enorm lastig om de vijand te verslaan.

Maar dit spel was verder wel erg goed. Sfeervol, stoer, uitgebreid en gewoon met liefde gemaakt.

Op zich wel een aardige game. Deed me alleen wel een beetje denken aan Age of Empires, maar dat zal waarschijnlijk komen omdat het van dezelfde makers afkomt.

Zoals al eerder is gezegd, is het leuk om een campaign te spelen en de beschaving te zien groeien en veranderen. Dat futuristische vond ik alleen iets minder, omdat je gewoon te weinig units van alles had. Bij de Tweede Wereldoorlog stage vond ik het leuker omdat je de keus hebt uit meer units.

Alleen vond ik het wel een beetje raar om met de Duitsers te spelen en ze te helpen aan de wereldmacht...

Dat met die heroes was op zich wel lachen en een goede gimmick.

Gameplay is wel aardig, het doet wat het moet doen.

Muziek is verder goed, lekker episch.

De graphics zien er voor die tijd wel aardig uit.

Al met al 3, 5 sterren.