The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda en 2K

Keizer Uriel Septim VII probeert met zijn bodyguards te ontsnappen aan zijn belagers. De vluchtroute van de keizer gaat toevallig via de cel waarin jij gevangen zit. Je vlucht met hen mee en bent getuige van de moord op de keizer. Voor zijn dood heeft hij echter het lot van de wereld in jouw handen gelegd. Hij heeft je de Amulet of Kings gegeven. Deze moet je bij de troonopvolger zien te krijgen om de invasie vanuit Oblivion te stoppen en de wereld te redden.

avatar van Mart
Ben normaal gesproken niet echt een RPG-fanaat, maar dit is echt een supergame. Echt superverslavend dit. Je hebt echt talloze mogelijkheden, een hele grote omgeving en supergraphics. Het spel kan je echt maanden bezighouden. Ik blijf het leuk vinden om steeds opnieuw het spel te spelen met een ander ras of andere skills. Mijn favoriete delen van het spel zijn voor mij de missies van het Dark Brotherhood Sanctuary, een gilde bestaande uit huurmoordenaars.

Zonder twijfel 5 hele dikke vette sterren!

avatar van Freestyle
Een paar dagen geleden gekocht, en ik was al gelijk verkocht. Schitterende graphics (next-gen), goede gameplay, uitstekende sfeer (episch), ongekend veel detail en bovenal erg interessant. Tot kort geleden had ik nog niet echt een idee van dit spel, behalve dat ik er wel van gehoord had. Uiteindelijk was de tijd rijp om het spel aan te schaffen. In het begin was het wel even wennen, met name omdat je erg veel informatie krijgt voorgeschoteld en je de redelijk ingewikkelde gameplay onder de knie moet zien te krijgen. Maar het was het gedult hebben meer dan waard. Ik ben nu nog steeds in de beginfase van de verhaallijn, en ben nog beperkt in het uitvoeren van alle mogelijkheden. Maar ik ben nu al zodanig overtuigd om dit spel de maximale score te geven. Sowieso een titelkandidaat voor de nummer 1 notering in mijn top 10.

Mmm, morrowind staat 10 in m'n top 10 en heb een jaar moeten wachten om het te kunnen spelen, omdat m'n videokaart het niet trok (en ik geen xbox heb) dus erg lang naar uitgekeken. Veel filmpjes en interviews met de makers al gezien, die enorm vet waren, verwachtingen waren gespannen.

Nu het eindelijk zover is toch een beetje teleurgesteld, veel dingen zijn verbeterd, maar al die dingen halen imo toch wel de sfeer en feeling d'r uit. Het fast travel is handig, maar wel makkelijker en het quest systeem met pijltjes beter, maar al dat soort dingen maken het wel steeds meer een action game ipv een RPG.

De sfeer en backstory en alles is weer te gek uitgewerkt, de graphics zijn prachtig, de map lekker groot, maar toch in alles minder als z'n voorganger. Simpelere, verbeterde, gebruikers-vriendelijkere gameplay betekent wel voor mij in dit geval minder inleving op een of andere manier. De beloofde speciale unscripted AI van de npcs valt ook een beetje tegen vind ik. Stelen is minder leuk, levelen is niet zo geslaagd.

Klinkt allemaal negatief, maar toch ben ik ook erg onder de indruk van dit spel, weer wordt je gelijk meegesleurd in een groots en vrij avontuur, met prachtige soundtrack weer. Op veel gebieden is dit toch ook een one-of-a-kind stijl game weer, in zijn grootsheid, die gewoon in een te grote schaduw moet staan. Toch is het een waardige opvolger vind ik, wel een stuk dynamischer als Morrowind, zowel combat als vertelstijl. Voorlopig dik 4* denk later nog wel een halfje hoger, maar net geen 5*.

avatar van Awake78
Heb deze een tijdje geleden (uit-)gespeeld in 100 uur - een mooie score. Ben toen ergens aan het water gaan kijken naar de ondergaande zon, onderwijl nadenkend over mijn tijd in Tamriel (maar dat geheel terzijde).
Vond het een mooi spel, met zeker een goede vibe, alleen....die Oblivion-levels kwamen me op het laatst echt de strot uit. Dat opgejaagde sfeertje, niet duidelijk waar je nou heen moest, irritante vijanden. Vond dat echt een groot minpunt van een verder groots spel.
Muziek is fantastisch, wilde destijds echt dat hier een soundtrack van kwam, gewoon om lekker te luisteren en je nog even laten dirigeren naar de wonderlijke wereld van Tamriel. Helaas werd dat deuntje ook een beetje eentonig op het laatst, maar ja, vind je het gek na 100 uur....
Verder veel lof hoor, één quest was echt legendarisch voor mij, als je in zo'n schilderij wordt opgenomen en ineens 'in' dat schilderij rond kon lopen. Zeer creatief en voor mij een memorabele scene.

Kan niet wachten op deel 5, maar die gaat er helaas (voorlopig) niet komen. Er komt eerst een MMO....

Oblivion [Review]

Nadat ik fallout 3 had gespeeld. Waar ik eigenlijk meer verdwaalde dan dat ik het verhaal volgde, had ik eigenlijk geen zin meer in een free roaming game. Toen ik Oblivion in de winkel zag liggen twijfelde ik ook om hem mee te nemen. Toch maar gekocht en wat een game.

Toen ik de game opstarte en in de wereld van Oblivion kwam zag het er gelijk enorm sfeervol uit. Prachtige natuurgebieden waarbij je je ogen uit kijkt. Ik weet niet welke wereld groter is die van Fallout 3 of van Oblivion maar de wereld Fallout 3 trok me voor geen meter en dat is bij Oblivion wel anders.

De controls en de gameplay zijn vrijwel hetzelfde als bij fallout 3. De gespreken tussen characters, het switchen tussen third en first person view. Het werkt allemaal goed. Ik moet zeggen dat ik vrijwel meteen werd gegrepen door het verhaal. De ene keer loop je in een prachtige kleurrijke natuuromgeving en het moment daarop loop je in een hel waarin je omringt wordt door Goblins en ander gespuis. Dus de afwisseling qua gebieden is gewoon top.

Toen ik een keer in de hel liep voelde ik mij ook behoorlijk ongemakelijk omdat er over Goblins, Ridders en ander gespuis in alle hoekjes verbogen zit.

De Graphics waren voor 2006 erg mooi en nog steeds. Zoals ik hierboven al vermelde: In de natuurgebieden kijk je je ogen uit.

Ik moet wel zeggen dat ik de gesprekken af en toe erg irritant vind omdat ik vaak gewoon geen zin heb om al die stukjes tekst te lezen. Alleen als het echt meerwaarde geeft aan het verhaal wil ik af en toe wel een poging wagen om het allemaal door te lezen.

Wat soms wel een minpunt is is dat je af en toe wel een half uur door de wereld van Oblivion kan lopen zonder dat je iemand tegenkomt dus soms doe je vrijwel niks maar loop je rond in de natuur (of hel)

Je hebt verschillende soorten Guilds waarbij je je aan kunt sluiten. Je hebt de Mages Guild, Fighters Guild, Thief Guild. Ik heb mezelf bijvoorbeeld nu gejoind bij de Fighters Guild en daarin vallen al zoveel uren gameplay uit te halen want in elke Guild heb je weer een hoeveelheid quasts.

De AI in Oblivion is behoorlijk goed te noemen. Vooral in de hel kun je gewoon niet wegrennen van gasten want reken maar dat ze achter je aan zullen komen. Ook is de Voiceacting erg goed. Heb nu al bijna tegen meer dan honderd mensen gepraat een iedereen heeft weer een andere stem en de voiceacting klinkt gewoon goed.

Ik moet er wel bij zeggen dat Oblivion niet een game is om zo even te spelen. Heb al gemerkt dat je hier je sociale leven voor aan de kant moet zetten want als je eenmaal gegrepen bent door de wereld van Oblivion ben je er niet achter weg te slaan. Ik zat gisteren te spelen en voor dat ik het wist was ik alweer 6 uur verder. Dus de verslavingsfactor ligt erg hoog als je van zulke RPG's houdt.

De muziek in de game is ook echt prachtige te noemen. Waarbij Fallout 3 alleen die oersaai 'Galaxy News Radio' had heeft Oblivion echt prachtige muziek en andere mooie Deuntjes dus dat is ook al top.

Dan wil ik het nog even over de replay hebben en die is oneindig. Er valt zoveel te ontdekken en ik heb er pas 50 uur opzitten en dat zullen nog wel ontelbare meerdere uren worden.

Eindbeoordeling:

Gameplay: Oblivion bevat ontelbare uren gameplay dat zal ik ook nog wel gaan merken. De Gameplay is uitdagend, verslavend dus wat wil je nog meer?

Graphics: Voor 2006 waren dit natuurlijk prachtige Graphics en het ziet er nog steeds (vooral de natuur) prachtig uit.

Geluid: Prachtige muziek die de Gameplay zeer tot goede doet. Zeer afwisselend, elk gebied heeft weer zijn eigen deuntje en muziek.

Houdbaarheidsdatum: Ik denk dat je hier makkelijk 200 uur gameplay uit kunt halen. Er valt zoveel te zien en te doen Ik ben er iniedergeval nog lang niet klaar mee.

Om een lang verhaal kort te maken: Oblivion is een prachtgame maar je moet je je er helemaal in laten storten.

5* en

Allereerst heb ik voor Skyrim nog nooit van Elder Scrolls gehoord (ja, shame on me), dus na het spelen van Skyrim wilde ik erg graag Oblivion spelen. Skyrim heeft dat deel voor mij gespoilerd tijdens een van de laadschermen ("The Fourth Era begun when Martin Septim sacrificed himself to end the Oblivion Crisis"), dus dat haalde alle lol van het spel eruit voor mij. Maar ik gaf 'm toch een kans, want (ondanks de megaspoiler) verwachtte ik dat ik me toch enigszins zou moeten en kunnen vermaken met dit spel.

Dus ik begon, ervan uitgaande dat de graphics natuurlijk aan de mindere kant zijn ivm releasedatum dus daar bekritiseer ik het spel ook niet op, maar o wat irriteerde ik me aan de waardeloze gameplay. Als je de camera op third person zette, liep 'ie zo raar, zo niet normaal en dat irriteerde me mateloos. Verder de gevechten, vond ik ook heel erg tegenvallen. Het leek net alsof er maar één manier van vechten was en dat was van boven naar beneden en dat ze dan hebben herhaald. Geen variantie, niks. Een ander heel groot nadeel, godzijdank hebben ze dat verbeterd bij Skyrim, is dat wapens en armor niet stukgaan of iets dergelijks als je ze gebruikt.

Ik ben daarom ook niet verder gegaan met het spel, ik was klaar met Kvatch en Martin Septim gezegd dat hij de geheime zoon van Uriel Septim is. Misschien dat Skyrim mij onbewust heeft verwend. Jammer dat niemand mij het bestaan van de Elder Scrolls als serie destijds heeft meegegeven, want ik denk dat ik 'm dan misschien wel veel beter zou vinden. Het verhaal lijkt me wel tof.

avatar van thoyouknow1980
Meesterwerk
Het was een gigantische happening toen deze game uitkwam.
Ik werd al helemaal lekker gemaakt door fantastisch geschreven reviews in bijvoorbeeld de P.U.
Eenmaal in mijn xbox beland ging er een nieuwe wereld voor mij open.
De prachtige mooie wereld is nog altijd de mooiste in game wereld voor mij.
Prachtige architectuur van kastelen en dorpjes,en uitgestrekte bossen,en als de zon schijnt is het een paradijs.
Dit in combinatie met de perfect passende muziek kom je vanzelf in een soort van zen stand
De verhalen in quests zijn heel goed geschreven en soms zelfs briljant van opzet.
En dan de game play die mag er ook zijn first person beuken met je zwaard blijft cool.
Deze onvergetelijke en belangrijke game verdient een monument,echt een meesterwerk dus

avatar van FlorisV
Het spel waar ik het meeste uren in heb zitten, 250 uur, inclusief DLC. Het verveelde dus niet bepaald!

Wat me het meest verraste waren de goed geschreven verhalen af en toe. Zo had je een quest waarbij je in een magisch schilderij terecht kwam.

Minpuntje: veel dezelfde stemmen. De main quest is ook niet perse heel boeiend maar dat geeft niet met zo enorm veel content om je eigen plan mee te trekken. Het tofste vond ik de Assassin's Guild.

Inderdaad een monumentaal spel.