The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda en 2K

Keizer Uriel Septim VII probeert met zijn bodyguards te ontsnappen aan zijn belagers. De vluchtroute van de keizer gaat toevallig via de cel waarin jij gevangen zit. Je vlucht met hen mee en bent getuige van de moord op de keizer. Voor zijn dood heeft hij echter het lot van de wereld in jouw handen gelegd. Hij heeft je de Amulet of Kings gegeven. Deze moet je bij de troonopvolger zien te krijgen om de invasie vanuit Oblivion te stoppen en de wereld te redden.

avatar van rpger
Er is idd op een gegeven moment een missie waarbij je 10 poorten moet sluiten ofzo, die is echt mega saai, later kwam ik erachter dat dit een optionele quest is. Zoiezo dat hele gedoe van die poorten staat me niet aan, er is geloof ik wel een mod die ervoor zorgt dat de hele main quest word geskipt, die moet ik wel hebben wil ik me nog eens aan Oblivion wagen.

avatar van Naomi Watts
Ik snap de afkeer wel maar de gates bevatten Sigil Stones en die wil je echt hebben. Er zijn wel veel gates inderdaad maar bij de eerste drie was het nog niet eentonig en de Sigil Stones zijn zeer de moeite waard.

avatar van UndahCovah
Ik deed het altijd zo:

- Ik speelde eerst alle guilds uit
- Dan haalde ik alle side-questen

Vervolgens (als ik al lvl 40 ofzo was) ging ik pas aan de main-quest beginnen. Dan is hij ook was leuker. Dan kun je eindelijk je beste gear hard in praktijk brengen. Want als je nou eenmaal de beste gear hebt dan wil je er ook mee rammen. En in een portal kun je aardig hard rammen.

avatar van Martijn
Naomi Watts schreef:

Maar je speelt het spel toch voor de lol en ik ga niet een dikke tijd iets doen wat ik absoluut niet leuk vind om maar zon stone te pakken te krijgen.

Wat jij zegt is best een goed idee undacovah, denk dat ik het ook zo maar verder gaan doen. Aangezien ik nu een half uur doe over zon spinnenwijf in die planes. Men mithril armor kan niet al te veel klappen hebben en men skills mogen nog wel iets omhoog. Zit nu op lvl 18 en heb men skills nog niet echt hoog (3 journeyman rest lager).
Al wel 30 uur gespeeld, heb het idee dat dit een best lang spel kan zijn .

Btw als ik een gate 50% gecleared heb en ik ga er dan uit en kom er de komende speeluren niet meer in, word hij dan gereset of blijft alles dood was ik al gemold heb?

avatar van Naomi Watts
Martijn schreef:

Bij games als Oblivion streef je juist naar development lijkt me.

goed spel, helaas wat zwaar voor de pc. dat is eigenlijk het grootste minpunt. want als je t speelt, wil je ook de beste graphics en n oneindig uitzicht, en dan wil je niet de pixels kunnen tellen en in een mistbank lopen.

persoonlijk vond ik de voorloper (morrowind) beter, omdat ik daar meer t gevoel had vrij te zijn. in dit spel word je meer 'gedwongen' de mainquest te doen.

avatar van Martijn
Naomi Watts schreef:

Bij games als Oblivion streef je juist naar development lijkt me.

Ja maar niet om naar 1 enkel item te komen. Het is leuk om het te krijgen maar om daarvoor nou iets niets leuks te doen.

Klopt inderdaad wat je zegt redguard, Als ik alles op het hoogste zet krijg ik in buitengebieden onder de 10 fps. Komt volgens mij vooral door het gras. De systeemeisen voor die buidengebieden zijn te zwaar. Binnengebieden vallen heel erg mee gelukkig.

avatar van Tha)Sven
en daarom ben ik blij dat ik een xbox 360 heb. Ik vind het veel lekkerder spelen zo'n game op de bank voor mijn tvtje

avatar van 7higer7
geweldig spel goede opvolger van morrowind niej zo goed als morrowind natuurlijk maar in zn genre is hij geweldig fantastisch mooie graphics en de gameplay is top de uitbreidingen zijn echt goed bed8 en dat er nog vele mogen komen voor dit top spel
4,5 *

avatar van equalizersound
door dat het first person was sprak het me niet zo aan maar toen ik het speelde viel ik van me stoel van spanning heel gaaf spel

avatar van oliver
Je kunt het gras wegdoen door eerst op die ²³ knop te drukken en dan tgm (niet god mode, als je azerty hebt klik je op de m en dan komt er een ander tekentje)

Erg goede game, je kan werkelijk van alles, er zitten zoveel verborgen dingen in, en er is zoveel te doen. EN dan werkt het oook nog eens allemaal, nog never een bug gehad met deze game. een zes was ook terecht geweest, maar ja we doen het hier met een 5. Met een pluim voor de ontwikkelaars, na ruim 170 speeluur kan ik deze nogsteeds uit de kast halen en is het gewoon weer prachtig allemaal.

Mmm, morrowind staat 10 in m'n top 10 en heb een jaar moeten wachten om het te kunnen spelen, omdat m'n videokaart het niet trok (en ik geen xbox heb) dus erg lang naar uitgekeken. Veel filmpjes en interviews met de makers al gezien, die enorm vet waren, verwachtingen waren gespannen.

Nu het eindelijk zover is toch een beetje teleurgesteld, veel dingen zijn verbeterd, maar al die dingen halen imo toch wel de sfeer en feeling d'r uit. Het fast travel is handig, maar wel makkelijker en het quest systeem met pijltjes beter, maar al dat soort dingen maken het wel steeds meer een action game ipv een RPG.

De sfeer en backstory en alles is weer te gek uitgewerkt, de graphics zijn prachtig, de map lekker groot, maar toch in alles minder als z'n voorganger. Simpelere, verbeterde, gebruikers-vriendelijkere gameplay betekent wel voor mij in dit geval minder inleving op een of andere manier. De beloofde speciale unscripted AI van de npcs valt ook een beetje tegen vind ik. Stelen is minder leuk, levelen is niet zo geslaagd.

Klinkt allemaal negatief, maar toch ben ik ook erg onder de indruk van dit spel, weer wordt je gelijk meegesleurd in een groots en vrij avontuur, met prachtige soundtrack weer. Op veel gebieden is dit toch ook een one-of-a-kind stijl game weer, in zijn grootsheid, die gewoon in een te grote schaduw moet staan. Toch is het een waardige opvolger vind ik, wel een stuk dynamischer als Morrowind, zowel combat als vertelstijl. Voorlopig dik 4* denk later nog wel een halfje hoger, maar net geen 5*.

Ik vind stelen een stuk leuker hier aangezien de NPC's niet gewoon hun hele leven op een plek stil staan maar ook af en toe naar bed gaan. Niets leuker om 's nachts een huis binnen te gaan en het helemaal leeg te halen. Enige nadeel is dat er eigenlijk nergens wat boeiends te stelen valt.

rpger schreef:

Je kan ook gewoon door de Oblivion levels heenrennen.

Ik heb er een stuk of 3, binnen iets meer dan uur gehaald.
Gewoon niet al die beesten vechten, en naar de sigil stone rennen.

avatar van rpger
Squall, we zijn het weer helemaal met elkaar eens.

avatar van Deftones_JP
Ik heb me juist alleen maar bezig gehouden met dat stelen. Zwaar relaxed is dat. Alleen die laadtijden verpesten het wel behoorlijk.

Deftones_JP schreef:

Laadtijden?

avatar van Deftones_JP
Als je een huisje binnen stapt, gaat reizen van stad naar stad, etc.

avatar van UndahCovah
loading time!

avatar van rpger
ehh jullie hebben het natuurlijk over de consoleversie. PC aanschaffen zou ik zeggen, kun je ook genieten van de talloze plug ins, mods en community patches (waaronder 1 die alle porten van de steden openzet zodat je helemaal geen laadschermen meer hebt)

Jop, maakt echt veel uit met plug-ins, nu weer een beetje a la morrowind ingesteld, mark en recall terug, level-ups veranderd, open cities idd... En dan nog alle coole nieuwe content erbij, maakt het toch weer een stuk beter en langer houdbaar.

Mark / recall is hier nogal nutteloos.

Toch nog steeds handig om recht voor een fence z'n gezicht te marken en dan als je overloaded bent terugzappen en verkopen.

En ik probeer fast travel zo min mogelijk te gebruiken...

avatar van rpger
En dat is zo'n beetje Oblivion summerized, in het begin lijken de veranderingen verbeteringen zoals fast travel, levelende enemies, quest indicatoren op de map, afschaffen van mark/recal/levitate, maar uiteindelijk verlang je weer terug naar de dingen in Morrowind omdat ze de game anders te makkelijk en een beetje pointless/repetatief maken.

Na uren spelen is fast travel nog steeds een enorme verbetering. Bij Morrowind is het bloedirritant om elke keer weer naar de plek waar je was terug te keren. Zeker als je het spel nog niet zo lang speelt en niet weet hoe je het beste kan reizen. Het enige wat ik jammer vind aan de fast travel in Oblivion is dat alle steden al unlocked zijn. Dat had pas moeten gebeuren als je er een keer naartoe was gelopen.

avatar van Tha)Sven
Ik heb niet zo'n probleem met het missen van Mark/Recall. Levitate mis ik wel heel erg, want het was prachtig om lekker hoog te gaan zweven boven het land en bij Oblivion kan ik me inbeelden dat dat nog veel mooier moet uitzien.
De quest indicatoren vind ik wel een verbetering, bij Morrowind had ik er een hekel aan als ik de mensen niet kon vinden. Het is alleen jammer dat je precies weet waar je naartoe moet. Het had beter alleen kunnen worden gebruikt bij de personen die je de quests geven, om die te vinden.
De levelende enemies en de fast travel vind ik ook het grootste minpunt. Bij Morrowind was het duidelijk dat sommige plekken in het spel wat meer ervaring vroegen, terwijl je hier gewoon overal naar toe want relatief gezien blijven ze even sterk.
Fast travel haalt voor mij het avontuur weg. Ik vond het prachtig om bij Morrowind van stad naar stad te reizen als een soort van pelgrim en daarna de wildernis in te trekken. Zo leek het allemaal een stuk groter en kreeg je een echt avonturiers gevoel. Voor mij is dat het grootste minpunt, want TeS draait natuurlijk om het gevoel dat je als avonturier altijd je eigen pad kan kiezen.

avatar van rpger
Vergeet random loot niet, meest kansloze van allemaal. Waarom zou ik mijn nek riskeren door een dungeon in te gaan, als ik van te voren weet dat het item wat ik gaat krijgen nooit spectaculair is (altijd gerelateerd aan je level), sterker nog, soms moet je het na een kwartier knokken om die ene kist het met een potion afdoen.

avatar van Deftones_JP
Ik vind dat knoksysteem sowieso zwaar beperkt. In first-person knokken werkt gewoon niet echt. En in third-person ziet het spel er niet uit en heb je helemaal geen overzicht in de gevechten. Daarom lijkt me een Fallout 3 leuker want dan heb je tenminste guns. Maar dit is vooral een kwestie van smaak. Met het jatten van stuff heb ik me een tijdje prima vermaakt. Vooral die sneak missie in die kathedraal vond ik leuk. (ongezien in en uit gegaan) wel een hoop trial en error maar toch.

Wat mis je toch ontzettend veel als je deze game op de PS3 of Xbox speelt. Ik heb nog niet veel mods gechecked voor Oblivion maar dat ga ik binnenkort maar eens doen.

Hier staan er een hele boel en daar zitten echt leuke tussen.