The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda en 2K

Keizer Uriel Septim VII probeert met zijn bodyguards te ontsnappen aan zijn belagers. De vluchtroute van de keizer gaat toevallig via de cel waarin jij gevangen zit. Je vlucht met hen mee en bent getuige van de moord op de keizer. Voor zijn dood heeft hij echter het lot van de wereld in jouw handen gelegd. Hij heeft je de Amulet of Kings gegeven. Deze moet je bij de troonopvolger zien te krijgen om de invasie vanuit Oblivion te stoppen en de wereld te redden.

Cool, klinkt goed, ook eens uitchecken. Begin ook weer een beetje Elder Scrolls itch te krijgen en na die multitude aan guns in New Vegas wel weer even toe aan wat swords 'n sorcery .

avatar van Spock
Erg overgewaardeerd. Weliswaar prachtige graphics, maar er is zo weinig te doen. De hoofdlijn houdt je een paar uurtjes zoet, net zoals de verschillende gilden en de zijmissies. Maar voor de rest zijn die dungeons erg veel van hetzelfde. Telkens dezelfde 'skin', dezelfde wezens, en een vrij standaard wapen als beloning. Bij een spel als Eye of the North hadden de dungeons ten minste telkens een andere setting. De guards die over straat lopen hebben een veel te scherp gehoor, het is bijna onmogelijk om op een hoger niveau iemand in een keer in zijn slaap te vermoorden, het spel zit boordevol slordigheden, enzovoort. Het enige echt positieve aan het spel is het feit dat je een vrijwel onbeperkte database aan mods hebt op de PC,

avatar van Starmaster501
Ik moet je even ongelijk geven dat er weinig te doen is. Loop is een keer gewoon rond op de map. Dan komt je genoeg settingen, dorpjes, mensen, situaties tegen die lijden tot een quest!

avatar van LimeLou
Sluit ik me aan bij Kevin. De hoofdlijn duurt toch wel vele uren hoor. En ik vind de 'dungeons' juist erg variërend. Je hebt Ayleid ruïnes, caves en meerdere plekken. En over de 'skins' gesproken, die zijn juist heel apart. Elk wezen heeft wel een aparte uitstraling. Zo hebben de argonians die ik in de game tegenkwam allerlei verschillende huidskleuren.

avatar van Spock
Ik bedoelde met skin eigenlijk het uiterlijk van de dungeon. Je hebt inderdaad een stuk of vijf verschillende types, maar alles van een bepaald type ziet er praktisch hetzelfde uit. De wereld is mooi en qua landschap ook vrij aardig gevarieerd. Maar als ik het echt puur van de vanilla versie moet hebben heeft het in mijn ogen zeer weinig te bieden. En er zijn uiteraard nog een stuk of 30 sidequests, dat is op zich ook een redelijke hoeveelheid. Maar helaas moet je dan meestal iets oppikken in een van die dungeons (niet altijd). En persoonlijk vind ik het vechtsysteem niet zo mooi, ik geniet niet echt van de combat. Een spel als Gothic 2 of 3 vind ik zelf veel meer hebben. Ook mooie sfeervolle locaties, boordevol interessante quests die je op verschillende manieren kunt voltooien. Als ik het me zo bedenk is er inderdaad wel genoeg te beleven, maar het is wellicht iets te eentoning. Ik heb er overigens wel aanzienlijk wat uren ingestoken, maar in vergelijking met Gothic echt stukken minder.

avatar van LimeLou
Begrijpelijk. Leuk om zo'n nieuwe user te zien die weet waar hij het over heeft!

Maar waar jij het eentonig vind, vind ik het juist geweldig. Om steeds opnieuw in die caves en dungeons te gaan om vervolgens het helemaal leeg te roven, en al je buit te verkopen in de Imperial City. Het geeft zo'n heerlijk, euforisch gevoel van: dit wil ik altijd wel doen!

Bedenk ook dat dit mijn eerste echte RPG was

Ik vond precies hetzelfde. Pas toen ik meer RPG's ging spelen kwam ik erachter dat deze game faalt op een aantal cruciale punten (levelen, copy/paste wereld, consequenties, boeiend verhaal en personages).

Maar deze game heeft me wel de liefde voor de RPG bijgebracht dus daarvoor kan ik hem alleen maar dankbaar zijn. Bovendien is de game met mods wel ontzettend goed.

avatar van LimeLou
Het is ook een free-world RPG waar je alles kan doen wat je wilt. Echte ultieme vrijheid. Als je boeiend verhaal en personages wilt check je games van BioWare. De consequenties zijn niet zo episch, nee. Maar het is ook op een kleine schaal. Zo kan je kijken wat er gebeurd als je bij een NPC op een andere manier hem of haar overtuigd of juist niet overtuigd van iets. Ik vind het geweldig hoe je skills naadloos overgaan in hoe je de wereld om je heen gebruikt. Of je laat iemand de scherpe kant van je zwaard zien, of je overtuigt hem met goede speech skills. En het levelen was soms wat gimmicky, maar ik kon door de fouten heen kijken en een geweldig level-up systeem zien.

Ik ook, toen ik Morrowind speelde. De voorganger waar ze vrijwel alles beter deden dan hier.

avatar van LimeLou
Krijg ik vaak te horen ,dat die beter is. Ik heb zelf een paar uur van gespeeld, maar heb altijd moeite met WRPG van voor het jaar 2003 (met Star Wars KOTOR als grens) al die menu's verwarren me, en ik snapte het combat systeem niet. De muziek was wel beter dan Oblivion. Echt prachtige main theme heeft Morrowind.

avatar van Starmaster501
De caves in dit spel zijn opzich wel eentonig. Het is altijd maar gangetjes en kamertjes allemaal met rotsen. Vond er ook niet zo veel aan als ik een grot in moest. Dus ik snap wel dat je dat eentonig kan noemen. Ik heb gelezen dat de grotten in Skyrim je wel 2 uur bezig kunnen houden... Tja...

En Morrowind is inderdaad een beetje beter. De sfeer daar is veel beter ook. De consequenties zijn er ook als je iemand dood en daar krijg je zelf een schermpje over. Allen de combat in Morrowind vind ik kotswekkend. De combat heeft me tegen gehouden het spel door te spelen. Erg jammer...
Maar er is volgens mij een topic over Morrowind Vs. Oblivion dus als iemand hierop verder wilt gaan raad ik het aan om het daar te doen.

avatar van LimeLou
Die caves waren eentonig als je het de hele tijd deed, ja. Ik ging ook intussen wat Ayleid Ruins leeghalen en wat andere quests doen. Om vervolgens weer een cave als tussendoortje te hebben.

avatar van Spock
Het zal inderdaad te maken hebben met de hoeveelste titel je speelt binnen een bepaald genre. Zelf is Oblivion volgens mij de laatste RPG die ik heb aangeschaft. Maar zoals ik al zei vind ik afwisseling vrij belangrijk, zoals in GW: Eye of the North. Dat spel heeft ook meer dan 20 dungeons, maar zijn qua look allemaal verschillend: ijsachtige grotten, catacombes, natuurlijke grotten, opgravingen, grotten/catacombes met lava. Het is dan wel een online spel, maar in feite had Oblivion ook zulke dungeons kunnen hebben. Het heeft wel degelijk interessante puntjes zoals de quests waarbij je iemands droom binnenstapt, of waarbij je het geheim achter een soort Wicker Man-achtig dorpje in de wildernis ontdekt.

Grootste minpunt vind ik dan misschien nog wel de beloning voor een dungeon: een zwaard met een vrij standaard skin die een upgrade heeft die na tien keer gebruiken leeg is.

Voordeel van de pc-versie zijn dan ook de mods waarmee je nieuwe skins en nieuwe upgrades kunt downloaden. En uiteraard de talloze cottages en kasteeltjes die je op de pitoreske locaties in het spel kunt plaatsen (penthouse op de toren van Imperial City bijvoorbeeld, of deze: Castle Seaview at The Elder Scrolls Nexus - Oblivion mods and community - tesnexus.com. Maar zoals gezegd ga ik de producent van het spel daar niet voor belonen.

Enorm uitgebreid en knap gemaakt spel. Ik zou er niet snel opnieuw aan beginnen, omdat er zo vreselijk veel tijd in kruipt, maar heb me er goed mee vermaakt.

kiriyama
Na lange tijd weer eens opgepakt, maar het was mij al weer vrij snel duidelijk waarom ik dit spel heb laten liggen.

Door de vrije structuur van het spel komt het verhaal op een tweede plaats te staan. Nergens kreeg ik ook het idee dat het echt wat uitmaakt wat je doet, laat staan dat ik me zou moeten bekommeren om de wereld van Elder Scrolls. De opdrachten zijn gewoon wat saai en herhalend. Dit laatste is trouwens iets dat zich niet enkel tot de opdrachten beperkt. Ik heb verschillende klassen geprobeerd, maar wat ik ook deed, gevechten werden er niet leuker op. Zwaard, zwenk, zwenk, dood, spreuken, pow, pow, dood. Naar mijn mening was het gewoon dood en doodsaai! Iets dat ook van de wereld an sich gezegd kan worden. Het grootste gedeelte bestaat uit bos en natuur, maar naast een paar kerkers en random (?) vijanden is er ook maar weiig te beleven. Ik heb soms echt tien minuten rondgelopen zonder dat ik ook maar iemand tegen kwam of één keer werd aangevallen. Er is dan wel een auto renknop, het blijft in mijn ogen toch wat tijdsverspilling. Ook is het audiovisueel ver van indrukwekkend. De graphics mogen dan verouderd zijn, maar naast dat heb ik ook geen gebied of gebouw gezien dat enigzins indrukwekkend of mooi is te noemen. Erg lelijk allemaal, het enige dat me positief opviel was de lucht. Die lijkt soms (itt de rest van het spel) net echt.

Al om al vind ik dit gewoon echt een gruwlijk saai spel en zal ik het dit keer ook voorgoed laten rusten. Skyrim hou ik nog wel in de gaten, maar of die er ook daadwerkelijk gaat komen...Ik kan goed zien waarom er mensen zijn die dit helemaal geweldig vinden en er is duidelijk met veel liefde aan gewerkt, maar geef mijn portie maar aan fikkie.

avatar van LimeLou
Jammer dat je het niet leuk vind, kiriyama Maar kan weinig proberen om je te overtuigen zo te zien Ik vond de graphics back in 2006 prachtig, en nu nog steeds. En elk van de steden hebben een aparte stijl en sfeer. Net als de verschillende landschappen.

kiriyama speelt op de pc dus als ik hem was zou ik gaan modden als een malloot.

avatar van Starmaster501
Ik vind hem zonder mods al erg goed!
Modden vind ik niks eigenlijk. Zou alleen bij Morrorwind wel een mod willen hebben om de vechtstijl te veranderen.

avatar van LimeLou
Ik heb nooit een mod geïnstalleerd bij Oblivion... Ik sluit me aan bij Starmaster over dat gevechtsysteem bij Morrowind.

kiriyama vond het een matige game en met mods kan je van een matige game een goede maken. Als je het een goede game vond dan snap ik dat je niet zo snel mods installeert.

avatar van Tsjo-Wi
Starmaster501 schreef:

Die zou ik bij Oblivion ook wel willen zien. Wat een saaie, lompe zooi is dat zeg.

Die is er ook. deadly reflex. Onthoofdingen, shield bash, fatalities, heel erg veel gore en nog veel meer verbeteringen.

zo, het zag er heel erg niet uit, alsof het uit de jaren 90 kwm, stond het op zijn laatste stand in video

misschien zijn rpg's gewoon niet aan me weggelegd.

dit is dan wel weer grappig ‪Gun In Oblivion‬‏ - YouTube

avatar van Spock
Ik had zelf een bijl in de vorm van een Warlock gitaar, dat was wel lachen . Ik heb hem zelf ook aanzienlijk gemod. Vooral nieuwe wapens en armour. Deadly Reflex kreeg ik overigens nooit aan de praat, evenals de Guard Overhaul. Dat waren voor mij de twee grootste mankementen.

Ik begin het een beetje te snappen, ik ga ook samen met een vriend een wapen maken. Waarschijnlijk een sterke bow... Een mod dan

LimeLou schreef:

je kan het overzetten, de muziek , op de pc.

avatar van LimeLou
Weet ik Ik luister gewoon af en toe op YouTube de soundtrack wel eens,

avatar van Spock
Jeremy Soule maakt gewoon fantastische soundtracks. Kennen jullie dan van Guild Wars en Prey?

nee, sorry spock, zal het eens opzetten