The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006)

PC / PlayStation 3 / Xbox 360

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda en 2K

Keizer Uriel Septim VII probeert met zijn bodyguards te ontsnappen aan zijn belagers. De vluchtroute van de keizer gaat toevallig via de cel waarin jij gevangen zit. Je vlucht met hen mee en bent getuige van de moord op de keizer. Voor zijn dood heeft hij echter het lot van de wereld in jouw handen gelegd. Hij heeft je de Amulet of Kings gegeven. Deze moet je bij de troonopvolger zien te krijgen om de invasie vanuit Oblivion te stoppen en de wereld te redden.

Boordappel vanilla Oblivion is dat een mod?

Het omgekeerde, vanilla wil zeggen dat er geen mods bij zitten .

avatar van ps3me
Eerdaags ga ik dit spel ook maar is kopen gezien de prijs voor de ps3.

Een van de mooiste spellen ooit
Perfecte graphics genialen verhaal lijn en leuke mini quest.
dit is zeker een aanrader, vooral als je de uitbreidingen er ook bij hebt.

avatar van 1993dulmen
Heb het spel eigenlijk nooit uitgespeelt.
Alleen de secundaire missies eigenlijk. Nooit de main storie uitgespeelt. Schande eigenlijk voor zo'n goede game. Me zusje heeft hem uitgespeelt 2 maal. Binnenkort tog maar effen uitspelen. heb 50 van de 250 uur eropzitten

avatar van Awake78
Nou 250 uur....'t is maar wat je er zelf van maakt. Ik deed overal precies 100 uur over (main story uitgespeeld). Maar dan moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de guilds (met dat brotherhood-gedoe) niet heb gedaan. Laat dat nou juist een van de leukste quests in het spel zijn (bleek later)....

avatar van 1993dulmen
Plus de expansions reken maar dat je op de 250 uur komt.

avatar van Awake78
Ja met de EP's zit je daar wel op ja. Nou ja, heb je wel waar voor je geld

avatar van Musique
Ik krijg amper zombies dood in een soort tombe.

avatar van Ageingrebel
In de Bart Smit in Leuven hier voor 10 EUR in een duopack met Bioshock

Shitterend spel!

Poe, best een moeilijke game met Oscuro's Oblivion Overhaul. Ik heb dan ook wel voor een van de moeilijkste builds gekozen qua personage: een Altmer met de Apprentice birthsign. Ik ben ook een pure mage, dus ik loop rond zonder armor.

Wel een stuk leuker om soms voor je leven te moeten rennen in plaats van de relatieve gemakkelijkheid van standaard Oblivion.

Akron777
Ik heb een paar leuke mods gevonden:

even zoeken op Tesnexus.com:

- Amazing Jump: het veranderd de stijve, smakelove vanilla jump met een salto, het ziet er in ieder geval verzorgder uit.
- Crowded Roads: er komt wat meer volk op de wegen.
- Crowded Cities: er komt een grote bende travellers de stad in. In te stellen met 15% gevuld of 30% gevuld met volk. Leuk dat er in de nachtelijke uurtjes allerlei dieven op de straat komen die je ook zullen beroven.

avatar van Musique
Wat is als beginner zijnde een handige en best gebalanceerd personage. Ik bedoel vooral qua kwaliteiten en ras?

Wat vond ik dit vet!!!,
En wat vond ik dit jammer!!,
Op het moment dat ik uit ut dundjen kwam met mijn argonian was ik totaal in trans van hoe mooi alles was,
het landschap en omgevingen ik dacht dit is het perfecte game!!maar dat viel mij zwaar tegen.
En waarom mij het zwaar tegenviel zal ik je nu vertellen van 1 tot 5,

1.Langzamerhand wordt het eentonig.
2.Characters lijken te veel op elkaar.
3.Het muziek in de game vind ik ook eentonig en minder mooi als in zijn voorganger.
4.Het verschil in de verschilende landschappen in het continent vind ik te beperkt.
5.De steden waarom niet klijne dorpjes op je map waarom geen moeite doen aan kleine dorpjes.

Ik vind het niet een slechte game maar ook zeker geen topper dus bij mij blijft het bij een 6.
Als ik jullie een game mag aanraden in plaats van deze dan wordt het morrowind kan je gelijk zien wat mij zo irriteerd aan deze game.

Meningen blijfen verschillen:P

avatar van Deatheye
Wat vond ik dit vet!!!,
En wat vond ik dit jammer!!,
En waarom mij het zwaar tegenviel zal ik je nu vertellen van 1 tot 5,

1.Langzamerhand wordt het eentonig.
2.Characters lijken te veel op elkaar.

Meningen blijfen verschillen:P

Morrowind is geweldig idd!

Oblivion iets minder maar zeker een topgame Waarom vind je de landschappen beperkt? Die zijn toch wel verschillend hoor...

avatar van GameEvolutie
Ik snap wel dat je in het noorden bij Bruma sneeuw hebt en in het zuiden bij bravil leyawin meer swamp achtig landschap hebt maar ik vind het te beperkt als je kijkt bij morrowind dan heb je in het midden ash landschap in het zuiden meer nederland met polders:P
in het oosten veel eilanden en mooie steden in bomen in het noorden ook ijlanden in het noordoosten weer was meer donkergroen swampachtige sfeertje,
Rond elke stad licht weer een andere sfeer die mij heel erg beviel,
Bloodmoon groote eiland vol sneeuw ijs en wat een prachtige sfeer had die ijland:P

Ik hoop dat je nu in ziet wat ik ermee bedoel:P
Ik ben blij dat ook jij inziet dat Morrowind beter is als Oblivion:P

avatar van Starmaster501
Rond elke stad licht weer een andere sfeer die mij heel erg beviel,

Ik hoop dat je nu in ziet wat ik ermee bedoel:P
Ik ben blij dat ook jij inziet dat Morrowind beter is als Oblivion:P

Ik vind de wereld van Morrowind ook veel beter, betere sfeer enzo. Alleen dat vechten, dat is de reden waarom ik het nooit speel. Dat vind ik zo zonde. Als het nou hetzelfde vecht systeem als dit spel had dan zou ik het kapot gespeeld hebben...

avatar van GameEvolutie
Daar ben ik het met je eens want de vechtsysteem van oblivion is ook beter,
Maar landschap brangt sfeer mee muziek ook en dat ontbreekt aan deze deel:P

avatar van Starmaster501
Maar landschap brangt sfeer mee muziek ook en dat ontbreekt aan deze deel:P

Nu even in de nederlands...

avatar van GameEvolutie
idd wat kan ik toch goed nederlands spellen ik ben het met je eens ik zuig in nederlands:P

Relax
Ik ben opnieuw begonnen op de PC versie, moet bekennen dat de game een stuk toegankelijker speeld met een 3rd person camera mod en een crosshair mod, helaas dat de crosshair op het hoofdje van je character zit en dat je dan met moeite een crossbow kan bedienen.

wat houd dat in, 'rpg'?

avatar van Brains
Role-Playing Game.

...
ik game nog niet zo lang en veel dus ik weet niet wat roleplayinggame roleplayinggame
betekend, ik weet best wat advanture en shooter is maar kan er iemand duidelijk uitleggen wat rpg is?

Ik dnek dat je het beste hier kan kijken Computer Role Playing Game - Wikipedia - nl.wikipedia.org

thankyou (:

Relax
Ik had even een vraagje aan de experts, kan je hier ook eigen armor en wapens maken?
Want dat armor met toeval vinden en dergelijke vind ik niet al te tof als je je eigen armor kan craften met een bepaalde skill. (geen mods)

avatar van Brains
Je kan niet zelf armor craften, maar wat je wel kan doen is je armor enchanten. Je kan hiermee een magisch effect toevoegen aan je armor en wapens. Bijvoorbeeld extra health, skill-boosters, doorzichtigheid op je armor (Je kan elk deel van je armor enchanten, dus gloves, boots etc. ook) of bijvoorbeeld Fire damage op je wapen.

Oblivion.. wat een spel! Ben er vorige week mee begonnen en heb er nu ongeveer 30 uur opzitten. Een 5* en een review volgt nog.

Oblivion [Review]

Nadat ik fallout 3 had gespeeld. Waar ik eigenlijk meer verdwaalde dan dat ik het verhaal volgde, had ik eigenlijk geen zin meer in een free roaming game. Toen ik Oblivion in de winkel zag liggen twijfelde ik ook om hem mee te nemen. Toch maar gekocht en wat een game.

Toen ik de game opstarte en in de wereld van Oblivion kwam zag het er gelijk enorm sfeervol uit. Prachtige natuurgebieden waarbij je je ogen uit kijkt. Ik weet niet welke wereld groter is die van Fallout 3 of van Oblivion maar de wereld Fallout 3 trok me voor geen meter en dat is bij Oblivion wel anders.

De controls en de gameplay zijn vrijwel hetzelfde als bij fallout 3. De gespreken tussen characters, het switchen tussen third en first person view. Het werkt allemaal goed. Ik moet zeggen dat ik vrijwel meteen werd gegrepen door het verhaal. De ene keer loop je in een prachtige kleurrijke natuuromgeving en het moment daarop loop je in een hel waarin je omringt wordt door Goblins en ander gespuis. Dus de afwisseling qua gebieden is gewoon top.

Toen ik een keer in de hel liep voelde ik mij ook behoorlijk ongemakelijk omdat er over Goblins, Ridders en ander gespuis in alle hoekjes verbogen zit.

De Graphics waren voor 2006 erg mooi en nog steeds. Zoals ik hierboven al vermelde: In de natuurgebieden kijk je je ogen uit.

Ik moet wel zeggen dat ik de gesprekken af en toe erg irritant vind omdat ik vaak gewoon geen zin heb om al die stukjes tekst te lezen. Alleen als het echt meerwaarde geeft aan het verhaal wil ik af en toe wel een poging wagen om het allemaal door te lezen.

Wat soms wel een minpunt is is dat je af en toe wel een half uur door de wereld van Oblivion kan lopen zonder dat je iemand tegenkomt dus soms doe je vrijwel niks maar loop je rond in de natuur (of hel)

Je hebt verschillende soorten Guilds waarbij je je aan kunt sluiten. Je hebt de Mages Guild, Fighters Guild, Thief Guild. Ik heb mezelf bijvoorbeeld nu gejoind bij de Fighters Guild en daarin vallen al zoveel uren gameplay uit te halen want in elke Guild heb je weer een hoeveelheid quasts.

De AI in Oblivion is behoorlijk goed te noemen. Vooral in de hel kun je gewoon niet wegrennen van gasten want reken maar dat ze achter je aan zullen komen. Ook is de Voiceacting erg goed. Heb nu al bijna tegen meer dan honderd mensen gepraat een iedereen heeft weer een andere stem en de voiceacting klinkt gewoon goed.

Ik moet er wel bij zeggen dat Oblivion niet een game is om zo even te spelen. Heb al gemerkt dat je hier je sociale leven voor aan de kant moet zetten want als je eenmaal gegrepen bent door de wereld van Oblivion ben je er niet achter weg te slaan. Ik zat gisteren te spelen en voor dat ik het wist was ik alweer 6 uur verder. Dus de verslavingsfactor ligt erg hoog als je van zulke RPG's houdt.

De muziek in de game is ook echt prachtige te noemen. Waarbij Fallout 3 alleen die oersaai 'Galaxy News Radio' had heeft Oblivion echt prachtige muziek en andere mooie Deuntjes dus dat is ook al top.

Dan wil ik het nog even over de replay hebben en die is oneindig. Er valt zoveel te ontdekken en ik heb er pas 50 uur opzitten en dat zullen nog wel ontelbare meerdere uren worden.

Eindbeoordeling:

Gameplay: Oblivion bevat ontelbare uren gameplay dat zal ik ook nog wel gaan merken. De Gameplay is uitdagend, verslavend dus wat wil je nog meer?

Graphics: Voor 2006 waren dit natuurlijk prachtige Graphics en het ziet er nog steeds (vooral de natuur) prachtig uit.

Geluid: Prachtige muziek die de Gameplay zeer tot goede doet. Zeer afwisselend, elk gebied heeft weer zijn eigen deuntje en muziek.

Houdbaarheidsdatum: Ik denk dat je hier makkelijk 200 uur gameplay uit kunt halen. Er valt zoveel te zien en te doen Ik ben er iniedergeval nog lang niet klaar mee.

Om een lang verhaal kort te maken: Oblivion is een prachtgame maar je moet je je er helemaal in laten storten.

5* en