Deadly Premonition (2010)

Alternatieve titels: Red Seeds Profile | Deadly Premonition: The Director's Cut | Deadly Premonition: Origins

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Access
Uitgegeven door Rising Star, Marvelous, Ignition en Numskull

Deadly Premonition is een horrorgame die zich afspeelt in het westen van de Verenigde Staten. Op een dag wordt het lijk van Anna Graham gevonden in Rainy Woods. dit zorgt voor paniek bij de lokale bevolking. Het stadje krent namelijk een legende van een seriemoordenaar en een FBI agent wordt erheen gestuurd om onderzoek te doen, agent Francis York Morgan. York krijgt hulp en advies van Zach, zijn denkbeeldige partner. Samen met Zach zal hij de typische inwoners van het dorpje Greenvale moeten onderzoeken en ervoor moeten zorgen dat hij de moordenaar vindt, voordat hij weer kan toeslaan.

kiriyama
Hoewel de Deadly Premonition: Director's Cut volkomen afwezig was op de afgelopen E3, lijkt het erop dat het project wel doorgaat. Gister twitterde de Game Director Swery al dat hij druk bezig was met schrijven en vandaag schijnt hij bezig te zijn met motion capture. MC, zat dat dan in DP? Maar natuurlijk, hoe denk je anders dat ze aan de classic 'York Smile' zijn gekomen!

Swery heeft er zelf duidelijk ook weer veel plezier in:

Er vallen me soms nog steeds dingen op aan de verhaallijn van dit spel. Voor mij echt met afstand het beste game verhaal ooit! Als de DC komt ben ik dan ook van plan een enorme review te schrijven om alle twijfelaars ook over te halen.

kiriyama
Met het risico om als een forumvervuiler over te komen schrijf ik hier m'n zevende bericht achter elkaar:

Leuk Deadly Premonition feitje: Co-schrijver Kenji Goda regisseerde in 2005 de film Anaraifu/Afterlife, geproduceerd door 'Galaxy of Terror.' In de gelijknamige bar in Deadly Premonition is een poster van de film te vinden.

Heb zojuist de film gezien en hoewel het qua sfeer en inhoud niet met DP te vergelijken is weet het hetzelfde gevoel van enthousiasme boven kundigheid en ambitie boven budget te creëren. Apart verhaal, aparte personages, leuk gemaakt, sterke soundtrack, maar ook amateuristisch en totaal in zijn eigen hoekje. Over hoe een verkrachter, een vrouw die de daden van een seriemoordenaar vastlegt en een man die door andermans vuil struint verbonden zijn door een lied over beren in een bos...

En nee dat is geen onjuiste beschrijving.

avatar van Tsjo-Wi
Wanneer komt dit geval nou eens naar de PS3? Ik weet bijna zeker dat ik dit tof ga vinden.

kiriyama
Er is helaas nog geen concrete info over wanneer de 'Director's Cut' naar de PS3 komt. Daar zou de afgelopen E3 meer over bekend moeten worden, maar helaas. Volgens de twitter pagina van Game Director Swery is hij druk bezig met schrijven en motion capture. Hij is voor zover bekend niet bezig met andere projecten, dus dat moet haast wel op de DC slaan.

Ik schat dat we het spel (als het doorgaat) pas volgend jaar hoeven te verwachten en dan schat ik dat het rond de zomermaanden komt. In het begin van het jaar komen er zoveel toppers uit dat ze gek zouden zijn om hem dan te releasen. Fingers crossed.

Voor mensen die meer over het spel willen weten heb ik een paar erg interessante interviews met Swery gevonden die goed inzicht geven over de development van het spel en de reden waarom sommige elementen van het spel onaf of vreemd aanvoelen:

(Spoiler op 3e pagina!)

kiriyama
Yes, yes, yes het is officieel! Deadly Premonition: Director's Cut komt exclusief naar de PS3 met betere graphics, betere controls, extra content en DLC!

Een datum of prijs is nog niet bekend gemaakt, maar ik verwacht toch dat ze het voor de Kerst willen uitbrengen. TAKE ALL MY MONEY!!!!

:D Cool, hoop dat de dlc en extra content ook naar de Xbox komt...

kiriyama schreef:
The combat was added after we received advice from our publisher that Western audiences would have difficulty accepting a main character who didn't fire a gun.

Explains a lot!

Idd, en hoewel ik de combat niet als vervelend heb ervaren, maar meer als leuke afwisseling, had ik de game als pure detective adventure nog vetter gevonden denk ik. Het zelf citizens volgen en clues zoeken vond ik het leukst, maar is nu wel erg naar de achtergrond gepushed.
Nog steeds beter dan LA Noire, tho...

avatar van TruePimpTingle
Gisteren eens begonnen aan deze game nadat een collega garandeerde "dat het de meeste rare game is die je ooit hebt gespeeld".
en oh wat heeft hij gelijk...
De gameplay mag dan in mijn ogen vrij "shitty" zijn, de dialogen, figuren en soundtrack zijn echt goud!
De vraag is hoe lang ik het vol hou tot ik de slechte gameplay niet meer aan kan.
Maar tot die tijd: We'll keep exploring rainy woods won't we Zach?

Greenvale

Maar ik zou zeker doorgaan, controls zijn niet best, maar je krijgt er zoveel fantastische momenten voor terug.

avatar van Flipz0r
Door de controls maar gestopt met gamen,,,

Jammer, mis je wel een hoop melige classic gamemomenten. Laatst weer eens ingedoken en vind het zelf erg meevallen eigenlijk, gewoon beetje oldschool, snel genoeg aan gewend. Alleen de quicktime events echt gruwelijk...

Director's Cut Trailer
Ziet er smakelijk uit. Ben wel benieuwd nu, en ook van plan om 'm volgende maand te halen - zeker na alle positieve comments hier op GamesMeter.

Ga hem ook halen dan Eindelijk even weer even wat anders in de schappen.

Have phun guys!

...En remember vooral niet te snel de zaak oplossen, na elk stukje story mission, 'wacht' de game, en kan je via de map townsfolk zelf volgen, die allemaal een leuke eigen agenda en sidequests hebben.

kiriyama
En je kan zelfs de zaak al helemaal zelf oplossen na een tijdje als je een echte speurneus bent.

kiriyama
Vanavond met de Director's Cut begonnen. Graphics zijn er wel wat op vooruit gegaan, maar er zijn wel wat andere technische mankementen bijgekomen. Vooral de geluidsband is best fucked. Alles heeft een enorme galm, alsof het allemaal in een badkamer is opgenomen. Soms zijn sommige geluiden ook erg hard.

Framerate problemen en hick-ups komen vaak voor. Door de grafische 'verbeteringen' is alles ook veel lichter, waardoor je zelfs 's nachts je zaklamp niet eens meer nodig hebt. Besturing en camera zijn ook wat beter, maar nog steeds wat clunky.

De nieuwe content (cutscenes) is interessant voor de die-hard fans zoals ik, maar of nieuwkomers er veel aan hebben...Het is nog steeds heerlijk om allemaal te spelen, maar ik geef toch wat voorkeur aan de originele versie. Toch zou ik het spel daarom niet laten liggen, het blijft een fantastisch spel.

kiriyama
Nieuwe Swery!!! Voor Xbox One...

avatar van Ricxz92
Deadly Premonition: The Director's Cut - PC Reveal.

Rising Star Games wilt hem op Steam uitbrengen, moeten eerst door Steam Greenlight. heen.

Squall Lionheart schreef:
...En remember vooral niet te snel de zaak oplossen

Thanks voor de tip. Ben in het begin eigenlijk direct naar het ziekenhuis gegaan (eerst nog wel even "Arnold" opgespoord), maar daar had ik eigenlijk niet zo´n haast mee hoeven maken. Beetje ronddwalen is ook wel lekker. Al merk ik dat ik ook niet té veel tijd moet verspillen. Ritje naar de crime scene in chapter one was een behoorlijke afstand. Ik weet niet wat de gevolgen zijn van het 'te laat komen' op een bestemming, want ik wil ook niet riskeren aanwijzingen te missen.

Arnold en Sylvester . Kan je wel gelijk zijn volgende quest next doen, voor de Radio, Daarmee kan je snel reizen, hoewel de leukste conversations wel tijdens het rijden plaatsvinden imo...

Gevolgen van te laat komen hebben enkel wat effect op je score/salaris dacht ik. En je krijgt een standje van George of Emily .

Hier trwns een erg leuke guide, met leuke screens, voor bij de 2de playthru .

Winkelwagentje (moderator)
Ja dat standje krijg je volgens mij toch wel, of je nu te laat komt of niet.

Had al begrepen uit de berichten hier dat side quests wel een en ander kwa voordelen opleveren. Snel reizen lijkt me ook best handig. Al wil ik die conversations onderweg inderdaad voor geen goud missen! Ik neem alleen aan dat je je auto bij een pompstation of iets dergelijks moet bijtanken, want bovenstaand ritje haalde ik maar net, met 6% op de teller. Ben alleen nog niks tegen gekomen. Had er niet aan moeten denken dat ik dat hele eind te voet had moeten afleggen!

kiriyama
Ja er is een tankstation tussen de twee drukker gelegen plaatsjes. Daar kan je gas kopen of je auto laten wassen. (Tegen schade.) Je zou ook een flare kunnen kopen. Weet niet of je die bij het ziekenhuis kan kopen, maar als je die gebruikt brengt iemand een auto naar je toe.

Voor alle die-hard fans:

Itunes

avatar van AvMerode
Nu voor de pc verkrijgbaar!
Had de x360 versie 30 maand geleden uitgespeeld en hij is echt aan te raden.
Ben de pc versie nu aan het installeren en weer zin om deze game opnieuw te beleven.

avatar van AvMerode
Op de pc zijn de graphics wel stukken beter al zijn de graphics wel locked tot 720p.
Er zijn patches voor om dit te fixen, maar ikzelf heb mijn oudere pc aangesloten op hd-ready (1024x768 en 1280x720 resolutie) 42-inch tv en dus ziet het er prima uit.
De filmpjes komen een beetje laggy over, maar game-play is soepel en met behulp van razer gamebooster loopt het helemaal goed.
Geen x360 controller support trouwens, ja er is partially controller support en niet voor x360 controller. Vreemd aangezien deze game als eerst op x360 uitkwam.
Maar xpadder is een prima hulpmiddel, al speel ik hem gewoon met keyboard en muis vanuit mijn bed. Muis maakt het aimen alleen wel veel makkelijker trouwens. Over het algeheel blijft het een lekker sfeerrijke pulp/b-game.

avatar van threeohthree
Knytt zit er op, en dat betekend dat ik dan eindelijk tijd heb voor dit potentiële meesterwerk. Expres gewacht op the Director's Cut, niet omdat ik vond dat de game een grafische upgrade nodig had, maar meer omdat (dit soort) games vaak intenser over komen op de PC.

Hoe dan ook, nog even een paar uurtjes werken, en dan is het zo ver.

avatar van threeohthree
Nu zo'n drie uur kunnen spelen, maar ik krijg om de 20 minuten een runtime error (?) , bederft wel een beetje het geweldige sfeerplezier. Mocht ik het niet snel op kunnen lossen, laat ik het er bij en zal ik hem binnenkort wel voor de PS3 aanschaffen, maar een geweldige game zover.

kiriyama

Wel spijtig om te horen dat de PC versie nog meer bugs heeft. Bij elke versie is het erger. Enkel bij dit spel...

avatar van threeohthree
Mja snap er ook niks van, ik google nog wel even door, maar hoop toch de overstap naar de PS3 te kunnen vermijden. Nouja, op welk platform dan ook, morgenavond speel ik sowieso weer Deadly Premonition.

Maar uiteraard eerst even een sigaretje en de Whistle Theme.

Don't forget the coffee, Zach...