Deadly Premonition (2010)

Alternatieve titels: Red Seeds Profile | Deadly Premonition: The Director's Cut | Deadly Premonition: Origins

PC / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Access
Uitgegeven door Rising Star, Marvelous, Ignition en Numskull

Deadly Premonition is een horrorgame die zich afspeelt in het westen van de Verenigde Staten. Op een dag wordt het lijk van Anna Graham gevonden in Rainy Woods. dit zorgt voor paniek bij de lokale bevolking. Het stadje krent namelijk een legende van een seriemoordenaar en een FBI agent wordt erheen gestuurd om onderzoek te doen, agent Francis York Morgan. York krijgt hulp en advies van Zach, zijn denkbeeldige partner. Samen met Zach zal hij de typische inwoners van het dorpje Greenvale moeten onderzoeken en ervoor moeten zorgen dat hij de moordenaar vindt, voordat hij weer kan toeslaan.

De graphics zien er niet uit, de vijanden zijn irritant, de controls zijn redelijk, maar heb toch goed kunnen genieten van het verhaal, en daar gaat het bij deze game ook om

Samael X6 schreef:

Het is niks voor niks een B-game, met een low budget ontwikkeld, dus het is vrij logisch allemaal. (oftewel graphics zijn beneden gemiddelde en voice acting plus nog meer dingen zijn van matig tot slecht niveau).

Dat maakt het voor een bepaald publiek aantrekkelijk (dit zijn vooral mensen die B-films geweldig vinden en het verzamelen van dit soort films).

Jammer dat ik geen X360 meer heb, dan zou het alleen puur voor dit spel zijn, ik heb nog wel een oudere X360 (gebruiken we voor films) maar die loopt vast met bepaalde games, dus durf het niet aan.

RomeX
@AvMerode

Als je xbox vastloopt, kan je een nieuwe drive kopen voor hoogstens 35 euro.(40)
En dan is je xbox zo goed als nieuw.
Gewoon een tip.

Die 2 die IGN geeft klopt niet veel van, ik wed dat die gast het spel na 1 uurtje heeft uitgezet en hierna zijn cijfer heeft gegeven. Toegegeven; het begin van het spel komt redelijk amateuristisch over, met houterige bewegingen van personages, trage interactie en nog wat meer van dit soort zaken. Maar kijk door het begin heen in plaats van het spel gelijk weg te leggen en ik kan je zeggen dat je net als ik met dit spel uiteindelijk meer plezier zal beleven dan een hele stapel big budget titels op elkaar. Bij alle spellen heb zoiets wanneer ik 'm uitgespeeld heb 'oke dat was 't dan', maar bij dit spel kreeg ik een gevoel dat ik het verdomde jammer vond dat ik er doorheen was; een ervaring waarvan je weet dat je het wel kan herbeleven (door middel van het spel opnieuw te spelen) maar tegelijkertijd weet je ook dat je nooit het zelfde gevoel zal hebben als tijdens de eerste play-through.

Je hoort mensen wel eens praten over 'meeleven in het verhaal', of met het karakter, maar dat was bij mij nooit van toepassing, ik wist dat ik gewoon een game speelde en een poppetje bestuur en that's it, maar bij Deadly Premonition is het voor het eerst voorgekomen dat ik mee werd gesleurd in het verhaal en zelfs in het geschifte personage FBI special agent Francis Yorke Morgan.

Nee, de graphics zijn niet geweldig (alhoewel ik slechter had verwacht na het lezen en bekijken van reviews/filmpjes, enkel de bomen zien er niet uit de rest zeer acceptabel), maar screw graphics, bij een spel met een sfeer en special feeling als deze zijn graphics totaal niet van belang. Sterker nog, ik denk zelfs dat de kwaliteit van de graphics bij hebben gedragen aan de sfeer en dat het spel met bijvoorbeeld de (betere) graphics van Alan Wake een andere belevenis was geworden, in negatieve zin.

Voor een lowbudget spel als Deadly Premonition is de uitvoering geweldig en nergens heb ik het idee gehad dat ze dingen hebben weggelaten omdat ze rekening moesten houden met een budget. Simpele dingen als het saven (wat je bij een telefoontoestel doet) wordt weergegeven als het FBI kantoor op de hoogte houden van de voortgang in de zaak etc. Dingen waarvan je de meerwaarde niet inziet als je het hier leest maar in het spel echt een leuke toevoeging is. De details doen denken aan een monsterbudget titel die kosten noch moeite moest besparen want alles valt perfect samen.

Ik ben niet van plan een review van het spel te gaan typen maar ik wilde hier graag kwijt dat het belachelijk is dat er ooit een 2 voor dit spel is gegeven, en dat dit spel de 3 tientjes die het mij heeft gekost bij de online shop van die dikke blauwe kerel tot op de cent waard is.
Sterker nog, ik had hier makkelijk 60 euro voor neergelegd nu ik weet hoe goed het spel is, en dat terwijl ik al sinds jaren niet meer de volle mep voor welk spel dan ook heb neergelegd.

Deadly Premonition; geef het een kans en de Modern Warfares en Gears of Wars van deze wereld stellen ineens niet zoveel meer voor qua spelplezier.

Brutal Headshot
Is ie ook voor ps3? zie namelijk dat iemand gestemd heeft op de ps3 versie.

kiriyama
Enkel in Japan volgens mij.

avatar van AvMerode
Het is niet zomaar een videogame, het is een bijzondere ervaring, geweldig dit.
De indeling doet me wat denken aan LA Noire maar dan stukken interessanter.
Als profiler doe je investigations en op lineaire wijze vind je clues die na genoeg bewijs automatisch worden verwerkt in York's/Zach's gedachte.
Na de profiling kom je in het horror/actiegerichte gedeelte terecht met RE4 besturing en silent hill achtige vijanden.

Vreemde game die je eigenlijk niet mag missen als gamer, Quintin Tarantino zou dit perfect voer vinden.
Lekkere pulp game met referenties naar oude pulp en cult films toe.

Wat een ervaring.

kiriyama
Is dit nu ook op tijd? Ik las hier volgens mij ooit over dat je zeven dagen hebt en daarin alles moet oplossen.

kiriyama schreef:

Geen idee eerlijk gezegd, je hebt inderdaad wel tijd dat word bijgehouden maar niet dat er een limiet is.
Ben nu in episode 2 en had 4,5 uren gedaan over 1 episode, zeer lange game in ieder geval.

avatar van jirachi04
De ps3-versie lijkt me echt zeldzaam. Ik vind 'm nergens behalve in China die een prijs heeft van 70-80 dollar.

jirachi04 schreef:

Bij game island in Leeuwarden ligt de ps3 versie voor 30 euro, erg zeldzaam inderdaad, ik kan er dus wel aankomen.
Heb de x360 versie gekocht maar had liever de ps3 versie, text en alles was alleen volledig Japans en dus dacht ik dat de taal ook Japans zou zijn maar na zoeken via google kwam ik erachter dat de taal gewoon Engels is.

Er is ook lekker veel variatie in dit spel, de ene keer steek je een peuk op en zit je aan de koffie waarbij je gezellig aan het praten bent met mensen in vrolijke omgevingen.
En de andere keer zit de raincoat killer achter je aan waarbij je door lugubere/ donkere gebouwen en gebieden heenloopt met soms aparte quick time events gecombineerd met clock tower achtige taferelen.
Het doet mij echt wat denken aan La Noire maar dan totaal niet saai en uiteraard in een Horror setting.
Ontwikkelaar acces heeft dan ook veel privédetective games ontwikkeld en dat kun je duidelijk zien.
Het is namelijk een erg innovatieve en interessante game zolang je het B-game concept maar accepteert met matig tot slechte voice acting en geluiden etc. ik hou er wel van als B/pulp/cult film liefhebber.
Game is ook zo lekker onvoorspelbaar, je weet nooit wat er gaat gebeuren, vandaar de innovatie.
Goedkope game-play, graphics en voice acting, maar in combinatie met het verhaal (met zeer vreemde gebeurtenissen) werkt het als één compleet pakket.
Het maakt de game wat het is, apart en houd je wakker, mijn interesse blijft bij de game en dat heb ik niet vaak.
De muziek tijdens conversaties zijn passend maar word op ten duur wel wat eentonig, heb er gelukkig niet al te veel last van maar mocht wel iets beter.

avatar van jirachi04
Ik zou gek zijn om nu naar Leeuwarden te gaan voor die game Ik woon helemaal in Midden-Zuid-Limburg.

avatar van AvMerode
Eindelijk uitgespeeld na 20 uur, wat een game zeg, blijft me lang bij.

Review volgt nog.

avatar van LimeLou
Ben benieuwd!

Ik snap dat mensen dit een goeie game vinden, vind ik zelf ook, maar om het 5 sterren te geven vind ik wel erg ver gaan, het verhaal vind ik meesterlijk maar is ook een beetje voorspelbaar, de controls zijn echt om te huilen, graphics maken opzich niet veel uit maar ook dat is niet veel soeps, zelfs op sommige momenten dat je in split screen speelt ziet het er echt uit alsof je een ps1 game speelt.

+ Verhaal en de sfeer van de game

+ Verhaal en de sfeer van de game
+ grappige dialogen

- zeer slechte graphics
- slechte controls

Slechte controls? het is precies zoals RE4 en daar kraken ze de besturing niet af, denk dat je bepaalde camera standen bedoeld waarbij de besturing soms (en echt soms) niet helemaal soepel meewerkt.
Slechte graphics staat ook bekend bij dit spel maar dat zie je bij een B-film vaak ook dat de beeldkwaliteit meestal wat amateuristisch overkomt.
Splitscreen sequence zijn inderdaad net ps1 achtig maar komen in totaal (gelukkig) maar 15-20 minuten voor in een game die 20 uur duurt.

Je verteld precies de dingen die al bekend staan bij dit spel, dat weet je al voordat je de game aanschaft.
Maar een voorspelbaar verhaal heeft het echt niet, weet niet hoever je bent met het spel, maar het is juist erg onvoorspelbaar allemaal, alleen qua game-play weet je vaak wat er komen gaat.

Het is een low budget gemaakte game, niet een project waar miljoenen in gestoken is zoals een COD, gears of war, resident evil of silent hill.

Qua budget hebben ze er een fantastische game van gemaakt, daarom vinden veel mensen dit een goed spel, en er zijn genoeg low budget/B-film liefhebbers die dit perfect voer vinden.

Wow!

Vandaag begonnen en wat een schrik! De presentatie is nog minder dan ik al had verwacht en de controls zijn kut beyond belief. Toch heeft het spel wel wat. De vreemde dialogen en monologen, de free-jazz muziek, de sfeer, erg apart. Welk ander spel begint er nu met iemand die een dialoog met zichzelf begint over de SM relatie tussen Tom & Jerry???

Ik weet echt totaal niet wat ik nog moet en kan verwachten van dit spel en of ik het tot het eind ga trekken, maar gefascineerd ben ik zeker.

avatar van LimeLou
Hou mij op de hoogte Lijkt me een interessante game.

kiriyama
Iemand die me een beetje kan uitleggen hoe de sidemissions in elkaar steken? Ik lees op het net ook dat je chapters opnieuw kan spelen, maar beinvloed dat dan ook je vooruitgang? Je hebt namelijk ook maar 1 save slot. Als ik in chapter 10 zit en bv. 2 overnieuw doe en daarin wat haal, kan ik dan weer naar chapter 10 toe en heb ik dat item dan alsnog? Of werkt het totaal anders?

Snap er echt even geen jota van.

Als je een chapter opnieuw doet, moet je die finishen, dan saved 'ie je progress daarin (plus evt. items) dan kan je weer naar het chapter select screen. Maar je vooruitgang bij een nog niet finished chapter is dan wel pleite. Werkt ook erg gaar die single save file vond ik, verkaast ook de open world flow.

Maar ik raad je aan vanaf de eerste dag al elke mission zo lang mogelijk uit te stellen en het dorpje op eigen houtje uit te kammen om side missions te vinden. Hoewel ze je een beetje pushen snel de case op te lossen, is de game leuker als je zelf mensen gaat volgen en side onzin doet, de rewards hiervoor maken de missions ook stukken prettiger.

Ik weet echt totaal niet wat ik nog moet en kan verwachten van dit spel...

Dat was, hoewel ik al best wat ervan had gezien, voor mij ook en een van de grote pluspunten en draws van de game imo. Door z'n afwijkendheid lekker onvoorspelbaar .

kiriyama
Ah mooi zo, want volgens mij ben ik al wat side-missions misgelopen en heb geen zin om het hele spel weer overnieuw te moeten doen. Met een paar van die side-missions kan je unlimited ammo voor wapens krijgen en dat lijkt me in dit spel geen overbodige luxe.

Vandaag trouwens al even een uurtje gewoon wat rondgehangen en daar ligt inderdaad een groot deel van de charme. De 'horror' stukjes vind ik tot nog toe zelfs het minst aan het hele spel.

avatar van jirachi04
Voor welk platform heb je dit spel kiriyama? Ik zou het nog steeds graag willen spelen op mijn ps3 nu ik net bezig ben met het bekijken van Twin Peaks.

kiriyama
360. Heb hem zelf ook nog niet voor de PS3 gevonden. Twin Peaks, Silent Hill en Alan Wake fans moeten dit spel zeker eens een kans geven. Erg leuke mix tussen die drie.

De discussies over cult films uit de jaren zeventig en tachtig zijn wat mij betreft nu al legendarisch!

avatar van jirachi04
Weet wel dat de titel voor de ps3 Red seeds Profile is. Verder ook nog nergens gezien en bij mijn gamemania hebben ze er zelfs nog nooit over gehoord.

kiriyama
Je zou hem kunnen importeren. PS3 is regiovrij en het hele spel is in het Engels.

avatar van jirachi04
Maar hoelang duurt het ongeveer voordat het spel in de brievenbus ligt als ie uit Japan komt?

kiriyama
Poeh...Heb wel eens wat cd's bij de Japanse amazon gekocht en die deden er volgens mij zo'n twee weken over. Je moet er wel rekening mee houden dat je aardig wat verzendkosten zal moeten betalen. Reken zeker op een euro of vijftien.

Maar als je wat kleinere, zelfstandige gamewinkels in de buurt kent kunnen die hem misschien importeren, of hebben ze hem zelfs al. Dat wordt dan wel goed zoeken.

kiriyama
Twee dagen terug eindelijk weer verder gegaan. Heb er nu al zo'n vijftien uur opzitten en ben nog niet op de helft van het verhaal. Ben vooral bezig geweest met side-quests. Heb inmiddels ook vier nieuwe infinite weapons en eindelijk de radio. Verwacht dat het nu een stuk sneller zal gaan. Ik heb nog niet elke side-quest gedaan, maar hoef ook niet zonodig al die kaarten te verzamelen.

kiriyama
Hij schijnt dan toch eindelijk naar de PS3 te komen, met extra content! Zucht, dat betekent dat ik hem dus nog een keer zal moeten kopen en spelen.

kiriyama
Uit een interview met Swery65: (Regisseur en schrijver van het spel.)

It's been said that combat was a last minute addition once the bulk of the game was completed. If so, what was the reasoning behind adding combat?

The combat was added after we received advice from our publisher that Western audiences would have difficulty accepting a main character who didn't fire a gun. I don't know if that's entirely true, but our audience certainly accepted Agent York.

Explains a lot!