Deadly Premonition (2010)

Alternatieve titels: Red Seeds Profile | Deadly Premonition: The Director's Cut | Deadly Premonition: Origins

Xbox 360 / PlayStation 3 / PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Access
Uitgegeven door Rising Star, Marvelous, Ignition, Numskull en Aksys

Deadly Premonition is een horrorgame die zich afspeelt in het westen van de Verenigde Staten. Op een dag wordt het lijk van Anna Graham gevonden in Rainy Woods. dit zorgt voor paniek bij de lokale bevolking. Het stadje krent namelijk een legende van een seriemoordenaar en een FBI agent wordt erheen gestuurd om onderzoek te doen, agent Francis York Morgan. York krijgt hulp en advies van Zach, zijn denkbeeldige partner. Samen met Zach zal hij de typische inwoners van het dorpje Greenvale moeten onderzoeken en ervoor moeten zorgen dat hij de moordenaar vindt, voordat hij weer kan toeslaan.

Ford KAduuk
De PC versie bestuurt wel een stuk makkelijker bij het schieten moet ik zeggen. Qua bugs ben ik nog niks tegen gekomen. Wel is het jammer dat het spel niet mijn hele computerscherm vult; er staan toch twee zwarte balkjes boven en onderin.

kiriyama
Gister eindelijk de tijd gevonden om de DP: Visual Companion App te bekijken. Erg leuk, maar ook wel wat random en wat kort. 8 euro is dan toch nog een flinke prijs.

In de App zijn wat (matige) minigames, artwork, storyboards (in Japans) en character bio's te vinden. Als Die-Hard fan zeker leuk om eens te bekijken, maar voor de rest toch vooral een erg prijzige App. Zonder (uitgebreide) kennis van het spel heb je er ook weinig aan. Het leukst is uiteindelijk dat de App überhaupt bestaat, en meer DP is wat mij betreft altijd goed.

avatar van threeohthree
Deze overigens gisteren uitgespeeld op de PC. Voorlopig 5* en een top 10 notering, en ben direct opnieuw begonnen met de PS3 versie. Die vooralsnog minder buggy lijkt.

Meer volgt, zodra ook deze is uitgespeeld.

avatar van Spawn
Dit lijkt mij best wel een gaaf spel maar waar kan ik het een beetje mee vergelijken? Zit nog licht te twijfelen namelijk.

Ford KAduuk

Het schieten kun je vergelijken met Resident Evil 4. Het sfeertje lijkt een beetje op dat van Alan Wake, maar qua toon is het toch behoorlijk anders. In tegenstelling tot die game word de horror in dit spel afgewisseld met absurde humor. Technisch is de game niet heel sterk, de map is bijvoorbeeld erg onduidelijk en het autorijden gaat niet heel soepel. Dit word echter ruimschoots goed gemaakt door de sfeer en personages; die beide uniek zijn.

threeohthree schreef:

Meer volgt, zodra ook deze is uitgespeeld.

Een surrealistische aaneenschakeling van kurkdroge situaties en dialogen.

En dat is wel redelijk helemaal in mijn straatje.

En toch ga ook ik zeggen dat het wel erg jammer is van de erg zwakke shooter segmenten. Had het liever gezien als Blade Runner destijds, voornamelijk adventure met een paar keer sporadisch naar je wapen graaien.

Grafisch is het best goed te doen al is het misschien even wennen als je net ps4 heb gespeeld.

Doet me eigenlijk best denken aan een ps2 game, en dat kan ik wel hebben aangezien ik dat voor altijd een warm hart toedraag.

Had ik dit in die tijd gespeeld dan was het nu misschien wel een top tien titel.

Hedendaags is de impact per definitie wat minder maar hoe dan ook tot nu toe erg memorabel.

We zullen zien hoe het zich verder ontvouwt.

kiriyama
Cool. Hoe ver ben je nu?

Kom nu net uit het ziekenhuis.

En ik heb er dus ook wel een klein vraagje over.

In dit topic zag ik namelijk dat werd aangegeven dat je het beste vanaf het begin al zelf op zoek kan gaan naar side quests.

Ik bevind me nu dus exact op het punt waar die twee zeggen dat ik weer ergens naartoe moet met een tijdslimiet erbij, is het dan het beste dat ik dat dus weiger en waar kan ik dan zoal naartoe.

Zit nog redelijk aan het begin dus en vroeg me af hoe dat nou eigenlijk zit met die side quests, kan op Google ook niet echt iets bruikbaars vinden.

Dus ik hoop dat de heren van het gevestigde fanatisme mij in deze prille fase misschien iets kunnen vertellen, zou het jammer vinden om dat allemaal aan me voorbij te laten gaan.

Wil er toch het liefst het meeste uit halen, als ik dan toch bezig ben.

kiriyama
Je kan gewoon side quests gaan doen. Als je de tijdslimiet niet haalt kan je het altijd de dag erna doen, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ook kan je chapters later nog herspelen en side quests die je dan doet tellen gewoon mee als je weer verder gaat met het verhaal.

Regent het nu? Als dat het geval is kan je namelijk de radio krijgen wat voor fast-travel zorgt. Dan moet je de bloem plukken die op de weg terug te vinden is naar de stad en die later aan George geven bij zijn huis. Ook zorgen side quests dat je betere wapens met infinite ammo krijgt. Dit hoef je allemaal niet per se te doen, maar het kan het spel wel een stuk sneller laten verlopen. (Vooral de inderdaad mindere shooter segmenten.) Soms zijn de voorwaarden van sommige quests wel erg specifiek, dus een guide bij de hand is ook geen overbodige luxe.

Ok dat is mooi om te weten.

Die bloem had ik toevallig al geplukt toen het regende ja.

Bedankt voor de info.

Zo maar weer even spelen dan, toch wel een heel aantrekkelijk wereldje.

ik speel het spel op me ps3 bij mij loopt het spel vaak. vast maar 2 sec, is dat normaal? in dit spel met andere spellen heb ik dat niet.

kiriyama
Is bij mij nooit voorgekomen. Stof op de disc misschien?

avatar van Awake78
Binnenkort (in december) gratis te downloaden op Playstion Plus las ik zojuist. Ga misschien wel even kijken, hou wel van dit soort games.

heb het spel uitgespeeld. heb alleen nog niet alle green cards. wat vervelend is
dat omdat het spel uit is. ik wel terug kan gaan maar dan slaat die niet meer op
hebben hier meer ervaring mee?

Hier was die vraag ook al eens gesteld. Idd Niet het duidelijkste systeem...

Maar je kan dus het beste een makkelijk/kort chapter kiezen om te replayen (2 of 6), daarin zoveel mogelijk cards/quests doen (kan je main objective zo lang uitstellen als je wilt), maar hij saved je verkregen items daarin pas als je het chapter gefinished hebt.

Hier nog een lekker uitgebreide guide voor erbij.

Bedankt voor de info

avatar van Eraser2
Een vriend van mij is hier behoorlijk lyrisch over. Ik zie nu dat hij in de aanbieding is op de Nintendo E shop voor 14,99. Ben eigenlijk wel geneigd om hem te kopen.

Eraser2 schreef:

Bekijk eerst wat filmpjes zou ik zeggen. Dit is een heel raar spel (met een goede sfeer overigens, vergelijkbaar met Twin Peaks) waar ik zelf helaas niet echt in kwam.

avatar van Eraser2
Heb wat gekeken zojuist en het feit dat het zo weird en fout is trekt me best wel. Heb wel zin in een game die niet zo standaard is. Ga me er wel aan wagen denk ik, even een nachtje over slapen.

avatar van Eraser2
Tot aanschaf overgegaan. Ga er vanavond eens aan beginnen. Ben zeer benieuwd!

That's a damn fine choice, Zach!

Ik heb hem nooit gespeeld, en ik zie mooie cijfers en vreemde recensies maar dit is echt iets voor de fan valt me op.

YouTube

Wat ik opmaak uit de Switch versie is dat ze het spel helemaal niet hebben gepolijst:

- De auto bestuurd sloom en slecht (met fouten er in!)
- Houteriger combat actie
- Het geluid valt weg of er zitten fouten in
- Grafisch goed maar ook niet bijzonder

Dan is 40 tientjes eigenlijk veel te duur he...

En ik wil deel 2 ook en dan kom je al op een kleine 100 euro.

Ik heb hem al besteld ik ben al in de ban van Deadly Premonition tennisten ik hoop het....

Eraser2 schreef:
Tot aanschaf overgegaan. Ga er vanavond eens aan beginnen. Ben zeer benieuwd!

En is het een beetje goed? lekker ziek, vuil en cool? .

YouTube

Banjo schreef:

- De auto bestuurd sloom en slecht (met fouten er in!)
- Houteriger combat actie
- Het geluid valt weg of er zitten fouten in
- Grafisch goed maar ook niet bijzonder

Dan is 40 tientjes eigenlijk veel te duur he...

En ik wil deel 2 ook en dan kom je al op een kleine 100 euro.

En daarom ben ik blij dat ik hem voor 14,99 in de e shop heb kunnen kopen!

Hij bevalt heel goed! Wat je zegt grafisch en technisch mankeert er behoorlijk wat aan maar op de een of andere manier is het gewoon humor. Verder is het allemaal heerlijk vaag en gebeurt er genoeg heerlijke weirde shit.
Ik moet hem nog uitspelen (snel eens verder gaan) maar als je zin hebt in een weirde en hilarische game ervaring dan raad ik deze zeer zeker aan!

Leuk maar superskraal.

Ik speel hem nu ook en ik heb echt het gevoel weer terug in de tijd te gaan (wat speelde Resident Evil 4 heerlijk) het schiet werk hier is erg flauwtjes en de monsters hebben geen kleur!. Maar goed ik speel het net en er moet toch een reden zijn waarom dit spel een fan base heeft en ik wil het ontdekken.

avatar van Eraser2
De reden ligt hem voornamelijk in de karakters en de self awareness van de ‘B movie’ kwaliteit. York is een ontzettend interessant en hilarisch karakter. Qua gameplay is het soms inderdaad tergend

Ja het is zeker een pulp/cult game...
ik kom er nu wat meer in het is lineair tot nu toe maar dat is wel oke.
Die 'man' met de hak bijl hebben ze goed op een standbeeld gezet het is lekker creepy daardoor.

grat wat is je cijfer man? na 6 jaar het te hebben uitgespeeld....

Wat zeg je Zach? hij komt niet meer online, geen tekenen meer van leven op gamesmeter...
Gelukkig dat ik jouw nog heb Zach...

avatar van Eraser2
Gisteravond uitgespeeld. Wat een game! Echt een unieke ervaring rijker. Francis York Morgan is zo’n fantastisch personage, iedere cutscene is genieten. Het verhaal is bizar en zit vol humor en absurde twists.
De gameplay is bij momenten hilarisch slecht en stoorde me eigenlijk geen moment, een rare gewaarwording.
Het enige dat ik wel erg jammer en vervelend vind is dat de game het je zo ontzettend moeilijk maakt om 1 van de vele sidequests te doen dat die allemaal maar heb gelaten voor wat ze zijn. Hierdoor mis ik denk ik wel een heleboel uitdieping van de karakters en nog meer humoristische cutscenes. Wellicht me later nog eens mee bezig houden.

Voor nu was dit het Zach!