Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008)

Alternatieve titel: Metal Gear Solid 4

PlayStation 3

Ontwikkeld door Kojima
Uitgegeven door Konami

Deze Metal Gear speelt zich een aantal jaar na het "Manhattan Incident" af. In deze huidige periode is de wereld compleet veranderd en spelen de militaire krachten een grote rol. Ook is er een grote vraag naar 'private military companies' (PMC's). De vijf grootste pmc's vallen onder één bedrijf, Outer Heaven en wordt bestuurd door Liquid Ocelot. De militaire kracht van Outer Heaven is gelijk aan het leger van de Verenigde Staten en ze zijn van plan om een aanval te lanceren. De wereld moet nu worden gered door Solid Snake door diverse missies in het Midden Oosten, Zuid Amerika en Oost Europa uit te voeren.

avatar van Tsjo-Wi
Ik heb hem nu uitgespeeld en heb hem gelijk op nummer 3 gezet in mijn top 10, zo vet vind ik hem. Dit deel is gewoon gemaakt voor de echte fans, door al die subtiele en minder subtiele verwijzingen naar de voorgaande delen. In een interview met Hideo Kojima las ik dat hij met dit deel de speler meer terug in de tijd wilde laten gaan, en laten zien wat je allemaal hebt meegemaakt in de vorige delen. Dat is hem zeker goed gelukt, bij vlagen sprongen de tranen bijna in mijn ogen. Die nostalgische gevoelens, die heb ik nog nooit gevoeld tijdens het spelen van een game.

Maar sowieso is dit een perfecte game, ongeacht de nostalgische gevoelens. De vele personages komen zo overtuigend en menselijk over, echt niet normaal. Dat komt door de sublieme voice-acting en doordat alles zo goed gemotion captured is. Daarom is elke cutscene een lust voor het oog en konden ze voor mij niet lang genoeg duren (ookal duren ze al ontzettend lang).

Ook het verhaal is echt geweldig. Wel behoorlijk complex en ingewikkeld, maar zolang je je aandacht erbij houdt tijdens de cutscenes valt het goed te volgen. Maar dat hoort ook een beetje bij Metal Gear Solid. Ik ken geen andere serie met zo'n groots verhaal met zoveel plotwendingen en dubbele lagen. Die lange cutscenes zijn daarom ook gewoon nodig, omdat er zoveel uitgelegd moet worden. Maar dat vind ik juist de grootste charme van de serie. Ik houd sowieso van filmpjes en zie ze meestal als een beloning in een game. Je zult mij nooit een filmpje zien skippen als ik hem nog niet gezien hebt. Maar als je wel zo iemand bent die filmpjes skipped en het liefst zoveel mogelijk wilt spelen, dan kan ik me voorstellen dat Metal Gear Solid niet echt iets voor jou is. En zeker niet dit deel, aangezien het voor iets van 2/3e uit filmpjes bestaat.
Maar als fan van de serie zit je echt voor 100% goed met dit deel.

Nog een speciale vermelding voor de bossfights, die zijn weer geniaal in dit deel. Mijn favorieten zijn de eerste bossfight en het epische laatste gevecht, dat moet je gewoon meemaken!

Sowieso is dit dé game van 2008 en één van de beste die ik ooit gespeeld heb. *****

avatar van rpger
Het is zeker niet de beste game ooit, het is wellicht de game met de hoogste produktiewaarde ooit, samen met misschien de Wing Commander series. Zojuist ooitgespeeld dus hier de

(REVIEW)

Planescape Torment liet gamers achter met de vraag "Wat can change the nature of a man?" Het antwoord wordt gegeven in Metal Gear Solid: Oorlog. Zelden staat een game zo bol van (de soms onbegrijpelijke) hoeveelheid aan informatie en fylosofische vraagstukken. De Metal Gear Serie heeft naast een groot aantal fans ook een groot aantal haters, maar ontkennen kun je niet dat de thema´s en onderwerpen behandeld over een reeks games die al meer dan 15 jaar loopt uniek is in de gameindustrie en op zijn minst gewaagd en uniek genoemd kan worden.

Een betere vraag echter na het spelen van MGS1, 2 en nu 4 is meer "What is the nature of a game?". Het doel van een spel is ongetwijfeld interactie, en beste gamemeters jullie voelen hem al aankomen, die ontbreekt enorm in MGS4.Op tientalle momenten in de game zat ik hoopvol te wachten tot ik de controle mocht overnemen van hoofdrolspeler Snake of één van zijn maatjes (waarom niet Raiden in 1 van zijn vele gevechten b.v.), maar helaas, maar al te vaak blijkt de ene na de andere cutscene zich op te volgen zonder enige vorm van controle of invloed op wat er zich afspeelt. Gedesillusioneerd legde ik dan maar weer mijn gamepad neer en nam nog een slokje van mijn Drebin Soda. Des te frustrerender aangezien de scenes in-game worden gerendered had dit potentieel ongelooflijk interessante gameplay momenten kunnen opleveren (iets wat ironisch genoeg slechts op het einde word waargemaakt in het finale gevecht tegen Liquid)

De gameplay die overblijft bestaat hoofdzakelijk uit vrij lineare missies in redelijk kleine speelvelden. Alhoewel de mogelijkheden tot het uitschakelen van tegenstanders groot is, vond ik de gameplay niet altijd even goed uitgebalanceerd, maar als het werkt, werkt het meer dan goed en levert het een aantal spannende momenten op.

In een game waarin de cutscenes zo´n cruciaal onderdeel vormen van het geheel varieerd de kwaliteit van deze scenes zich van meesterlijk tot tenenkromend slecht. Meesterlijke scenes als de insluiting van Ocelot op een rivier totaan de slappe poephumor en campy liefdescenes van "comic relief" Akiba/Johnny. De slachtofferrol van Snake wordt tot vervelens toe uitgemolken, maar Raiden krijgt een herkansing en steelt werkelijk elke scene als de nieuwe badass Cyborg Ninja. De radiochatter, een nogal irritant onderdeel van 1 en 2 is geminimaliseerd, alleen Drebin en de voorspelbare opsomming van hoe slecht het leven van elke eindbaas wel niet was (na 2 keer weten we het wel, maar komop 4 keer...) ontkomt niet helemaal aan deze MGS vloek.

Ik kan er eigenlijk nog wel paginas over vol schrijven, maar PS3 bezitters kunnen veel beroerdere games aanschaffen, MGS4 is zeker 1 van de meest opvallende gameseries en zeker één van de beste games momenteel beschikbaar op de PS3, op zijn minst laat het op een ongelooflijke manier zien waartoe het systeem is staat is, en dat belooft hopelijk wat voor de toekomst. Ik betwijfel of er echter nog veel toekomst voor onze held met hoofdband is, en denk dat Hideo er goed aan doet een punt achter te zetten. Metal Gear Solid voelt inderdaad aan als een Old Snake, niet helemaal on par met waar games naar toe gaan, de verhoogde interaktie van de speler die kan kiezen tussen goed, of kwaad, die zijn eigen karakter kan leggen in de personages op het scherm. Ondanks alle pracht en praal mist MGS4 hierin de belangrijkste ontwikkeling in de games, jij, de gamer.

avatar van ReMyTje86
Mooie spel uitgespeeld.

Ik zal het kort houden.

In simpele + en - taal

+Mooi verhaal. Ik vind zelf ook belangrijk dat ze de oude aspecten van de eerdere metal gears mooi terug brengen. Want soms weet ik even echt niet meer waar het over ging.
+Vrij gedetailleerd in grafische
+Mooie muziek. Het is ook leuk dat ze de oude muziek ook terug brengen.
+De Gameplay vond ik toch op zicht wel goed geslaagd
+Ze blijven nog steeds diep op in gaan op elke karakter. Dat vind ook top.
+Heeft mij soms bijna ontroerd vooral met dat stukje ik zal eigenlijk niks verraden maar het is Wit, act 4, baas, beest. Met dat stukje wou ik metal gear vandaag nog uitspelen
+De belangrijkste heb ik gehad.
+En nu ????

-Het mikken gaat op zicht vrij traag. (Volgens mij zal daar ook iets voor zijn)
-Ik krijg zo'n gevoel als je echt in het verhaal van het spel wilt zitten dan moet je alle Metal Gears hebben gespeeld. Als ik dan alle tussen filmpjes heb gevolgd dan denk ik van ojah tuurlijk hoe moet ik dat nou weten en wie is dat en wie is zus.

+/-. Ik weet het niet. Soms denk ik van jah ik ben toch een spel aan het spel die tussen filmpjes zijn wel belangrijk vind ik. Het is toch dat ze te lang zijn het lijkt net of ik een film aan het kijken ben in plaats van het spelen van een spel. Het is niet echt een plus punt of min punt maar, het is even wennen vind ik. Zijn altijd mensen die zulke dingen door skippen die haast hebben om het uittespelen dan vind dat er een soort van data moet zijn die de belangrijkste onderwerpen van het verhaal die dan opslaat in het spel. Want nu weet ik sommige dingen al niet meer. :S

End Conclusie
Extra 9.6 (muziek en zo)
= 9.575 9.6 5******

avatar van jellecomicgek72
Review: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Tijd geleden uitgespeeld en hier even een review want die ontbrak nog. Allereerst wil ik zeggen dat dit mijn eerste MGS game was die ik echt veel gespeeld hebt. Jij speelt opnieuw Solid Snake (die in deze game oud en grijs is) met maar één doel het uitschakelen van aartsvijand Liquid Ocelot.

Ik wil beginnen met de gameplay. Het sluipen werkt goed. Je hebt verschillende soorten camouflage die je kunt toepassen, dus voor de stealth. Handig voor verschillende gebieden. Ik weet niet precies hoeveel wapens je hebt maar je kunt er dacht ik een stuk of 8 bij je dragen. Wat ik erg irritant soms vind is dat het spel voor 60% ongeveer uit cutscenes bestaat. Dus het verhaal is erg belangrijk in deze game. Af en toe komen er wel 3 cutscenes na elkaar en ik heb vaak ook geen zin om dat allemaal te bekijken.

Dan wil ik even komen op de AI, en die is vaak niet al te best. Voorbeeld: Je sluipt langs iemand, hij ziet je (er komt dan een vraagteken boven z'n hoofd te staan) je gaat dood liggen en hij ziet je niet en loopt weer verder. Erg slecht.

De wapens schieten erg goed maar ik gebruikte voornamelijk het verdovingspistool om gasten te verdoven want soms had ik de neiging om de 'Rambo' uit te gaan hangen, wat dus eigenlijk niet te bedoeling is. Want als je eenmaal echt gaat knallen komen gasten echt van alle kanten dus dat deed ik alleen in noodsituaties!

De Graphics zijn erg mooi. Voor 2008 was dit echt het beste wat je kunt krijgen op een console qua Graphics en anno 2010 ziet het er nog steeds prachtig uit.

Er zit ook een Multiplayer in MGS4 die ik eerlijkgezegd niet echt veel heb gespeeld. Heb het destijds 2 keer samen met War-Ultima (van GM) gespeeld en echt bijzonder was het allemaal niet want in de MP is de stealth compleet verdwenen en komt het echt op schieten aan. Dit vond ik erg jammer want ik dacht de MP echt héél goed was maar helaas.

Eindbeoordeling:

Gameplay: Veel stealth (uiterraad) Verhaal wordt verteld door middel van veel cutscene's (die ik niet altijd even intressant vond om te zien) Wel oppassen dat je MGS4 niet als een shooter gaat spelen want dat heeft geen zin. AI is niet altijd even goed.

Graphics: Prachtige Graphics, zelfs nu nog. Niks op aan te merken.

Geluid: Wapens klinken goed. Alles schiet zoals het hoort te schieten. Ook een vet deuntje als vijanden je betrappen

Houdbaarheidsdatum: Zo'n 25 á 30 ongeveer om de singelplayer uit te spelen. Daarna kun je nog wat lol beleven aan de multiplayer maar of je daar zin in hebt is vraag 2.

Conclusie: Metal Gear Solid 4 is een goede game met wat mankementen. De AI is niet erg goed en je moet je niet aan de grote hoeveelheid cutscenes storen. Dan is MGS4 een leuke game.

avatar van RamoQano
Ik vindt Metal Gear Solid het beste spel ter wereld. Verhaal is mooi de gameplay is mooi. Wat helemaal mooi is Snake verandert dat zie je niet bij veel spelen. Hij was nog jong toen ik begon te spelen en bij Guns of te Patriots is die oud geworden. Is gewoon zo vet gemaakt dit spel. Ik hoop niet dat dit het einde is van Metal Gear Solid hoop op meerdere vervolgs.

Voorafgaand aan deel vijf eerst nog eens de Solid Snake trilogie gespeeld. Ik moet zeggen dat Sons of Liberty en Guns of the Patriots toch niet kunnen tippen aan Metal Gear Solid, vooral omdat ze de balans van dat eerste deel missen. Hoewel de sluip- en gevechtsmogelijkheden van Sons of Liberty zeker verbeterd zijn tov deel één, vliegt het verhaal naarmate het spel vordert naar mijn mening uit de bocht en raakt de gameplay ondergesneeuwd. In Guns of the Patriots is het verhaal vervolgens simpeler gehouden (Kojima lijkt vooral zijn best te doen de losse eindjes aan elkaar te knopen), maar zijn juist de spelsystemen onnodig gecompliceerd geworden. De talloze wapens en pick-ups, het Drebin puntensysteem en de grote gevechtsarena's met vijanden die telkens respawnen zijn ingrediënten die je eerder in een shooter dan in een stealth game verwacht, en die dan ook afdoen aan de spelervaring voor de speler die ongezien en met alleen tranquilizer darts het einde wil halen. Hoewel ook de karakters en boss fights minder goed uit de verf komen dan in Metal Gear Solid, valt er natuurlijk ook veel te genieten. Het mooiste vond ik de terugkeer naar Shadow Moses, met het gevecht tussen REX en RAY als sterk staaltje wish fulfillment. Uiteindelijk blijft dit een uniek universum met een heerlijke mix van realisme en onzin, waarbij je nooit weet wat er gaat gebeuren. Maar zowel Sons of Liberty als Guns of the Patriots doen vermoeden dat ook Kojima daar niet altijd een even helder idee over lijkt te hebben. 3*