Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008)

Alternatieve titel: Metal Gear Solid 4

PlayStation 3

Ontwikkeld door Kojima
Uitgegeven door Konami

Deze Metal Gear speelt zich een aantal jaar na het "Manhattan Incident" af. In deze huidige periode is de wereld compleet veranderd en spelen de militaire krachten een grote rol. Ook is er een grote vraag naar 'private military companies' (PMC's). De vijf grootste pmc's vallen onder één bedrijf, Outer Heaven en wordt bestuurd door Liquid Ocelot. De militaire kracht van Outer Heaven is gelijk aan het leger van de Verenigde Staten en ze zijn van plan om een aanval te lanceren. De wereld moet nu worden gered door Solid Snake door diverse missies in het Midden Oosten, Zuid Amerika en Oost Europa uit te voeren.

avatar van LimeLou
Hij speelt meer games dan alleen Deus Ex
En als hij MGS4 verneukt vind, dan mag dat toch heus wel? Dit is tenslotte een discussiesite voor gamers.

avatar van rpger
shadowmaster100 schreef:

ja mijn neefje van 6 is ook een gamer...hij speelt spyro the revenge of the wich called bitch.

rpger noemt mgs 4 VENEUKT!!!!!!! ehmmm heeft hij wel ooit een mgs game gespeeld???????...misschien moet hij deus ex achter zich laten.

42 jaar my ass.

avatar van LimeLou
Shadowmaster schreef bij een forum dat hij 42 jaar oud was

avatar van nakur
Grafisch schitterend, tussenfilmpjes prachtig, prima verhaal maar toch een magere voldoende. Waarom? Omdat de serieuze toon uit de filmpjes compleet teniet wordt gedaan met 'silly' gameplay, een slechte AI en te makkelijke levels (totdat je bij eindbazen komt). En omdat je na elke 10 minuten weer een half uur naar filmpjes mag kijken. Qua gameplay in 2004 al achterhaald door series als Splinter Cell, maar toch blijft Hideo koppig met slechte camera's gooien.

avatar van Robbert_Alberts
dit jaar komt er alweer een nieuwe MGS. het zal dan niet meer zijn met solid snake maar met raiden uit het 2e deel!

wat een beetje jammer is dat de game ook op de xbox360 verkrijgbaar zal zijn.

Ik kan niet wachten!!

avatar van leatherhead
Robbert_Alberts schreef:

wat een beetje jammer is dat de game ook op de xbox360 verkrijgbaar zal zijn.

Waarom is dat jammer

Omdat MGS4 gewoon ps3 exclusive moet zijn. De MGS-serie was altijd al van playstation en dat moet gewoon zo blijven.

avatar van Bahamut Zero
Precies, laat die PS3 bezitters maar lekker de volle pond betalen voor een net uitgekomen of een al wat langer in de schappen liggende exclusive!!!

avatar van Starmaster501
Ik moet zeggen dat dit spel 1 van de redenen zou zijn dat ik een ps3 zou willen kopen. Ik geniet altijd van Cutscenes in spellen, helemaal als er emoitionele tussen zitten en mooie muziek.

Deze heb ik even gespeeld en vond er werkelijk niks meer aan. De filmpjes zijn weer prachtig ik vond de gameplay niet lekker werken. Ik ga niet stemmen op dit spelletje omdat ik (vind ik zelf) niet lang genoeg gespeeld heb, ik ga me ook niet meer aan deze game wagen.

shadowmaster100
alweer aan mijn 6de walkthrough,het blijft meesterlijk

Wel wennen met Old Snake :O Ik ben de 'jonge' gewend van deel 2 xD

avatar van Juan2910
Dan weet ik een goeie oplossing voor je.. Zet het masker op van de jonge snake.. Zo heb ik de game ook gespeeld.. Ik irriteerde me dood aan het oude gezicht van Snake.. Vind het verhaal wel iets over the top... Hadden ze niet uit moeten brengen.. Stoorde me aan het eindfilmpje.. het gezeik met big boss en die andere loser. Ik had het persoonlijk mooier gevonden als Snake daadwerkelijk zichzelf het leven had ontnomen.. Dat zou het wat dramatischer maken, en zou het langer in je gedachten blijven. Spel is geinig, maar meer ook niet..

avatar van jirachi04
En heb je die standaard in je items zitten?

traver
Mij irriteerde oude snake ook eigenlijk, ik had liever snake uit de vorige delen.

jirachi04 schreef:
En heb je die standaard in je items zitten?

Nee dat niet.. Jammer genoeg niet.. Je kan zijn gezicht veranderen met kleur of iets, is altijd nog beter dan zijn oude iritante gezicht

traver schreef:

Same here.. ik heb over het algemeen sowiezo een hekel aan oude mensen.. Moet je nagaan hoe moeilijk het was om deze game te spelen zonder geirriteerd te zijn

avatar van jirachi04
Daarnaast nog even de besturing opfrissen; ben gewend om mensen op te pakken met vierkantje etc. Zo was het eigenlijk op mijn oude MGS2 standaard ingesteld

Same here

traver
Over de besturing heb ik niets te klagen, veel beter dan dat irritante camera uit de vorige delen.

avatar van Donkerwoud
Het blijft eigenlijk de enige game van deze generatie die me echt overdonderde. Van die ik gespeeld heb hoor, want misschien dat een game als Heavy Rain nog soelaas biedt.

Ravnoss
Het spel een tweede kans gegeven. Nadat ik ik recentelijk ook Uncharted nog een kans heb gegeven, en het me erg goed beviel was het nu de beurt aan MGS4. Dit keer heb ik me van te voren goed ingelezen over het verhaal tot nu toe, want ik merkte dat ik bij de voorgaande speelbeurt vaak geen benul had waar ze het over hadden in de haast oneindige cutscenes. Dit pakte goed uit en in tegenstelling tot de vorige keer was het verhaal nu wel te volgen en nog redelijk boeiend ook.

Het feit dat ik de cutscenes nu met plezier keek scheelde toch een slok op een borrel, zeker aangezien er meer dan negen uur aan cutscenes in het spel zit. De cutscenes zijn dan ook wel direct het beste aan het spel, want qua gameplay heeft het buiten een paar leuke boss fights eigenlijk niets te bieden. Mijn eerdere commentaar dat het een goede stealth game noch een goede shooter is blijft ook nu bestaan. Stealth is al veel vaker, veel beter gedaan en ook qua shooter schiet het te kort. Dit komt mede door de rampzalige controls, waarom heb ik L1, R1 en Driehoekje nodig om te kunnen schieten? Als je dan ook nog bedenkt dat je het spel binnen 1,5 uur kan uitspelen als je een beetje doorloopt, weet je dat MGS niet zozeer een spel is maar meer een ervaring. En als ervaring vind ik het in de tweede playtrough toch geslaagd, het verhaal boeit en verveeld nooit (Enkel de mission briefings vond ik saai) en ik werd meegesleurd in het grote complot.

Prachtig spel, maar net iets té veel uitgerekte cutscenes naar mijn mening. Gameplay is goed, graphics zijn fantastisch (had soms niet door dat ik een game aan het spelen was), maar de verhouding gameplay-tussenfilmpjes helt veel te fel over naar de rechterkant.

avatar van jirachi04
Is er geen glitch bij het stuk waar je tegen Vamp vecht? Het lukt me niet meer.

avatar van patenpac
Wat een prachtgame is dit zeg.
Ik zeg dit niet vaak maar deze game heeft me toch aan mijn hart gegrepen.
Eigenlijk heeft de MGS-trilogy mij altijd bij mijn hart gegrepen.
In dit deel vooral toen Naomi dood ging.
Wat een tranen moment was dat jongen.

Voor de rest vind ik dit een perfect einde voor de o zo mooie reeks.
Wel spijtig dat de volgende MGS game met Raiden zal zijn.
Ik vrees ervoor dat het dan weer wordt zoals MGS2: Sons Of LIberty.
Deze vond ik zeer hard tegenvallen voor deze pracht reeks.

avatar van jirachi04
Rising is eigenlijk een spel hoe een Star Wars had moeten zijn. Gewoon met je (laser)zwaard bij iedereen lichaamsdelen eraf hakken.

avatar van Dimitri92
Het is Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (zonder 'The' voor 'Guns').

Dat dit spel in de top 5 staat is echt onbegrijpelijk. Ergens 50+ zou ik nog enigszins kunnen begrijpen.

Het spel begint sterk in Chapter 2, waar MGS 4 veel overeenkomsten heeft met het superieure MGS 3, maar daarna neemt het spel alleen maar af. Een echte klassieker hoort geen lange secties te hebben waar je je aan dood ergert zoals Chapter 3. Daarnaast kan ik mij nog goed de magnetron scene herinneren. Welke idioot verzint zoiets ? 10 minuten lang op de driehoek knop drukken vind ik niet bepaald leuk, en ik kan het mij ook niet voorstellen dat er iemand anders is die dat wel leuk vond.

En tja, het verhaal zal allemaal wel. Ik heb gedeeltes wel begrepen, maar ik game voor plezier en niet voor cutscenes van een uur lang. Het verhaal is dus niet bepaald een reden voor mij om het cijfer op te krikken of lager te maken.

Kojima mag nooit in een adem genoemd worden met Miyamoto. Niet dat ik zo'n een grote Nintendo fan ben, maar kom op zeg , wat heeft Kojima betekend voor de industrie in vergelijking met Miyamoto ? Een paar gameseries, met maar een echt commerciele hit ( MGS ) . Ik hoop ook dat Kojima nu eindelijk verder gaat met wat nieuws of wat anders. Liever een nieuwe Zone of the Enders dan weer een MGS, alhoewel Rising er wel tof uit ziet, maar volgens mij totaal niet te vergelijken is met de vorige delen.

3,5 sterren.

avatar van Tsjo-Wi
Psyl schreef:

En hier zeg je precies waarom jij deze game een lager cijfer geeft dan vele anderen. Ik speel MGS namelijk wel voornamelijk voor het verhaal. De cutscenes maken zo een groot deel uit van het spel dat je er simpelweg niet omheen kunt. Als je die dan gaat skippen of niet begrijpt dan mis je dus een groot deel van wat dit spel te bieden heeft.

Met die magnetron geef je nog een ander goed voorbeeld van hoe verschillend jij deze game beleefd hebt. Puur op het gebied van gameplay is die scene zoals je zegt inderdaad erg karig, maar als je een beetje in het verhaal zit en met de personages meeleeft dan zie je wat voor emotie en dramatiek er bij die spannende scene komt kijken. Voor mij was dat juist één van de vele hoogtepunten van deze game.