Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (2008)

Alternatieve titel: Metal Gear Solid 4

PlayStation 3

Ontwikkeld door Kojima
Uitgegeven door Konami

Deze Metal Gear speelt zich een aantal jaar na het "Manhattan Incident" af. In deze huidige periode is de wereld compleet veranderd en spelen de militaire krachten een grote rol. Ook is er een grote vraag naar 'private military companies' (PMC's). De vijf grootste pmc's vallen onder één bedrijf, Outer Heaven en wordt bestuurd door Liquid Ocelot. De militaire kracht van Outer Heaven is gelijk aan het leger van de Verenigde Staten en ze zijn van plan om een aanval te lanceren. De wereld moet nu worden gered door Solid Snake door diverse missies in het Midden Oosten, Zuid Amerika en Oost Europa uit te voeren.

Volgens mij zat er ook een handleiding bij voor de mensen die de serie niet kenden.

René. schreef:
Het verhaal was niet te begrjipen, en dat had voorkomen kunnen worden. Daarnaast zijn de tussenfilmpjes zolang dat ik ondertussen een andere game had kunnen spelen. Ik moet niet beseffen dat het verhaal geweldig is, want ik ken de helft van het verhaal niet, waardoor het onmogelijk is dit te volgen. Ook vond ik de game erg lijken op deel 2, welke ik wel gespeeld heb.

haha ik snap het wel als je super mario galaxy op 1 hebt staan in je top10. je houdt gewoon van games wie geestdodend en simpel zijn. en zodra het verhaal je te moeilijk wordt kraak je het af. Kansloos!!

je kunt het beter gewoon bij mario en donkey kong houden.

je moet iets of iemand niet afkeuren als je het niet begrijpt

volgens mij ben jij nog niet klaar voor metal gear solid games.

wacht jij maar lekker op super mario galaxy 3 ofzo

avatar van René.
Robbert_Alberts schreef:

je kunt het beter gewoon bij mario en donkey kong houden.
Grappig dat dit altijd een console flamewar wordt. Er zijn zat games van de PS3 die ik wel prachtig vindt (denk bv. aan GTA IV), maar als er games zijn die ik waardeloos vind is het enige tegenargument hier altijd "ja, jij dan met je Mario".

Het verhaal is niet te moeilijk, ik ben er van overtuigt dat ik het wel had kunnen volgen als je niet 50% van het verhaal gemist hebt, maar kennelijk moet je de hele reeks kopen om er een touw aan vast te knopen, dat vind ik niet helemaal tof.

Daarnaast vond ik juist deze game geestdodend en simpel. Zodra je het eerste level gehaald hebt loop je ook wel door de rest heen. Ik geloof niet dat ik zovaak dood gegaan ben. Ook best jammer.
shadowmaster100 schreef:

je moet iets of iemand niet afkeuren als je het niet begrijpt

volgens mij ben jij nog niet klaar voor metal gear solid games.

wacht jij maar lekker op super mario galaxy 3 ofzo
Ook dit weer, beetje vreemd dat je je superieur voelt t.o.v. mensen die de voorkeur geven aan games van een andere console en me probeert weg te zetten als een infantiele josti die er uberhaupt niks van zou kunnen snappen. Zoals gezegd, ik heb de helft van het verhaal gemist, maar met de capaciteiten van een blu-ray schijfje had er best een soort van samenvatting mogen komen. Toegankelijkheid biedt deze game niet. Gameplay was prima onder de knie te krijgen, maar je krijgt nooit een indruk waarom je dit precies doet.

avatar van Riddierid
Ben ik ver? ik ben bij zo'n eindbaas die meerdere armen heeft geloof ik en ontzichtbaar kan worden... wat een stomme baas zeg :S de hele tijd zoeken en dan ga je dood kan je weer overnieuw beginnen.

Riddierid schreef:

nee je bent niet echt ver. dat is de eerste eindbaas in het spel. die is wel makkelijk te verslaan. je moet gewoon goed kijken en snel schieten.

Riddierid schreef:

Hehe, als je dat al moeilijk vind ga je er volgens mij echt niet graken
Op welk niveau speel je?

René. schreef:
Ik vind de game wel waardeloos, zoals je hebt kunnen lezen. Geen enkele mogelijkheid voor non-fans om van deze game te genieten, een samenvatting had wellicht een uitkomst geboden, lever er desnoods een dvdtje bij dan, maar deze game is kennlijk puur en alleen voor de fans. Dat vond ik behoorlijk waardeloos.

De game heeft blijkbaar toch genoeg fans/succes om er zoveel vervolgen aan te maken... Dat dit jouw ding niet is is best mogelijk, maar breek het spel daarom nog niet af! Ik heb ook games die me totaal niet liggen, maar je kan in alles wel iets positiefs vinden. Zeggen dat deze game waardeloos is is dan ook een waardeloze statement. Niemand kan ontkennen dat de serie er al altijd enorm mooi uitzag, goed is afgewerkt en enorm uitgebreid is.

avatar van René.
louisvf schreef:

Ik heb het niet over de serie, ik heb het over deze game. Deel 2, die ik ook heb gespeeld, vond ik een stuk beter. Deze werd kennelijk gezien door veel mensen als de mindere van de serie, hier kan ik niet over oordelen omdat ik 1 en 3 niet gespeeld heb, maar ik vond deel twee beter dan deel vier, mede omdat het verhaal iets toegankelijker was en dit geen 30 uur duurde. Deze game heeft van mij dan ook een voldoende gekregen. Dat mensen er niks op tegen hebben dat er een vierde game met hierbij weinig toevoeging t.o.v. deel 2 m.b.t. de gameplay uitkomt kan ik me voorstellen als je de serie helemaal geweldig vindt. Dat vind ik echter niet. Ik vind het op basis van de twee games die ik gespeeld heb een redelijke serie, vooral omdat deel 2 erg leuk was.

Over deze game kan ik ook wel dingen noemen die ik wél goed vind, anders had ik wel een 0,5 gegeven. De graphics zitten bijvoorbeeld heel goed in elkaar. En als je na een uur film kijken weer even 10 minuten kan gamen blijkt dat de gameplay, ondanks dat er voor mij weinig verandering in zit t.o.v. deel 2 wel gewoon goed is. Het is voor mij alleen een herhaling van hetzelfde kunstje.

avatar van PebeVai
Na een jaar ben ik dan eindelijk terug op Gamesmeterland en mijn eerste post wordt Metal Gear Solid 4.

Metal Gear Solid 4 is naar mijn idee de beste plot die MGS maar kan krijgen.
Alles klopt, en alles is duidelijk.
De graphics zijn van top kwaliteit en de cut-scene's (waar kojima heer en meester in is) zijn gewoon om te smullen.
Gameplay is naar mijn idee helemaal verfijnt.
En het verhaal, zoals ik al zei klopt gewoon.

Ik zie al wat berichtjes met onenigheid over te lange cut-scene's en ander gedoe, dus eigenlijk ga ik gewoon een duidelijk antwoord geven.

@Robbert_Alberts & Shadowmaster100
Hoe raar het ook zal klinken, iedereen kan Metal Gear Solid spelen.
Ik zat op groep 6 van de basisschool toen ik begon met MGS op de Ps1 en zelfs ik begrijp heel de verhaallijn.
En onthou dat er 2 soorten MGS gamers zijn.
De ene zijn echt de die hard fans die het verhaal volgen en zich er ook mee bezig houden.
En de andere mgs gamers spelen mgs meer omdat ze het gewoon de stealth genre leuk vinden om te spelen.
Ik ben al bijna 10 jaar lang MGS fan en ik weet hoe het inelkaar zit! (:

@René.
Het verhaal is juist wel te begrijpen.
Maar wat je zegt klopt, je moet wel MGS 1 2 & 3 hebben gespeeld wil je deel 4 ook echt begrijpen.
Daarnaast begrijp ik dondersgoed dat de Tussenfilmpjes soms erg lang kunnen zijn.
MGS 4 is een PLOT.
En omdat er zoveel MGS delen zijn kan ik begrijpen dat er heel veel tussenfilmpjes zijn, want die zijn juist nodig om het verhaal goed af te ronden.
Als Snake aan het einde van het spel praat met Big Boss komt Snake achter dat de mastermind achter de patriots niets anders is dan Major Zero. (De man die een soort van Roy Campbel speelde in MGS 3)

Het lange tussenfilmpje met Big Mama heeft ook zijn rede.
Big Mama is Eva (De Eva van MGS 3 die aan het einde van het spel spoorloos verdwijnt)
Zei praat met snake over wie Sanke & Liquid heeft gekloont tot aan wat informatie over Big Boss.

Ik kan wel zo door blijven praten maar dan ben je uren bezig.
Hopelijk is mijn bericht gewoon duidelijk, en tjah het blijft een mening.
Maar ik probeer de zaak wat duidelijker te maken.
Want zeg nou eerlijk, Metal Gear Solid 4 is gewoon een dijk van een game.

Ik zeg overduidelijk.
5.0!

avatar van jellecomicgek72
Ben weer begonnen met een 2e playtrough en hij knalt m'n top 10 weer binnen. Zelden een game gespeeld waarbij het verhaal zó goed is.

avatar van LimeLou
Wow... Na het bericht van jellecomicgek kom ik er weer achter hoe erg het zuigt om geen PS3 te hebben

Nr. 2 in de top 250!

Oef dat is nog eens een binnenkomer. Gelukkig staat deel 1 ook in de top 10.

Nr. 2 in de top 250!

Grote schande.

avatar van jellecomicgek72
Waarom dat? Het heeft 1 van de beste verhalen ooit in de gamegeschiedenis. (Vind ik dan. Eigen mening.)

jellecomicgek72 schreef:

Dat heb ik al uitgebreid uitgelegd op de vorige pagina's!

avatar van jellecomicgek72
Hm... oke, maar je gaf eerst een 4* waarom nu opeens een 2,5*?

jellecomicgek72 schreef:
Hm... oke, maar je gaf eerst een 4* waarom nu opeens een 2,5*?

Ik zet ook tegenwoordig geen cijfer meer bij mijn review, ik had hem toen net uitgespeeld, en maakte de klassieke fout door overweldigd te zijn van de visuals, maar bij nader inzien en bezinking begon de game me steeds meer tegen te staan, zeker toen ik deel 1 nog een keer speelde.

Nooit eens een kater gehad na een avondje stappen

Je gaat nooit stappen?

Redbullshit?

Pff, wees blij dat rpger geen 0.5 ofzo heeft gegeven voor de game

avatar van jellecomicgek72
Nee, dat verdient de game zeker niet.

avatar van rpger
Neehoor, maar het is wel een beetje (voor mij althans) het schoolvoorbeeld hoe een serie zichzelf compleet kan verneuken, en hoe de gamer compleet vergeten kan worden met een budget van deze grote.

Het blijft natuurlijk een meningen site dit he, dat ik me niet populair maak bij de MGS fanboys kan ik me iets bij voorstellen.

Je gaat nooit stappen? [/quote]

als ik een kater heb van het stappen.... wil dat niet zeggen dat ik een klote avond gehad heb.

ook al geef je de game een 0,5 dat kan mij een worst wezen. maar ga geen onzin uitkramen.

en ik ben ook zeker geen MGSfanboy. ik vind dit alleen de beste game die ik tot nu toe heb aangeschaft voor de ps3.

rpger schreef:

jongen...zoals ik al zei als je eerder een mgs heb gespeeld weet je wat je te wachten staat.

heel veel cutscenes!!!! dus wrm zeg je VERNEUKT????? deel 4 heeft tenminste vette scenes vergeleken met deel 1 en 2.

volgens mij heb je nog steeds kater...minder cola light drinken he

en laat gamen aan de echte gamers over.

rpger is gewoon een gamer, shadowmaster100. Wat een gedoe om een *2.5, jeminee

LimeLou schreef:
rpger is gewoon een gamer, shadowmaster100. Wat een gedoe om een *2.5, jeminee

ja mijn neefje van 6 is ook een gamer...hij speelt spyro the revenge of the wich called bitch.

rpger noemt mgs 4 VENEUKT!!!!!!! ehmmm heeft hij wel ooit een mgs game gespeeld???????...misschien moet hij deus ex achter zich laten.