Doom 3: Resurrection of Evil (2005)

Alternatieve titel: Doom III: Resurrection of Evil

PC / Xbox / PlayStation 3 / Xbox 360 / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Nerve en id
Uitgegeven door Activision

Onze nieuwe held (opnieuw een space-marine) wordt terug naar de helse Union Aerospace Corporation gestuurd om er een vreemd signaal te gaan ontdekken. Wanneer je samen met je team aankomt, merk je meteen een duivels voorwerp op, dat het Artifact genoemd wordt. Vanaf dat moment wordt de faciliteit opnieuw ingenomen door demonische beesten. Je hebt geen flauw benul van wat het Artifact is of welke krachten het bezit, maar daar kom je, naar mate je in het spel vordert, al snel genoeg achter. Nog een probleem is dat ene Dr. Betruger het voorwerp ook koste wat het kost in bezit wil krijgen en dus gebruikt hij al zijn beschikbare middelen om je tegen te houden.

Goh, ik dacht dat ik deze al had toegevoegd. Het is in ieder geval een sterke add on, op sommige punten zelfs beter dan Doom 3. Vooral de super shotgun is een geniale toevoeging, die je hetzelfde gevoel geeft als toen je Doom 2 voor het eerst speelde: hoe heb ik ooit zonder gekund?!

Verder zitten er wat toffe nieuwe monsters in en biedt het artefact dat je krijgt leuke mogelijkheden waar je zelfs wat puzzels mee moet oplossen. id kennende stelt dat niet zo gek veel voor, maar het is in ieder geval iets . Ook de Doom versie van de gravity gun is een leuk speeltje, vooral om de bollen die de monsters naar je gooien terug te smijten.

renkum
Mee eens @ bovenste comment. Leuke uitbreiding.

avatar van PlanetGames
Speelt lekker en is cool zoals met de Grab-Gun kun je lekker vuurballen terug kaatsen naar vijanden .Anders is dat hart (Artifact) ook vet want je kunt dode mensen uit omgeving opzuigen en dan in Slow-Motion omzetten (handig voor puzzels).

Een super uitbreiding/vervolg op het prachtige Doom 3 spel.

Opnieuw een aardig verhaal met de nodige spannende momenten. In diverse opzichten is de orginele Doom 3 wel beter, maar deze aanvulling is wel moeilijker, wat de uitdaging groter maakt. En er zitten in deze uitbereiding ook een oude bekende bij, uit de orginele Doom 3...

De aanvulling van nieuwe vijanden en nieuwe wapens is erg goed gedaan, maar de oude vijanden hebben nog wel in deze uitbreiding de overhand. Bij 1 wapen heeft ID wat van Valve gestolen.

Graphics zijn zonder meer fantastich, alhoewel de Mac versie iets beter graphics heeft. Ook het geluid is geweldig.

Tip: Speel dit spel 's Avonds laat in een donkere kamer, en zet het geluid hard aan. Dan kan je dit spel het beste beleven!

Dit spel is zonder meer een aanrader! En zeker als je al fan bent van de orginele Doom 3!

5 sterren!

Voor Macintosh bezitters, die deze uitbreiding willen hebben:

Helaas was deze versie niet voor de Mac beschikbaar, maar ik heb via Boot Camp en Steam dit spel goedkoop als download kunnen kopen. Helaas moest ik hierbij alsnog de originele Doom 3 voor Windows kopen, terwijl ik de Mac versie al in bezit heb. Maar via steam kon je dit spel in een goedkope bundel kopen, dus bleef het verlies erg laag.

avatar van Luigi
Vond het een stuk minder.
Ben blij dat ze neit echt verder gegaan zijn met doom.
Anders had het denk ik niets geweest

avatar van Animosh
Wederom vermakelijk, maar minder sterk dan Doom 3.

De sfeer (omgevingen, belichting, omgevingsgeluiden, dark ambient) is wederom ijzersterk, maar omdat ik de sfeer al kende en omdat de opbouw in Resurrection of Evil veel minder subtiel is dan die in Doom 3 (je wordt al vrij snel in de actie geworpen, al is dat natuurlijk logisch in een expansion pack) maakte de sfeer dit keer wel iets minder indruk. De double barrel shotgun is verder een leuke toevoeging die de wijze waarop ik het spel speelde enigszins heeft veranderd (minder ontwijken, meer one shot kills van dichtbij - al vind ik ontwijken eerlijk gezegd bevredigender), maar de andere toevoegingen vond ik ongetwijfeld een achteruitgang. Van de gravity gun was ik in Half-Life 2 al geen fan, maar in de wereld van Doom 3 past het nog een stuk slechter. Het maakt het spel minder eng en duister en ludieker, en dat is zonde. Bovendien mist de gravity gun de precisie van de andere wapens, en ik hou van precisie. En het artifact waarmee je de tijd kan vertragen sprak mij ook niet aan. De tijd vertragen heeft mij nooit aangesproken, en ook die toevoeging maakt het spel alleen maar meer over the top en minder serieus, ten koste van de sfeer.

Maar soit, Doom 3: Resurrection of Evil blijft een vermakelijke shooter met een zeer solide vormgeving. Het maakte niet zoveel indruk als Doom 3, maar als expansion pack voldoet het prima. De toevoegingen zijn niet allemaal geslaagd, maar ze wisten mijn plezier zeker niet te ondergraven. 3.5*

Ik wist helemaal niks van deze uitbreiding af! Maar zo als ik al eerder vermelde Doom 1 tot 3 is nu digitaal voor een kleine 10 euro te koop plus nog deze uitbreidingen...

Luigi schreef:
Vond het een stuk minder.
Ben blij dat ze neit echt verder gegaan zijn met doom.
Anders had het denk ik niets geweest

9 jaar later... o boy zit jij er eens goed naast!

avatar van The_CrY
Toevallig gisteren voor het eerst deze uitbreiding voor DOOM 3 uitgespeeld. Ik had niet gedacht dat ik me er ooit nog aan zou wagen, gezien de vieze smaak die het basisspel in mijn mond had achtergelaten. Ik herinner me donkere gangetjes, ongemakkelijk trage bewegingsmechanieken, lange reload-tijden waarin altijd raak schietende vijanden genoeg kansen hadden om je het leven zuur te maken, en die (overigens zeer goed uitgevoerde) horror-sfeer waar ik niet op zat te wachten. Een enthousiaste let's-play-er op youtube speelde echter door de hele game heen onlangs, waardoor het bij mij toch een beetje begon te kriebelen weer.

Resurrection of Evil is een mooie afrekening met de antagonist van het basisspel in nieuwe en enkele bekende omgevingen. Een paar veranderingen zorgen ervoor dat ik me veel minder ergerde aan de gameplay, en betrof vooral de twee nieuwe wapens, de kortere speelduur, en het feit dat ik dit keer wist waar ik aan begon. De super shotgun van DOOM 2 is terug in al zijn glorie en het is het wapen dat ontbrak in DOOM 3. Eindelijk heb je het gevoel dat je wat serieuze schade terug kan doen, relatief vanaf het begin. Een ander is de grabber; het antwoord op de gravity gun van Half-Life 2. Je kan objecten oppakken en naar vijanden slingeren, maar ook projectielen die op je af worden gevuurd vastpakken en teruggooien. Dit maakt de combat vaak een stuk interactiever, omdat je niet steeds hoeft te blijven vuren op de soms wat sponzige vijanden met je erwtenschieter van een machinegun. Ook speelt de game zich af rondom een vervanger voor de soul cube: the Artifact. Deze vind je zonder krachten, maar gaanderweg kun je dit gebruiken om te tijd te vertragen, om meer schade te kunnen doen, en om tijdelijk onkwetsbaar te zijn. Ik gebruikte dit ding alleen tijdens de boss fights eigenlijk, maar gezien de brutaliteit van sommige latere gevechten zou dit wel vaker van pas zijn gekomen. Uiteindelijk kom je natuurlijk ook weer even in de hel, en na een vrij saaie boss fight met Bertruger is deze uitbreiding weer voorbij.

Een kortere, wat rapper opgebouwde greep uit de ervaring dat DOOM 3 destijds was. Nog steeds vind ik het niet geweldig, maar mijn ervaring was onderhoudend. Zodanig zelfs, dat ik het jammer vond dat het alweer voorbij was. Gelukkig bevat de BFG edition nog the Lost Mission, zonder deze leuke toevoegingen, dus met wat geluk krijg ik daardoor weer een hekel aan DOOM 3 en mag ie weer in de kast.

The_CrY schreef:

Die gangenstelsel is misschien wel het slechtste punt van Doom 3 en de vijanden waren te goed vooral op hardcore modes in het laatste level ging dat helemaal over de top. Gang in vol blazen met kogels... en weer snel om het hoekje! en herhaal, dat was de enige manier om het te halen.

Pluspunten:

Sfeer
Soepele beweging
Toffe monsters