Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (2004)

Xbox / PC / Macintosh / Apple iOS / Android / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Obsidian
Uitgegeven door LucasArts

Vijf jaar na de avonturen in KOTOR I zijn de Sith nog machtiger geworden. De Jedi zijn allemaal uitgemoord en staan op het punt van uitsterven. De Republic wankelt en kan de orde in het heelal niet herstellen. Jij bent de man of vrouw van wie het lot van het universum afhangt. Aan jou de keuze: de Sith die jou opjagen confronteren en de orde herstellen, of overstappen naar de Dark Side en zelf Sith Lord worden.

Het vervolg op Knights of the Old Republic, het eerste spel waar ik langer dan 40 uur over deed, en me tot het einde bleef boeien. KotOR II had dus een zware taak in het voouitzicht...

Op het eerste gezicht gaf dit spel een geweldige indruk. De intro is ontzettend goed en duidelijk, en het verblijdde me zeer dat dit spel heel goed zonder cheats te spelen was, hetgeen in KotOR niet altijd het geval was.

Maar.. zo halverwege het spel leek het alsof sommige delen niet klopten. Zo was er in de military base op Telos een deur naar de kelder. Maar die deur kon niet open. Enig nazoeken geeft dat Obsidian en LucasArts te weinig tijd hadden (???) en dat ze de missie's en dat level maar hebben laten doen. Er zijn mods beschikbaar op internet die het level wel laten spelen (zij het met grotendeels zelf gescripte stukken).
Ook lijken er hele tussenfilmpjes, missie's en in mijn ogen zelfs een hele planeet te missen..!
Obsidian en LucasArts hadden voor de filmpjes en missie's ook te weinig tijd, op de vraag over planeet kreeg ik geen antwoord.
Het spel draait om het verslaan van Darth Nihilus, Darth Sion en Darth Kraya, maar op de één of andere manier, lijk je dat niet door te hebben. Ze zijn niet goed verbonden met het verhaal van het spel, terwijl zij juist het verhaal vormen..
Ook is het einde slecht. Ik dacht dat er weer een leuk tussenfilmpje was, verschenen ineens de credits op het beeldscherm :s

Het spel bleef me echter toch boeien. Dit kwam vooral door de prachtige graphics (terwijl mijn computer helemaal niet zo goed was, slechts een 128mb Geforce Go 7300) en de enorm goede gameplay.
Dat zijn in mijn ogen de enige 2 punten waarin dit spel echt beter is dan KotOR.
Er zijn veeeeeel meer items, feats, skills, force powers en zelfs force abilities, die de mogelijkheid geven om je gevechtsstijl aan te passen. Allen geven je betere upgrades; waar in KotOR een zogenaamde implant wel leuk was, kan hij in dit spel bepalen of je een gevecht wint of verliest. Jammer is dat de high end items erg duur zijn en sommige items wel heel makkelijk te vinden zijn op corpses en dergelijke
Er zijn meer characters te vinden, en je kunt influence winnen of verliezen bij al je bondgenoten. Hoe meer influence je krijgt, hoe groter de kans dat ze je meer vertellen over hun verleden en je kunt sommigen zelfs tot jedi maken..!
De graphic engine lijkt beter dan die in KotOR (hoewel veel mensen zeggen dat het dezelfde engines zijn), maar het spel is dan ook 2 jaar laten uitgekomen. Wat me wel bevalt is dat het spel goed te spelen is op non-game pc's, en je dan niet eens heel slechte graphics hebt. Hoe beter je pc, hoe mooier het spel wordt.

Al met al is de gameplay steengoed, de graphics erg mooi voor 2005 en soortgelijke games, maar verliest het verhaal het op bijna alle punten, juist het punt waar het in KotOR zulke hoge ogen gooide.
3,5/5*