Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (2004)

Xbox / PC / Macintosh / Apple iOS / Android / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Obsidian
Uitgegeven door LucasArts

Vijf jaar na de avonturen in KOTOR I zijn de Sith nog machtiger geworden. De Jedi zijn allemaal uitgemoord en staan op het punt van uitsterven. De Republic wankelt en kan de orde in het heelal niet herstellen. Jij bent de man of vrouw van wie het lot van het universum afhangt. Aan jou de keuze: de Sith die jou opjagen confronteren en de orde herstellen, of overstappen naar de Dark Side en zelf Sith Lord worden.

avatar van UndahCovah
1,5
boooooooooooring, en een zeer saaie gameplay. 1 van de slechtste spellen die ik ooit gespeeld heb

avatar van Exfrozen
1 van de beste spellen die ik ooit gespeeld heb

ook 3x uitgespeeld.

deel 1 ook 4x uitgespeeld toch wel iets beter dan deel 2.

avatar van moromir
Supergoed spel

avatar van Tha)Sven
Heerlijk spel. Dit spel heb ik ook een aantal keren uitgespeeld, vanwege het goed/kwaad element en de romantische plots
Het verhaal was een heel klein beetje voorspelbaar, maar ik vond de
relaties tussen de characters nu een stuk beter uitgewerkt.

waarom is er zo een groot verschil in waardering tuseen de xbox en de pc versie Lijkt me dat er toch geen al te grote verschillen kunnen zijn vanwege de relatie xbox pc.

avatar van rpger
UndahCovah schreef:

Tja ik wil niet lullig doen, maar iemand die mario kart in zijn top 10 heeft staan....

Anyways.. best een goed vervolg als je nagaat dat het vervolg niet door Bioware maar door Obsidian gemaakt werd, en voor hun eerste titel doen ze het helemaal niet verkeerd. Jammer alleen dat ze tijdens de productie plotsklaps gedwongen werden het onvoltooide game af te leveren aan de heren Lucasarts omdat ze vonden dat Obsidian er te lang over deed. Het resultaat is een flinke blackhole in het verhaal waardoor het einde onverwacht en onbevredigend komt.

[quote]rpger schreef:

Lol goeie reactie xD

avatar van Gameinspecteur
En nu over het spel, echt leuk. ik ben nu weer opnieuw begonnen ik ben nu jedi consular en ik doe light side. Echt gave game, zeer leuk.
moet je kopen!

avatar van Tha)Sven
Consular sucks xP Ik ga altijd voor de jedi knight En de light side geeft een stuk meer voldoening dan de dark side te voltooien, vind ik.

avatar van Exfrozen
Counsular is de shit! Dark uiteraard. Ben al veels te goed in het echte leven. En in het spel komt het slechtste in me naar boven

Exfrozen schreef:

ik had al dark gedaan..

Exfrozen schreef:

lol, dark kan ik juist niet goed en ben ook net als jou goed in het echte leven

rpger schreef:

Ja het einde was toch dat je neer stort met de Ebon Hawk?

avatar van rpger
solidKevin schreef:
Ja het einde was toch dat je neer stort met de Ebon Hawk?

Nee je vliegt de ruimte in op zoek naar Raven

Nee je vliegt de ruimte in op zoek naar Raven

O ja nou weet ik het weer bedankt .

avatar van PebeVai
1 van mijn favo Star Wars game.

Vermakelijk en leuk, alleen ja het verhaal is voorspelbaar.
Alleen ik geef het toch een 4 vanwege ik het na 1x uitspelen het toch al genoeg vond..(:

Ravnoss
Matig vervolg op een uitstekend eerste deel. Tot halverwege de game ging het allemaal nog wel, maar vanaf daar ging het toch echt steeds minder. Dieptepunt kwam toen bleek dat de helft van de scenes/filmpjes/missies er niet in zat, wat tot een onbegrijpelijk einde leidde. Een anti climax van heb ik jou daar. Een game uitbrengen die gewoon nog niet af is en daar wel 60 euro voor vragen is schandalig(En dan heb ik het niet over een bug hier of een bug daar, maar gewoon complete delen van het spel missen).

Heb hem vandaag besteld ben benieuwd

Ben nu al zo'n 2 uurtjes onderweg en het bevalt me nu wel goed . Nu maar hopen dat het aanhoud, maar zoals ik al lees gaat het halverwege de verkeerde kant op .

Na zo'n 11 uur spelen ben ik zeer tevreden over de game . Voorlopige conclucsie is een 4,5*.

Review: Star Wars: Knights Of The Old Republic 2: The Sith Lords

Intro
Na ongeveer 50 uur aan gameplay is het (helaas) afgelopen en ik moet zeggen dat ik van elke minuut heb genoten. Er zijn genoeg missies en natuurlijk is er ook weer een goed in elkaar gezet verhaal. Obsidian heeft een mooi vervolg neergezet op het eerste deel.

Classes
Ik vond het echt goed dat je nu niet als Soldier, Scout of Scoundrel moest beginnen, maar gewoon als Jedi Guardian, Jedi Consular of Jedi Sentinel. Ik ben zelf begonnen als een Jedi Guardian en ik was er zeer tevreden over. Later kun je ook nog sterker worden door een master te worden. Één van die masters is de Jedi Weapon Master. Deze vormen heb je natuurlijk ook in dark side vorm.

Het verhaal
Het verhaal is goed in elkaar gezet. Dan moet je ook nagaan dat een andere developer het tweede deel heeft gemaakt. Het verhaal is leuk en je komt ook veel dingen tegen die je ook bent tegengekomen in Knights Of The Old Republic. Er zitten een paar mooie planeten tussen Zoals Onderon en Dantooine. Natuurlijk waren alle planeten fantastisch maar er zijn altijd wel stukken die je niet zo geweldig vindt. Wat ik alleen zo jammer vond was het einde. Ik snapte er helemaal niks meer van. Ik weet wel hoe dit komt maar ik vind het gewoon zo jammer dat zo’n goed spel opeens op het einde zo verwarrend wordt. Het verhaal is tot mijn grote spijt niet goed afgemaakt. Ook vond ik de lange laadtijden zeer irritant. Had je bijvoorbeeld een missie waarbij je naar de andere kan van het level moest, kon je gezellig 2 of 3 laadschermen door .

Vijanden en Bondgenoten
Er zijn natuurlijk weer genoeg bondgenoten en vijanden.

Vijanden
Aan het aantal verschillende vijanden was totaal geen gebrek. Er waren zelfs meer verschillende dan in de eerste KOTOR, wat natuurlijk erg positief is. In deeltje één was je eigenlijk de hele tijd tegen dezelfde vijanden aan het vechten. Bij deze KOTOR was dat dus zeer zeker niet het geval. Wat ik wel erg jammer vond was het kleine aantal dark Jedi waar je tegen moest vechten. Hierdoor was het arsenaal aan Lightsabers die je kon krijgen een stuk kleiner. Ook is het leuk dat je nu tegen verschillende beesten moet vechten.

Bondgenoten
Dan hebben natuurlijk ook weer de bondgenoten. Ze zijn er weer in verschillende soorten, karakter, vorm, class en grote. Als ik het goed heb zijn er nu zelfs meer bondgenoten dan in KOTOR. Aan de ene kant vind ik dat wel leuk, maar andere kant denk ik zo: ‘’Waarom zoveel? Je kunt er toch maar 2 meenemen.’’ Ik kies automatisch de characters waar ik het meeste mee heb of de gene die het sterkst zijn.

Ik vind de nieuwe toevoeging van ‘’Influence’’ erg goed uitgewerkt. Door dingen te zeggen of door dingen te doen, waar jouw bondgenoten het mee eens zijn kun je invloed verliezen of winnen.
Nu denk je vast: ‘’Maar wat heb je er aan?’’ Nou dat is heel eenvoudig: Door invloed uit te oefenen kun je dingen vragen over hun verleden waar ze anders nooit over zouden praten. Ook is het mogelijk om hierdoor je bondgenoten in Jedi te laten veranderen. Daarom is het ook zo jammer dat je zo weinig Lightsabers krijgt aangezien de helft van je groep dat kan worden. Natuurlijk komen er ook een paar characters terug van deel één. Één van deze characters is de koppige astrodroid T3-M4. De rest moet je maar lekker zelf ontdekken. Het is ook goed dat ze de stemmen van de characters uit deel één door dezelfde mensen hebben laten inspreken. Dit vind ik veel mooier.

Voicecast
Als eerst wil ik zeggen . De voicecast is weer super. De stemmen zijn echt prachtig. Ze passen ook altijd precies bij het character. Je hebt nooit het idee dat ze de characters zomaar even een stemmetje hebben gegeven. Hier is zeer veel tijd ingestoken en daar heb ik zeer veel respect voor. Neem bijvoorbeeld Kreia. Wat een geweldige stem heeft die vrouw toch. Zowel angstaanjagend als mooi. Ik vond dit persoonlijk ook het beste character van de game. Ze was trouwens volgens GameSpy ook het beste character van 2005. Er is hier echt zeer veel tijd in gestoken en dat zie je ook terug.

Dialogen
Als je al wat weet van KOTOR dan weet je ook dat jouw keuzes je naar de dark- of lightside brengen. Hoe doe je dit? Door een keuze te maken uit één van de best gemaakte dialogen die ik ooit heb gezien. Wat er zo mooi aan is? Ik weet het zelf ook niet. Het is gewoon fijn dat je genoeg keuzes hebt en dat dit ook invloed heeft op het spel. Dat hoort eigenlijk in elke RPG zo te zijn. Wat ook vernieuwend is, is dat je skills ook invloed uitoefenen op de dialogen. Als een verkoper je iets wil verkopen voor een hoge prijs merk je dit op doordat je dat weet door je skill.

Ik heb alleen twee kritiek puntjes: Als je de characters hoorde praten had je het wel eens dat de ondertiteling (engels) niet klopte met het geen wat ze zeiden. Hier heb ik me niet aan geërgerd maar het is gewoon een klein schoonheidsfoutje. Als je iets vroeg had je wel eens dat je twee keer achter elkaar hetzelfde hoorde. Ook iets waar ik met niet aan heb geërgerd, maar het mag gezegd worden, toch?

Feats
Wat is een spel zonder aanvallen? Je hebt een groot arsenaal aan Feats die je, je character aan kunt leren. Meestal heb je drie verschillende sterkte. Dit is een voorbeeld hiervan:
De eerste is Flurry, de tweede is Improved Flurry en de derde is Master Flurry. Je snapt natuurlijk wel dat de laatste het sterkste is. Natuurlijk moet je wel een bepaald level zijn om een nieuwe feature te leren. Natuurlijk heb je ook features die bijvoorbeeld je Vitality verbeteren. Veel van deze features zijn overgenomen uit het eerste deel en er zijn ook features bijgekomen. Elke feature heeft zijn eigen kracht en hit percentage.

Force Powers
Wat is een Jedi zonder de Force? Nou een gewoon iemand dus. Je hebt weer verschillende Force powers die schade kunnen aanrichten bij de vijand, die vijanden kunnen stunnen of verwarren en ook die jezelf en je bondgenoten kunnen healen. Ieder van deze krachten heeft een connectie naar de light- of dark side van de Force of zelfs helemaal geen. Goed even voor de mensen die daar niet zoveel snappen:

Een dark side power kan vijanden verwonden. Volgens de Jedi is dit verboden, daarom gebruiken zij alleen Force powers die vijanden verlammen of verwarren. Daarom krijgen Jedi een Force penalty als ze dark side powers gebruiken en omgekeerd. De Force powers die geen connectie hebben met beiden worden zowel door de Jedi als door de Sith gebruikt. Een goed voorbeeld is Force Push. Als Jedi een sterke connectie hebben met de light side dan kosten light side Force powers minder en dit geldt natuurlijk ook voor de Sith maar dan voor dark side powers. Misschien moet ik ook maar een Jedi Master worden in de echte wereld .

Conclusie
Het was gewoon een geweldige ervaring en ik heb van elke seconde genoten (behalve de laadschermen dan). Een goed vervolg met helaas een slecht afgemaakt einde.
Hij kijgt van mij een verdiende 4,5* .

avatar van Zell
Voor diegenen die dit spel ook fantastisch vonden maar het einde zwaar vonden tegenvallen: er is hoop!
Ik kwam een paar dagen geleden een restoration project tegen.
Voor nieuwsgierigen: http://team-gizka.org

avatar van Dark Lord Andrew
Misschien komt het omdat ik deze als eerst heb gespeeld,
maar ik vond deze veeeeeeel beter dan deel 1...
De karakters waren beter uitgewerkt,
de soundtrack klonk cooler en meer 'John Williams'-achtig
en ik vond Darth Nihilus (naar mijn mening) veel cooler dan Darth Malak en zelfs Darth Revan...

Revan owned Nihlus zo .

avatar van Dark Lord Andrew
Niet in uiterlijk ^^
En het feit dat Nihilus praat als Barry White in een blender laten we eruit, want Revan die zegt al helemaal niets

War-Ultima
De actie is sneller en soepeler dan deel 1 toch? had het ergens gelezen, hopelijk kan obsidian de game alpha protocol ook erg goed maken, maar geen overvloed aan bugs en een slecht afgemaakt einde graag obsidian.

Daar konden ze zelf niks aan doen. Ze werden gedwongen om het af te maken.

Het vervolg op Knights of the Old Republic, het eerste spel waar ik langer dan 40 uur over deed, en me tot het einde bleef boeien. KotOR II had dus een zware taak in het voouitzicht...

Op het eerste gezicht gaf dit spel een geweldige indruk. De intro is ontzettend goed en duidelijk, en het verblijdde me zeer dat dit spel heel goed zonder cheats te spelen was, hetgeen in KotOR niet altijd het geval was.

Maar.. zo halverwege het spel leek het alsof sommige delen niet klopten. Zo was er in de military base op Telos een deur naar de kelder. Maar die deur kon niet open. Enig nazoeken geeft dat Obsidian en LucasArts te weinig tijd hadden (???) en dat ze de missie's en dat level maar hebben laten doen. Er zijn mods beschikbaar op internet die het level wel laten spelen (zij het met grotendeels zelf gescripte stukken).
Ook lijken er hele tussenfilmpjes, missie's en in mijn ogen zelfs een hele planeet te missen..!
Obsidian en LucasArts hadden voor de filmpjes en missie's ook te weinig tijd, op de vraag over planeet kreeg ik geen antwoord.
Het spel draait om het verslaan van Darth Nihilus, Darth Sion en Darth Kraya, maar op de één of andere manier, lijk je dat niet door te hebben. Ze zijn niet goed verbonden met het verhaal van het spel, terwijl zij juist het verhaal vormen..
Ook is het einde slecht. Ik dacht dat er weer een leuk tussenfilmpje was, verschenen ineens de credits op het beeldscherm :s

Het spel bleef me echter toch boeien. Dit kwam vooral door de prachtige graphics (terwijl mijn computer helemaal niet zo goed was, slechts een 128mb Geforce Go 7300) en de enorm goede gameplay.
Dat zijn in mijn ogen de enige 2 punten waarin dit spel echt beter is dan KotOR.
Er zijn veeeeeel meer items, feats, skills, force powers en zelfs force abilities, die de mogelijkheid geven om je gevechtsstijl aan te passen. Allen geven je betere upgrades; waar in KotOR een zogenaamde implant wel leuk was, kan hij in dit spel bepalen of je een gevecht wint of verliest. Jammer is dat de high end items erg duur zijn en sommige items wel heel makkelijk te vinden zijn op corpses en dergelijke
Er zijn meer characters te vinden, en je kunt influence winnen of verliezen bij al je bondgenoten. Hoe meer influence je krijgt, hoe groter de kans dat ze je meer vertellen over hun verleden en je kunt sommigen zelfs tot jedi maken..!
De graphic engine lijkt beter dan die in KotOR (hoewel veel mensen zeggen dat het dezelfde engines zijn), maar het spel is dan ook 2 jaar laten uitgekomen. Wat me wel bevalt is dat het spel goed te spelen is op non-game pc's, en je dan niet eens heel slechte graphics hebt. Hoe beter je pc, hoe mooier het spel wordt.

Al met al is de gameplay steengoed, de graphics erg mooi voor 2005 en soortgelijke games, maar verliest het verhaal het op bijna alle punten, juist het punt waar het in KotOR zulke hoge ogen gooide.
3,5/5*

Magistraal spel.
Qua verhaallijn misschien wat minder duidelijk dan deel 1, maar voor de rest super. Vooral het omturnen tot Jedi van al je menselijke bondgenoten is top.
Deze game duikt dieper in de Force dan het geijkte lightside versus darkside verhaal van deel 1. Het einde is niet slecht alleen erg open. Ben benieuwd of er nog personages terugkeren in latere Star Wars games.

avatar van steffengamer
rpger schreef:

Als je geen rpg noob bent is Mario Kart een stuk leuker. Anyway ik heb beide series hoog zitten.